Loks achteraan

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Loks achteraan

Bericht door Shrek »

traindriverbe schreef: 14 dec 2022, 09:20
Portbou schreef: 12 dec 2022, 16:23 Voor mij - als buitenstaander - lijkt het een weinig efficiënte inzet van middelen. Zie ook Benelux met zijn 2 Traxxen.
En wat moeten ze dan doen met de Benelux als ie aankomt in FBMZ? Loc rondzetten? :lol:
Hij heeft natuurlijk wel een punt dat het niet erg efficiënt is, maar gelukkig gaat het in beide gevallen slechts om een tijdelijke oplossing om iets te hebben in afwachting van beter. Voor de Benelux is dzt de ICNG-B en voor de Kortrijk-Welkenraedt zijn dat M7. Eens die treinen met hun bedoelde samenstelling rijden zijn de dubbele locs ook weg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Loks achteraan

Bericht door Steven »

Wat de Benelux betreft klopt het verhaal niet volledig. De ritjes naar Nederland met 2 x traxx gaan pas echt verdwijnen eens de hle 17 volwaardig met i11 naar Nederland kan. Er komt een tweede verbinding naast de Huidige. De ICNG gaat uiteindelijk een snellere verbinding rijden en de traxx blijft op de huidige route. Eerste aanpassing is dat de NS rijtuigen door i11 vervangen worden. De komende jaren zitten we met een overgangsperiode. Dus de huidige route zal dan deels met ICNG rijden. Maar eens er voldoende materieel is starten we dus met de verhoogde frequentie naar Nederland met de snelle en trage Benelux. Het gebruik van die i11 hangt dan weer samen met de levering van M7. Voor het stuurrijtuig i11 zijn we dan weer afhankelijk van de inbouw van ATB en bijhorende homologatie.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 14 dec 2022, 11:31 Voor het stuurrijtuig i11 zijn we dan weer afhankelijk van de inbouw van ATB en bijhorende homologatie.
En is men hier al met de procedure(s) gestart?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Loks achteraan

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef: 14 dec 2022, 11:33
Steven schreef: 14 dec 2022, 11:31 Voor het stuurrijtuig i11 zijn we dan weer afhankelijk van de inbouw van ATB en bijhorende homologatie.
En is men hier al met de procedure(s) gestart?
Daar heb ik geen idee over. Het feit dat de beslissing genomen is, is men er mee bezig uiteraard maar of men al is overgegaan tot de eigenlijke inbouw is ook voor mij een vraag.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Loks achteraan

Bericht door jan_olieslagers »

Je kunt ook al lang niet meer stellen dat het maar een tijdelijke situatie is (wat het oorspronkelijk wel was, remember het Fyra-debacle), ze duurt immers al ruim 13 jaar
Ja, maar zien we dat niet vaker? "Tijdelijke" situaties die langer in stand blijven dan de voorziene "definitieve"?

Voor de Kortrijk-Welkenraedt was er bv. hierboven sprake van een ongelukkige situatie die "tijdelijk" is, maar zou worden opgelost door de instroom van M7 - dat zal dan ook nog wel niet voor morgen zijn, vrees ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Loks achteraan

Bericht door wbrm »

Sandwich op de Benelux al 13 jaar? De Fyra reed in 2012 zelfs nog. Volgens mij is het dus nog niet zo lang.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Loks achteraan

Bericht door Steve »

De HLE 28 is in juli 2008 voor het eerst op de Benelux verschenen. Natuurlijk was het op het begin nog gemengd met de HLE 11, werd de loc de eerste jaren meestal ook nog omgelopen enzovoort, dus een scherpe begindatum kun je niet trekken - maar het "gedoe" met onaangepast materieel (in vergelijking met de makkelijk keerbare HLE 11 en ICR-stuurstandrijtuig) gaat dus wel degelijk al meer dan 14 jaar terug. Fyra en dus specifiek de V250 heeft amper een goede maand gereden tussen december 2012 en januari 2013, dus die kun je bezwaarlijk meetellen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Loks achteraan

Bericht door wbrm »

Misschien ben ik aan het muggenziften, maar de naam van dit topic verwijst binnen de context van de benelux naar het sandwichbedrijf. Hoewel ik het eens ben met de inefficiëntie van die samenstelling, los van wat haalbaar was toen men voor deze oplossing ging, komt die 13 jaar over als erger maken van de case dan die in werkelijkheid is. Het zal nu over +/- 6 jaar gaan. Dat is natuurlijk nog steeds lang maar heeft een lager HLN gehalte.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Loks achteraan

Bericht door AlexNL »

De inzet van 2 locs op de Beneluxtrein gebeurt pas structureel sinds april 2018 (misschien ietsjes eerder), tot die tijd reed men gewoon gesleept en werd de loc rondgezet in Brussel en in Amsterdam. In de Nederlandse binnenlandse dienst gebeurt het al wat langer, sinds 2014.

De reden daarvoor is een eenvoudige: het is financieel interessanter. Men wilde oorspronkelijk de ICR-stuurrijtuigen gebruiken, maar ombouw hiervan om TRAXX te bedienen én ook overweg te kunnen met ERTMS werd als onrendabel beoordeeld gezien de beperkte tijd waarmee dit zou gebeuren.

Na instroom van de ICNG zou het ICR immers zijn afgeschreven en het is maar de vraag of iemand interesse heeft in ICR-stuurrijtuigen. Naar jonge locs is echter wel volop vraag, dus de restwaarde zou vele malen hoger zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door Portbou »

AlexNL schreef: 17 dec 2022, 18:47 werd de loc rondgezet in Brussel en in Amsterdam.
En in Breda ?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Loks achteraan

Bericht door Klassiekje »

Er werd toen niet gestopt in Breda.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Loks achteraan

Bericht door Steven »

Breda is er pas bijgekomen vanaf april 2018 toen we via de HSL zijn gaan rijden. Het rijden met 2 locs was al van toepassing sinds november 2017.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Loks achteraan

Bericht door Natje049 »

trainlovertje schreef: 14 dec 2022, 11:33
Steven schreef: 14 dec 2022, 11:31 Voor het stuurrijtuig i11 zijn we dan weer afhankelijk van de inbouw van ATB en bijhorende homologatie.
En is men hier al met de procedure(s) gestart?
Een collega die op de Brusselse bureau's zit vertelde me dat ze momenteel bezig zijn met de technische plannen van deze aanpassing. Ze zouden rond eind 2024 een prototype willen hebben.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Plaats reactie