Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Alles over reizigerstreinen in België.
koeleboe1
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door koeleboe1 »

Gelukkig geen slachtoffers, maar wat een ravage!
https://www.hln.be/ardooie/vrachtwagen- ... ~a874659d/
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Giruno »

Ik vraag me vooral af: op het filmpje is een bestelwagen van Iveco service te zien. Hoe lang stond die vrachtwagen daar dan al dat er tijd was om hen te laten komen (voor een 'redding'?), maar niet Infrabel te verwittigen? Of zou die bestelwagen net toevallig in de buurt geweest zijn?
HLE18
Berichten: 439
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door HLE18 »

https://youtu.be/Zq-UAqhU14k

Redelijk lang denk ik, je snapt niet dat ze dan de 112 niet bellen ofzo.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Knipex »

HLN

Verkeer wordt omgelijd over Kortrijk met een 20+ min vertraging.
https://treinposities.nl/ritinfo_be/BE.NMBS.IC3015


Break stel 390 en 333 zijn betrokken.
https://treinposities.nl/ritinfo_be/BE.NMBS.IC3013
image_2022-12-20_194146749.png
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 20 dec 2022, 18:54 https://youtu.be/Zq-UAqhU14k

Redelijk lang denk ik, je snapt niet dat ze dan de 112 niet bellen ofzo.
Dat filmke is bangelijk, maar ik kan me wel een beetje voorstellen dat zowel de chauffeur als de reparatieploeg helemaal gefocust waren op de panne, en eventjes niet zo danig op de trein die er vroeg of laat onvermijdelijk ging komen. Men noemt dat "tunnelvisie" en het is een bekend fenomeen, er wordt voor gewaarschuwd in alle kritische opleidingen, bv. ook voor vliegeniers. Ik ben behoorlijk zeker dat ook treinbestuurders er wel over leren, en ervoor gewaarschuwd worden.

Overigens is het nergens gezegd dat ze niet naar de 112 of een ander noodnummer gebeld hebben, dat zal uit het verder onderzoek moeten blijken. Voor mij is het niet uitgesloten dat er wel degelijk naar de 112 gebeld werd, maar dat daar niet, of niet tijdig, het gepaste gevolg aan werd gegeven. Afwachten! Geen voorbarige conclusies!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door bram2727 »

Is er iemand die weet of de 333 ook schade geeft?
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Zorba »

Op elke overweg staat er tegenwoordig toch een lijn-, overweg- en telefoonnummer van Infrabel. Zal wel enkel voor spoorlopers bedoeld zijn maar dan zit je tenminste bij het juiste bedrijf.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Shrek »

Als je de 112 belt geven die dat onmiddellijk door aan Infrabel en worst het verkeer gestopt.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Van de onvolprezen vrt-nieuwsredactie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/20 ... n-lichter/ :
De chauffeur probeerde nog lange tijd om zijn vrachtwagen te herstarten
Lange tijd? Een uur? Hoger? Lager? :mrgreen: Niet echt heel concreet...
de locomotief is ontspoord
Locomotief? Welke locomotief??
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 20 dec 2022, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door jan_olieslagers »

Als je de 112 belt geven die dat onmiddellijk door aan Infrabel en worst het verkeer gestopt.
Dat zal ongetwijfeld de richtlijn zijn, ja. Maar er kunnen veel redenen zijn waarom de richtlijn niet tot op de letter werd gevolgd, en zelfs als dat wel gebeurde kan de tijd te kort geweest zijn. Nogmaals, dat zal allemaal uit het onderzoek moeten blijken.

* op welk precies tijdstip werd 112 gebeld?
* op welk precies tijdstip werd infrabel ingelicht?
* op welke precieze tijdstippen heeft infrabel welke acties genomen om het verkeer te stoppen?
* op welke precieze tijdstippen gebeurde er welke communicatie tussen infrabel en nmbs?
* op welk precies tijdstip heeft nmbs de TB ingelicht?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door groentje »

Blijkbaar zit die Ivecogarage daar op 3 km, dus toch wel redelijk dichtbij. Verder ga ik mij ook onthouden van enig oordeel, we weten te weinig van de omstandigheden, hoelang die vrachtwagen er al stond, of er gebeld was en hoelang geleden, of de informatie klopte...
Ik ben alvast blij dat het aantal slachtoffers mee valt, de bestuurder is natuurlijk zwaar onder de indruk, en ik wil ook de lichtgewonden niet minimaliseren, maar de menselijke schade had alvast een pak groter kunnen zijn, met wat pech.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 20 dec 2022, 21:53
Als je de 112 belt geven die dat onmiddellijk door aan Infrabel en worst het verkeer gestopt.
Dat zal ongetwijfeld de richtlijn zijn, ja. Maar er kunnen veel redenen zijn waarom de richtlijn niet tot op de letter werd gevolgd, en zelfs als dat wel gebeurde kan de tijd te kort geweest zijn. Nogmaals, dat zal allemaal uit het onderzoek moeten blijken.

* op welk precies tijdstip werd 112 gebeld?
* op welk precies tijdstip werd infrabel ingelicht?
* op welke precieze tijdstippen heeft infrabel welke acties genomen om het verkeer te stoppen?
* op welke precieze tijdstippen gebeurde er welke communicatie tussen infrabel en nmbs?
* op welk precies tijdstip heeft nmbs de TB ingelicht?
Van zodra Infrabel de informatie heeft, gaan die op hun beurt via het GSM-R netwerk alarm geven voor de desbetreffende lijn om al het verkeer te stoppen. Het is Infrabel die alarm geeft (of de machinist in dit geval). NMBS geeft geen alarm via het GSM-R netwerk.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door dentheo »

Zorba schreef: 20 dec 2022, 21:16 Op elke overweg staat er tegenwoordig toch een lijn-, overweg- en telefoonnummer van Infrabel. Zal wel enkel voor spoorlopers bedoeld zijn maar dan zit je tenminste bij het juiste bedrijf.
Is dat zo, was paar jaar geleden nog niet..... kom je dan bij juiste epb terecht of eerst nog via Bruxelles, traffic enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door 260689 »

dentheo schreef: 20 dec 2022, 22:14
Zorba schreef: 20 dec 2022, 21:16 Op elke overweg staat er tegenwoordig toch een lijn-, overweg- en telefoonnummer van Infrabel. Zal wel enkel voor spoorlopers bedoeld zijn maar dan zit je tenminste bij het juiste bedrijf.
Is dat zo, was paar jaar geleden nog niet..... kom je dan bij juiste epb terecht of eerst nog via Bruxelles, traffic enz.
Is bij elke overweg in dit land. Is inderdaad nog niet zo heel lang dat dat is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Botsing trein vrachtwagen in Ardooie

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 20 dec 2022, 22:14
Zorba schreef: 20 dec 2022, 21:16 Op elke overweg staat er tegenwoordig toch een lijn-, overweg- en telefoonnummer van Infrabel. Zal wel enkel voor spoorlopers bedoeld zijn maar dan zit je tenminste bij het juiste bedrijf.
Is dat zo, was paar jaar geleden nog niet..... kom je dan bij juiste epb terecht of eerst nog via Bruxelles, traffic enz.
De juiste EBP hoeft dat totaal niet te zijn, het moet vooral die dienst zijn die alarm kan geven en dat kan vanop meerdere punten gebeuren. Als het een zone met permissieve seinen betreft kan een seingever zelfs niets doen aan die seinen. Je hebt dus gewoon de juiste dienst nodig die over GSM-r beschikt. Je hebt traffic en safety controllers tegenwoordig. GSM-r werkt met zones/cellen, je hebt dus de zone van het incident maar ook de omliggende zones. je hebt dus een hele hoop betrokken treinen die het alarm dan ontvangen. Zodoende zijn treinen die onderweg zijn naar de bewuste zone ook op de hoogte dat er iets scheelt (in de aangrenzende zones ontvangen treinen een alarm zonder boodschap).
Plaats reactie