Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 19 nov 2022, 20:29
M7's krijgen jullie nog niet omdat men die stelplaatsen ze die ook allemaal moet aanleren en omdat hun Depots nu eenmaal Gent en Hasselt zijn... Waarom dat zo is moet je maar aan de andere leden hier vragen.
...en Oostende en Kinkempois. Hasselt is nog te verwaarlozen, met Gent bedoel je Melle. Oostende heeft zelfs het hoogste aantal M7'en op dit ogenblik en dat zal nog wel een tijdje zo blijven.
Met vriendelijke groet

overweg13
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

overweg13 schreef: 19 nov 2022, 20:52
desirootje schreef: 19 nov 2022, 20:29
M7's krijgen jullie nog niet omdat men die stelplaatsen ze die ook allemaal moet aanleren en omdat hun Depots nu eenmaal Gent en Hasselt zijn... Waarom dat zo is moet je maar aan de andere leden hier vragen.
...en Oostende en Kinkempois. Hasselt is nog te verwaarlozen, met Gent bedoel je Melle. Oostende heeft zelfs het hoogste aantal M7'en op dit ogenblik en dat zal nog wel een tijdje zo blijven.
Oostende rijd (nog) niet met de stuurrijtuigen waar depots Gent, Hasselt, Luik, Mons wel al mee rijden. Depots Sint-Niklaas en Dendermonde zijn ze bezig aan het leren. Die zouden vanaf december volgende maand dus, paar diensten hebben met M7stellen op de verbinding Sint-Niklaas - Kortrijk. (Gehoord van ne machinist van Sint-Niklaas). M7 stellen rijden verlopig op de IC treinen Gent - Tongeren en Luik - Quievrain. Al is Gent - Tongeren koploper qua hoeveelheid treinen met M7 stellen. Oostende is inderdaad koploper in de gewone M7 rijtuigen. Melle op de 2e plaats en Kinkempois op de 3e
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

260689 schreef: 19 nov 2022, 21:57 Depots Sint-Niklaas en Dendermonde zijn ze bezig aan het leren. Die zouden vanaf december volgende maand dus, paar diensten hebben met M7stellen op de verbinding Sint-Niklaas - Kortrijk. (Gehoord van ne machinist van Sint-Niklaas).
Interessant! Een idee over welke treinen het zou kunnen gaan? Ik neem aan eerder treinen die nu door MS80 gedaan worden, aangezien de er wellicht nog niet genoeg M7's beschikbaar zijn om de lange M6-stammen op de drukke treinen te vervangen?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Overvolle treinen

Bericht door TB_worden »

Portbou schreef: 19 nov 2022, 17:35
TB_worden schreef: 18 nov 2022, 09:04 Misschien te maken met het feit dat G-SP een doorgaand station is met meerdere lijnen die allemaal een verbinding met Brussel hebben? Uit het hoofd: Blankenberge, Oostende, Kortrijk, De Panne,... Behalve treinen van en naar NL en het noorden van Antwerpen is Antwerpen Centraal de facto een kopstation. Alles westelijk van Gent gelegen moet (of kan) onderweg naar Brussel in G-SP passeren.
In het Europa waar ik van droom zou Antwerpen-Centraal even doorgaand zijn als Gent-Sint-Pieters.
Alles noordelijk van Antwerpen gelegen zou onderweg naar Brussel in Antwerpen-Centraal passeren : frequente treinen vanuit Rotterdam en (Eindhoven)-Breda + natuurlijk nog de treinen uit Roosendaal/Essen.

Ondanks miljardeninvestering in een tunnel naar Luchtbal eronder... is Antwerpen-Centraal dus nog altijd een kopstation. Triestig...
Klopt, helaas.

Maar wel evenzeer een feit en een verklaring waarom Antwerpen veel schaarser verbonden is met Brussel dan Gent.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Overvolle treinen

Bericht door TB_worden »

260689 schreef: 19 nov 2022, 21:57
overweg13 schreef: 19 nov 2022, 20:52
desirootje schreef: 19 nov 2022, 20:29
M7's krijgen jullie nog niet omdat men die stelplaatsen ze die ook allemaal moet aanleren en omdat hun Depots nu eenmaal Gent en Hasselt zijn... Waarom dat zo is moet je maar aan de andere leden hier vragen.
...en Oostende en Kinkempois. Hasselt is nog te verwaarlozen, met Gent bedoel je Melle. Oostende heeft zelfs het hoogste aantal M7'en op dit ogenblik en dat zal nog wel een tijdje zo blijven.
Oostende rijd (nog) niet met de stuurrijtuigen waar depots Gent, Hasselt, Luik, Mons wel al mee rijden. Depots Sint-Niklaas en Dendermonde zijn ze bezig aan het leren. Die zouden vanaf december volgende maand dus, paar diensten hebben met M7stellen op de verbinding Sint-Niklaas - Kortrijk. (Gehoord van ne machinist van Sint-Niklaas). M7 stellen rijden verlopig op de IC treinen Gent - Tongeren en Luik - Quievrain. Al is Gent - Tongeren koploper qua hoeveelheid treinen met M7 stellen. Oostende is inderdaad koploper in de gewone M7 rijtuigen. Melle op de 2e plaats en Kinkempois op de 3e
Wat is de kans dat ze in de depots zoals Hasselt de MS80's van de IC's wegdrummen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overvolle treinen

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 20 nov 2022, 13:41 Wat is de kans dat ze in de depots zoals Hasselt de MS80's van de IC's wegdrummen?
100%
De echte vraag is: tegen wanneer :wink:

Op pakweg de Antwerpen-Hasselt (zowel de rechtstreeks als die via de luchthaven) zitten die breaks goed, daar zullen ze wel niet te snel verdwijnen. De weinige resterende breaks op Hasselt-Gent zullen er wel snel uitgaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overvolle treinen

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 19 nov 2022, 12:00 Ik ben nu geen frequente gebruiker van de trein, maar mijn ervaring is toch wel dat de trage IC buiten de spits zelfs met de uurdienst vrij rustig is, terwijl de snelle IC's de hele dag door wel goed bezet zijn.
Het is wel zo dat het ontbreken van één van de trage IC's geen invloed heeft op die andere trage IC. De mensen die in de grote stations moeten zijn nemen als alternatief één van beide snelle IC's, de mensen uit de kleinere haltes gaan geen half uur wachten maar stappen op een eerdere S-trein.

Maar ik hoop natuurlijk net als iedereen hier dat de ontbrekende IC snel terugkomt en liefst dan nog met modern materieel.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Overvolle treinen

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 20 nov 2022, 18:18
Davy schreef: 19 nov 2022, 12:00 Ik ben nu geen frequente gebruiker van de trein, maar mijn ervaring is toch wel dat de trage IC buiten de spits zelfs met de uurdienst vrij rustig is, terwijl de snelle IC's de hele dag door wel goed bezet zijn.
Het is wel zo dat het ontbreken van één van de trage IC's geen invloed heeft op die andere trage IC. De mensen die in de grote stations moeten zijn nemen als alternatief één van beide snelle IC's, de mensen uit de kleinere haltes gaan geen half uur wachten maar stappen op een eerdere S-trein. [...]
Dat laatste betwijfel ik toch. Voor reizigers van de kleinere haltes met enige flexibiliteit in hun reismoment lijkt het me erg aantrekkelijk om nu juist te gaan mikken op de ene IC-verbinding per uur die wel nog rijdt, aangezien die het vlotst en meest gemakkelijk is om op hun bestemming te komen. Althans, vooral als het gaat om de wat langere afstanden op de route (bv van Mortsel-Oude God en Nekkerspoel naar Brussel).
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Overvolle treinen

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 20 nov 2022, 18:14
TB_worden schreef: 20 nov 2022, 13:41 Wat is de kans dat ze in de depots zoals Hasselt de MS80's van de IC's wegdrummen?
100%
De echte vraag is: tegen wanneer :wink:

Op pakweg de Antwerpen-Hasselt (zowel de rechtstreeks als die via de luchthaven) zitten die breaks goed, daar zullen ze wel niet te snel verdwijnen. De weinige resterende breaks op Hasselt-Gent zullen er wel snel uitgaan.
Ik zou je een like'je willen geven, maar toch... :wink:

Tot nu toe twee keer in een M7 gezeten, de tweede keer in de motorwagen. Wat een heerlijke treinen zijn het toch om in te zitten. Ik kijk uit naar de dag dat de M7 of M6 op de IC08 wordt ingezet.

Onlangs werd deze verzekerd door MS96 en kwa comfort was dat ook een toprit, maar - zoals hier al gesteld toen er sprake was van dat die IC structureel met MS96 zou gereden worden - een miserie in de luchthaven om uit te stappen.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Overvolle treinen

Bericht door Dwarsligger »

Wat mij ook begint te op vallen, is de frequentie waarmee het eerste en/of tweede rijtuig niet toegankelijk is. Al enkele weken gebeurt het minstens 1 keer per week dat meerdere rijtuigen de deuren niet openen. Vandaag bijvoorbeeld: op de 3429 naar Binche gingen de deuren van de twee eerste rijtuigen niet open, op de 4529 naar Charleroi-Zuid het eerste niet. Beide gevallen M6, dus je verliest meteen twee verdiepen. Gevolg was dat mensen op het perron achterbleven.
Heb het ook al weten gebeuren met M4. Telkens weer die deuren aan het uiteinde van de trein. Geen sticker over de deur geplakt, dus reizigers staan vruchteloos te drukken op de knoppen.

Iemand die dit kan verklaren?
Laatst gewijzigd door Dwarsligger op 21 nov 2022, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Bewust gesloten door de treinbegeleider? En waarschijnlijk in dat geval ook voorzien. En in andere gevallen vergeten om ze opnieuw te openen. Er kan van alles misgaan. (Zelf stonden we op een avond eens in Brussel-Noord voor een afgesloten en biet verlicht eersteklasrijtuig M6. Ik vroeg compensatie aan en kreeg als antwoord dat er wel degelijk een eersteklasrijtuig aanwezig was. In dat geval veronderstel ik dat de tbg het rijtuig afgesloten heeft, maar het niet heeft doorgegeven.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Overvolle treinen

Bericht door Adler »

Komt het nog ooit goed ?

https://vrtnws.be/p.PqdPp6wPa
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Overvolle treinen

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren zat de IC trein van 10u51uit Brussel Noord naar Gent en Oostende ook overvol ondanks het groot aantal dubbeldekkers in deze trein...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

Geen idee of dit elke dag is of enkel op vrijdag maar de E1533 Genk - Blankenberge zat vanaf Brussel-Centraal al net niet vol, in Brussel-Zuid was het hek van de dam en is zwaar overbezet. Er is wel niemand achter gebleven op de perrons. E1533 rijd over de gehele lengte met jawel 4xAM96. Op volle capaciteit dus.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Overvolle treinen

Bericht door DDietzen »

Uit nieuwsgierigheid, had men zich bij zo'n lange trein wel goed over de rijtuigen verspreid? Laatst had ik in Nederland een trein van 10 bakken; in het midden stonden de balkons vol, maar achterin had ik een compleet rijtuig voor mezelf alleen.
Plaats reactie