Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainfan03 »

ovspotter_be schreef: 11 dec 2022, 20:04 Dat doet EMMA niet overal hoor, in zowel Mechelen als Eppegem heb ik dit vorige week nooit gehoord.
In Lokeren en Gent-Sint-Pieters is het bij zo goed als elke trein, zelfs de S treinen moeten er aan geloven.
Ging er van uit dat dat overal doorgevoerd is geworden, maarja het is de NMBS...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Overvolle treinen

Bericht door rdv »

DDietzen schreef: 09 dec 2022, 17:25 Om zulke gevallen te voorkomen, kan je ook blijven hangen rond de perrontoegang tot de trein in zicht is, om je dan pas naar het perronuiteinde (of welke plek ook het rustigst is) te begeven. Tegen de tijd dat de trein langs het perron tot stilstand komt en de uitstappers eruit zijn, bereik je dan aannemelijk alsnog je gewenste deur. Tenzij je langzaam loopt of de afstand van de perrontoegang tot je gewenste plek erg groot is, natuurlijk.
Klopt natuurlijk, maar naast volle treinen zijn volle perrons ook een probleem. Of om met bagage langs volle perrons naar vooraan te gaan. Zeker bij vertraging wil je niet dat je de trein mist omdat je nog naar voor aan het lopen bent.
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Overvolle treinen

Bericht door TKR »

In welk rijtuig de eerste klas zich bevindt is op zich geen belangrijke informatie, want je weet niet waar de trein stopt, en het staat al aangeduid op de trein zelf, net zoals de plaatsen voor fietsen.
Waar het eerste klasse rijtuig zich bevind maakt inderdaad niet zó veel uit, je kan je makkelijk genoeg verplaatsen in de trein tot je in het rijtuig bent.

Over de locatie van het fietsen rijtuig ben ik het niet eens. Je op het laatste moment verplaatsen naar het fietsenrijtuig op een druk perron is niet fijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

TKR schreef: 12 dec 2022, 12:23
In welk rijtuig de eerste klas zich bevindt is op zich geen belangrijke informatie, want je weet niet waar de trein stopt, en het staat al aangeduid op de trein zelf, net zoals de plaatsen voor fietsen.
Waar het eerste klasse rijtuig zich bevind maakt inderdaad niet zó veel uit, je kan je makkelijk genoeg verplaatsen in de trein tot je in het rijtuig bent.
Heb je eigenlijk ooit al eens geprobeerd om door 5 rijtuigen M4 door te schuiven omdat het rijtuigstel toevallig gekeerd is? Tien deuren open en dichtschuiven, soms ook nog terwijl de trein nog in wisselstraten rijdt? Als er één rijtuig is waarvan de positie best zo nauwkeurig mogelijk aangegeven wordt, dan is het wel het eersteklasrijtuig.
Met vriendelijke groet

overweg13
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Overvolle treinen

Bericht door TKR »

Als de wisselstraten het probleem zijn, blijf dan staan tot je de wisselstraat uit bent. Op rechte stukken is het smooth om door een trein te stappen.
Ik heb wel al vaker een lange trein doorgestoken om bij kennissen te kunnen zitten. :wink:

Maar goed, laat me de bal dan terugkaatsen. Jij geraakt niet op een comfortabele manier in je eerste klasse rijtuig? Doe het nu nog eens, mét een fiets, kinderwagen of rolstoel.
De nieuwe aankondigingen vermelden namelijk inderdaad de eerste klasse rijtuigen, maar niet de fietsrijtuigen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

TKR schreef: 12 dec 2022, 13:42 Als de wisselstraten het probleem zijn, blijf dan staan tot je de wisselstraat uit bent. Op rechte stukken is het smooth om door een trein te stappen.
Ik heb wel al vaker een lange trein doorgestoken om bij kennissen te kunnen zitten. :wink:

Maar goed, laat me de bal dan terugkaatsen. Jij geraakt niet op een comfortabele manier in je eerste klasse rijtuig? Doe het nu nog eens, mét een fiets, kinderwagen of rolstoel.
De nieuwe aankondigingen vermelden namelijk inderdaad de eerste klasse rijtuigen, maar niet de fietsrijtuigen...
Denk je dan dat het zo eenvoudig is om door de rijen in- of uitstappende reizigers vier, vijf rijtuigen over het overdrukke perron naar het A-rijtuig te stappen? Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik ooit gezegd heb dat de positie van eersteklasrijtuigen wél en die van rijtuigen met accommodatie voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen niet vermeld moet worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Overvolle treinen

Bericht door TKR »

Fin ja, mijn echte oordeel is dat de aankondiging het helemaal niet moet hebben over de locatie van rijtuigen. Dat zou op schermen aangegeven moeten zijn. Misschien zoals eerder vermeld in dit topic is het wel nog nuttig om aan te kondigen waar gereserveerde groepen moeten zitten.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Zou het teveel gevraagd zijn om het allebei te doen? Zodat zowel mensen met visuele als met auditieve handicap een kans hebben om de info te bekomen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

TKR schreef: 12 dec 2022, 13:52 Fin ja, mijn echte oordeel is dat de aankondiging het helemaal niet moet hebben over de locatie van rijtuigen. Dat zou op schermen aangegeven moeten zijn. Misschien zoals eerder vermeld in dit topic is het wel nog nuttig om aan te kondigen waar gereserveerde groepen moeten zitten.
Inderdaad en die trekken zich daar in de meeste gevallen niets van aan. Hoewel, onlangs stond er een groep van 80 in Halle - er werd niets omgeroepen maar een begeleidster was toch alert genoeg om de mededeling op het perronscherm te lezen én correct te interpreteren.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

De laatste dagen rijdt er op de IC-treinen tussen Antwerpen/Essen en Charleroi een stam bestaande uit 4 M6-rijtuigen (waarvan één 1e klasse rijtuig), ik hoef niet te verduidelijken dat het er (vooral tijdens de spits) zeer gezellig is.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

Het was weer een drukte van jewelste vandaag in Brussel Zuid. Overvolle treinen naar de kust en nog steeds wordt er geen reservatiesysteem uitgewerkt om dit te voorkomen. Zulke grote toevloed aan reizigers is voor niemand leuk.

De reizigers "kanaliseren" zoals de NMBS het noemt is eerder ter plekke wat improviseren met wat hekkens en paaltjes en dan maar hopen dat er geen rumoer ontstaat. Nee, de grote drukte op de treinen naar de kust moet beter georganiseerd worden. Dat is nu al sinds het uitbreken van de COVID-crisis dat daar om gevraagd wordt, maar er is nog niets structureel veranderd in het beleid ten aanzien van de overvolle kusttreinen.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 10 jun 2023, 20:33 Het was weer een drukte van jewelste vandaag in Brussel Zuid. Overvolle treinen naar de kust en nog steeds wordt er geen reservatiesysteem uitgewerkt om dit te voorkomen. Zulke grote toevloed aan reizigers is voor niemand leuk.

De reizigers "kanaliseren" zoals de NMBS het noemt is eerder ter plekke wat improviseren met wat hekkens en paaltjes en dan maar hopen dat er geen rumoer ontstaat. Nee, de grote drukte op de treinen naar de kust moet beter georganiseerd worden. Dat is nu al sinds het uitbreken van de COVID-crisis dat daar om gevraagd wordt, maar er is nog niets structureel veranderd in het beleid ten aanzien van de overvolle kusttreinen.
Ze hebben mooi weer treinen ingelegd en daarbovenop nog 5 extra treinen.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Overvolle treinen

Bericht door Zwoopaman »

TimJ36 schreef: 10 jun 2023, 20:33 Het was weer een drukte van jewelste vandaag in Brussel Zuid. Overvolle treinen naar de kust en nog steeds wordt er geen reservatiesysteem uitgewerkt om dit te voorkomen. Zulke grote toevloed aan reizigers is voor niemand leuk.

De reizigers "kanaliseren" zoals de NMBS het noemt is eerder ter plekke wat improviseren met wat hekkens en paaltjes en dan maar hopen dat er geen rumoer ontstaat. Nee, de grote drukte op de treinen naar de kust moet beter georganiseerd worden. Dat is nu al sinds het uitbreken van de COVID-crisis dat daar om gevraagd wordt, maar er is nog niets structureel veranderd in het beleid ten aanzien van de overvolle kusttreinen.
Vorig jaar waren er speciale treinen richting de kust met reservatieplicht. Deze zijn echter al weer afgevoerd wegens geen succes.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Overvolle treinen

Bericht door TimJ36 »

Zwoopaman schreef: 10 jun 2023, 22:54 Vorig jaar waren er speciale treinen richting de kust met reservatieplicht. Deze zijn echter al weer afgevoerd wegens geen succes.
Dat van die 'Kust Express' was een halfbakken systeem dat niet goed werkte, volledig te wijten aan de onwil van de NMBS om reservatietreinen te exploiteren. Herinner u nog welke saga daar allemaal aan vooraf is gegaan totdat de NMBS (met veel gezichtsverlies) moest plooien. Dat was trouwens niet vorig jaar, maar in 2021.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

En de onwil van de reizigers. Logisch, we hebben hier geen treinen met reserveringsplicht, en gelukkig maar, als ik merk hoe vlot (niet!) dat gaat in Frankrijk, Spanje of Italië. Geef mij maar treinen zonder reserveringsplicht, zodat ik niet op voorhand moet beslissen of ik nog een dessertje neem vooraleer naar het station te gaan, of een wandelingetje maak, of net vroeger door ga als ik het wel gezien heb.
Plaats reactie