Rookverbod op perrons

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Steven »

joverwimp schreef: 13 dec 2022, 10:53
DR-fan schreef: 13 dec 2022, 10:10 Anderzijds kan er dan weer bespaard worden op reinigingskosten.
Zeker. Naast perron 21 in Brussel-Zuid zie je minstens 100 peuken/m². Zelfs met een vuiltang moeten die op keien stuk per stuk opgeraapt worden; veel lastiger dan ander zwerfvuil.
Alle afval vermijden is lastig maar als er al minder peuken gaan zijn is dat al een mooie start.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 18:07
Over een goede twee weken is het niet meer toegelaten te roken op het perron, maar overal hangen nog asbakken. Een flink karwei om die allemaal tijdig weg te halen.
Pfff, hebben ze nu echt niks beters te doen? (enne, nee, ik ben zelf niet-roker, maar het heeft me nog nooit gestoord als er op het perron wordt gerookt).
Maar goed, dat is een politieke beslissing, men mag aannemen dat het spoorbedrijf alleen maar een of andere overheidsrichtlijn volgt. Hopelijk staan daar dan ook de nodige centen tegenover - zoniet zal het verwijderen van die asbakken nog wel een tijdje duren, en best terecht.
Overigens kan ik me al gelijk voorstellen dat de implementatie verschillend gaat verlopen alnaargelang de stationsbeheerder, NMBS dan wel Infrabel.
Moeten die dan allemaal direct worden weggehaald? Kan me nauwelijks voorstellen dat daar een prioriteit ligt. Bij invoering van nieuwe regels is er meestal een overgangsperiode waarin slechts wordt gewaarschuwd of geïnformeerd. Dat verwacht ik hier niet anders.
jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 18:07En ook dit: men zal maar treinbestuurder zijn, of -begeleider, en ook al eens graag eentje opsteken. De ruime wachttijd van de S1 in Mechelen bv. is daarvoor toch ideaal? Maar dat mag dus nu ook niet meer. En dan maar klagen dat er geen personeel gevonden wordt... lig die mensen toch niet te pesten! Voor mijn part mag er voor dit punt gerust een gedoogbeleid komen. Ook voor de reizigers, want men kan die moeilijk ontzeggen wat voor het personeel wel is toegelaten.
Een groot deel van lange pauzes is ergens in een eindhalte, daar stoort het ook veel minder wanneer helemaal vooraan iemand een peuk opsteekt dan tussen alle reizigers in een overstapstation. Het is dan ook een genot (of verslaving) waar omstaanders meer van meekrijgen. Roken in de auto met kinderen mag niet meer sinds 2019 in België, juist omdat we de omgeving mee willen beschermen. Wie controleert dat? Niemand, hoogstens bij een toevallige politiecontrole. Ik zie het als extra bewustmaking, of een potentiële stok.

Bij drukte moeten wachten op je trein, of dat naast een rookzone (vroeger in .nl, nu nog in .de) is of onder een overkapping met weinig wind: het is niet prettig. Met zo'n extra regeltje kan je er ook gemakkelijker mensen op wijzen. Het is geen pesten, er zijn teveel rokers die te weinig of geen rekening houden met anderen. Pesten is wanneer je met opgeheven vingertje naar de andere kant van het perron loopt waar verder geen kat is. Dat zal wel de uitzondering zijn. Bij nieuwe regels zeg je er beter niet bij dat ze gedoogd zullen worden, zelfs wanneer het de facto zo zal zijn op vele plaatsen. Ik hoop dat waar het echt de spuigaten uitloopt (Brussel Noord, Zuid, soms Luik, zelfs Sint-Lambrechts…) er wel degelijk gecontroleerd wordt. Tolerantie onder de bevolking is drasatisch afgenomen, net als hoeveel mensen nog roken.

Niet meer mogen roken op de werkplek, geen reclame, duurder, waarschuwingen op de pakjes: het helpt allemaal voor een gezondere bevolking.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Reuel »

Ik kijk er erg naar uit. In veel grote stations heb je een schemerzone. Geldt een overkapping nu als binnenruimte, of als buitenruimte? Wat met die ruimte onder de nieuwe perrons in Gent-Sint-Pieters? Binnen of buiten? Niet zo helder te interpreteren, op z’n minst is er nu duidelijkheid. Het is al een hele tijd geleden dat er zo’n zichtbare, relatief grootschalig verbod werd afgekondigd. Het kan enkel maar leiden tot weer enkele percenten minder rokers en dito gespaarde kosten voor de gezondheidszorg.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Steve »

Mij is het vooral onduidelijk wat er nu precies zal gebeuren qua communicatie, weergave ter plaatse, handhaving en dergelijke. Als het er in de praktijk op neerkomt dat ze "enkel" de asbakken zullen verwijderen, kan dat er paradoxaal genoeg toe leiden dat er weer meer peuken terechtkomen waar ze niet horen en staan we nog verder van huis.

Andere bedenking: veel perrons lopen min of meer naadloos over in de openbare ruimte rond het station en daar wordt het nog moeilijker.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Davy »

Ik vind het onzin, zorg dan gewoon voor een rookzone met zuil of put in de grond. Heeft in Nederland ook gewoon gewerkt.

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de kriebels van het criminaliseren van rokers, ik zie het hier helaas ook.
Oja ik rook zelf niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 13 dec 2022, 16:57 Ik vind het onzin, zorg dan gewoon voor een rookzone met zuil of put in de grond. Heeft in Nederland ook gewoon gewerkt.

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de kriebels van het criminaliseren van rokers, ik zie het hier helaas ook.
Oja ik rook zelf niet.
Je draait de zaken om: het zijn de rokers die zichzelf criminaliseren. Zelfs bij veel rokers leeft het besef dat ze moeten stoppen. Als dat besef leeft, pleiten ze inderdaad schuldig.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door desirootje »

eerst zien dan geloven, jaren geleden hingen er een aantal bordjes voor het rookverbod in de reizigerstunnels onder station Denderleeuw, die zijn er nu niet meer, of ze nu weggehaald zijn door NMBS/infrabel of door vandalen maakt niet uit, want ze zijn nooit terug geplaatst. En in die tunnel die mss 2.5m hoog is en enorm lang door alle sporen na spoor 9 wordt er nog genoeg gerookt, en die blijft daar wel minstens 15 minuten hangen...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door joverwimp »

groentje schreef: 13 dec 2022, 11:54 Daarvoor gebruiken ze volgens mij eerder een soort stofzuiger.
Over peukenaanpak: https://mooimakers.be/nieuws/peuk
Uit hun nieuwsbrief: Peuken zijn heel moeizaam op te ruimen.
Veegmachines krijgen ze niet allemaal mee en met een opruimgrijper is het eveneens een uitdaging
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door overweg13 »

De onduidelijkheid wordt nu wel grotendeels weggenomen. Eigenlijk was er ook al een rookverbod in de abri's van bus en tram, dat bijzonder matig werd opgevolgd. Aan het ziekenhuis in Halle werd het bushokje nog net niet beschouwd als rokersruimte: tot voor kort met asbak en al! Ik denk dat sociale controle een onvervangbare rol speelt én een correcte bewustmakingscampagne, compleet met duidelijke borden. Als die campagne er niet komt, wordt het problematisch, vrees ik. Alleen op sociale controle rekenen, is wat utopisch.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door jan_olieslagers »

Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/15 ... ooimakers/ - waarmee we weer terug zijn bij de "nieuwsitems", de cirkel is rond ;) - vermoedelijk nauw verwant aan wat @joverwimp meldde.

Niet helemaal ernstig, maar ik kan toch niet laten even voorzichtig een balletje op te werpen: als de overheid nu eens het roken van sigaretten verder ontmoedigde, maar daarentegen een stimulans* gaf aan het roken van pijpen en sigaren? Want verbieden heeft geen zin, zie maar wat er met cocaine gebeurt, maar bijsturen kan de overheid wel - en waarom zou ze niet? Pijp en sigaar verlangen rustig gerookt te worden, in tegenstelling tot de vluggertjes die de sigaret te bieden heeft, daarom alleen al verdienen ze de voorkeur, nuja, zijn ze minder ongelukkig.

*in het nieuw-nederlands: een "incentive"

[ "Nachtrage" ] : in het artikel wordt vermeld "Palen vingen bijna dubbel zoveel peuken op dan tegels" maar over een PUT wordt niet gesproken, en hogerop in deze draad lazen we dat zoiets in NL nu juist prima werkte?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Natje049 »

ovspotter_be schreef: 12 dec 2022, 20:32 Wie gaat dit verbod ook weer controleren?
Op grotere stations heb je nog personeel rondlopen, maar in het overgrote deel van de treinstations loopt niemand rond.
Het verbieden van roken snap ik dat ze het willen doen, om de gezondheid te verbeteren, maar men had beter moeten kiezen voor bepaalde stations.
Op stations waar veel volk komt en de perrons nog eens vol durven te geraken, zoals Mechelen, stoort het mij soms wel eens, maar op kleine stations stoort het mij niet.
Voor mij is dit bijna dezelfde mening. Op stations als Antwerpen-Berchem of Mechelen stoort het mij soms echt hard, ik kan sowieso minder goed tegen sigarettenrook. Maar in "perronstations" oftewel haltes is het dikwijls maar 1 persoon die je passeert die rookt, Dan kan je gewoon een paar meter verder staan en geen probleem. En deze regel zal zeker in onbemande stations totaal genegeerd worden, aangezien het nu in Mechelen ook totaal niet gevolgd wordt.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door jpvdveer »

Op de elektronische informatieschermen in treinen en stations lijkt er een informatiecampagne gestart te zijn. Een goede zaak - ook het feit dat deze campagne tijdig gestart wordt.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Dieselfreak »

jan_olieslagers schreef: 15 dec 2022, 21:14Niet helemaal ernstig, maar ik kan toch niet laten even voorzichtig een balletje op te werpen: als de overheid nu eens het roken van sigaretten verder ontmoedigde, maar daarentegen een stimulans* gaf aan het roken van pijpen en sigaren? Want verbieden heeft geen zin, zie maar wat er met cocaine gebeurt, maar bijsturen kan de overheid wel - en waarom zou ze niet? Pijp en sigaar verlangen rustig gerookt te worden, in tegenstelling tot de vluggertjes die de sigaret te bieden heeft, daarom alleen al verdienen ze de voorkeur, nuja, zijn ze minder ongelukkig.
Ben het eens met jouw mening. Maar ja, pijp- en sigaarroken is vrijwel uitgestorven, vrijwel alle rokers roken tegenwoordig alleen nog maar ordinaire, smerige sigaretten. :cry: Ik ben er al elf jaar mee gestopt, maar heb ooit nog pijpen en sigaren gerookt. Sigaretten heb ik altijd onbeschrijfelijk ranzig gevonden, maar sigaren en pijp kunnen nog aangenaam ruiken. Het is ook een behoorlijk andere manier van roken dan sigaretten. Het gaat niet in eerste plaats om snel, snel je broodnodige dosis nicotine binnen te krijgen, maar om ontspannen te genieten van de smaak van een specifiek soort sigaar of pijptabak. Die rook zuig je daarom gewoonlijk ook slechts tot in je mond.

Helaas zijn de meesten niet in staat dergelijke nuances te maken, en bekijken ze het (af en toe) ontspannen genieten van een goede sigaar of pijp of precies dezelfde manier als het snel-snel inhaleren van je o zo nodige nicotine. Dat komt wellicht ook omdat je pijp- en sigarenrokers vrijwel nooit meer ziet. Wat een boer niet kent, vreet hij niet. :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Steve »

Aan die relatieve lofzang voor sigaar en pijp roken wil ik toch toevoegen dat hun rook minstens even schadelijk is voor anderen als die van sigaretten, en dat tegenover de meestal lagere frequentie van gebruik ook een hogere inname van schadelijke stoffen staat per dosis, die dat effect voor de gebruiker teniet kan doen. En dat van die "aangenamere" geur is toch ook zeer persoonlijk, van de tijd dat je nog frequent sigaren en pijpen tegenkwam onthoud ik toch vooral een doordringende geur die een stuk langer bleef hangen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Rookverbod op perrons

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef: 01 mar 2024, 10:29 Aan die relatieve lofzang voor sigaar en pijp roken wil ik toch toevoegen dat hun rook minstens even schadelijk is voor anderen als die van sigaretten, en dat tegenover de meestal lagere frequentie van gebruik ook een hogere inname van schadelijke stoffen staat per dosis, die dat effect voor de gebruiker teniet kan doen. En dat van die "aangenamere" geur is toch ook zeer persoonlijk, van de tijd dat je nog frequent sigaren en pijpen tegenkwam onthoud ik toch vooral een doordringende geur die een stuk langer bleef hangen.
Het roken is tegenwoordig al zo sterk teruggedrongen dat rokers ánderen vrijwel geen schade meer kunnen toebrengen, behalve dan in de privésfeer. Het is voornamelijk omdat roken óók voor anderen schadelijk en hinderlijk is, dat in het openbaar steeds meer verbannen is, zoals nu ook op de perrons.

Hoe we geuren ervaren, is uiteraard subjectief. Jouw mening is niet die van iedereen, en ook mijn mening is een persoonlijke. Toch heb ik nog nooit iemand weten zeggen of schrijven dat die de geur van sigaretten aangenaam vond. Van (bepaalde soorten) sigaren en pijptabak wél, al denkt natuurlijk niet iedereen daar hetzelfde over. Ik vind het uitermate storend als er op een terras naast mij sigaretten gerookt worden en de wind waait naar mij toe, maar die paar keer dat ik de laatste jaren nog iemand een sigaar heb weten roken dichtbij mij, vond ik die geur wel (relatief) aangenaam, alleszins een stuk minder smerig dan die scherpe sigarettengeur.

Maar aangezien er tegenwoordig dus toch vrijwel alleen maar ordinaire, stinkende sigaretten gerookt worden, vind ik het toch maar goed dat er niet meer op de perrons gerookt mag worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie