Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Overvolle treinen

Bericht door TKR »

Als we dan toch bezig zijn, geef me ook maar direct de locatie van het fietsenrijtuig, dank.
Dat het merendeel zich niet wil verzetten op basis van de info is dan toch hun probleem? Als er enkele extra mensen die wel de moeite willen nemen hiermee een rustig rijtuig vinden...

Ideaal zou zijn moesten de schermen ook nog eens de drukte in de wagens weergeven, niet enkel de lengte. 8)
Zeker met die gekoppelde sets zoals de Desiros waar je op voorhand maar moet weten welk rijtuig druk gaat zijn en welke niet...

Maar ook...
In Nederland wordt sinds enkele maanden de actuele(!) treinlengte ... weergegeven ...
Geef het wat tijd. Maak desnoods wat campagne over het nieuwtje, maak de mensen bewust.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Overvolle treinen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 02 dec 2022, 21:04 In Duitstalige landen werkt het perfect maar in landen als België en Nederland blijft het al jaren een probleem. Zowel in brussel zuid als Amsterdam duid men de positie van rijtuigen voor HST’s aan maar bijna niemand die er rekening mee houdt.
In Brussel-Zuid heb ik de indruk dat er toch wel wat reizigers rekening mee houden. Idem in Luik. Helaas doet de NMBS (voor de ICE toch) wel alleen aan geplande samenstelling, want als het treinstel omgekeerd staat, dan wordt dat niet aangepast. En dan zie ik in Luik een grote reizigersbeweging nadat de trein is binnengekomen - kennelijk stonden er toch wat mensen op de goede plaats.

Je zult inderdaad niet iedereen kunnen beïnvloeden met die informatie. Verder moet het eerst een hele tijd (een paar jaar) betrouwbaar en grootschalig (op IC-stations) aanwezig zijn voordat mensen het gaan vertrouwen en er gebruik van maken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steven »

Ik vrees dat we in België ook nog zullen moeten wachten tot alle stations ook op de perrons de nieuwe schermen hebben hangen zodat de informatica kan aangepast worden. Op de oude schermen is het nu eenmaal lastig om samenstellingen vlot en duidelijk weer te geven. De nieuwe schermen zoals al toegepast in Mechelen op spoor 11-12 en verschillende andere locaties geven die opties wel om dat weer te geven.

Dan kan je verspreid over alle schermen op het perron die extra info gewoon op die schermen zetten.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 02 dec 2022, 23:53 Ik vrees dat we in België ook nog zullen moeten wachten tot alle stations ook op de perrons de nieuwe schermen hebben hangen zodat de informatica kan aangepast worden. Op de oude schermen is het nu eenmaal lastig om samenstellingen vlot en duidelijk weer te geven. De nieuwe schermen zoals al toegepast in Mechelen op spoor 11-12 en verschillende andere locaties geven die opties wel om dat weer te geven.

Dan kan je verspreid over alle schermen op het perron die extra info gewoon op die schermen zetten.
De schermen op het perron kunnen dit inderdaad nog niet allemaal tonen, maar je kan deze informatie wel al zetten op de schermen die in de tunnel of brug onder/boven de sporen hangen.
Deze zijn allemaal een "tv-scherm" waar deze informatie al kan worden getoond, en misschien moet men de zone's ook wat beter gaan gebruiken.
De enige keren dat ik bijvoorbeeld "spoor 4a" heb zien staan in Mechelen was als er 2 treinen op spoor 4 stonden waarvan slechts één ging vertrekken, nu zie ik op de schermen vaak staan "De eersteklasseplaatsen bevinden zich in rijtuig x", maar nooit zoals ikzelf tijdens mijn Interrail-reis vorig jaar wel handig vond in Duitsland en Oostenrijk, daar roepen ze steeds om "De eersteklasseplaatsen bevinden zich vooraan/achteraan de trein, zone x".
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steven »

Mat nu noem je iets op dat hier heel moeilijk is. Belgische perrons zijn maar opgedeeld in A en B zones. Duitsland, Zwitserland Oostenrijk en nog wat andere landen delen op in veel meer zones. Wat duidelijke communicatie mogelijk maakt. In Brussel zuid heeft men daar een halfbakken versie van door de zones A en B op te delen met … cijfers.
Zone A1, A2 …. Amper een reiziger die het snapt.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Belgische perrons zijn maar opgedeeld in A en B zones.
En waar dat het geval is, daar houdt nmbs er zelf geen rekening mee. Bv. toen ik nog met de S2 en/of S5 pendelde, vertrok die in Schuman zogezegd vanaf 3A maar in de praktijk stopten ze altijd aan 3B. Boerenbedrog!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Overvolle treinen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 02 dec 2022, 21:04 In Duitstalige landen werkt het perfect maar in landen als België en Nederland blijft het al jaren een probleem. Zowel in brussel zuid als Amsterdam duid men de positie van rijtuigen voor HST’s aan maar bijna niemand die er rekening mee houdt.
Hm, in Köln Hbf heb ik regelmatig voorgehad toch verkeerd te staan, verkeerde wahenreihung, treinen die op ander deel van het perron stopt dan aangeduid (en het zijn laaange perrons), andere trein aan het perron dan de aangekondigde trein.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Overvolle treinen

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb eerlijk gezegd in Duitsland nog geen echte problemen ondervonden.
Soms is het wel een beetje zoeken, zo vertrok door werkzaamheden de ICE naar Brussel pas in Köln ipv Frankfurt, maar er werden toen op 1 spoor 2 treinen gezet (vooraan die naar Brussel en achteraan een vertraagde ICE naar Bonn, geen idee wat daar de bedoeling mee was aangezien ze beide dezelfde kant op moeten).
Maar op alle schermen beneden in de gang stond "Bruxelles-Midi", pas als we op het perron kwamen stond er ineens "Bonn Hbf" op de schermen, tot we iets verder vooraan wandelden en ineens op de schermen aan de deuren "Bruxelles-Midi" zagen staan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 03 dec 2022, 15:14
Steven schreef: 02 dec 2022, 21:04 In Duitstalige landen werkt het perfect maar in landen als België en Nederland blijft het al jaren een probleem. Zowel in brussel zuid als Amsterdam duid men de positie van rijtuigen voor HST’s aan maar bijna niemand die er rekening mee houdt.
Hm, in Köln Hbf heb ik regelmatig voorgehad toch verkeerd te staan, verkeerde wahenreihung, treinen die op ander deel van het perron stopt dan aangeduid (en het zijn laaange perrons), andere trein aan het perron dan de aangekondigde trein.
Köln Hbf is zowat een uitzondering van de meeste grote Duitse stations, omdat daar treinen frequent achter elkaar komen te staan door (grote) capaciteitsproblemen. In Hamburg Hbf gebeurt dit ook, maar enkel met treinen waarvan dat station de begin- of eindhalte is.
Daardoor kan het in Keulen zijn dat een trein die achter een andere trein hoort komen te staan soms aan de 'verkeerde kant' van het perron komt te staan (vb: zone A tot D ipv E tot H), zeker als de andere trein dan vertraging heeft. Helaas wordt dat om een of andere reden quasi nooit aangepast op de aankondigingsdisplays, terwijl 'umgekehrte Wagenreihungen' dat wel worden. En soms heb ik ook het gevoel dat de Fahrdienstleiter ergens een lampje op rood vergeet te zetten aan het perron, waardoor die trein helemaal doorrijdt naar het perroneinde, zonder dat dat de bedoeling is...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Compleet off-topic!!! Mods, verplaatsen of zelfs verwijderen zal niet kwalijk worden genomen :) laat staan in vraag gesteld.
Maar op alle schermen beneden in de gang stond "Bruxelles-Midi"
Staat dat echt zo aangekondigd in Duitsland? Voor mijn part mochten ze best stellen "Brüssel-Süd" maar als ze dan toch Ausländerfreundlich willen zijn dan mocht er ook wel eens "Brussel-Zuid" bijstaan. Toch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Overvolle treinen

Bericht door rdv »

DB gebruikt standaard idd de Franstalige namen voor Brussel. Zelfs in de NL versie van de planner wordt Bruxelles gebruikt. Je kan gelukkig wel zoeken op Brussel-Zuid, maar bvb niet op Luik-Guillemins (wel op Luik).
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

Zelfs als reizigers koppig zouden blijven staan, dan heeft op z'n minst de NMBS haar plicht gedaan door die aanduidingen.
Al sinds ik voor het eerst begon te pendelen, ergerde ik me aan het gebrek aan treininformatie op het perron, des te meer toen ik in Zwitserland en Duitsland zag hoe het wel kan.
En uiteraard moet dat de reële samenstelling zijn, maar we hebben de tools daarvoor (een goederentrein mag het station zelfs niet uit zonder z'n samenstelling te communiceren...), dat zou echt het probleem niet mogen zijn.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Overvolle treinen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 03 dec 2022, 16:30 DB gebruikt standaard idd de Franstalige namen voor Brussel. Zelfs in de NL versie van de planner wordt Bruxelles gebruikt. Je kan gelukkig wel zoeken op Brussel-Zuid, maar bvb niet op Luik-Guillemins (wel op Luik).
Dit komt misschien wel door de NMBS zelf. Die zet namelijk in de MERITS-data, die ze naar het Europese dienstregelingscentrum sturen, weliswaar alle gebruikelijke stationsnamen, maar gemarkeerd als hoofdvariant is altijd de Franse naam, voor alle (!) stations in België.
Zie ook deze post:
https://community.eurail.com/eurail-int ... 2#post8042
De rail planner app (voor de mobiele Interrail) herkent namelijk wel alle varianten maar toont in de resultaten altijd de hoofdvariant. En in België is die hoofdvariant, als er meerdere varianten bestaan, altijd de Franse variant. Voor Zwitserland werkt dat anders: daar is altijd de lokale naam als hoofdvariant gemarkeerd.

Iets dergelijk kan ook bij DB aan de hand zijn, maar dan alleen voor stations in Brussel.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Plaatsbepaling staat op dit ogenblik eigenlijk nergens: dit leren we o.a. uit de vaak verkeerde samenstellingen die we via haltelink krijgen, uit de gewijzigde samenstellingen en uit de ingekorte (of zeldzamer: verlengde) treinen. Men gaat zowel visueel en auditief bij de aankondigingen uit van de theoretische samenstellingen en die stroken dus lang niet altijd met de werkelijkheid. Bovendien is de inzet van motorstellen ook niet echt bevorderlijk: als men 2 vierledige stellen aan elkaar koppelt, dan zijn er al 4 mogelijke verdelingen van eersteklasafdeling annex bagageruimte: 1+5, 4+5, 1+8, 4+8. De enige oplossing lijkt me dan te zijn dat de correcte samenstelling en indeling voor het vertrek van elke afzonderlijke trein wordt doorgegeven en dat deze informatie ook op de perrons en in de stations geraakt. Bijkomende complicatie zijn de frontwissels onderweg, zoals voor de IC Sint-Niklaas - Kortrijk in Dendermonde. Maar ik vermoed dat we hier nog heel ver af staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Overvolle treinen

Bericht door wuitz »

overweg13 schreef: 04 dec 2022, 09:55 Plaatsbepaling staat op dit ogenblik eigenlijk nergens: dit leren we o.a. uit de vaak verkeerde samenstellingen die we via haltelink krijgen, uit de gewijzigde samenstellingen en uit de ingekorte (of zeldzamer: verlengde) treinen. Men gaat zowel visueel en auditief bij de aankondigingen uit van de theoretische samenstellingen en die stroken dus lang niet altijd met de werkelijkheid. Bovendien is de inzet van motorstellen ook niet echt bevorderlijk: als men 2 vierledige stellen aan elkaar koppelt, dan zijn er al 4 mogelijke verdelingen van eersteklasafdeling annex bagageruimte: 1+5, 4+5, 1+8, 4+8. De enige oplossing lijkt me dan te zijn dat de correcte samenstelling en indeling voor het vertrek van elke afzonderlijke trein wordt doorgegeven en dat deze informatie ook op de perrons en in de stations geraakt. Bijkomende complicatie zijn de frontwissels onderweg, zoals voor de IC Sint-Niklaas - Kortrijk in Dendermonde. Maar ik vermoed dat we hier nog heel ver af staan.
Op 6 december dit jaar zou de werkelijke samenstelling moeten worden omgeroepen en verschijnen op de schermen. Men heeft dit al ettelijke malen willen invoeren maar het is er nooit echt van gekomen, tot volgende week dus. Of het onmiddellijk goed gaat verlopen is natuurlijk maar de vraag... op termijn wil men op de schermen de hele samenstelling tonen, met plaatsen voor fietsen, 1ste klas etc. en op de perrons vaste borden plaatsen waar welke zone is. Maar dat laatste kan nog wel even duren...
Plaats reactie