Verkeerde aantal rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Shin »

Sinds kort heb ik gemerkt dat er vaak foute info wordt getoond over het aantal rijtuigen van een bepaalde trein.

Misschien een beetje slecht uitgelegd, maar dit voorbeeld zal veel verduidelijken.

Ik nam om 11 uur de trein van Gent-Sint-Pieters richting Brussels-Airport-Zaventem. Ik keek op BeluxTrains naar de samenstelling van deze trein en het moest een 1 break zijn. Tot mijn verbazing wordt er omgeroepen dat deze trein uit 3 rijtuigen bestaat ipv 4. BeluxTrains had het niet fout want het was weldegelijk een break, maar een break kan nooit uit 4 rijtuigen bestaan. Het is ook niet de eerste keer dat ik dit heb opgemerkt. Ik denk sinds 6 december (er was toen iets gezegd hier over een update van de schermen met meer info).

Iemand die meer weet?
Young age train lover
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door ovspotter_be »

BeLuxTrains is voor de meeste treinen nog niet geupdatet naar de geplande samenstelling sinds 11 december.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Steve »

Niettemin zie ik niet in wat die "voorziene" samenstelling van 4 rijtuigen zou zijn tussen Gent en de luchthaven, want je kunt dat bijna alleen maar bereiken met 1 MS75 of 2 klassiekjes/MS86 en die rijden daar helemaal niet. Ik heb nog soortgelijke aankondigingen gehoord de voorbije dagen, dus denk eerder wat problemen met het systeem.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door trainfan03 »

Dit probleem doet zich ook voor op ΙC-26. "Deze trein bestaat uit 9 rijtuigen i.p.v. 12. Onze excuses hiervoor." Als ik dan de data uitlees staat er dat tot Dendermonde 3 AM80's deze dienst zouden doen en dan vanaf Dendermonde zouden het 3 AM75's worden. Blijkbaar zou het om een "overgangsperiode" moeten gaan, aangezien IC-26 AM75 zou moeten worden (horen zeggen van personeel), of dat ook het geval is met de trein naar de luchthaven, weet ik niet meteen. Ik ben wel even de data gaan uitlezen, en daar stond tot Gent een AM80 en vanaf Gent dan een AM75 (realtime samenstellingdata, was wel bij de trein van 12u, niet die van 10u).
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Shin »

Steve schreef: 23 dec 2022, 12:54 Niettemin zie ik niet in wat die "voorziene" samenstelling van 4 rijtuigen zou zijn tussen Gent en de luchthaven, want je kunt dat bijna alleen maar bereiken met 1 MS75 of 2 klassiekjes en die rijden daar helemaal niet. Ik heb nog soortgelijke aankondigingen gehoord de voorbije dagen, dus denk eerder wat problemen met het systeem.
Net ontdekt dat er nog meer problemen zijn, bij het omroepen van de 1ste klas plaatsen in de s3 trein naar Zottegem, "de 1ste klas plaatsten bevinden zich in het 1ste, 4de en laatste rijtuig" terwijl bij 2 gekoppelde desiro's er altijd vier 1ste klas gedeeltes zijn.

Geen idee wat er aan de hand is, maar heel wat problemen met het systeem de laatste tijd
Laatst gewijzigd door Shin op 23 dec 2022, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Young age train lover
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Steve »

trainfan03 schreef: 23 dec 2022, 13:03 Blijkbaar zou het om een "overgangsperiode" moeten gaan, aangezien IC-26 AM75 zou moeten worden (horen zeggen van personeel)
Zeker dat het over die IC ging, dus Kortrijk - Sint-Niklaas? Eerste keer dat ik zoiets hoor, temeer daar er zelfs sprake was om er over niet al te lange tijd M7 op in te zetten. Sowieso is het merendeel van de ritten nu al met 18+M6, ik neem aan dat het enkel over de paar (dal)ritten met MS80 gaat.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 23 dec 2022, 13:54 Zeker dat het over die IC ging, dus Kortrijk - Sint-Niklaas? Eerste keer dat ik zoiets hoor, temeer daar er zelfs sprake was om er over niet al te lange tijd M7 op in te zetten. Sowieso is het merendeel van de ritten nu al met 18+M6, ik neem aan dat het enkel over de paar (dal)ritten met MS80 gaat.
De M7's zijn inderdaad de visie op lange termijn (ik dacht tegen februari 2023). Deze doen eerst hun ritten op de P trein en zouden dan doorvloeien naar de IC, ter vervanging van de MS80. Voor nu zouden die MS80 dus vervangen moeten worden door MS75, maar het is er precies nog niet van gekomen.
Het kan altijd dat het personeel dat dat verteld heeft niet goed op de hoogte was, of iets fouts begrepen had, maar dat was wat ze mij laatst verteld hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Steve »

Ik wacht het toch nog even af, ik zie ook niet meteen het nut in om de MS80 te vervangen door nog ouder materieel. En zijn zowel stellen als opgeleide TB's overal beschikbaar? In pakweg Sint-Niklaas zijn de MS75 nog enigszins frequent te zien, in Dendermonde zijn ze nog zeldzamer (in de vorige dienstregeling 1 P-treintje per dag) en verderop (Aat, Doornik, Moeskroen, Kortrijk...) zie je ze al helemaal niet.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door desirootje »

ik heb gelijkaardige mededelingen gehoord op de IC23 Oostende-Brussels Airport, ik nam aan dat men er mss van plan was om M7's in te zetten op lange termijn, want de alternatieven (2 klassiekjes, MR75, korte getrokken stam, 2 MR86's of MW41's die niet in de NZV mogen...) lijken mij nog verder gezocht dan de inzet van M7's op die verbinding voor de andere die al eerder zijn aangekondigt. Ik kan natuurlijk fout zijn of het systeem kan het verkeerd inlezen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 23 dec 2022, 17:07 ik heb gelijkaardige mededelingen gehoord op de IC23 Oostende-Brussels Airport, ik nam aan dat men er mss van plan was om M7's in te zetten op lange termijn, want de alternatieven (2 klassiekjes, MR75, korte getrokken stam, 2 MR86's of MW41's die niet in de NZV mogen...) lijken mij nog verder gezocht dan de inzet van M7's op die verbinding voor de andere die al eerder zijn aangekondigt. Ik kan natuurlijk fout zijn of het systeem kan het verkeerd inlezen.
Dat zou weleens kunnen. In dit artikel over de overvolle treinen tussen Kortrijk en Brugge (waar de IC23 Brussel Nationale Luchthaven - Kortrijk - Oostende over rijdt) laat de NMBS weten dat er nieuw materieel is besteld. Dat moet op de M7 wijzen.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Natje049 »

Niet in dit geval maar heb ook gemerkt dat sommige systemen een M7 BMx wel zien als rijtuig en sommige niet. Voor reizigersinfo moet dit als rijtuig gezien worden. Daarom hoor je soms "bestaat uit 3 rijtuigen in plaats van 5" bij een M7BMx + 3M7 ipv +5 M7 terwijl er tus eigenlijk 4 of 6 toegankelijke "rijtuigen" zijn.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door HVHTB »

Een week geleden hoorde ik in Brussel-Centraal omroepen dat de IC naar Genk ging rijden met 3 i.p.v. 10 rijtuigen. Ik dacht dan dat de gecombineerde stam van 19 + 5 M6 + 19 + 5 M6 was vervangen door een DMT of zo. Het bleek uiteindelijk 19 + 4 M6 te zijn, waarvan 1 rijtuig afgezonderd, dus dan klopte het op zich wel...
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Verkeerde aantal rijtuigen

Bericht door Daviddb »

Er is een aantal weken geleden een update gebeurd van het omroepsysteem. Echter zit dit nog vol met bugs waaronder de samenstellingen van de treinen die voor problemen blijven zorgen. Net als de ledige ritten die foutief worden aangekondigd op de borden.
trainfan03 schreef: 23 dec 2022, 13:03 Blijkbaar zou het om een "overgangsperiode" moeten gaan, aangezien IC-26 AM75 zou moeten worden (horen zeggen van personeel)
Am75 op de IC-26 is bijna ondenkbaar voor onmiddellijke inzet want dan zouden bestuurders van Kortrijk, Ath en Dendermonde nog opleiding moeten volgen voor dit materieel, aangezien zij daar momenteel geen diensten met doen.
Plaats reactie