Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Overvolle treinen

Bericht door BlackEagle »

Een onderwerp terug van weggeweest na Corona.
Intussen zijn er de laatste dagen en weken al meerdere incidenten geweest van overvolle treinen tussen Antwerpen en Brussel, vaak als gevolg van ingekorte samenstellingen, waarbij reizigers verzocht worden om uit te stappen en de volgende trein te nemen. Dat lijkt mij nog meer frustrerend voor de reiziger dan vertragingen of afschaffingen, waarbij je verplicht wordt om van de trein die je moet hebben te stappen... :(
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

Laten we hopen dat de vier IC's tussen Antwerpen en Brussel vanaf midden december opnieuw rijden (zoals aangekondigd in de routeplanners), dat zal ongetwijfeld heel wat verlichten op die as.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik spontaan de volgende trein zou nemen, zeker als de frequentie zoals op Antwerpen - Brussel hoog genoeg is. (En als ik geen aansluiting nodig heb.) Maar het is natuurlijk triest dat zoiets tegenwoordig vaker en vaker gebeurt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Overvolle treinen

Bericht door Davy »

Het is soms ook erg raar verdeeld, met op rustige lijnen/tijden rammen met 8x M6, terwijl drukkere lijnen het in de spits het dan moeten stellen met Breaks of MS96 zoals op Brugge Kortrijk, een traject die in de spits zeer druk is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

En al die ellende zou voortkomen uit personeelsgebrek in de werkplaatsen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

Davy schreef: 17 nov 2022, 10:51 Het is soms ook erg raar verdeeld, met op rustige lijnen/tijden rammen met 8x M6, terwijl drukkere lijnen het in de spits het dan moeten stellen met Breaks of MS96 zoals op Brugge Kortrijk, een traject die in de spits zeer druk is.
Dat is moeilijk te vermijden in een land als het onze, waar er zeer sterke pendelbewegingen in één richting bestaan op een betrekkelijk kort tijdvak - zeg maar het clichévoorbeeld van de ambtenaar die ergens onder een kerktoren woont en zich naar z'n kantoor in het centrum van Brussel begeeft, terwijl de Brusselaar vooral in z'n achtertuin werk heeft (of er natuurlijk helemaal geen heeft) en dus veel minder gebruik zal maken van al dat aanbod. Een Oostende - Eupen zal in de ochtendspits dus erg vol zitten tussen Gent en Brussel en daar zijn die 8x M6 hard nodig, maar voor het vervolg van de rit tussen Brussel tot Eupen zou bij wijze van spreken een Desiro volstaan. Alleen kun je die natuurlijk niet inzetten, buiten alle organisatorische moeilijkheden heb je het feit dat diezelfde lange M6-stam hard nodig is op een ander deeltraject later die dag en dat alle ritten aan elkaar hangen. We "verspillen" dus eigenlijk heel wat materieel, personeel en middelen voor zeer geconcentreerde pieken die samen maar een uur of 3 vertegenwoordigen op een totale amplitude van pakweg 18 uur, maar daar zijn geen wonderoplossingen voor. Een beetje op dezelfde manier kun je ook stellen dat de vier rijvakken op de E40 tussen Leuven en Brussel ook "maar" een tweetal uur per dag écht nodig zijn en dat twee à drie stuks de rest van het etmaal zouden volstaan. Het enige wat ietwat zal helpen, is de verdere instroom van M7 en in het bijzonder de autonome stammetjes die je ermee kunt vormen (en tegelijkertijd de uitstroom van de veel minder flexibele M4'en), dan kun je net zoals bij treinstellen vrij gemakkelijk een deel van de trein ergens afkoppelen. Al is dat in de eerste plaats een oplossing om het onderhoud overdag te vergemakkelijken - diezelfde Oostende - Eupen kan immers niet zomaar midden in de rit 4 M7'en "afwerpen" in Brussel-Noord, en nog minder kun je die 4 M7'en dan even teleporteren naar Kortrijk om een scholierentrein naar Brugge te doen. Om maar te zeggen dat het een flinke puzzel is allemaal.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Overvolle treinen

Bericht door FLV-FGSP »

Klopt mijn indruk dat er meeer materieel dan anders moet wachten op onderhoud? Personeelstekort in de werkplaatsen?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

overweg13 schreef: 17 nov 2022, 10:05 Ik moet eerlijk zeggen dat ik spontaan de volgende trein zou nemen, zeker als de frequentie zoals op Antwerpen - Brussel hoog genoeg is. (En als ik geen aansluiting nodig heb.) Maar het is natuurlijk triest dat zoiets tegenwoordig vaker en vaker gebeurt.
An sich heb je gelijk, maar net met die frequentie valt het op lijn 25 ook wat tegen, de voorbije maanden. De tweede ex-IR is al bijna een jaar verdwenen, de Benelux rijdt vaak met vertraging (en moet je in het andere geval al nemen vooraleer je weet dat de volgende IC naar Charleroi vol zal zijn), en de stoptrein is amper een alternatief voor Antwerpen-Brussel. Vanuit Mechelen heb je, als je geluk hebt, nog de IC uit Turnhout, maar in veel gevallen is het alternatief dus een halfuur later...waar ook een hoop volk op zal zitten.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

Op lijn 25 is er volgens mij echt nood aan (en zeker in de spits) minstens iedere 10 of 15 minuten een trein tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
ThomasNMBS
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:19

Re: Overvolle treinen

Bericht door ThomasNMBS »

Wel ik kan bijvoorbeeld enkel maar spreken voor waar ik werk maar we hebben enorme problemen en dat op verschillende vlakken. Qua materieel hebben we de m4'en die 1 voor 1 naar de schroothoop vertrekken maar niet vervangen worden door ander materieel ( was nochtans het meeste bedrijfszeker.) . De m5 rammen Antwerpen brussel vallen 1 voor 1 uit met problemen omvormer. Geen idee of dit door de leeftijd komt of gebrek aan onderhoud. En qua personeel hebben we continu, schouwers, electro's en onderstationcheffen te kort. Op een gegeven moment begint hem dat natuurlijk te wreken ( is een probleem dat al langer bezig is maar verergerd.. ). Als laatste is het ook smeken om loc's. Vooral t27 is moeilijk aan te geraken.
Dusja we doen ons best maar het is best frustrerend eerlijk gezegd want we willen ook zoveel mogelijk laten rijden natuurlijk. Zeker als je dan hogerhand hoort dat ze 1 desiro willen laten rijden ipv een ram m6...😑

Groetjes
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door BlackEagle »

ovspotter_be schreef: 17 nov 2022, 20:49 Op lijn 25 is er volgens mij echt nood aan (en zeker in de spits) minstens iedere 10 of 15 minuten een trein tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Vergelijk gewoon Gent-Brussel met Antwerpen-Brussel in de ochtendspits met elkaar:
Vanaf GSP vertrekken om 7u01, 7u15, 7u23, 7u31, 7u38, 7u46, 7u55, 8u04, 8u15, 8u24, 8u39 en 8u55, allemaal met een reistijd van 29min tot Brussel-Zuid
Vanaf Antwerpen-Centraal vertrekken om 7u08, 7u25, 7u54, 8u08, 8u25 en 8u54, waarvan 4 (.25 en .54) met een reistijd van 35min en 2 (.08) met een reistijd van 46min naar Brussel-Noord.

En dat voor quasi dezelfde afstand en hetzelfde reizigersvolume...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Overvolle treinen

Bericht door TB_worden »

BlackEagle schreef: 18 nov 2022, 02:24
ovspotter_be schreef: 17 nov 2022, 20:49 Op lijn 25 is er volgens mij echt nood aan (en zeker in de spits) minstens iedere 10 of 15 minuten een trein tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Vergelijk gewoon Gent-Brussel met Antwerpen-Brussel in de ochtendspits met elkaar:
Vanaf GSP vertrekken om 7u01, 7u15, 7u23, 7u31, 7u38, 7u46, 7u55, 8u04, 8u15, 8u24, 8u39 en 8u55, allemaal met een reistijd van 29min tot Brussel-Zuid
Vanaf Antwerpen-Centraal vertrekken om 7u08, 7u25, 7u54, 8u08, 8u25 en 8u54, waarvan 4 (.25 en .54) met een reistijd van 35min en 2 (.08) met een reistijd van 46min naar Brussel-Noord.

En dat voor quasi dezelfde afstand en hetzelfde reizigersvolume...
Misschien te maken met het feit dat G-SP een doorgaand station is met meerdere lijnen die allemaal een verbinding met Brussel hebben? Uit het hoofd: Blankenberge, Oostende, Kortrijk, De Panne,... Behalve treinen van en naar NL en het noorden van Antwerpen is Antwerpen Centraal de facto een kopstation. Alles westelijk van Gent gelegen moet (of kan) onderweg naar Brussel in G-SP passeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Overvolle treinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 17 nov 2022, 20:49 Op lijn 25 is er volgens mij echt nood aan (en zeker in de spits) minstens iedere 10 of 15 minuten een trein tussen Brussel, Mechelen en Antwerpen.
Maar dat zal er echt niet snel komen. Ze gaan nog eerder de frequentie van de S1 verhogen dan bijkomende IC's inleggen (gerekend dat de 4e terugkomt uiteraard).
Er komt op dat traject wel de ICNG-B bij, maar of die trein toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers met een standaardbiljet is nog niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

TB_worden schreef: 18 nov 2022, 09:04 Misschien te maken met het feit dat G-SP een doorgaand station is met meerdere lijnen die allemaal een verbinding met Brussel hebben? Uit het hoofd: Blankenberge, Oostende, Kortrijk, De Panne,... Behalve treinen van en naar NL en het noorden van Antwerpen is Antwerpen Centraal de facto een kopstation. Alles westelijk van Gent gelegen moet (of kan) onderweg naar Brussel in G-SP passeren.
Tel daar qua verbindingen ook nog Brugge en Knokke bij (terwijl de trein uit De Panne tegenwoordig wel naar Antwerpen rijdt). Antwerpen ligt inderdaad veel meer aan de rand van het land en heeft dan ook niet zoveel doorgaande verbindingen die daar samenkomen. Een betere vergelijking qua positie in het spoornetwerk is Mechelen en daar zie je dat er al een stuk meer aanbod is richting Brussel, met onder meer de IC uit Turnhout en een aantal bijkomende S-lijnen.

En zoals Shrek al aangeeft heb op heel die as inderdaad ook nog de S1-treinen, die je uit Gent dan weer niet hebt. Alles bij elkaar heb je vanuit Antwerpen straks weer 7 treinen per uur richting Brussel (twee snelle IC's, drie iets tragere IC's en twee S1'en) en vanuit Mechelen zelfs 10 stuks (de bovengenoemde 7 plus de IC uit Turnhout, 2 S5'en per uur en een S4). De Thalys reken ik dan nog niet eens mee. Is zeker geen slecht aanbod - de belangrijkste uitdagingen lijken mij om de ontbrekende IC 33xx weer te laten rijden én om alle IC's voldoende capaciteit te geven, lees: de vele Desiro's/MS75/klassiekjes eruit te gooien en structureel te vervangen door M6 of M7. Met de instroom van M7 zal dat op termijn ook wel lukken, neem ik aan.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

Steve schreef: 18 nov 2022, 09:59 ... en vanuit Mechelen zelfs 10 stuks (de bovengenoemde 7 plus de IC uit Turnhout, 2 S5'en per uur en een S4).
De S4 en S5 gaan richting Brussel-Schuman en passeren niet door de Noord/Zuid, ik denk dat de meeste reizigers naar één van deze stations reizen, desalniettemin zitten de S4 en S5 in de spits ook wel goed vol.
Het succes van de S1 ligt hem ook deels in de bediening van Brussel-Congres, waar ook nog wel redelijk wat volk uitstapt.
Plaats reactie