Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Alles over reizigerstreinen in België.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Zwoopaman »

Je kan perfect pendelen tussen Roosendaal en Kapellen. Na Kalmthout op tegenspoor tot in Kapellen en je kan daar keren tussen 2 beheerde seinen aan perron 1. Geen problemen met gesloten overwegen of trein leegmaken. Sterker nog, ik heb dit zelf al zo moeten doen tijdens voorgaande werken.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Deca »

Zelfs wanneer de treinen terug zijn gaan rijden is het nog misgegaan. Toen mijn broer vandaag om 15u45 de trein van Heide naar Antwerpen wou nemen, stonden er twee personen in werkkledij die die spoorhuisjes aan het kuisen waren tegen iedereen te vertellen dat de trein van spoor 1 in plaats van spoor 2 zou vertrekken. Op de app, de website en op de borden stond wel nog spoor 2 aangegeven dus heerste er redelijk wat verwarring onder de mensen. Een hele hoop mensen zijn toch naar spoor 1 gegaan om daar te gaan wachten. Zoals de app aangaf komt de trein op spoor 2 aan en mist heel de groep op het andere spoor de trein. Ik kan mij enkel maar hun reactie op de voorbijrijdende trein inbeelden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:42
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 18:11
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:05 Wat zou er meer gezegd moeten worden? Het ging allemaal niet zo snel als gehoopt en daardoor kon het spoor niet vrijgegeven worden.
Jouw foto uit de eerste post laat zien wat er misgelopen is: een ontsporing van het karretje op de dwarsliggerwagons. Dat telt voor mij toch als een serieuze onvoorziene omstandigheid :wink:
De grote vraag blijft, door welke onvoorziene omstandigheid het rijden van treinen ten noorden van Kapellen kennelijk niet meer mogelijk was. Daar waren geen werkzaamheden en ook geen ontsporing. Daar hoefde dus volgens mij ook niks geschouwd te worden. Rarara.
Dat heeft dantjebram hierboven toch perfect uitgelegd?
Ik lees daar niks wat onvoorzien was.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 19:31
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:42
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 18:11
De grote vraag blijft, door welke onvoorziene omstandigheid het rijden van treinen ten noorden van Kapellen kennelijk niet meer mogelijk was. Daar waren geen werkzaamheden en ook geen ontsporing. Daar hoefde dus volgens mij ook niks geschouwd te worden. Rarara.
Dat heeft dantjebram hierboven toch perfect uitgelegd?
Ik lees daar niks wat onvoorzien was.

Groetjes,
Rian
Het onvoorziene was dat treinen niet tussen Kapellen en Antwerpen konden rijden. Ten noorden van Kapellen was het spoor op zich in orde.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 19:52
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 19:31
Shrek schreef: 03 okt 2022, 18:42 Dat heeft dantjebram hierboven toch perfect uitgelegd?
Ik lees daar niks wat onvoorzien was.
Het onvoorziene was dat treinen niet tussen Kapellen en Antwerpen konden rijden. Ten noorden van Kapellen was het spoor op zich in orde.
Precies, ten noorden van Kapellen was alles in orde en was er niks onvoorziens, voor zover we hier kunnen vaststellen.
In de post van dantjebram staat ook niks onvoorziens wat betreft de situatie in Kapellen.
Dus als op zondag Infrabel toezegt dat er maandag gereden kan worden, en dat maandag niet meer kan, dan willen we graag weten wat er nu plotseling is opgedoken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 23:11
Shrek schreef: 03 okt 2022, 19:52
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 19:31
Ik lees daar niks wat onvoorzien was.
Het onvoorziene was dat treinen niet tussen Kapellen en Antwerpen konden rijden. Ten noorden van Kapellen was het spoor op zich in orde.
Precies, ten noorden van Kapellen was alles in orde en was er niks onvoorziens, voor zover we hier kunnen vaststellen.
In de post van dantjebram staat ook niks onvoorziens wat betreft de situatie in Kapellen.
Dus als op zondag Infrabel toezegt dat er maandag gereden kan worden, en dat maandag niet meer kan, dan willen we graag weten wat er nu plotseling is opgedoken.
De bedoeling was dat maandagochtend de hele lijn open ging, ook het deel ten zuiden van Kapellen en dat is niet gebeurd (door het incident). Het voorziene plan, de gewone treindienst, kon dus niet worden uitgevoerd.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 okt 2022, 23:21
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 23:11
Shrek schreef: 03 okt 2022, 19:52 Het onvoorziene was dat treinen niet tussen Kapellen en Antwerpen konden rijden. Ten noorden van Kapellen was het spoor op zich in orde.
Precies, ten noorden van Kapellen was alles in orde en was er niks onvoorziens, voor zover we hier kunnen vaststellen.
In de post van dantjebram staat ook niks onvoorziens wat betreft de situatie in Kapellen.
Dus als op zondag Infrabel toezegt dat er maandag gereden kan worden, en dat maandag niet meer kan, dan willen we graag weten wat er nu plotseling is opgedoken.
De bedoeling was dat maandagochtend de hele lijn open ging, ook het deel ten zuiden van Kapellen en dat is niet gebeurd (door het incident). Het voorziene plan, de gewone treindienst, kon dus niet worden uitgevoerd.
Ik stel voor dat je het 2e bericht van deze draad nog eens leest, dat tot je laat doordringen en je dan eens nadenkt over wat ik al een paar keer in verschillende bewoordingen vraag, voordat je je volgende reactie post.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 23:44
Shrek schreef: 03 okt 2022, 23:21
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 23:11
Precies, ten noorden van Kapellen was alles in orde en was er niks onvoorziens, voor zover we hier kunnen vaststellen.
In de post van dantjebram staat ook niks onvoorziens wat betreft de situatie in Kapellen.
Dus als op zondag Infrabel toezegt dat er maandag gereden kan worden, en dat maandag niet meer kan, dan willen we graag weten wat er nu plotseling is opgedoken.
De bedoeling was dat maandagochtend de hele lijn open ging, ook het deel ten zuiden van Kapellen en dat is niet gebeurd (door het incident). Het voorziene plan, de gewone treindienst, kon dus niet worden uitgevoerd.
Ik stel voor dat je het 2e bericht van deze draad nog eens leest, dat tot je laat doordringen en je dan eens nadenkt over wat ik al een paar keer in verschillende bewoordingen vraag, voordat je je volgende reactie post.
Ik ken de details niet, dus op de tweede post kan ik niet antwoorden, enkel op jouw vraag: wat is er gewijzigd tegenover het originele plan en dat is het feit dat de werken maandagochtend niet beëindigd waren en de normale dienstregeling dus onmogelijk kon hervatten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 okt 2022, 00:00
rvdborgt schreef: 03 okt 2022, 23:44
Shrek schreef: 03 okt 2022, 23:21 De bedoeling was dat maandagochtend de hele lijn open ging, ook het deel ten zuiden van Kapellen en dat is niet gebeurd (door het incident). Het voorziene plan, de gewone treindienst, kon dus niet worden uitgevoerd.
Ik stel voor dat je het 2e bericht van deze draad nog eens leest, dat tot je laat doordringen en je dan eens nadenkt over wat ik al een paar keer in verschillende bewoordingen vraag, voordat je je volgende reactie post.
Ik ken de details niet, dus op de tweede post kan ik niet antwoorden, enkel op jouw vraag: wat is er gewijzigd tegenover het originele plan en dat is het feit dat de werken maandagochtend niet beëindigd waren en de normale dienstregeling dus onmogelijk kon hervatten.
Dat was mijn vraag niet dus je antwoord slaat alweer helemaal nergens op.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Adler »

Ik vraag me nog altijd af hoe die portaalkraan zomaar is kunnen naar beneden storten.
Op de vragen die ik had gesteld heeft niemand geantwoord.
Ik vroeg onder andere hoe de geleide rails op de verschillende wagons onderling verbonden worden.
Op bijgaande foto van de P93 kan je zien dat er verbindingsstukken zijn, de gele blokken met de wit-rood gestreepte bovenkant.
Is het mogelijk dat 1 van die verbindingsstukken niet of verkeerd was geplaatst ?
p93.jpg
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door trainlovertje »

Dat kan bijvoorbeeld, ja. Die kraan ontspoort niet "zomaar". Er zijn heel wat mogelijke opties, net zoals er heel wat oorzaken zijn waardoor een trein zou kunnen ontsporen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

DR-fan schreef: 03 okt 2022, 16:02
Shrek schreef: 03 okt 2022, 14:54 Onprofessioneel is hoe het vroeger ging: de treinen moesten persé rijden, er werd grote druk gelegd op het personeel om alles rap-rap vrij te geven waardoor er regelmatig fouten gebeurden en dingen te snel vrij gegeven werden.
En gebeuren er nu geen incidenten meer? Er gaat geen week voorbij zonder dat veiligheidsdispositieven worden aangereden door de eerste trein van de dag omdat men die vergeet weg te nemen. Vroeger gebeurden er niet meer incidenten, integendeel denk ik. Toen waren spoorwegmensen op de seinhuizen nog goed opgeleid en kenden ze hun zaakjes. Nu zijn het robotten geworden die geen enkel initiatief meer mogen nemen en die nog enkel kennen wat de computer hen zegt.
Begrijp U niet goed. Als er locale veiligheidsdispositieveen (rode vlag /klappers/aardingskabels enz ) worden aangereden na het terug vrijgeven van het spoor ,heeft dat toch niks te maken met seinhuizen en hun seingevers.
Het zijn toch de ploegen(werf verantwoordelijke of per delgatie een technieker) aan de grond die dat moeten wegnemen alvorens zij het" spoor" terug geven aan het seinhuis. De seingever kan toch enkel de veiligheidsdispositieven "op afstand " wegnemen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 04 okt 2022, 08:53 Ik vraag me nog altijd af hoe die portaalkraan zomaar is kunnen naar beneden storten.
Op de vragen die ik had gesteld heeft niemand geantwoord.
Ik vroeg onder andere hoe de geleide rails op de verschillende wagons onderling verbonden worden.
Op bijgaande foto van de P93 kan je zien dat er verbindingsstukken zijn, de gele blokken met de wit-rood gestreepte bovenkant.
Is het mogelijk dat 1 van die verbindingsstukken niet of verkeerd was geplaatst ?
p93.jpg
Op dit filmpje ( https://www.youtube.com/watch?v=a7-xTxA30SY )kan je al een indruk krijgen van de voorbereidende werkzaamheden voor het in gebruik nemen van het dispositief (de werktrein).
Dus die portaalkraan kan dus "ontsporen" in het geval het tussenstuk (tussen 2 wagons) slecht is aangebracht?Niet is aangebracht (vergeten /overzien)? of er zich een mechanische breuk heeft voorgedaan. De assen van het portiek kunnen ook de oorzaak zijn. Onderzoek zal het uitwijzen.
Aangaande het incident kan men zien dat het in eenwisselstraat was en dat de bovenleiding is beschadigd geworden,wat met zich meebrengt dat ook de overgang (bovenleiding) ook is beschadigd,dus dat maakt het electrisch isoleren en beveiligen van het tweede spoor ietsmoeilijker. Alsook de reparatie van een overgang met een trein /obstakel geimobiliseerd is iets lastiger. Dan kan je al gauw 4 isolatie zones van de bovenleiding buiten dienst hebben. Die dus ook het naaastliggende spoor "electrisch" buiten dienst houden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door dentheo »

Zwoopaman schreef: 03 okt 2022, 19:12 Je kan perfect pendelen tussen Roosendaal en Kapellen. Na Kalmthout op tegenspoor tot in Kapellen en je kan daar keren tussen 2 beheerde seinen aan perron 1. Geen problemen met gesloten overwegen of trein leegmaken. Sterker nog, ik heb dit zelf al zo moeten doen tijdens voorgaande werken.
Zomaar een vraagje: wanneer zoiets gebeurt, hangt de oplossing dan af van de creativiteit van de seingever en zijn veiligheid(opzichter ?) die dan toevallig van dienst zijn ? Of heeft men per lijn een boekje met suggesties hoe het de vorige malen ging ? Men zou zelfs de commando's van epb netjes kunnen bewaren zodat ze maar te kopiëren zijn... soort "lijnkennis"op papier voor seingevers .
Bestaat er zoiets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geen treinen tussen Noorderdokken en Essen

Bericht door Adler »

Ik veronderstel dat er aanzienlijke schade is aan de werftrein en dat men niet beschikt over veel van die treinen.
Gaat de schade kunnen hersteld worden tegen het volgende weekend ?
Plaats reactie