Nieuw beheerscontract

Alles over reizigerstreinen in België.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ronny »

De bocht van Leuven staat niet op de kaart, dus enkel snelle P-treinen in de toekomst ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 21 jan 2023, 10:31 De bocht van Leuven staat niet op de kaart, dus enkel snelle P-treinen in de toekomst ?
Uiteraard blijft er een snelle IC die niet stopt in Leuven. Deze kaartjes zijn helemaal niet nauwkeurig, dit soort detailinfo kan je er niet uit afleiden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Steven »

Daarvoor zijn zo kaartjes ook veel te klein voor om dat soort info er degelijk kunnen uit af te leiden.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 21 jan 2023, 00:12
desirootje schreef: 20 jan 2023, 21:24 Er is een apart kaartje voor S/L diensten en die toont dat enkel Blankenberge wss een extra trein gaat krijgen in de nabije toekomst.
Dit beheerscontract gaat over een periode van 10 jaar, nabije toekomst kan dus gerust 2030 zijn :wink:
Voor zover die in 2024 niet verscheurd wordt...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

Er zitten ook tabellen in hieruit kan ik het volgende opmaken:


Gent: 2e S51 Oudenaarde - Gent, 2e S52 Geraardsbergen - Gent, 2e S53 Sint-Niklaas - Gent, S54 Aalst-Kortrijk (of anders aan elkaar geknoopt)
wss versnelling IC 22xx Gent-Tongeren en IC 36xx Gent-Landen tussen Gent en Denderleeuw

Antwerpen: verlenging 2e S32 Puurs-Roosendaal, 2e S33 Mol - Antwerpen, verlenging S34 Antwerpen - Dendermonde, inkorting 32xx tot Kortrijk - Dendermonde
verlenging van 45xx Charleroi-Noorderkempen

Brussel: verdubbeling en omleiding van S4 Aalst-Jette-Louvain-La-Neuve, 2e S6 Denderleeuw-Edingen, 2e S7 Halle-Vilvoorde, omleiding S5 Edingen-Hofstade-Mechelen, 2e S10 Aalst-Brussel-West-Brussel-Zuid?, mogelijke verlenging S9 Nivelles-Waremme
IC La Louvière-Sud-Brussel, IC Aarlen-Schaarbeek? (niet naar NZV)

Rest Vlaanderen: L Aalst-Burst (hopelijk na MS30 een S), L Poperinge-Kortrijk, versnelling 23xx Oostende-Zaventem tussen Brugge en Kortrijk, 2 S treinen (wss L bedoeld) Kortrijk-Brugge, 2e IC Brugge-Blankenberge, maar 1 IC Leuven-Aarschot (wss foutje), omleiding 17xx Quiévrain-Genk (blijkbaar was ik toch juist, geen IC meer vermeld naar Waremme en Luik)

Charleroi: inkorting S61 Ottignies-Jambes, 2e S62 Charleroi-La Louvière-Sud, 2e S64 Charleroi-Walcourt, S65 Charleroi-Luttre
IC Leuven-Charleroi

Luik: 2e S41 Verviers-Luik, 2e S43 Luik-Visé, 2e S44 Landen-Luik (mogelijks beide S44's en S9 beperkt tot Landen), 2e S45 Namen-Luik

Rest Wallonië: 2e L Tournai-Mons, 2e L Namen-Ottignies, L Gembloux-Jemeppe-sur-Sambre, L Erquelinnes-Maubeuge (hopelijk gwn doortrekking van S, ipv TER uit Frankrijk)


Ik zeg niet dat alles dat ik hier schrijf juist is, er zitten genoeg fouten in de tabel, zoals het feit dat er S treinen over L66 zouden rijden en er 34 IC treinen door de NZV zullen gaan, met 11 S treinen wat ik ook niet uitgewerkt kreeg zonder meer treinen dan beschreven via Jette of Vilvoorde toe te laten. Dus ik kan me baseren op foute data.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ovspotter_be »

desirootje schreef: 21 jan 2023, 15:17 Brussel: verdubbeling en omleiding van S4 Aalst-Jette-Louvain-La-Neuve, 2e S6 Denderleeuw-Edingen, 2e S7 Halle-Vilvoorde, omleiding S5 Edingen-Hofstade-Mechelen
Indien de S1 aan dezelfde frequentie blijft rijden, wat ik wel vrees aangezien er op de kaarten nog steeds slechts 2 S-treinen per uur staan tussen Mechelen en Antwerpen, is dit een vooruitgang voor Hofstade, maar een achteruitgang voor Weerde.
Hofstade gaat dan van 1 naar 2 treinen per uur met de S5, maar Weerde gaat dan van 4 naar 2 treinen per uur door die omleiding van de S5.
Konden ze niet gewoon zoals voor 2020 de S7 laten doorrijden tot Mechelen, en die het ommetje via Hofstade laten maken?

UPDATE: dit moet wel het geval zijn denk ik, want tussen Weerde en Mechelen staan 4 treinen per uur gepland (waarschijnlijk S1 + S5), en via Hofstade 2 per uur (S7).
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 21 jan 2023, 16:06
desirootje schreef: 21 jan 2023, 15:17 Brussel: verdubbeling en omleiding van S4 Aalst-Jette-Louvain-La-Neuve, 2e S6 Denderleeuw-Edingen, 2e S7 Halle-Vilvoorde, omleiding S5 Edingen-Hofstade-Mechelen
Indien de S1 aan dezelfde frequentie blijft rijden, wat ik wel vrees aangezien er op de kaarten nog steeds slechts 2 S-treinen per uur staan tussen Mechelen en Antwerpen, is dit een vooruitgang voor Hofstade, maar een achteruitgang voor Weerde.
Hofstade gaat dan van 1 naar 2 treinen per uur met de S5, maar Weerde gaat dan van 4 naar 2 treinen per uur door die omleiding van de S5.
Konden ze niet gewoon zoals voor 2020 de S7 laten doorrijden tot Mechelen, en die het ommetje via Hofstade laten maken?

UPDATE: dit moet wel het geval zijn denk ik, want tussen Weerde en Mechelen staan 4 treinen per uur gepland (waarschijnlijk S1 + S5), en via Hofstade 2 per uur (S7).
ja de kaartjes lijken ermee overeen te komen maar de tabellen niet, wss een foutje.
Ik vraag me wel af wat men van plan is met de S10 want die begreep ik niet. Men spreekt over 4 treinen vanuit Aalst en 2 vanuit Dendermonde, 2 treinen (S4) gaan naar Schuman en Ottignies, 2 naar NZV en 2 naar Brussel-West. Ik vrees dat men mss de S3 aflast (doortrekken van beide S8 naar Zottegem) en zo oftewel Asse of Ternat hun verbinding met de NZV afneemt.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Ik ben nog eens de tabellen aan het bekijken bij het contract van Infrabel.
Zo te zien wil men een onderscheid maken van bediening/amplitude tussen ma - do en vrijdag.
In hoeverre zie ik dat goed. Lijkt me wel geen slecht idee...

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ovspotter_be »

Ik snap nog steeds niet wat er zo anders is aan een vrijdag, dat is toch ook gewoon een werk- en schooldag?
Waarom een compleet andere dienstregeling, werken er dan zoveel mensen op die vrijdag van thuis uit?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Voornaamste verschil lijkt mij: kotstudenten die vrijdagavond huiswaarts trekken (met de vuile was en zo :) ) en zondagavond terug naar Leuven of Gent of LLN. [ edit: maar die werden toch bediend door een handvol P-treinen? ]

En ja, toch ook: voorzover ik begrijp is vrijdag maar amper minder populair dan woensdag voor de velen die een dag per week niet werken - misschien zelfs nog meer voor de thuiswerkers?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

dat zullen een paar extra treinen zijn, mss voor kotstudenten, mss een extra late trein voor de mensen dat op een vrijdag uit willen gaan? In de dienstregeling zie ik niet veel veranderen, gwn een leeg rijpad dat gebruikt wordt zonder andere treinen te moeten verzetten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door overweg13 »

En niet te vergeten langere treinen, dat is al een hele tijd zo.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

overweg13 schreef: 22 jan 2023, 16:00 En niet te vergeten langere treinen, dat is al een hele tijd zo.
... tot dat men eens gaat kijken wat er zoal rond rijdt, dan ziet men vooral kortere treinen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door overweg13 »

Nee, die extra stellen aan sommige treinen zijn wel degelijk voorzien op vrijdag. Dat er de laatste maanden wel eens rijtuigen ontbreken staat los van de theoretische inzet.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Steve »

Een aparte dienstregeling voor vrijdag hoeft overigens niet in te houden dat alles plots anders is en/of moeilijker uit te leggen - kijk maar naar het weekend, waar die splitsing al een hele tijd geleden gebeurd is en waar je nu toch niet bepaald veel van merkt, temeer daar er op het grote merendeel van de verbindingen amper een verschil is. Wel maakt het het ongetwijfeld administratief makkelijker om het treinaanbod structureel te versterken waar nodig - niet alleen met langere treinen (want daar kan inderdaad nu al een verschil op zitten naargelang de weekdag) maar ook met de inzet van extra treinen links en rechts.
Plaats reactie