Loks achteraan

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Loks achteraan

Bericht door Portbou »

Daarnet zag ik nabij Brussel Noord de IC 436 Welkenraedt-Kortrijk voorbijkomen met T18 + 7x I11 + 1x M6 + 3x I11 + T18.

Waarom hangt er een T18 achter deze trein ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Loks achteraan

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 12 dec 2022, 15:42 Daarnet zag ik nabij Brussel Noord de IC 436 Welkenraedt-Kortrijk voorbijkomen met T18 + 7x I11 + 1x M6 + 3x I11 + T18.

Waarom hangt er een T18 achter deze trein ?
Waarschijnlijk een defect aan het stuurrijtuig, dan is het een stuk sneller om een loc bij te hangen dan het stuurrijtuig om te wisselen.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door trainlovertje »

Om de trein te besturen als die in de andere richting rijdt :wink:
Onafhankelijk van het feit of er nu een bestuurderspost in het laatste I11 rijtuig aanwezig was, wordt er aan de reeks 4xx altijd beiderzijds een HLE18 gehangen, omdat bestuurders van depot Kortrijk geen materieelkennis hebben van de I11-stuurpost, dacht ik.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door Portbou »

Voor mij - als buitenstaander - lijkt het een weinig efficiënte inzet van middelen. Zie ook Benelux met zijn 2 Traxxen.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door trainlovertje »

Nog even geduld en dan zijn er genoeg stuurrijtuigen die 200 km/h mogen rijden op de HSL: de M7 BDx'en. Dan zullen daarvoor consequent stuurrijtuigen gebruikt worden en kunnen die locs zich ergens anders nuttig maken.
Enfin, ik dacht/vermoedde toch altijd dat deze situatie op de E4xx een 'tijdelijke' oplossing was.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Loks achteraan

Bericht door Klassiekje »

Alle 4xx rijden omkaderd met T18 hoor, en dat al jaren :lol:

(Uiteraard alleen de gesleepte)
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Loks achteraan

Bericht door jan_olieslagers »

Uiteraard alleen de gesleepte
Let op met de terminologie! Ik ben hier eens flink uitgelachen geworden geweest omdat ik "gesleepte" zegde over een "trek-duw"-trein. :lol:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Loks achteraan

Bericht door wbrm »

trainlovertje schreef: 12 dec 2022, 16:41 Nog even geduld en dan zijn er genoeg stuurrijtuigen die 200 km/h mogen rijden op de HSL: de M7 BDx'en. Dan zullen daarvoor consequent stuurrijtuigen gebruikt worden en kunnen die locs zich ergens anders nuttig maken.
Enfin, ik dacht/vermoedde toch altijd dat deze situatie op de E4xx een 'tijdelijke' oplossing was.
Is er dan al een oplossing voor het opdrukken bij de helling van Ans?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Loks achteraan

Bericht door Steven »

Daar is geen oplossing voor nodig. De M7 treinen beschouwd men als een motorstel en die drukt men nooit op. ICE, Thalys, Breaks, klassiekje … rijden al jaren over die helling zonder te worden opgeduwd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Loks achteraan

Bericht door Steve »

Ook pakweg de Eupen-Oostende met z'n ene HLE 18 wordt niet meer opgedrukt, of heb ik dat verkeerd gezien?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Loks achteraan

Bericht door CursorX »

Steve schreef: 12 dec 2022, 19:32 Ook pakweg de Eupen-Oostende met z'n ene HLE 18 wordt niet meer opgedrukt, of heb ik dat verkeerd gezien?
Het gebeurt wel eens met de eerste treinen van de dag in de herfst, maar meer ook niet.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Loks achteraan

Bericht door Klassiekje »

jan_olieslagers schreef: 12 dec 2022, 17:11
Uiteraard alleen de gesleepte
Let op met de terminologie! Ik ben hier eens flink uitgelachen geworden geweest omdat ik "gesleepte" zegde over een "trek-duw"-trein. :lol:
Daar zal wel weer discussie over zijn maar in principe noemen we alle loc + rijtuigen 'gesleept' materieel.

Nu, ik denk dat dit ooit al besproken is maar:
De combinaties HLE18 + 8M6 + HLE18 zijn simpel. Er zijn geen stuurrijtuigen M6 die 200 km/h mogen. Ook zijn 2 locs best wel fijn om de dienstregeling te kunnen respecteren, zeker sinds de halte in Ans.

De andere combinatie HLE18 + 5I11 + 1M6BD + 5I11 + HLE18 (sinds enkele maanden) ook een beetje van hetzelfde. Ook zitten alle beschikbare HVR I11 nu op de 5xx en 21xx denk ik.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Loks achteraan

Bericht door jan_olieslagers »

in principe noemen we alle loc + rijtuigen 'gesleept' materieel
Hm hm. Zoveel hoofden, zoveel zinnen :mrgreen: ?

cfr. https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=253798#p253798 vanaf ongeveer 23 november 2020
Wat jij bedoelt zijn hoofdzakelijk trek-duw treinen, gesleepte treinen kunnen niet zomaar van kant veranderen, trek-duws wel.
Het is namelijk zo dat een (zuiver) gesleepte trein en een trek-duw-combinatie verschillend zijn, dat is gewoon zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: Loks achteraan

Bericht door traindriverbe »

Portbou schreef: 12 dec 2022, 16:23 Voor mij - als buitenstaander - lijkt het een weinig efficiënte inzet van middelen. Zie ook Benelux met zijn 2 Traxxen.
En wat moeten ze dan doen met de Benelux als ie aankomt in FBMZ? Loc rondzetten? :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Loks achteraan

Bericht door Steve »

Op korte termijn kan dat uiteraard allemaal niet (hoewel ze het op pakweg Brussel-Luxemburg jaren gedaan hebben...), maar als je het van enige afstand bekijkt heeft Portbou uiteraard een punt. Twee locs die elk een paar miljoen euro kosten om ocharme 7 (enkeldeks!) rijtuigen te slepen, dat is gewoon geen efficiënte besteding van middelen. Je kunt ook al lang niet meer stellen dat het maar een tijdelijke situatie is (wat het oorspronkelijk wel was, remember het Fyra-debacle), ze duurt immers al ruim 13 jaar. Uiteindelijk zal de "redding" komen van de ICNG-treinstellen, over 1 à 2 jaar als de laatste berichten kloppen. In het binnenland zal al dat soort weinig efficiënte inzet van locs in principe ook voorbij zijn rond die tijd, als er eindelijk een substantieel aantal M7-(stuur)rijtuigen geleverd is.
Plaats reactie