vierdagenweek

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

vierdagenweek

Bericht door overweg13 »

Ze komt er, de vierdagenweek en blijkbaar vrij snel. Ik gooi maar eens wat vragen op het forum:
1. Zal de NMBS dan nog vanaf 18:00 met relatief korte samenstellingen kunnen rijden? Het is nu al zo dat na 18:00 sommige treinen behoorlijk vol zitten, omdat er dan kortere samenstellingen ingezet worden. En wat 's morgens?
2. Voorlopig is het nog een privézaak, maar wat als ook de NMBS geconfronteerd wordt met de vraag om de vierdagenweek in te voeren? Zeker voor het rijdend personeel kunnen werkdagen van 9.5 uur slopend zijn
Met vriendelijke groet

overweg13
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: vierdagenweek

Bericht door JHS2013 »

Ik zie de vierdagenweek niet snel komen voor het rijdend personeel. Het personeelstekort is nu al te groot. De diensten mogen bovendien nu al maximaal 9 uur zijn, dus sommige weken doe je in feite al een vierdagenweek.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: vierdagenweek

Bericht door jan_olieslagers »

Niet gehinderd door enige concrete vertrouwdheid met de toestand "ten velde" lijkt het me inderdaad dat voor zeer specifieke beroepen, zoals het rijdend spoorpersoneel, er sowieso specifieke afspraken nodig zijn, op het niveau van het bedrijf. Net zoals voor volcontinubedrijf 7x24 zoals in productiebedrijven en bij hulp- en zorgdiensten. Deze wetgeving (die mij niet verstandig lijkt, maar dat is politiek, daar gaan we beter niet dieper op in) zal eerder van toepassing zijn, of kunnen zijn, voor lieden met kantoorjobs. Daar is nu reeds 4/5 volop in zwang, trouwens.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: vierdagenweek

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 02 nov 2022, 17:26 Ze komt er, de vierdagenweek en blijkbaar vrij snel. Ik gooi maar eens wat vragen op het forum:
1. Zal de NMBS dan nog vanaf 18:00 met relatief korte samenstellingen kunnen rijden? Het is nu al zo dat na 18:00 sommige treinen behoorlijk vol zitten, omdat er dan kortere samenstellingen ingezet worden. En wat 's morgens?
2. Voorlopig is het nog een privézaak, maar wat als ook de NMBS geconfronteerd wordt met de vraag om de vierdagenweek in te voeren? Zeker voor het rijdend personeel kunnen werkdagen van 9.5 uur slopend zijn
Ik denk dat U iets over het hoofd ziet. Het rijdend personneel heeft nu ook al geen "typische" vijfdagenweek!Dus ook geen exacte 38 uren op die "5 dagen".Daarom hebben ze een "vrij" ingewikkeld systeem van "rusten" en "compensenties" enz om dit alles te regelen over een bepaalde periode.
Idem voor zij die in ploegen 3X8 werken gedurende 6 dagen (vroege ,late,nacht).
Die 4 dagen werkweek is vooral voor zij die dagdiensten uitvoeren ,en het zal niet noodzakelijk van maandag tot donderdag zijn( dinsdag tot vrijdag) .
Voor uw info,vroeger konden het rijdend personneel 10 uur werken met 9 uren rust tussen 2 shifts. Begin de jaren 80 is dat naar 9.5 diensttijd en 11 uren tussen de diensten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vierdagenweek

Bericht door Steven »

Nu zijn het diensten van max 9u en 14u interval, al zijn daar uitzonderingen op natuurlijk, treinbestuurders in internationaal verkeer kunnen tot 11u dienst gaan waarvan 9u rijdende dienst en dus 2u betaalde pauze ivm rij en rusttijden. In uitzonderlijke gevallen kan een interval teruggebracht worden naar 12u. Diensten waarbij een uitslaap voorzien is tussen 2 diensten (dus op hotel) moeten de 8u rust waarborgen tussen deze diensten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: vierdagenweek

Bericht door Tim »

Steven schreef: 03 nov 2022, 11:29 Nu zijn het diensten van max 9u en 14u interval, al zijn daar uitzonderingen op natuurlijk, treinbestuurders in internationaal verkeer kunnen tot 11u dienst gaan waarvan 9u rijdende dienst en dus 2u betaalde pauze ivm rij en rusttijden. In uitzonderlijke gevallen kan een interval teruggebracht worden naar 12u. Diensten waarbij een uitslaap voorzien is tussen 2 diensten (dus op hotel) moeten de 8u rust waarborgen tussen deze diensten.
Het aantal diensturen is bedrijfsgebonden, zo zijn bij goederenoperatoren de diensten meestal langer dan 9u. Wat wel voor elke Belgische SO gelijk is dat zijn de rij en rusttijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vierdagenweek

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 02 nov 2022, 17:26 Ze komt er, de vierdagenweek en blijkbaar vrij snel. Ik gooi maar eens wat vragen op het forum:
1. Zal de NMBS dan nog vanaf 18:00 met relatief korte samenstellingen kunnen rijden? Het is nu al zo dat na 18:00 sommige treinen behoorlijk vol zitten, omdat er dan kortere samenstellingen ingezet worden. En wat 's morgens?
2. Voorlopig is het nog een privézaak, maar wat als ook de NMBS geconfronteerd wordt met de vraag om de vierdagenweek in te voeren? Zeker voor het rijdend personeel kunnen werkdagen van 9.5 uur slopend zijn
Op vraag 1 denk ik dat het antwoord is dat we dat op termijn wel zullen zien. Net zoals de impact van covid op de langetermijn reizigersvraag nu pas stilaan begint zichtbaar te worden zal ook de impact van andere maatschappelijke veranderingen stilaan doorsijpelen. Als treinen opeens voller blijken te zijn zal er -indien het eenvoudig kan- wel een langere samenstelling gebruikt worden. Als treinen zo goed als leeg blijken zullen ze wel geschrapt worden. Maar zoiets neemt tijd, de impact van de trend op de reizigersaantallen moet eerst zichtbaar en blijvend zijn.

Vraag 2 lijkt mij eenvoudig: dat lijkt mij iets wat veel te progressief is voor de vakbonden, dat gaan die nooit toelaten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: vierdagenweek

Bericht door Steven »

Rijdend personeel heeft een continue variabel rooster. Men gaat er dus niets per week bereken maar men bekijkt er alles per maand/2 maand of zelfs per trimester afhankelijk over welk deel het gaat. Aangezien prestaties minimaal 6u en Max 9u zijn is dat per week bepalen niet de beste keuze. Soms werk je drie dagen soms 6 dagen op een week. Als je die 6 dagen werkt kunnen het daarbovenop nog eens diensten zijn die allemaal tussen de 8-9u lang zijn. Dan heb je die week iets van 48-54u gewerkt. Maar in theorie presteren we 36u/week. Je merkt al dat dat lastig werk is. In de week dat je dan 3 dagen werk hebt en misschien telkens korte diensten hebt van 7u30 dan heb je die week maar 22u30 gewerkt wat dan weer enorm weinig is tov de voorziene 36u. Als dit soort weken maar 2 keer per jaar in een basisrooster voorkomt maakt dat het weinig impact heeft op het totaal aantal uren diepe op jaarbasis moet werken. De weken van 6 dagen met lange diensten komen tegenwoordig iets meer voor. Dus die impact laat zich snel voelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vierdagenweek

Bericht door Shrek »

Dat geldt voor het rijdens personeel, maar voor het personeel an de loketten, op de bureau's, langs het spoor of in de werkplaatsen (en dat is nog altijd de meerderheid) zie ik een 4-dagenweek met lange dagen er echt niet snel komen.
Plaats reactie