Nieuw beheerscontract

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Welbedankt! Bij een eerste lezing vind ik daar
NMBS investeert meer dan 9,2 miljard euro (euro 2023) over de periode van 10 jaar
Dit betekent concreet dat de infrastructuurbeheerder, dankzij de goedkeuring van de ministerraad van vandaag, voor de periode 2023-2032 16,4 miljard* (€2023) zal ontvangen. Hierin zitten de middelen voor de investeringen in het spoornet (+/- 11 miljard) en ook voor de operationele behoeften in verband met de werking en het onderhoud ervan (+/- 5,4 miljard). Dit komt neer op ongeveer 1,75 miljard aan nieuwe middelen
Dus aan strikte investeringen, over 10 jaar verspreid, 9,2 miljard bij NMBS en 11 miljard bij Infrabel - allemaal afgerond - op een miljoentje kijken we niet :)
Maar waar komt dan dat zogezegde bedrag van 44 miljard vandaan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Zwoopaman »

jan_olieslagers schreef: 25 dec 2022, 00:14
Dus aan strikte investeringen, over 10 jaar verspreid, 9,2 miljard bij NMBS en 11 miljard bij Infrabel - allemaal afgerond - op een miljoentje kijken we niet :)
Maar waar komt dan dat zogezegde bedrag van 44 miljard vandaan?
Je hebt enerzijds de investeringen en anderzijds de werkingsmiddelen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Jaja, dat weet ik best. Maar hogerop is er sprake van 44 miljard investeringen, en die vind ik nergens terug.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door TimJ36 »

Hopelijk is er nog wat geld over om de stationsgebouwen op te knappen? Zonder aantrekkelijke en aangename stations mag je de mooiste treinen van de wereld hebben, reizigers zullen de trein blijven mijden als ze niet in comfortabele omstandigheden kunnen wachten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 25 dec 2022, 09:41 Jaja, dat weet ik best. Maar hogerop is er sprake van 44 miljard investeringen, en die vind ik nergens terug.
Best wachten tot de beheersovereenkomst is verschenen in het Staatsblad.
Daar zullen alle details in staan.
Het bedrag van 43,8 miljard is genoemd in alle persberichten en zal zo maar niet verzonnen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door jan_olieslagers »

Dat kan best zijn, maar het is NIET het bedrag van de investeringen. Misschien is het wel de (geschatte) optelsom van toegekende investeringen en werkingsmiddelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door desirootje »

Is er hier zelfs rekening gehouden met de infrastructuurkosten? Aalst - Burst (16), Eeklo - Wondelgem (16), Jemeppe-sur-Sambre - Gembloux (16), Mol - Neerpelt (21) (al gepland als verdubbeling), Aywaille - Trois-Ponts (22) (tenzij je wacht ter hoogte van Stoumont mss?),... dit zijn allemaal stukken enkelspoor waar men er langer dan 15 minuten over rijdt, en dus momenteel geen halfuurdienst mogelijk is,
we zullen tegen 2030 mss al batterijtreinen hebben dus voor de diesellijnen mss iets meer acceleratie, maar toch. Voor Aalst-Burst kun je mss Aalst-Kerrebroek en een stationnetje in Erpe-Mere sluiten, maar ideaal is dat niet. Er zijn kruisingen nodig of dubbel spoor. Dan heb je nog Spa-Géronstère en momenteel Eupen, enkelsporige termini, alle beweegbare bruggen die voor complicaties zorgen...
Hier heb je nog een lijst van overige delen enkelspoor waar men er langer dan 10 minuten over moet rijden, plekken die heel vertragingsgevoelig zullen zijn: Quiévrain - Saint-Ghislain (14), Ronse - Oudenaarde (11), Veurne - Diksmuide (10), Walcourt - Philippeville (13), Philippeville - Mariembourg (14), Mariembourg - Couvin (10), Marloie - Heureux (11), Heureux - Bomal (11), Theux - Spa (10), Mol - Leopoldsburg (12), Trois-Ponts - Vielsalm (10)
Dan heb je nog het goederenaandeel enzovoort... Ik blijf sceptisch
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door DDietzen »

Ik heb zelf al eerder zitten kladderen aan een dienstregeling met halfuursdiensten overal, dus ik herken je twijfels :mrgreen:

Op Eeklo - Wondelgem en Aalst - Burst mis je maar pakweg een minuutje. Kan dat wellicht bijeen gesprokkeld worden met een vlotter vertrekproces, bijvoorbeeld door de bestuurder ipv de TBG? Misschien kan er ook wat op de rijtijdspeling beknibbeld worden; ik vraag me af hoe hoog die nu is.

Op Jemeppe/Sambre - Gembloux zou hetzelfde kunnen gelden, ware het niet dat er in Jemeppe/Sambre maar één bruikbaar perronspoor over is voor L144 (toch?). Dat betekent dat je ofwel met hetzelfde treinstel dient te keren, ofwel eerst moet vertrekken richting Tamines met de trein uit Gembloux alvorens de trein naar Gembloux binnen kan rijden; beide opties kosten dure minuten. Ik hoop maar dat het tweede perronspoor in Jemeppe terug in gebruik genomen kan worden, dan kan je wellicht nog een halfuursdienst daar invoeren zonder een groter deel van de lijn op dubbelspoor te moeten brengen.
Overigens vraag ik me wel af op welk materieel de rijtijd daar is gebaseerd; misschien is dat niet met het snelst optrekkende materieel, en kan je daar nog wat minuten uitpersen als je je dienstregeling ontwerpt op basis van de vlotste reeksen.

Mol - Neerpelt kan je doen met wachten bij Balen-Werkplaatsen; vanuit Mol is dat een kippeneind, en vanuit Neerpelt moet dat toch ook in minder dan een kwartier te doen zijn? Geen idee hoe vaak er goederen daar rijden, maar indien je 12 à 13 minuten met je reizigerstrein kunt doen over Neerpelt - Balen-Werkplaatsen, kan je er nog pakweg ieder uur een goederenpad tussenfrotten dat dan telkens strak voor/na de reizigerstrein rijdt. Mocht er maar heel sporadisch een goederentrein rijden, dan kan je die eventueel ook beperken tot de vroege/late uren en/of weekends waarin de reizigersdienst wordt uitgedund naar een uursfrequentie.

Aywaille - Trois-Ponts zou naar mijn inschatting ook te doen moeten zijn met halt in Stoumont. Dat ligt qua tijd ongeveer halverwege Aywaille en Coo, waar de trein 19 minuten over doet, dus Stoumont - Trois-Ponts zou in 13 à 14 minuten zeker haalbaar moeten zijn.

Ik nomineer ook Walcourt - Philippeville als serieus probleemgeval wegens de vreemde perronligging in Philippeville. Perron 2 ligt daar immers nog aan het enkelsporig gedeelte, waardoor je niet meteen na aankomst van de trein uit Walcourt kunt vertrekken met de tegentrein naar Walcourt; je moet eerst wachten tot de eerste trein vertrekt naar Mariembourg en het enkelspoor vrijmaakt voordat je met de tweede trein kunt vertrekken naar Walcourt. Is een halfuursdienst daar nu wel mogelijk met die perronligging? Liever lag er een perron langs het perronloze tweede spoor ter hoogte van perron 1, maar ja, dat ligt er ook niet van vandaag op morgen.
Philippeville - Mariembourg kost trouwens maar 9 à 10 minuten, als ik een willekeurige middagtrein neem, geen 14.

Hadden we niet al eerder een topic over halfuursdiensten op het hele Belgische net? Misschien kan deze discussie daarheen verplaatst worden.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Paul »

desirootje schreef: 04 jan 2023, 22:31 Marloie - Heureux (11), Heureux - Bomal (11),
Heureux??? Ik neem aan dat je Melreux-Hotton bedoelt?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 04 jan 2023, 22:31 Is er hier zelfs rekening gehouden met de infrastructuurkosten? Aalst - Burst (16), Eeklo - Wondelgem (16), Jemeppe-sur-Sambre - Gembloux (16), Mol - Neerpelt (21) (al gepland als verdubbeling), Aywaille - Trois-Ponts (22) (tenzij je wacht ter hoogte van Stoumont mss?),... dit zijn allemaal stukken enkelspoor waar men er langer dan 15 minuten over rijdt, en dus momenteel geen halfuurdienst mogelijk is,
we zullen tegen 2030 mss al batterijtreinen hebben dus voor de diesellijnen mss iets meer acceleratie, maar toch. Voor Aalst-Burst kun je mss Aalst-Kerrebroek en een stationnetje in Erpe-Mere sluiten, maar ideaal is dat niet. Er zijn kruisingen nodig of dubbel spoor. Dan heb je nog Spa-Géronstère en momenteel Eupen, enkelsporige termini, alle beweegbare bruggen die voor complicaties zorgen...
Hier heb je nog een lijst van overige delen enkelspoor waar men er langer dan 10 minuten over moet rijden, plekken die heel vertragingsgevoelig zullen zijn: Quiévrain - Saint-Ghislain (14), Ronse - Oudenaarde (11), Veurne - Diksmuide (10), Walcourt - Philippeville (13), Philippeville - Mariembourg (14), Mariembourg - Couvin (10), Marloie - Heureux (11), Heureux - Bomal (11), Theux - Spa (10), Mol - Leopoldsburg (12), Trois-Ponts - Vielsalm (10)
Dan heb je nog het goederenaandeel enzovoort... Ik blijf sceptisch
De halfuursdiensten komen bijna overal, dus niet overal. Op Aalst-Burst of Rivage-Gouvy moet je echt niet op een halfuursdienst gaan hopen. Op de meerderheid van de lijnen die je noemt zal dat ook niet gebeuren de eerstkomende 10 jaar. Er zijn wel enkele lijnen waar er studies lopen om te zien welke infrastructuur uitgebreid moet worden. Voor Mol-Neerpelt is dat al duidelijk, maar voor De Panne, Leopoldsburg, Quievrain,... lopen de onderzoeken nog.
Maar laat het duidelijk zijn dat deze perifere lijnen de laatste in het rijtje zijn waar de frequentie verhoogd gaat worden. Er zijn nog genoeg andere stations gelegen aan dubbelsporige lijnen waar maar één trein per uur stopt, daar zit natuurlijk de makkelijkste winst.

(Voor Eupen zie ik trouwens niet wat het probleem is, de S-trein uit Luik kan toch perfect tot daar verlengd worden?)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Steve »

Is het plan trouwens om die halfuursfrequentie (waar nog nodig) te verkrijgen door nog wat extra "alternatieve" verbindingen te creëren (zoals pakweg een S-trein tot Eupen doortrekken), of zou van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om alles te hertekenen en de basisfrequentie van elke afzonderlijke verbinding naar 30 minuten te brengen zoals pakweg in Nederland (in dit geval dus de Oostende-Eupen)? Dat laatste heeft het grote voordeel van de leesbaarheid van het netwerk, maar natuurlijk ook het nadeel dat er minder rechtstreekse reismogelijkheden ontstaan. Wat natuurlijk deels gecompenseerd wordt door de hogere frequentie.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door BlackEagle »

Van de 554 treinstations in België (cijfers 2019) zijn er 301 met één trein per uur per richting (of minder). Daar zijn uiteraard zeer veel erg kleine stations bij (vooral in Wallonië); 204 van hen heeft minder dan 250 reizigers per dag (cijfers 2019). Maar er zijn toch heel wat middelgrote stations bij: Blankenberge (1790), Sint-Truiden (1545), Ninove (1352), Noorderkempen (1237), Ronse (1212), Ieper (1190), Harelbeke (1076), Tielt (956), Zele (940), Genk (888), De Panne (876), Menen (864), Bornem (830), etc. etc.

Het lijkt mij logisch om prioriteit te geven aan deze stations, waar de meeste reizigers benadeeld worden door de lage frequenties. En dat hoeft in veel gevallen niet zo heel gecompliceerd te zijn:
- Blankenberge kan bediend worden door een extra L-trein naar Gent (de toekomstige tweede Zeebrugge-Gent(-Mechelen?) hoeft niet per sé naar Zeebrugge te rijden). Je verschuift de dienstregeling in Zeebrugge gewoon een halfuur et voilà;
- Sint-Truiden, Genk en Alken (647) kunnen bediend worden door IC-14 (Quiévrain-Brussel-Landen-Luik) om te switchen naar Genk en ter compensatie IC-29 (Gent-Landen) te verlengen naar Luik. Zo krijgt Luik trouwens ook een rechtstreekse (maar trage) trein naar Brussels Airport;
- Ninove kan bediend worden door een extra S6-verbinding Geraardsbergen-Denderleeuw (P-treinen ook in de dal laten rijden);
- Het S35-plan voor Noorderkempen passeerde al de revue;
- Ronse kan bediend worden door een extra S51 Ronse-Gent, eventueel te verlengen naar Eeklo (820);
- Ieper en Menen, maar ook Wervik (719) en Poperinge (564) kunnen bediend worden door het doortrekken van de IC-12 (Kortrijk-Welkenraedt) naar Poperinge (of een aparte extra L-trein als je de vertragingsgevoeligheid wil beperken);
- Harelbeke kan bediend worden door een extra L-trein Kortrijk-Gent, iets waar ook 2x/u-stations Waregem (2473), Deinze (2050) en eventueel De Pinte (3x/u, 1569) van zouden kunnen profiteren;
- Tielt en De Panne, maar ook Veurne (506), Diksmuide (569) en Kortemark (524) kunnen bediend worden door een extra IC De Panne-Gent(-Antwerpen), iets waar ook Deinze van kan profiteren (de halte van De Pinte kan dan best gedowngraded worden tot een S-station door die toegevoegde S51 en L-trein Gent-Kortrijk);
- Zele kan bediend worden door de S34 de hele dag door tot Dendermonde te verlengen;
- Bornem kan bediend worden door de L-trein Sint-Niklaas-Mechelen te verdubbelen, iets waar ook Temse (674), Willebroek (608) en knooppunt Puurs (1516) van profiteren.
En zo kan je in aflopende volgorde doorgaan, maar dit lijken mij allemaal grotere prioriteiten dan pakweg een Aalst-Burst.

Aan Waalse zijde heb je dit soort vrij grote maar slecht bediende stations trouwens amper, enkel Visé (821), Péruwelz (784), Lessines (629), Eupen (560) en Blaton (536) komen echt in de buurt, verderop wordt het vrij sporadisch in de lijst...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 05 jan 2023, 14:10 Is het plan trouwens om die halfuursfrequentie (waar nog nodig) te verkrijgen door nog wat extra "alternatieve" verbindingen te creëren (zoals pakweg een S-trein tot Eupen doortrekken), of zou van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om alles te hertekenen en de basisfrequentie van elke afzonderlijke verbinding naar 30 minuten te brengen zoals pakweg in Nederland (in dit geval dus de Oostende-Eupen)? Dat laatste heeft het grote voordeel van de leesbaarheid van het netwerk, maar natuurlijk ook het nadeel dat er minder rechtstreekse reismogelijkheden ontstaan. Wat natuurlijk deels gecompenseerd wordt door de hogere frequentie.
Ik denk toch vooral extra verbindingen. Als je bijvoorbeeld de Eupen-Oostende elk half uur wil laten rijden moet de Welkenraedt-Kortrijk verdwijnen, dat laatste valt slecht in Kortrijk denk ik. Een station als Eupen verbinden met Pepinster en Spa heeft ook wel voordelen volgens mij.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door ToMiKoN »

BlackEagle schreef: 05 jan 2023, 23:48 Van de 554 treinstations in België (cijfers 2019) zijn er 301 met één trein per uur per richting (of minder). Daar zijn uiteraard zeer veel erg kleine stations bij (vooral in Wallonië); 204 van hen heeft minder dan 250 reizigers per dag (cijfers 2019). Maar er zijn toch heel wat middelgrote stations bij: Blankenberge (1790), Sint-Truiden (1545), Ninove (1352), Noorderkempen (1237), Ronse (1212), Ieper (1190), Harelbeke (1076), Tielt (956), Zele (940), Genk (888), De Panne (876), Menen (864), Bornem (830), etc. etc.

Het lijkt mij logisch om prioriteit te geven aan deze stations, waar de meeste reizigers benadeeld worden door de lage frequenties. En dat hoeft in veel gevallen niet zo heel gecompliceerd te zijn:
- Blankenberge kan bediend worden door een extra L-trein naar Gent (de toekomstige tweede Zeebrugge-Gent(-Mechelen?) hoeft niet per sé naar Zeebrugge te rijden). Je verschuift de dienstregeling in Zeebrugge gewoon een halfuur et voilà;
- Sint-Truiden, Genk en Alken (647) kunnen bediend worden door IC-14 (Quiévrain-Brussel-Landen-Luik) om te switchen naar Genk en ter compensatie IC-29 (Gent-Landen) te verlengen naar Luik. Zo krijgt Luik trouwens ook een rechtstreekse (maar trage) trein naar Brussels Airport;
- Ninove kan bediend worden door een extra S6-verbinding Geraardsbergen-Denderleeuw (P-treinen ook in de dal laten rijden);
- Het S35-plan voor Noorderkempen passeerde al de revue;
- Ronse kan bediend worden door een extra S51 Ronse-Gent, eventueel te verlengen naar Eeklo (820);
- Ieper en Menen, maar ook Wervik (719) en Poperinge (564) kunnen bediend worden door het doortrekken van de IC-12 (Kortrijk-Welkenraedt) naar Poperinge (of een aparte extra L-trein als je de vertragingsgevoeligheid wil beperken);
- Harelbeke kan bediend worden door een extra L-trein Kortrijk-Gent, iets waar ook 2x/u-stations Waregem (2473), Deinze (2050) en eventueel De Pinte (3x/u, 1569) van zouden kunnen profiteren;
- Tielt en De Panne, maar ook Veurne (506), Diksmuide (569) en Kortemark (524) kunnen bediend worden door een extra IC De Panne-Gent(-Antwerpen), iets waar ook Deinze van kan profiteren (de halte van De Pinte kan dan best gedowngraded worden tot een S-station door die toegevoegde S51 en L-trein Gent-Kortrijk);
- Zele kan bediend worden door de S34 de hele dag door tot Dendermonde te verlengen;
- Bornem kan bediend worden door de L-trein Sint-Niklaas-Mechelen te verdubbelen, iets waar ook Temse (674), Willebroek (608) en knooppunt Puurs (1516) van profiteren.
En zo kan je in aflopende volgorde doorgaan, maar dit lijken mij allemaal grotere prioriteiten dan pakweg een Aalst-Burst.

Aan Waalse zijde heb je dit soort vrij grote maar slecht bediende stations trouwens amper, enkel Visé (821), Péruwelz (784), Lessines (629), Eupen (560) en Blaton (536) komen echt in de buurt, verderop wordt het vrij sporadisch in de lijst...
Als inwoner van Blankenberge kan ik je helemaal volgen in het gevoel van onderbediening. Ik zou kiezen om een snelle IC in te voeren tussen Kortrijk en Brugge en deze door te laten rijden naar Blankenberge. De aansluitingen van Blankenberge naar de rest van de provincie zijn nu ver van optimaal. In het weekend soms 55 minuten overstap!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuw beheerscontract

Bericht door overweg13 »

Toen er sprake was van de komst van Eurostar vroegen mijn leerlingen of ik voor of tegen was. Mijn antwoord was toen: als hij elk uur in mijn tuin stopt, ben ik 100% voor... En dit heeft wel degelijk iets te maken met veel voorgaande posts...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie