Rookverbod op perrons

Alles over reizigerstreinen in België.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Hagelander »

Het principe van het rookverbod vind ik super, maar als ik rondom kijk, lijkt het wel quasi niet uitvoerbaar. Daarmee bedoel ik: er blijven nog steeds mensen op het perron roken en daarop gaan sanctioneren is niet uitvoerbaar (je zou plots bij wijze van spreken op elk perron iemand van securail of zo nodig hebben). In Duitsland hebben ze zones afgebakend op de perrons, maar toegegeven, ook dat systeem werkt niet. Het enige dat kan werken om roken kwijt te geraken (wat voor de gezondheid van iedereen goed is), lijkt mij om gewoon absurd hoge prijzen aan te rekenen (pakweg 50 euro per pakje) of een algemeen rookverbod in te stellen. Maar met dat laatste zou je dan natuurlijk wel een pak inkomsten van accijnzen verliezen, dus misschien toch maar gewoon absurd hoge prijzen vragen. Dan hebben we misschien een beetje minder begrotingstekort :-)
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door maarten »

Volgens mij is het goed uitvoerbaar. Dat je per se elke overtreding moet zien om er een beleid op te maken zie ik niet in. Daarbij is er een verschil in overlast of je nu met twee personen op een station als Hamont staat (waarvan er een rookt) of dat je met 100 personen in Antwerpen staan waarvan er 10 roken.
De rookzones in Duitsland werken best goed, daar wordt gerookt en er is wel eens iemand die met een brandende sigaret daarnaartoe loopt, maar dat is zeldzaam.

In het algemeen is het een proces wat je door moet gaan. Als je niets doet, dan zal er ook niets veranderen. Als je iets doet, ook al is dat niet 100% effectief, dan zal er een mentaliteitsverandering plaatsvinden waardoor je na verloop van tijd wel bereikt wat je bedoelt. Voor mensen die altijd iets gedaan hebben en het nu niet meer mogen is het lastiger te veranderen dan voor mensen die niet beter weten dat het altijd zo geweest is.
Het idee dat regels of beleid alleen maar effectief zijn als je er 100% op kunt acteren vind ik totale onzin. Dan kun je net zo goed alle maximum snelheden opheffen want ook nu nog zijn er automobilisten die te hard rijden en daar geen bekeuring voor krijgen.
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door trainlovertje »

Hagelander schreef: 02 mar 2024, 06:21 Het principe van het rookverbod vind ik super, maar als ik rondom kijk, lijkt het wel quasi niet uitvoerbaar. Daarmee bedoel ik: er blijven nog steeds mensen op het perron roken en daarop gaan sanctioneren is niet uitvoerbaar (je zou plots bij wijze van spreken op elk perron iemand van securail of zo nodig hebben). In Duitsland hebben ze zones afgebakend op de perrons, maar toegegeven, ook dat systeem werkt niet. Het enige dat kan werken om roken kwijt te geraken (wat voor de gezondheid van iedereen goed is), lijkt mij om gewoon absurd hoge prijzen aan te rekenen (pakweg 50 euro per pakje) of een algemeen rookverbod in te stellen. Maar met dat laatste zou je dan natuurlijk wel een pak inkomsten van accijnzen verliezen, dus misschien toch maar gewoon absurd hoge prijzen vragen. Dan hebben we misschien een beetje minder begrotingstekort :-)
Ik ben van mening dat de die rookzones in Duitsland wel goed werken; reizigers houden zich daar over het algemeen best goed aan. Alleen merkte ik toevallig gisteren in de luchthaven van Frankfurt dat het hele station (het buitengedeelte) naar sigaretten rook, omdat de rook daar wat gevangen zit. De perrons zijn daar namelijk volledig overdekt. Daarom zou je in zulke stations misschien beter wel een volledig rookverbod instellen.
Als tabak dusdanig duur zou worden, gaan mensen het niet meer kopen, toch niet via legale wegen. Misschien gaan ze dan zelfs grijpen naar andere genotsmiddelen (zoals cannabis) die tegenwoordig dusdanig makkelijk verkrijgbaar zijn en minder zouden kosten dan tabak in pakweg een dagbladhandel...
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door desirootje »

Ik ben eigenlijk geen fan van sigaretten onbetaalbaar te maken, armere mensen roken disproportioneel meer dan rijkere. En aangezien roken vaak te paard gaat met een nicotineverslaving zou het juist tot een toename in armoede kunnen leiden in plaats van een afname in rokers. Ik zou het moeilijker maken voor jonge mensen om te roken, mss een rookverbod tot 21 of later, in de hoop dat men sterker staat tegenover stoer doen en groepsdruk. Het kan natuurlijk roken ook cooler doen lijken doordat het enkel voor "echte" volwassene toegelaten is, daarom stel ik ook de wet niet op.
Een ander alternatief kan het verplichten van de toevoeging van smaakstoffen die de sigaretten viezer doen smaken, beginnende van een lage dosis die opbouwt over de jaren. Zo kunnen de verslaafden die niet zonder kunnen blijven roken maar is het veel moeilijker voor jonge mensen om het gewoon te worden over 10 jaar. Dezelfde regels moeten ook gelden voor vapes en nicotine poeders. En het moet natuurlijk veel moeilijker zijn om nieuwe nicotineproducten op de markt te brengen, liefst geen met uitzondering van nicotinepleisters en andere afkick producten.
Plaats reactie