Overvolle treinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steve »

"Op volle capaciteit" is natuurlijk relatief, zelfs 4 MS96 zijn nog altijd maar 6-7 M6'en als het op capaciteit aankomt, terwijl er op diezelfde verbinding stammen rondrijden met wel 10 stuks daarvan. Hoog tijd dat de MS96 er verdwijnt en volledig vervangen wordt door M6/M7.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steven »

DDietzen schreef: 02 dec 2022, 13:56 Uit nieuwsgierigheid, had men zich bij zo'n lange trein wel goed over de rijtuigen verspreid? Laatst had ik in Nederland een trein van 10 bakken; in het midden stonden de balkons vol, maar achterin had ik een compleet rijtuig voor mezelf alleen.
Dat is een standaard fenomeen. Heel wat treinen die als overvol worden ervaren hebben op beide uiteinden nog heel wat vrije plaatsen. Zeker met treinen die 10-12 rijtuigen lang zijn is dit het geval, gewoon omdat mensen onvoldoende doorschuiven. Bij kortere treinen valt het mee, maar ook bij treinen zoals de Benelux zie je soms dat men heel slecht doorschuift waardoor de spreiding over de trein heel onregelmatig is. Zeker in het eerst en laatste rijtuig dat gescheiden is door een eerste klasse rijtuig tov het midden van de trein.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

Van begin tot einde zat het vol. De stuurposten waren allemaal gedraaid en ze konden dus door heel de trein lopen. (Info van den boordchef)
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Overvolle treinen

Bericht door Reuel »

Zouden adequate aanduidingen van de treinlengte daar beter in helpen? Of blijft hetzelfde, klassiek menselijk kuddegedrag zich doormanifesteren?

Ik heb ook al vaak zitten denken dat de samenstellingen met M7's niet optimaal zijn gepositioneerd op de Oostende-Eupen. Die drie halve eerste klasses staan bijna in elk station in de drukste middenzone.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Wat dat laatste betreft, heb je gelijk. Maar... enkele jaren geleden had men 3 eerstekkasrijtuigen I11 onmiddellijk achter (of voor) de stuurstand gehangen en dat in alle treinen van de Oostende -Eupen. Ik vond dat toen optimaal, maar blijkbaar kwamen daar toen zo veel klachten over dat men spijtig genoeg de A-rijtuigen opnieuw naar het midden verhuisde. Ik vond en vind dat een spijtige zaak, maar ja...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Is dat nu niet een luxeprobleem, waar wat zit in de treinsamensteling? Vol is vol, op gelijk welke locatie, dat is heel wat ernstiger! Als de trein overvol is (en daarover gaat het hier), dan is men al content er nog ergens bij te geraken, in gelijk welke klasse, of zelfs in de kolenkelder :) en langs gelijk welke deur.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Overvolle treinen

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 02 dec 2022, 16:17 Is dat nu niet een luxeprobleem, waar wat zit in de treinsamensteling? Vol is vol, op gelijk welke locatie, dat is heel wat ernstiger! Als de trein overvol is (en daarover gaat het hier), dan is men al content er nog ergens bij te geraken, in gelijk welke klasse, of zelfs in de kolenkelder :) en langs gelijk welke deur.
Ik betaal 1e klasse voor de rust! En als deze dan vol komt te zitten met toeristen is dat geen fijne zaak.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Overvolle treinen

Bericht door Reuel »

jan_olieslagers schreef: 02 dec 2022, 16:17 Is dat nu niet een luxeprobleem, waar wat zit in de treinsamensteling? Vol is vol, op gelijk welke locatie, dat is heel wat ernstiger! Als de trein overvol is (en daarover gaat het hier), dan is men al content er nog ergens bij te geraken, in gelijk welke klasse, of zelfs in de kolenkelder :) en langs gelijk welke deur.
Absoluut, daar heb je gelijk!

Maar er zijn nog vaker situaties in samenstelling waar je niet door kunt lopen waar in het ene deel het barstensvol zit en een ander deel waar je baadt in ruimte, rust en stilte. Of waar mensen het verschil tussen 1ste en 2de niet zien en mensen op de tenen trappen. Ik dacht gewoon luidop na hoe een betere perronspreiding daar in sommige gevallen kan bij helpen om voor iedereen de onaangename situaties te vermijden. Schermen met de treinsamenstelling lijken me een goede, kosteneffectieve manier omdat te regelen.
- Denk ik, of is kuddegedrag echt zo hardnekkig?

Nu, ik klaag niet. Ik weet meestal wel een rustig plekje te vinden door vooral niet te doen wat de grote groep doet.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Overvolle treinen

Bericht door DDietzen »

jan_olieslagers schreef: 02 dec 2022, 16:17 Is dat nu niet een luxeprobleem, waar wat zit in de treinsamensteling? Vol is vol, op gelijk welke locatie, dat is heel wat ernstiger! Als de trein overvol is (en daarover gaat het hier), dan is men al content er nog ergens bij te geraken, in gelijk welke klasse, of zelfs in de kolenkelder :) en langs gelijk welke deur.
Volle treinen zorgen echter ook voor een trager instapproces en dus vertragingen, daarom is het voordelig om de rijtuigen met de meeste (tweedeklas)capaciteit daar te positioneren waar de meeste reizigers in- en uitstappen. (Gedeeltelijk) eersteklasrijtuigen in het midden van de trein helpt daar dus niet aan mee, laat staan een blok van drie op een rij.
Alle rijtuigen van een speciaal type (eersteklas, fiets- of bagageafdeling enz.) aan één kant van de trein is ook onhandig, want degenen die specifiek dat rijtuigtype moeten hebben, moeten dan vaak een flink eind lopen/rennen om daar te komen. Wat ook weer voor vertraging zorgt, aangezien het inladen van een fiets of bagage sowieso al langer duurt, laat staan als de eigenaar eerst tientallen (zo niet honderden) meters moet lopen om bij de juiste deur te komen. Daarbovenop komt de kans dat zo'n reiziger dan maar besluit om in een dichterbij maar ongeschikt rijtuig in te stappen, uit vrees om de trein anders te missen, wat het in- en uitstappen op dat balkon op dat en alle volgende stations gaat vertragen of verhinderen omdat de fiets of bagage dan in de weg staat.
Reuel schreef: 02 dec 2022, 15:25 Zouden adequate aanduidingen van de treinlengte daar beter in helpen? Of blijft hetzelfde, klassiek menselijk kuddegedrag zich doormanifesteren?
De consensus van andere treinreizigers die ik spreek, lijkt helaas te zijn dat men geen zin heeft om verder te lopen, en daarom bij de eerste de beste deur dichtbij de perrontoegang instapt. Ook als verder lopen betekent dat je comfortabel kunt zitten in plaats van moeten staan.
Verhalen van gelijke strekking hoor ik op Nederlandse railfora; er staat me een conducteur bij die eens een lange stoptrein mee had die achterin erg druk was, omriep dat er voorin nog ruim plaats was, waarnam dat vrijwel niemand de moeite nam om naar voren te lopen, en vervolgens achterin gemopper hoorde van de reizigers dat het zo druk was. Nee, naar voren lopen hadden ze geen zin in, want dan zouden ze op hun aankomststation weer terug moeten lopen omdat daar de perronuitgang ook bij de achterkant van de trein zat, zeiden ze. Tja, dan kan je het eigenlijk onmogelijk nog goed doen tenzij je met driedubbeldekkers gaat rijden op alle spitsdiensten...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Overvolle treinen

Bericht door overweg13 »

Dergelijke ervaringen zijn spijtig genoeg legio. Eigenlijk is er nauwelijks beweging na zo een oproep. Ik heb het ook meegemaakt dat een onderstationschef in Liège op het perron de reizigers de goede raad gaf, om verder naar achter te gaan staan, omdat daar de tweede klas zou hangen, maar ook daar merkte ik dat zijn goedbedoelde opmerking geen effect had.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overvolle treinen

Bericht door groentje »

Een (correcte) aanduiding van de samenstelling helpt ook om mensen gerust te stellen over hoe lang de trein zal zijn, ik merk dat heel wat mensen schrik hebben om verder op het perron te wachten uit schrik dat ze terug moeten lopen (en soms riskeren de trein te missen) wanneer er een korte trein aan komt rijden (je verwacht een sleep M4, maar in de plaats komt een enkele break aan, bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Overvolle treinen

Bericht door DDietzen »

In Nederland wordt sinds enkele maanden de actuele(!) treinlengte van conventionele treinen (dus geen HST's) netjes weergegeven op alle perronborden, zelfs met indicaties als een treindeel wordt aan- of afgekoppeld op dit station. Uit mijn ervaring vooralsnog maakt dat geen zak uit voor de reizigersspreiding, en stappen nog altijd hele meutes doodleuk in een treinstel waarvan staat aangegeven dat het achterblijft op dit station.

Op enkele (voormalig) internationale stations wordt daarbovenop geëxperimenteerd met het aanduiden van perronvakken op de schermen, zodat je bijvoorbeeld kunt zien dat een trein van 4 bakken stopt ter hoogte van de bordjes B t/m E. Ik vermoed dat ook dat niet veel gaat helpen.

Laatst stond ik nog samen met twee kennissen op een overvol perron op Amsterdam Bijlmer ArenA na een concert. Ze weigerden stellig om verder te lopen naar een veel rustiger stuk van het perron, ondanks dat op de borden en in de NS-app stond dat de trein liefst 10 bakken lang zou zijn en ik hen via bordjes in het spoor liet zien waar een trein van die lengte stopt. Nee, ze geloofden het niet, ze vertrouwden het niet, wat nou als de trein ineens veel korter zou zijn, wat nou als 'ie toch heel ergens anders zou stoppen, enz enz.

Zulke reizigers - en naar mijn indruk zijn dat er erg veel - krijg je zelfs niet mee als je ze hoogstpersoonlijk aan de hand meeneemt. Hoe goed ik de initiatieven van het weergeven van de treinlengte ook vind, ik voorzie never nooit een meer dan marginaal effect op de reizigersspreiding.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Overvolle treinen

Bericht door Portbou »

DDietzen schreef: 02 dec 2022, 20:05 In Nederland wordt sinds enkele maanden de actuele(!) treinlengte van conventionele treinen (dus geen HST's) netjes weergegeven op alle perronborden, zelfs met indicaties als een treindeel wordt aan- of afgekoppeld op dit station. Uit mijn ervaring vooralsnog maakt dat geen zak uit voor de reizigersspreiding, en stappen nog altijd hele meutes doodleuk in een treinstel waarvan staat aangegeven dat het achterblijft op dit station.
En toch vind ik dat het zou moeten gedaan worden waar technisch mogelijk.
Op langere termijn zullen mensen wel leren dat ze dit kunnen vertrouwen en zullen hier rekening mee te houden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overvolle treinen

Bericht door jan_olieslagers »

@Portbou: uw optimisme siert u! Uit eigen observatie - in stations en elders - vrees ik dat ik in dit geval toch eerder meega met @DDietzen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overvolle treinen

Bericht door Steven »

In Duitstalige landen werkt het perfect maar in landen als België en Nederland blijft het al jaren een probleem. Zowel in brussel zuid als Amsterdam duid men de positie van rijtuigen voor HST’s aan maar bijna niemand die er rekening mee houdt.
Plaats reactie