Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door rdv »

Doet me denken aan een ongeval met een trein waar ik zelf in zat, ergens in 2009 of 2010.
Een auto was vastgeraakt op een overweg in Asse/Zellik (Ik denk Kruiskouter, niet meer zeker).

Ik zat in de L-trein uit Dendermonde, welke stopte in Asse en daar weer vertrok. Bij het kruisen van de overweg aan het station van Asse viel het me op dat brandweerwagens tot aan de gesloten slagbomen gereden waren. De trein heeft de auto aangereden, gelukkig zat er niemand meer in de auto. De brandweerwagens waren heel snel ter plaatse.

De hulpdiensten waren wel verwittigd, maar het bericht was niet tot bij de TB geraakt (GSM-R bestond toen al denk ik), ook niet tot in het station van Asse. Ook had niemand van de brandweer de reflex om de trein tegen te houden in Asse.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

rdv schreef: 22 dec 2022, 11:12 Doet me denken aan een ongeval met een trein waar ik zelf in zat, ergens in 2009 of 2010.
Een auto was vastgeraakt op een overweg in Asse/Zellik (Ik denk Kruiskouter, niet meer zeker).

Ik zat in de L-trein uit Dendermonde, welke stopte in Asse en daar weer vertrok. Bij het kruisen van de overweg aan het station van Asse viel het me op dat brandweerwagens tot aan de gesloten slagbomen gereden waren. De trein heeft de auto aangereden, gelukkig zat er niemand meer in de auto. De brandweerwagens waren heel snel ter plaatse.

De hulpdiensten waren wel verwittigd, maar het bericht was niet tot bij de TB geraakt (GSM-R bestond toen al denk ik), ook niet tot in het station van Asse. Ook had niemand van de brandweer de reflex om de trein tegen te houden in Asse.
Daar had de dispatch van de 112 zijn toegevoegde waarde kunnen tonen... maar we weten niet wat er is gebeurd, en wat niet.
Is daar toen een onderzoek gebeurd door de bevoegde dienst? Resultaten gepubliceerd?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door HLE18 »

rdv schreef: 22 dec 2022, 11:12 (GSM-R bestond toen al denk ik)
Dat was toen nog niet op alle treinen in dienst.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door rvdborgt »

Glodenox schreef: 22 dec 2022, 11:04 Verder is het nog beter om te bellen met de 112 app. Dan ben je ook meteen zeker dat de meldkamer je locatie heeft [...]
Mijn locatie staat standaard uit op mijn telefoon (en ik ken meer mensen bij wie dat zo is). Werkt dat dan ook?

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Voorzover ik begrijp is het altijd mogelijk te achterhalen via welke zendmast men geconnecteerd is, dat geeft toch al enige duiding - orde van grootte 1 km of zo? Nauwkeuriger localisatie zal technisch wel mogelijk zijn maar stuit allicht op beperkingen in de sfeer van GDPR.

@TKR hieronder: dat klinkt best plausibel, maar Rian heeft nu juist aangegeven dat zijn toestel is ingesteld om die informatie NIET te delen - net zoals het mijne, trouwens :).
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 dec 2022, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door TKR »

De app zal eerst en vooral toegang naar je locatie gegevens vragen. Van zodra je daarin toestemt zet de app jouw gps vanzelf aan en uit als je de app opstart/afsluit. (zo gaat het op Android toch)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door rvdborgt »

TKR schreef: 22 dec 2022, 21:15 De app zal eerst en vooral toegang naar je locatie gegevens vragen. Van zodra je daarin toestemt zet de app jouw gps vanzelf aan en uit als je de app opstart/afsluit. (zo gaat het op Android toch)
Dan werkt het natuurlijk wel. Op zich mag een app wel toegang tot mijn locatie hebben. Normaliter moet je dan eerst zelf je locatie aanzetten voordat een app er dan gebruik van kan maken (behalve de nieuwe NMBS-app, die zeurt dan om de 10 s dat je locatie niet aan staat, dus daar heb ik de toegang voor de app weer moeten uitzetten, zucht). Maar een specifieke app voor 112 mag best de locatie aanzetten als die hem na gebruik inderdaad weer uitzet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Steven »

Bijna al mijn apps staan ingesteld met de keuze van locatie gekend tijdens het gebruik van de app.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Jamaar, er is wel verwarring mogelijk:
men kan in het eigen profiel instellen "ik woon in Bommerskonten, Limburgs Henegouwen"
maar men ook toelaten dat de huidige locatie wordt gepubliceerd, voorzover het apparaat deze kan vaststellen, bv. door satellietnavigatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 22 dec 2022, 23:48 Bijna al mijn apps staan ingesteld met de keuze van locatie gekend tijdens het gebruik van de app.
Bij mij ook, maar ik heb momenteel geen apps die de locatie van mijn telefoon aanzetten. Standaard hebben apps dus toegang tot de locatie die uit staat.

Groetjes,
Rian
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Reuel »

Sinds dit jaar dienen (nieuwe) smartphones in de EU het GNSS Galileo (de Europese gps) te kunnen ontvangen. Bij het bellen van 112 kan dan exact de locatie worden bepaald tot op enkele meters. Nu, het gros van de slimfoongebruikers zal nog wel via zendmasten kunnen getraceerd worden. Maar binnen niet afzienbare tijd, als binnen enkele jaren heeft iedereen een nieuwe gsm heeft, heeft de 112 duidelijk meerwaarde. En het zal zorgen dat er nog sneller geschakeld kan worden.
https://www.gsc-europa.eu/news/the-euro ... o-galileo

Redelijk wat gsm-modellen ondersteunen Galileo al, en er wordt al jaren gebruik van gemaakt bij het bellen van 112 als je GSM-technologie het toelaat. Enkele jaren geleden duidelijk kunnen vaststellen, toen ik eens moest bellen voor een ongeluk dat net voor mijn ogen was gebeurd, en ik de straatnaam niet wist. In geen tijd stond de ambulance er, ondanks mijn zeer warrige beschrijving. Dit zonder gebruik van de 112 app, wat mij eerder een overgangsmaatregel lijkt, om de redelijk grote hoeveelheid toestellen zonder Galileocapaciteit te ondervangen.

Zeker waar er risico bestaat voor ernstige ongevallen, zoals in Ardooie, heeft dit belachelijk veel voordelen. Toch als men de moeite heeft genomen om te bellen. Het onderzoek zal het wel uitwijzen over het exacte verloop van dit ongeval.

Het bellen van een noodnummer activeert wel een paar speciale functies op de slimfoon (indien aanwezig), dat is heus niet gehinderd door app- toelatingen of GDPR. De 112 kan veel, ook bellen wanneer je amper zelf kunt bellen in gebieden met nauwelijks ontvangst (muv echte wildernis natuurlijk). In nood moet men uw locatie weten, en wat er aan de hand is om adequate respons te sturen. Dat is de wettelijke opdracht van de hulpverlening als u hen belt. De GDPR laat dit ook toe (art. 6).

GDPR is er vooral om oneigenlijk gebruik van uw privédata tegen te gaan door (private) derde partijen en beschermt data beter. In veel situaties hoeft een hulpverlener, handhaver, veiligheidsdienst of specifieke ambtenaar (financiën, burgerlijke stand,...) heus niet voor alles uw toestemming te vragen. Ze hebben een wettelijke opdracht. Alle beschikbare en relevante informatie voor hun werk is beschikbaar.

In nood, moet men weten waar je bent en je GSM geeft dat door als je 112 belt (als 'ie dat kan).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 22 dec 2022, 17:53
rdv schreef: 22 dec 2022, 11:12 (GSM-R bestond toen al denk ik)
Dat was toen nog niet op alle treinen in dienst.
Was een klassiekje, mss niet in dienst daarop idd.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door pietje »

Knipex schreef: 22 dec 2022, 08:13
Giruno schreef: 20 dec 2022, 18:27 Ik vraag me vooral af: op het filmpje is een bestelwagen van Iveco service te zien. Hoe lang stond die vrachtwagen daar dan al dat er tijd was om hen te laten komen (voor een 'redding'?), maar niet Infrabel te verwittigen? Of zou die bestelwagen net toevallig in de buurt geweest zijn?
Er zijn meer beelden. De camera aan de zijde van het huis heeft ook het stilvallen van de vrachtwagen gefilmt.
Blijkbaar stond de vrachtwagen er nog niet lang, maar dat kan iedereen zelf bekijken
https://www.hln.be/ardooie/treinbestuur ... ~a003c1d6/

Ook beelden van de herstellingswerken:
https://www.hln.be/ardooie/na-ongeval-o ... ~a66a44ad/
Als je de timing bekijkt, denk ik wel dat we kunnen concluderen dat als iemand onmiddellijk 112 gebeld had, het ongeval waarschijnlijk toch niet had vermeden kunnen worden.
Dat noemen we dan een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Als ik de schade bekijk, veronderstel ik dat men met dat bedrag een hele hoop overwegen een extra beveiliging had kunnen geven, maar zelfs dan zou het heel erg nipt geweest zijn
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door HLE18 »

Wel raar dat die depannage daar binnen de 2 minuten is?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door overweg13 »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de vrachtwagen eerder al gedepanneerd was en dus een tweede keer in panne is gevallen op de overweg, terwijl de depannagewagen hem voorafging.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie