Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

ovspotter_be schreef: 18 nov 2022, 10:37
Steve schreef: 18 nov 2022, 09:59 ... en vanuit Mechelen zelfs 10 stuks (de bovengenoemde 7 plus de IC uit Turnhout, 2 S5'en per uur en een S4).
De S4 en S5 gaan richting Brussel-Schuman en passeren niet door de Noord/Zuid, ik denk dat de meeste reizigers naar één van deze stations reizen, desalniettemin zitten de S4 en S5 in de spits ook wel goed vol.
Het succes van de S1 ligt hem ook deels in de bediening van Brussel-Congres, waar ook nog wel redelijk wat volk uitstapt.
Ze gaan inderdaad niet door de NZV, maar met Brussel-Schuman en -Luxemburg zijn ze zeer dicht bij het centrum (laat staan de bestemming van veel ambtenaren en kantoormedewerkers) en is er ook een directe connectie met de metro (waar veel uitstappers in Brussel-Centraal en -Zuid ook maar gewoon in duiken). Die mag je dus absoluut meerekenen in de pot van S-treinen tussen Mechelen en Brussel.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat wilde ik ook al opmerken: toen ik nog pendelde naar Schuman, soms met de S5, soms met de xxS2xx S9, zag ik altijd meer uitstappers de trap naar beneden nemen, naar de metro dus, dan naar boven. Voor wie de metro wil nemen maakt het niet zoveel uit waar; hoewel iemand me ooit heeft gezegd dat het metrostation van Schuman rustiger was dan die op de NZV.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 nov 2022, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

Toch snap ik de ergernis vanuit Antwerpen, alle redenen ten spijt kan je niet anders dan besluiten dat Antwerpen echt wel onderbediend wordt tov enkele andere belangrijke steden in het land. Trouwens, ook vanuit Gent is er nog een trage 'IC' via Aalst naar Gent. Zou iemand het aandurven om door het personeelstekort pakweg de IC uit Knokke in Gent te beperken, of zelfs Brugge, zoals ze de ex-IR Antwerpen-Brussel hebben afgeschaft? Ik betwijfel het...
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 18 nov 2022, 12:32 howel iemand me ooit heeft gezegd dat het metrostation van Schuman rustiger was dan die op de NZV.
Dat kan ik beamen, het metrostation Schuman is vele malen rustiger dan het metrostation Centraal Station, en zelf vindt ik het metrostation Schuman ook gewoon mooier en moderner ontworpen dan Centraal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

Het verschil is natuurlijk dat Schuman niet zo lang geleden helemaal gerenoveerd is en daarbij enorm vergroot (wie het vroegere metrostation gekend heeft, zal anders spreken :wink: ), terwijl Centraal Station op dit eigenste moment aan de beurt is en daarbij een soortgelijke transformatie zal ondergaan. Toch hangt het een beetje van je bestemming af: als je in volle ochtendspits in Schuman op de metro richting het centrum wilt stappen, zul je erg volle metro's hebben, het is zo ongeveer het laatste station waar er vooral nog ingestapt wordt tot het punt dat de eerste massa echt eruit gaat (Kunst-Wet). In het Centraal Station heb je wat minder plaats op het perron, maar de metro's zullen gemiddeld iets minder vol zitten omdat veel mensen precies ook daar afstappen.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door Wout912 »

Steve schreef: 18 nov 2022, 09:59
TB_worden schreef: 18 nov 2022, 09:04 Misschien te maken met het feit dat G-SP een doorgaand station is met meerdere lijnen die allemaal een verbinding met Brussel hebben? Uit het hoofd: Blankenberge, Oostende, Kortrijk, De Panne,... Behalve treinen van en naar NL en het noorden van Antwerpen is Antwerpen Centraal de facto een kopstation. Alles westelijk van Gent gelegen moet (of kan) onderweg naar Brussel in G-SP passeren.
En zoals Shrek al aangeeft heb op heel die as inderdaad ook nog de S1-treinen, die je uit Gent dan weer niet hebt. Alles bij elkaar heb je vanuit Antwerpen straks weer 7 treinen per uur richting Brussel (twee snelle IC's, drie iets tragere IC's en twee S1'en) en vanuit Mechelen zelfs 10 stuks (de bovengenoemde 7 plus de IC uit Turnhout, 2 S5'en per uur en een S4). De Thalys reken ik dan nog niet eens mee.
Laten we er wel vanuit gaan dat de doorsnee pendelaar tussen Antwerpen en Brussel niet voor de 1h:15 of langer durende rit met de S1-trein gaat kiezen, en dat hij evenmin de Benelux-trein gaat nemen als de volgende IC-trein naar Charleroi-Zuid sneller in Brussel aankomt. De reisplanner geeft deze mogelijkheden overigens ook niet aan. Blijven er voorlopig dus drie treinen per uur over, en binnenkort hopelijk weer vier.
Steve schreef: 18 nov 2022, 09:59 Is zeker geen slecht aanbod - de belangrijkste uitdagingen lijken mij om de ontbrekende IC 33xx weer te laten rijden én om alle IC's voldoende capaciteit te geven, lees: de vele Desiro's/MS75/klassiekjes eruit te gooien en structureel te vervangen door M6 of M7. Met de instroom van M7 zal dat op termijn ook wel lukken, neem ik aan.
Een andere grote uitdaging lijkt mij om tijdens de ochtendspits de stiptheid van de treinen structureel te verbeteren, en om uiteraard ook geen treinen af te schaffen. Vandaag was ik rond 7h:00 bijvoorbeeld in Antwerpen-Berchem en zag er (of zag er juist niet in het geval van de IC3129) deze treinen naar Brussel:

IC3128: 5 minuten vertraging bij vertrek in Antwerpen-Centraal, 14 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid.
IC2029: + 25 minuten in Antwerpen-Centraal, +32 minuten in Brussel-Zuid
IC4529: + 13 minuten in Antwerpen-Centraal, +8 minuten in Brussel-Zuid
IC3129: afgeschaft 'door een probleem tijdens de vorige rit van de trein'
IC2030: + 3 minuten in Antwerpen-Centraal, stipt in Brussel-Zuid

En zoals in de eerste post van dit topic wordt beschreven, zijn er de laatste tijd weer heel wat afwijkende samenstellingen op deze verbinding, zoals een enkele desiro of MR75 in plaats van negen M6-rijtuigen. Zoiets komt op een Oostende - Eupen of Blankenberge - Genk eigenlijk nooit voor, en tussen Antwerpen en Brussel is het iedere week van dat.

Ten slotte wacht ik in spanning af of 'de vierde' IC-trein per uur effectief terugkomt en hoe vaak deze dan ook effectief gaat rijden. Het doorsnee materieel op deze verbinding is namelijk niet echt betrouwbaar, en dan moet er nog voldoende personeel aanwezig zijn. Hopelijk slaagt men erin om een betrouwbare dienst uit te voeren en zo ook Morstel-Oude-God weer op een treffelijke manier te gaan bedienen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Overvolle treinen

Bericht door jens123 »

Op de Oostende-Eupen zit er de laatste tijd vaak 1 stam in met 10 I11/I10 rijtuigen waaronder 4 rijtuigen 1e klasse wat vaak voor capaciteitsproblemen zorgt, zeker wanneer het begeleidingspersoneel ook nog 1 rijtuig afsluit als dienstafdeling omdat er geen BDx rijtuig inzit...
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door BlackEagle »

Wout912 schreef: 18 nov 2022, 19:47 Laten we er wel vanuit gaan dat de doorsnee pendelaar tussen Antwerpen en Brussel niet voor de 1h:15 of langer durende rit met de S1-trein gaat kiezen, en dat hij evenmin de Benelux-trein gaat nemen als de volgende IC-trein naar Charleroi-Zuid sneller in Brussel aankomt. De reisplanner geeft deze mogelijkheden overigens ook niet aan. Blijven er voorlopig dus drie treinen per uur over, en binnenkort hopelijk weer vier.
Eigenlijk zijn het maar twee treinen per uur die goed gebruikt worden. Voor de trage IC's moet je ten opzichte van de snelle IC 17 minuten vroeger in het station staan om 6 minuten vroeger aan te komen in Brussel. Begrijpelijkerwijs zijn er niet veel mensen die dit doen en liever ineens de snelle IC nemen, wat resulteert in consistent lagere bezettingen op de trage IC's dan op de snelle en dus een slechte spreiding van de reizigers over het aanbod. Dat probleem heb je in GSP niet.

De oplossing is vooral het versnellen van de trage IC's door het afschaffen van Nekkerspoel als IC-halte en het inzetten van sneller en betrouwbaarder materieel zodat de dienstregeling kan worden ingekort. Of eventueel naar een gespreide dienstregeling gaan waarbij de vier IC's afwisselend halteren in Vilvoorde en Mortsel-Oude God ipv het onderscheid tussen snel en traag te hebben.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overvolle treinen

Bericht door Davy »

Ik ben nu geen frequente gebruiker van de trein, maar mijn ervaring is toch wel dat de trage IC buiten de spits zelfs met de uurdienst vrij rustig is, terwijl de snelle IC's de hele dag door wel goed bezet zijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

Dat is ook mijn ervaring. Nu zou sneller materieel en dito dienstregeling wellicht het verschil tussen beiden kunnen verminderen, maar ik zie ook weinig Antwerpenaren die trein nemen om naar Brussel te gaan, tenzij de vorige trein was afgeschaft, of zo.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door Portbou »

TB_worden schreef: 18 nov 2022, 09:04 Misschien te maken met het feit dat G-SP een doorgaand station is met meerdere lijnen die allemaal een verbinding met Brussel hebben? Uit het hoofd: Blankenberge, Oostende, Kortrijk, De Panne,... Behalve treinen van en naar NL en het noorden van Antwerpen is Antwerpen Centraal de facto een kopstation. Alles westelijk van Gent gelegen moet (of kan) onderweg naar Brussel in G-SP passeren.
In het Europa waar ik van droom zou Antwerpen-Centraal even doorgaand zijn als Gent-Sint-Pieters.
Alles noordelijk van Antwerpen gelegen zou onderweg naar Brussel in Antwerpen-Centraal passeren : frequente treinen vanuit Rotterdam en (Eindhoven)-Breda + natuurlijk nog de treinen uit Roosendaal/Essen.

Ondanks miljardeninvestering in een tunnel naar Luchtbal eronder... is Antwerpen-Centraal dus nog altijd een kopstation. Triestig...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Alles noordelijk van Antwerpen gelegen zou onderweg naar Brussel in Antwerpen-Centraal passeren
huh, dat is vandaag toch ook al zo? tZou ten andere moeilijk anders kunnen... Er is natuurlijk niet zodanig veel van benoorden de koekestad, inderdaad de Benelux en enkele HST en Essen/Rozendaal en Noorderkempen, elks eentje per uur of hooguit twee, maar dat is toch alleen maar omdat er niet meer vraag is, in de markt?

Wel verwacht ik meer en meer reizigers, vooral pendelaars, vanuit Noorderkempen, navenant de Kempenaars door krijgen dat die trein nog niet zo slecht werkt; daar zou wel eens een derde dienst per uur kunnen komen, wellicht naar L26. Als er althans ooit voldoende personeel voor gevonden wordt, en voldoende materiaal. Daar zijn we ver vandaan, vandaag, zelfs wat nu in de dienstregeling staat kan men niet waarmaken.

Dat Antwerpen-C nog altijd vooral een kopstation is, dat heeft nu eenmaal te maken met de geografische realiteit, daar kan NMBS ook niets aan doen, en Infrabel al evenmin. Dat er voor de tunnel precies vier tunnelperrons kwamen, niet minder niet meer, zal wel nauwkeurig uitgedokterd geworden geweest zijn. Mij lijkt dat, kosten/batengewijs, helemaal niet verkeerd gekozen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 19 nov 2022, 17:59 dat is toch alleen maar omdat er niet meer vraag is, in de markt?
De drukte op de snelwegen ten noorden van Antwerpen geeft een ander beeld.

Eénmaal per uur met een vertragingsgevoelige Benelux naar Breda rijden en daar internationale tarieven voor aanrekenen… is natuurlijk niet van aard om veel mensen uit de auto te halen.

Maar om daaruit te concluderen dat er geen vraag is ?
Laatst gewijzigd door Portbou op 19 nov 2022, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 19 nov 2022, 17:59 Dat Antwerpen-C nog altijd vooral een kopstation is, dat heeft nu eenmaal te maken met de geografische realiteit,
Als de geografische realiteit stopt aan de BE/NL-grens wel ja…

Jammer dat de spoorwegen decennia na de Europese eenmaking en nog meer decennia na de stichting van de Benelux nog steeds in die oude geografische realiteit zitten.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Overvolle treinen

Bericht door desirootje »

Wat ik denk dat zou helpen, maar het zal niet populair zijn, zelfs op dit forum, maar de snelle IC's te vertragen door haltes in Vilvoorde en Mortsel Oude God, Mechelen Nekkerspoel mag zijn IC's verliezen, als men een paar ander S treinen naar Mechelen ervoor doortrekt tot in Nekkerspoel. Dan krijg je een betere spreiding van de mensen en is er een hogere capaciteit op die lijn mogelijk. Vooral dat laatste lijkt me belangrijk want daar is een gebrek aan mede door de Thalys/Eurostar en in de nabije toekomst mss ook nog een snelle Benelux die mss niet eens gebruikt mag worden voor binnenlandse reizigers.
Dat of zeer snel accelererend materieel op de tragere IC's zetten zodat het verschil in rittijd miniem is en je gelijkaardige voordelen krijgt. Die nieuwe Benelux mag er helemaal niet komen zoals die nu gepland is tenzij men begint met het bouwen van een 5e en 6e spoor tussen Mechelen en Antwerpen, of mss een paar strategisch uitgekozen passing loops zodat snelle treinen de tragere kunnen inhalen, mss passen de trage IC's zelf op L27 mits we een paar passing loops/ stations met 3/4 sporen aanleggen (à la Schellebelle, Burst, Tienen,...)?
Het fundamentele verschil tussen Gent-Brussel en Antwerpen-Brussel is dat men ervoor kiest om 4 diensten (S, IR, IC, HST) over 4 sporen te doen, in plaats van de 2 (IC en IR via Aalst) over 4, in de toekomst 3 (IC, IC via Aalst [zonder stops in Melle, Merelbeke, Schellebelle, Serskamp en Erembodegem], S Gent-Aalst) tussen Gent en Brussel. Er is daar een tekort aan capaciteit door enorm veel ervan op te geven om die andere treinen snelheid te geven. En dan heb ik nog niet eens goederentreinen meegerekend.
En die klassiekjes en varkensneuzen zijn niet omdat men Antwerpen stiefmoederlijk behandelt maar omdat dat kleine reeksen zijn, en die dus aan zo min mogelijk stelplaatsen wilt aanleren, dus worden die vollenbak ingezet op de plaatsen waar ze die wel moeten kennen, zoals plaatsen met grensovergangen. Dat is ook waarom men materieel dat max 120 km/h kan inzet op een spoorweg met een maximum snelheid van 200km/h, omdat enkel Leuven, Mechelen, Geraardsbergen, Antwerpen, Nivelles?...) ze zouden moeten kennen, vanaf het moment dat die treinen vervangen worden heb je daar opeens het modernste materiaal.
M7's krijgen jullie nog niet omdat men die stelplaatsen ze die ook allemaal moet aanleren en omdat hun Depots nu eenmaal Gent en Hasselt zijn... Waarom dat zo is moet je maar aan de andere leden hier vragen.
Plaats reactie