Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 20 dec 2022, 22:35 De juiste EBP hoeft dat totaal niet te zijn, het moet vooral die dienst zijn die alarm kan geven en dat kan vanop meerdere punten gebeuren. Als het een zone met permissieve seinen betreft kan een seingever zelfs niets doen aan die seinen. Je hebt dus gewoon de juiste dienst nodig die over GSM-r beschikt. Je hebt traffic en safety controllers tegenwoordig. GSM-r werkt met zones/cellen, je hebt dus de zone van het incident maar ook de omliggende zones. je hebt dus een hele hoop betrokken treinen die het alarm dan ontvangen. Zodoende zijn treinen die onderweg zijn naar de bewuste zone ook op de hoogte dat er iets scheelt (in de aangrenzende zones ontvangen treinen een alarm zonder boodschap).
Op heel wat baanvakken kunnen tegenwoordig de permissieve seinen ook allemaal dichtgezet worden op afstand als er gevaar dreigt (en als er etcs level 2 ligt kan de trein daardoor op afstand meteen stilgezet worden).

Maar gsm-r is wel op dit moment de beste manier gewoon als er geen level 2 is. Als een trein juist voorbij het sein is dat die overweg dekt heeft het sein dichtzetten ook niet veel nut.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Steven »

Ja een alarm oproep heeft het grote voordeel dat je net ook de aard van het gevaar gaat meegeven. Met wat seinen te sluiten of hoogspanning te snijden weet je dat dus niet. In het geval van een aanrijding kan je er mee voor zorgen dat de treinbestuurder zich dan toch kan verwijderen uit de stuurpost voor zijn eigen veiligheid (zover het nog mogelijk zou zijn natuurlijk). De beelden van vandaag maken namelijk goed duidelijk dat een trein nog een lange remweg heeft voor hij stilstaat.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door arvooke »

Mijn persoonlijke ervaringen met infrabel zijn ook dat veel noodnummers rondzweven die niet meer in gebruik zijn. Hebben we bij de lijn tijdens een test van een brandcentrale van een tractiestation ondervonden. Nummers op de documentatie van Infrabel waren niet meer in gebruik en nieuwe hebben ze nooit doorgegeven. Vermits dat tractiestation onder de sporen aan Gent St pieters zit komen de alarmen ook bij Infrabel binnen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Adler »

Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 21 dec 2022, 09:48 Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
Inderdaad.
Maar als je dit alles nu eens uit een ander standpunt bekijkt.
Hoeveel weggebruikers kennen de infrastructuur waar ze gebruik van maken. Een spoorwegovergang is ook zo een onderdeel van deze weg- infrastruktuur. Hoeveel weggebruikers(auto,voetganger,fietsers) kennen de gevaren en de nodige handelingen in geval van gevaar??Kortweg kennen de spoorwegsignalisatie errond? Hoeveel mensen kennen de noodnummers die moeten /kunnen gebeld worden? Ik denk dat de antwoorde betroevend laag zullen zijn.is zoizts voorzien in de schoolopleiding?? Zoals EHBO ? Ik vrees van niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is geen redenering he. Als ik met de fiets of de auto of te voet rondhang in de buurt van een zee- of luchthaven, dan hoef ik toch ook de procedures niet te kennen die daar gelden, of de technische kenmerken van de infrastructuur? Een weggebruiker heeft zich aan de wegcode te houden, en als burgers hebben we ons allemaal aan de wet te houden. Als iedereen dat al eens deed zouden we al heel wat verder staan. Nog meer verplichtingen of lasten hoeft men de burger echt niet op te leggen.

Maar het bellen van de 112 wordt wel degelijk aangeleerd op school, tegenwoordig, en dat zou ook moeten volstaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Steve »

Ik vind het in ieder geval on-voor-stelbaar dat er zelfs een service-bestelwagen van Iveco stond met een technieker die druk aan het sleutelen was aan die vrachtwagen. Hoe dicht die garage ook moge zijn: die mannen opbellen, in de bestelwagen springen (en mogelijk nog even informeren wat er eerder precies aan de hand was geweest met die vrachtwagen, eventuele onderdelen meenemen...), tot daar rijden, parkeren, uitwisselen met de chauffeur, beginnen te sleutelen... het kan niet anders dan dat dat minstens ettelijke minuten geduurd heeft, in ieder geval ruim voldoende om de trein tot stilstand te brengen als de hulpdiensten meteen gebeld waren. Een en ander sluit natuurlijk niet uit dat de chauffeur, de garage of de technieker die toch gebeld hebben in de loop van het proces (en dan kun je natuurlijk ook begrijpen dat ze het daarna toch nog proberen het op te lossen zolang het kan), maar de zeer achteloze manier waarop ze bijna aan de kant moeten worden getrokken als de trein aankomt doet niet vermoeden dat ze ook maar enig idee hadden van het gevaar van de hele situatie. Ik zou veeleer gokken dat ze geen gedoe wilden, dachten het wel snel te kunnen oplossen en ervan uitgingen dat er toch geen trein zou passeren - op die plaats zijn er immers "maar" twee doorkomsten per uur, beide richtingen samengeteld. Benieuwd wat het onderzoek zal zeggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Steven »

Adler schreef: 21 dec 2022, 09:48 Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
Men heeft overwegen met radar technologie om vast te stellen of er nog een voertuig staat. Paar praktische opmerkingen hierbij zijn dat:
1 het een gekende overweg is voor dergelijke problemen
2 het meestal overwegen zijn met volledig gesloten slagbomen.
3 dergelijke overwegen vrij duur zijn en Infrabel tegenwoordig liever een overweg ziet verdwijnen dan dat zeer dure technologie installeren.

Je kan zo’n overweg vinden in Dinant.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef: 21 dec 2022, 09:48 Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
Pfff, "AI"? Dat is toch nergens voor nodig? Zet langsheen het spoor een infraroodstraler, een meter of 20-30 voor de weg, en aan de andere kant van de overweg een spiegeltje. Meet nu de tijd die een lichtpuls erover doet om terug te komen. Dan nog wat uitzonderingen voorzien (lichtbron defect, spiegeltje verongelukt, vogel heeft "zijn gevoeg" gedaan op het een of op het ander, ...) , correcties voor variaties in het weer, en we zijn gesteld. Lijkt mij een prima afstudeerproject voor een A1 (of het tegenwoordige equivalent).

Maar okee, "AI" klinkt natuurlijk wel lekker hedendaags, dat zou kunnen helpen om een bepaald type manager te overtuigen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Klassiekje »

Dan zal er toch eerst iets moeten veranderen aan de kennis van de verkeersregels, anders kan je dagelijks het treinverkeer platleggen overal te lande.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 21 dec 2022, 09:48 Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
Er zijn ontwikkelingen bezig, maar de technologie is nog niet concreet beschikbaar als producten bij leveranciers.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 21 dec 2022, 10:34 Maar het bellen van de 112 wordt wel degelijk aangeleerd op school, tegenwoordig, en dat zou ook moeten volstaan.
Maar dat is nu net het probleem. Nogal wat mensen zijn blijkbaar vergeten dat een smartphone in de eerste plaats een telefoon is en geen camera waarmee je kwijlend van verrukking ongevallen filmt die je had kunnen vermijden - zoals hier...
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door DR-fan »

Adler schreef: 21 dec 2022, 09:48 Ik begrijp niet waarom men nog geen gebruik maakt van hedendaagse technologie om dergelijke ongevallen te vermijden.
De AI technologie is al zover gevorderd dat men met een camera en een AI programma betrouwbaar kan detecteren dat een object (vrachtwagen of personenauto) stilstaat op een overweg en op zo een moment de nodige alarmen uitsturen.
En ik begrijp niet wat er met de term "gezond verstand" bij de weggebruikers is gebeurd de laatste 10 jaar. Ja, je kan overal dure technologie installeren, maar stuur de factuur dan aub naar Wegen en Verkeer. Het zijn niet Infrabel en de spoorwegondernemingen die te dom zijn om de regelgeving te volgen.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Merijn »

Steve schreef: 21 dec 2022, 11:48 Ik vind het in ieder geval on-voor-stelbaar dat er zelfs een service-bestelwagen van Iveco stond met een technieker die druk aan het sleutelen was aan die vrachtwagen. Hoe dicht die garage ook moge zijn: die mannen opbellen, in de bestelwagen springen (en mogelijk nog even informeren wat er eerder precies aan de hand was geweest met die vrachtwagen, eventuele onderdelen meenemen...), tot daar rijden, parkeren, uitwisselen met de chauffeur, beginnen te sleutelen... het kan niet anders dan dat dat minstens ettelijke minuten geduurd heeft...
Niet vergeten wat de ooggetuige meldt in de krant: de vrachtwagen zou nog voor de overweg problemen gekend hebben. Uiteindelijk kon hij toch terug wat vooruit rijden.

Puur hypotetisch: als dan al die verhelpingsdienst opgetrommeld was en de vrachtwagen probeert ondertussen wat verder te rijden, kan het allemaal snel gegaan zijn eenmaal de pechverhelper aankwam.

Echter is het puur giswerk, onderzoek zal dat wel uitwijzen.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

En ik begrijp niet wat er met de term "gezond verstand" bij de weggebruikers is gebeurd de laatste 10 jaar.
Dat is een algemeen maatschappelijk probleem, laat "bij de weggebruikers" er maar van tussen. Tegenwoordig zijn er machines en apparaten die de functie van het gezond boerenmensenverstand hebben overgenomen, en velen vinden het maar al te gemakkelijk om niet meer zelf te hoeven nadenken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie