S35-trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

S35-trein

Bericht door trainfan03 »

Toen ik vandaag op TrainMap keek, zag ik plots het icoontje van een S-trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal.
Die P-treinen rijden tegenwoordig als S35-trein, maar ik vind nergens een aankondiging op de site terug. Die trein is ook niet in het S-plan van Antwerpen opgenomen. Iemand die weet wat hier de bedoeling van is? Ik heb horen waaien dat ze permanent een extra trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal wouden, maar is dat dan die S35? En waarom een S-nummer als die soort van als P-trein rijdt? Waar zit de S31-trein trouwens? Afbeelding Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: S35-trein

Bericht door trainlovertje »

Doet me denken aan de S5 tussen Nürnberg en Allersberg, ook een S-trein met slechts 1 halte die over de HSL rijdt aan 190km/h...

Het zal dus inderdaad de bedoeling zijn om deze trein in de nabije toekomst elk uur te laten rijden. Daarmee is het dus eveneens duidelijk dat de trein uit Charleroi voorlopig niet zal doorrijden tot Noorderkempen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S35-trein

Bericht door Adler »

trainfan03 schreef: 27 dec 2022, 23:14 Toen ik vandaag op TrainMap keek, zag ik plots het icoontje van een S-trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal.
Die P-treinen rijden tegenwoordig als S35-trein, maar ik vind nergens een aankondiging op de site terug. Die trein is ook niet in het S-plan van Antwerpen opgenomen. Iemand die weet wat hier de bedoeling van is? Ik heb horen waaien dat ze permanent een extra trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal wouden, maar is dat dan die S35? En waarom een S-nummer als die soort van als P-trein rijdt? Waar zit de S31-trein trouwens?
Het kaartje (S-plan) waar je naar verwijst is verouderd en wordt niet bijgewerkt (daar is al een heel onderwerp over geweest op dit forum).
Het toont zelfs foutieve tramlijnen zoals lijn 11 en 12 en bevat taalfouten zoals 'Geldheidszone'.

Er is nu een S35 trein van Antwerpen-C naar Noorderkempen om 7.00u, 7.59u, 9.03u, 16.00u, 17.00u en 18.00u.
Van Noorderkempen naar Antwerpen-C om 6.18u, 7.30u, 8.30u, 16.30u en 17.31u.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: S35-trein

Bericht door 260689 »

Adler schreef: 28 dec 2022, 08:40
trainfan03 schreef: 27 dec 2022, 23:14 Toen ik vandaag op TrainMap keek, zag ik plots het icoontje van een S-trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal.
Die P-treinen rijden tegenwoordig als S35-trein, maar ik vind nergens een aankondiging op de site terug. Die trein is ook niet in het S-plan van Antwerpen opgenomen. Iemand die weet wat hier de bedoeling van is? Ik heb horen waaien dat ze permanent een extra trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal wouden, maar is dat dan die S35? En waarom een S-nummer als die soort van als P-trein rijdt? Waar zit de S31-trein trouwens?
Het kaartje (S-plan) waar je naar verwijst is verouderd en wordt niet bijgewerkt (daar is al een heel onderwerp over geweest op dit forum).
Het toont zelfs foutieve tramlijnen zoals lijn 11 en 12 en bevat taalfouten zoals 'Geldheidszone'.

Er is nu een S35 trein van Antwerpen-C naar Noorderkempen om 7.00u, 7.59u, 9.03u, 16.00u, 17.00u en 18.00u.
Van Noorderkempen naar Antwerpen-C om 6.18u, 7.30u, 8.30u, 16.30u en 17.31u.

De S35 (E7227) vertrek uit Noorderkempen om 07u00 is de P-trein naar Brussels-Airport-Zaventem.
Laatst gewijzigd door 260689 op 30 dec 2022, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: S35-trein

Bericht door desirootje »

trainfan03 schreef: 27 dec 2022, 23:14 Toen ik vandaag op TrainMap keek, zag ik plots het icoontje van een S-trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal.
Die P-treinen rijden tegenwoordig als S35-trein, maar ik vind nergens een aankondiging op de site terug. Die trein is ook niet in het S-plan van Antwerpen opgenomen. Iemand die weet wat hier de bedoeling van is? Ik heb horen waaien dat ze permanent een extra trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal wouden, maar is dat dan die S35? En waarom een S-nummer als die soort van als P-trein rijdt? Waar zit de S31-trein trouwens? Afbeelding Afbeelding
Voor de S treinen gebruikt men dezelfde kleuren, dus om verwarring te voorkomen wilt men geen 2 groene S-treinen op het kaartje van Antwerpen, zo heb ik het altijd begrepen. Ook al gebruiken niet al te veel mensen die kaartjes en men kon heus wel genoeg kleuren vinden voor de huidige treinen, mss was het gwn om makkelijk nieuwe S-treinen toe te voegen (S-treinen naar de luchthaven, Brussel West, Aalst-Deinze,...)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: S35-trein

Bericht door Adler »

260689 schreef: 28 dec 2022, 11:37
Adler schreef: 28 dec 2022, 08:40
trainfan03 schreef: 27 dec 2022, 23:14 Toen ik vandaag op TrainMap keek, zag ik plots het icoontje van een S-trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal.
Die P-treinen rijden tegenwoordig als S35-trein, maar ik vind nergens een aankondiging op de site terug. Die trein is ook niet in het S-plan van Antwerpen opgenomen. Iemand die weet wat hier de bedoeling van is? Ik heb horen waaien dat ze permanent een extra trein tussen Noorderkempen en Antwerpen-Centraal wouden, maar is dat dan die S35? En waarom een S-nummer als die soort van als P-trein rijdt? Waar zit de S31-trein trouwens?
Het kaartje (S-plan) waar je naar verwijst is verouderd en wordt niet bijgewerkt (daar is al een heel onderwerp over geweest op dit forum).
Het toont zelfs foutieve tramlijnen zoals lijn 11 en 12 en bevat taalfouten zoals 'Geldheidszone'.

Er is nu een S35 trein van Antwerpen-C naar Noorderkempen om 7.00u, 7.59u, 9.03u, 16.00u, 17.00u en 18.00u.
Van Noorderkempen naar Antwerpen-C om 6.18u, 7.30u, 8.30u, 16.30u en 17.31u.

De S53 (E7227) vertrek uit Noorderkempen om 07u00 is de P-trein naar Brussels-Airport-Zaventem.
Ik vermoed dat je S35 bedoelt en niet S53.
De trein met vertrek om 7.00u uit Noorderkempen is de enige overgebleven trein op de relatie Noorderkempen-Antwerpen en v.v. die de benaming P-trein heeft behouden.
Alle andere treinen op die relatie die vroeger P-trein werden genoemd zijn nu dus S35 geworden.
Er zijn dus nu nog 1 P-trein, 6 resp. 5 S35 treinen op de piekuren en de rest IC-treinen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: S35-trein

Bericht door groentje »

Die ene P-trein is niet helemaal onlogisch, die valt in het pad van de IC, niet van de S-trein.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: S35-trein

Bericht door DDietzen »

Ik vind het nog altijd apart dat die P-trein eindigt in Brussels Airport ipv Brussel-Zuid. Hij rijdt immers in het pad van de Benelux. Zit er op de NZV een andere P-trein in het Beneluxpad op dat uur? Of wil men vanuit de luchthaven gewoon direct naar een bundel (Schaarbeek?) kunnen uitwijken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: S35-trein

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 30 dec 2022, 19:24 Ik vind het nog altijd apart dat die P-trein eindigt in Brussels Airport ipv Brussel-Zuid. Hij rijdt immers in het pad van de Benelux. Zit er op de NZV een andere P-trein in het Beneluxpad op dat uur? Of wil men vanuit de luchthaven gewoon direct naar een bundel (Schaarbeek?) kunnen uitwijken?
Het lijkt mij gewoon niet nuttig om hem verder te laten rijden. Er zijn immers treinen genoeg van de luchthaven naar Brussel.
de trein zelf moet uitwijken in Antwerpen (het is een trein met een heel groot % lege rit, daarom dat het zo lang duurde voor hij ingevoerd werd).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: S35-trein

Bericht door jan_olieslagers »

DDietzen schreef: 30 dec 2022, 19:24 Ik vind het nog altijd apart dat die P-trein eindigt in Brussels Airport ipv Brussel-Zuid. Hij rijdt immers in het pad van de Benelux. Zit er op de NZV een andere P-trein in het Beneluxpad op dat uur? Of wil men vanuit de luchthaven gewoon direct naar een bundel (Schaarbeek?) kunnen uitwijken?
Bovenop de eerdere reactie: er is ook echt wel heel wat verkeer naar de luchthaven, vooral van mensen die er werken (en af en toe wat passagiers). Bv. De Lijn heeft ook volop busdiensten met terminus op de luchthaven, ofschoon veelal op de luchtvrachtterminal aan de noordkant. Maar personeel kan van daar de pendelbus nemen naar de passagiersterminal, ik meen dat dat gratis is, en erg frekwent.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: S35-trein

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 30 dec 2022, 19:27
DDietzen schreef: 30 dec 2022, 19:24 Ik vind het nog altijd apart dat die P-trein eindigt in Brussels Airport ipv Brussel-Zuid. Hij rijdt immers in het pad van de Benelux. Zit er op de NZV een andere P-trein in het Beneluxpad op dat uur? Of wil men vanuit de luchthaven gewoon direct naar een bundel (Schaarbeek?) kunnen uitwijken?
Het lijkt mij gewoon niet nuttig om hem verder te laten rijden. Er zijn immers treinen genoeg van de luchthaven naar Brussel.
de trein zelf moet uitwijken in Antwerpen (het is een trein met een heel groot % lege rit, daarom dat het zo lang duurde voor hij ingevoerd werd).
Zo'n hoog leegmaterieelgehalte klinkt mij als erg zonde in de oren. Waarom wordt niet de Beneluxstam gebruikt van de rit die om 8:45 uit Brussel vertrekt? Die staat de hele ochtendspits toch maar te niksen, en de P-trein uit Noorderkempen doorgetrokken naar Brussel-Zuid zou er perfect op kunnen keren. De rijtuigstam die nu voor de P-trein gebruikt wordt, kan dan elders een drukke rit versterken of een extra rit verzorgen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: S35-trein

Bericht door 260689 »

DDietzen schreef: 30 dec 2022, 20:39
Shrek schreef: 30 dec 2022, 19:27
DDietzen schreef: 30 dec 2022, 19:24 Ik vind het nog altijd apart dat die P-trein eindigt in Brussels Airport ipv Brussel-Zuid. Hij rijdt immers in het pad van de Benelux. Zit er op de NZV een andere P-trein in het Beneluxpad op dat uur? Of wil men vanuit de luchthaven gewoon direct naar een bundel (Schaarbeek?) kunnen uitwijken?
Het lijkt mij gewoon niet nuttig om hem verder te laten rijden. Er zijn immers treinen genoeg van de luchthaven naar Brussel.
de trein zelf moet uitwijken in Antwerpen (het is een trein met een heel groot % lege rit, daarom dat het zo lang duurde voor hij ingevoerd werd).
Zo'n hoog leegmaterieelgehalte klinkt mij als erg zonde in de oren. Waarom wordt niet de Beneluxstam gebruikt van de rit die om 8:45 uit Brussel vertrekt? Die staat de hele ochtendspits toch maar te niksen, en de P-trein uit Noorderkempen doorgetrokken naar Brussel-Zuid zou er perfect op kunnen keren. De rijtuigstam die nu voor de P-trein gebruikt wordt, kan dan elders een drukke rit versterken of een extra rit verzorgen.
Voor de nieuwe dienstregeling werd die op de 49xx reeks naar Hasselt gezet voor onderhoud en omwisseling. Hoe het nu zit weet ik niet. Maar het zou dus perfect kunnen om de IC 20xx/45xx door te trekken naar Noorderkempen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: S35-trein

Bericht door trainlovertje »

DDietzen schreef: 30 dec 2022, 20:39 Zo'n hoog leegmaterieelgehalte klinkt mij als erg zonde in de oren. Waarom wordt niet de Beneluxstam gebruikt van de rit die om 8:45 uit Brussel vertrekt? Die staat de hele ochtendspits toch maar te niksen, en de P-trein uit Noorderkempen doorgetrokken naar Brussel-Zuid zou er perfect op kunnen keren. De rijtuigstam die nu voor de P-trein gebruikt wordt, kan dan elders een drukke rit versterken of een extra rit verzorgen.
Die stam moet dan ook leeg overgebracht worden van Brussel-Zuid naar Noorderkempen, dus dat betekent weinig winst tov de huidige situatie. Daarenboven moet dat dan een bestuurder (en miss zelfs ook treinbegeleider?) uit de internationale reeksen zijn, gezien de vereiste betreffende materieelkennis. Dat organiseren zou niet eenvoudig zijn, integendeel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: S35-trein

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 30 dec 2022, 20:39 Zo'n hoog leegmaterieelgehalte klinkt mij als erg zonde in de oren. Waarom wordt niet de Beneluxstam gebruikt van de rit die om 8:45 uit Brussel vertrekt? Die staat de hele ochtendspits toch maar te niksen, en de P-trein uit Noorderkempen doorgetrokken naar Brussel-Zuid zou er perfect op kunnen keren. De rijtuigstam die nu voor de P-trein gebruikt wordt, kan dan elders een drukke rit versterken of een extra rit verzorgen.
Als je die Beneluxsstam 's morgens op een efficiënte manier in Noorderkempen wil krijgen zijn er eigenlijk maar 2 oplossingen: 9272 beperken tot Breda of 's avonds nog een extra Benelux in FBMZ richting Breda om 21u45 te laten vertrekken, beide opties vereisen natuurlijk ook ruimte in Breda om de trein 's nachts te stallen.
De eerste oplossing heeft een nadelige impact op het aanbod die mij groter lijkt dan de winst - dus geen goed plan. De tweede optie lijkt mij dan weer heel duur voor weinig winst. Wil er echt iemand nog om 23u18 aankomen in Breda vanuit Brussel?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: S35-trein

Bericht door groentje »

Misschien wel? 23u is echt nog niet zo laat, me dunkt. Ik ben misschien een avondmens, en daarmee niet helemaal typisch, maar ik ben al (veel) later toegekomen wanneer ik op reis ben, en wanneer ik werk al helemaal (met mijn ploegenwerk tot 22u, toen ik nog naar station Deinze moest).
Plaats reactie