Rookverbod op perrons

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Rookverbod op perrons

Bericht door TimJ36 »

Over een goede twee weken is het niet meer toegelaten te roken op het perron, maar overal hangen nog asbakken. Een flink karwei om die allemaal tijdig weg te halen. Niettemin een goede beslissing van de overheid. Hopelijk verzamelen de rokers zich nu wel niet rond de ingangen van de stations.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Over een goede twee weken is het niet meer toegelaten te roken op het perron, maar overal hangen nog asbakken. Een flink karwei om die allemaal tijdig weg te halen.
Pfff, hebben ze nu echt niks beters te doen? (enne, nee, ik ben zelf niet-roker, maar het heeft me nog nooit gestoord als er op het perron wordt gerookt).
Maar goed, dat is een politieke beslissing, men mag aannemen dat het spoorbedrijf alleen maar een of andere overheidsrichtlijn volgt. Hopelijk staan daar dan ook de nodige centen tegenover - zoniet zal het verwijderen van die asbakken nog wel een tijdje duren, en best terecht.
Overigens kan ik me al gelijk voorstellen dat de implementatie verschillend gaat verlopen alnaargelang de stationsbeheerder, NMBS dan wel Infrabel.

En ook dit: men zal maar treinbestuurder zijn, of -begeleider, en ook al eens graag eentje opsteken. De ruime wachttijd van de S1 in Mechelen bv. is daarvoor toch ideaal? Maar dat mag dus nu ook niet meer. En dan maar klagen dat er geen personeel gevonden wordt... lig die mensen toch niet te pesten! Voor mijn part mag er voor dit punt gerust een gedoogbeleid komen. Ook voor de reizigers, want men kan die moeilijk ontzeggen wat voor het personeel wel is toegelaten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 272
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jpvdveer »

Ik ben bang dat je er met een simpel verbod niet gaat komen en dat je dan ook een speciale rokerszone moet instellen waar het wel mag. Ik heb dit in het buitenland ook gezien.
ovspotter_be
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 18:07 De ruime wachttijd van de S1 in Mechelen bv. is daarvoor toch ideaal?
In Mechelen was roken al langer verboden als proefproject, en zo lang staat de S1 daar nu ook weer niet stil.
De tijden dat de S1 in Mechelen 10min. stilstond op spoor 7/8 om ingehaald te worden door de IC naar Antwerpen is al lang verleden tijd, nu staan de meeste S1-treinen maar 2 à 3min. stil in Mechelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwstopic?!

Bericht door overweg13 »

jpvdveer schreef: 12 dec 2022, 18:14 Ik ben bang dat je er met een simpel verbod niet gaat komen en dat je dan ook een speciale rokerszone moet instellen waar het wel mag. Ik heb dit in het buitenland ook gezien.
We dachten dat ook toen het rookverbod in de trein werd ingevoerd en op heel zeldzame conflicten na liep dat van een leien dakje. Idem in de horeca. Waarom zou het dan niet kunnen op perrons.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Behalve dat al die horeca-uitbaters nog maar eens op kosten werden gejaagd voor het opzetten van een buitenterras of -afdak. ZIJ konden de kost op niemand verhalen, natuurlijk. En dan maar klagen dat de horeca teloorgaat. Maar, toegegeven, dat heeft niets meer met het spoor te maken.

Had ik het voor het zeggen bij NMBS of Infrabel, ik ging nogal gauw antwoorden: "Als u van ons verlangt, mevrouw Belgie, dat we de perrons rookvrij maken, dan moet u ons daarvoor maar de nodige middelen ter beschikking stellen". Wat uiteraard niet zal gebeuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 12 dec 2022, 19:23
jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 18:07 De ruime wachttijd van de S1 in Mechelen bv. is daarvoor toch ideaal?
In Mechelen was roken al langer verboden als proefproject, en zo lang staat de S1 daar nu ook weer niet stil.
De tijden dat de S1 in Mechelen 10min. stilstond op spoor 7/8 om ingehaald te worden door de IC naar Antwerpen is al lang verleden tijd, nu staan de meeste S1-treinen maar 2 à 3min. stil in Mechelen.
Dat wist ik niet, dank voor de info! Maar het was dan ook maar een voorbeeld, he. Nogmaals, ik gun eenieder graag een rokertje, of het nu personeel is of reizigers. Men moet IETS kunnen verdragen van de medemens.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 dec 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: nieuwstopic?!

Bericht door ovspotter_be »

Wie gaat dit verbod ook weer controleren?
Op grotere stations heb je nog personeel rondlopen, maar in het overgrote deel van de treinstations loopt niemand rond.
Het verbieden van roken snap ik dat ze het willen doen, om de gezondheid te verbeteren, maar men had beter moeten kiezen voor bepaalde stations.
Op stations waar veel volk komt en de perrons nog eens vol durven te geraken, zoals Mechelen, stoort het mij soms wel eens, maar op kleine stations stoort het mij niet.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 20:07 Had ik het voor het zeggen bij NMBS of Infrabel, ik ging nogal gauw antwoorden: "Als u van ons verlangt, mevrouw Belgie, dat we de perrons rookvrij maken, dan moet u ons daarvoor maar de nodige middelen ter beschikking stellen". Wat uiteraard niet zal gebeuren.
Merk op dat de asbakken pas een drietal jaar geleden zijn geplaatst op initiatief van de NMBS, want niets had de spooronderneming belet om het roken op de perrons op eigen initiatief te verbieden/af te raden.
jpvdveer
Berichten: 272
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jpvdveer »

overweg13 schreef: 12 dec 2022, 19:47 We dachten dat ook toen het rookverbod in de trein werd ingevoerd en op heel zeldzame conflicten na liep dat van een leien dakje. Idem in de horeca. Waarom zou het dan niet kunnen op perrons.
Omdat er, juist vanwege deze twee precedenten, het wijd verbreide gevoel is ontstaan dat het binnen niet mag (oké), maar dan buiten wel.

In Nederland is dit in twee stappen gegaan - toen (in 2004) het roken op perrons werd verboden zijn er speciale 'rookpalen' geplaatst. Enkele jaren geleden zijn ook deze komen te vervallen.

Aan de andere kant is de acceptatie van rookverboden nu wel groter dan 20 jaar geleden het geval was. Maar ben toch benieuwd hoe het rookverbod op Belgische perrons zal worden nageleefd/gehandhaafd.
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Deze discussie heeft weinig met internationaal verkeer te doen, geloof ik. Het gaat over de Belgische stations neem ik aan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 12 dec 2022, 22:31 Deze discussie heeft weinig met internationaal verkeer te doen, geloof ik. Het gaat over de Belgische stations neem ik aan. :mrgreen:
Topic verplaatst :wink:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 20:07 Behalve dat al die horeca-uitbaters nog maar eens op kosten werden gejaagd voor het opzetten van een buitenterras of -afdak. ZIJ konden de kost op niemand verhalen, natuurlijk. En dan maar klagen dat de horeca teloorgaat. Maar, toegegeven, dat heeft niets meer met het spoor te maken.

Had ik het voor het zeggen bij NMBS of Infrabel, ik ging nogal gauw antwoorden: "Als u van ons verlangt, mevrouw Belgie, dat we de perrons rookvrij maken, dan moet u ons daarvoor maar de nodige middelen ter beschikking stellen". Wat uiteraard niet zal gebeuren.
Anderzijds kan er dan weer bespaard worden op reinigingskosten.

Ik ben ook voor een rookverbod. Het is zelfs zo dat ik meer op restaurant ben beginnen gaan na het invoeren van het rookverbod in de horeca. Eindelijk kunnen genieten van een goede maaltijd zonder die smerige walmen in te ademen!
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door joverwimp »

DR-fan schreef: 13 dec 2022, 10:10 Anderzijds kan er dan weer bespaard worden op reinigingskosten.
Zeker. Naast perron 21 in Brussel-Zuid zie je minstens 100 peuken/m². Zelfs met een vuiltang moeten die op keien stuk per stuk opgeraapt worden; veel lastiger dan ander zwerfvuil.
Bijlagen
zwerfvuil Brussel-Zuid, perron 21 - kopie.JPG
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door groentje »

Daarvoor gebruiken ze volgens mij eerder een soort stofzuiger.
Plaats reactie