Gestegen energiekosten

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

Adler schreef: 26 aug 2022, 08:07 Beste nighttrain, ik denk dat u de vraag beter kan stellen aan de treinbestuurders zelf.
Ik weet ook niet wat er is terecht gekomen van al die mooie plannen die ik hierboven heb vermeld.
Volgens die plannen zouden al de 18/19 loks en de Desiro's al moeten voorzien zijn van energiemeters.
Als dat zo is, doet men iets met die data ?
Het zal niet de eerste keer zijn dat er allerhande plannen worden gemaakt in een of ander comité van de NMBS die vervolgens definitief verdwijnen in een schuif.
beste Adler,
Ik bedoelde meer"als de NMBS beoordeeld gaat worden o.a. op hun stiptheid".
Gaat de NMBS dan zeggen "bespaar energie en rijd zuinig" wetende dat je de vertaging(en) kan inwinnen door de richttijden/snelheden te negeren en dus meer te verbruiken. Dus ze zouden in un eigen voeten schieten zoals ze zeggen!
Ik denk dat de treinbestuurders al zuinig rijden,doe je dat niet dan moet je toch remmen aan de "conflict"punten zoals vertakkingen,stations.
Natuurlijk hangt ook alles af van het premiesysteem.Hoeveel krijgen ze per minuut inwinnen vertraging(reiziger/goederen) en hoeveel bij x KW energie winst?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Steve »

Ik hoop ook dat er niet te ver zal worden gegaan in "zuinig rijden", dat het toegepast wordt in die situaties waarin het echt kan zonder impact op de dienstverlening (Steven heeft er een heel mooi voorbeeld van gegeven hierboven). Nog al te vaak merk ik dat treinbestuurders helemaal geen gebruik maken van het acceleratievermogen van hun trein, ook al zou dat absoluut noodzakelijk zijn om een opgelopen vertraging goed te maken (en uiteraard in situaties waar de seinbeelden, snelheidsbeperkingen enz. dat allemaal mogelijk maken). De huidige, meestal zeer ruime rittijden zijn eigenlijk al het beste recept om zuinig te rijden wanneer het kan.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door JHS2013 »

Er is geen premiesysteem meer. Maar er wordt bij elke begeleiding, opleidingsdag, evaluatie wel over ECO-driving en ook vooral ECO-stabling gesproken. In de bundels worden controles uitgevoerd of treinen wel in “ECO-modus” staan, dat scheelt bij een desiro bijvoorbeeld ongeveer 70 kwh. Ook M6’en hebben een ECO-modus maar die wordt normaal niet door bestuurders geactiveerd. Treinen die plat staan gebruiken uiteraard helemaal niks, maar dat kan niet altijd.

ECO-driving kan ook als je er vertraging probeert uit te rijden, door gebruik te maken van de hellingen, snel op te trekken zodat je aan hoge snelheid uitrolt. Tractioneren om op exact 160 te blijven kost enorm veel energie en levert bijna geen tijdswinst.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

Dus het antwoord op dit alles kan maar gegeven worden door energiemeters in de tractiekring te plaatsen en te analyseren. En ik denk dat er daar niet zo veel speling op zit
Want ik vrees dat de confort voorzieningen als ook het concept van het nieuwe materiaal met veel energie weglopen.
Met concept bedoel ik dat veel materieel best opgesteld blijft (eco-modus) om de configuarties niet te onderbreken (informatica enz). Een volledige shut-down kan altijd complicaties opleveren. Op papier kan het werken maar in praktijk??
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door jpvdveer »

https://www.hln.be/binnenland/energiefa ... ~ae12ed1d/

De NMBS betaalt dit jaar 100 miljoen euro meer dan in 2020.

In Nederland wordt volgend jaar 10-15% van de treinen geschrapt. Gedaalde vraag (vooral op woensdag en vrijdag in de spits - als veel mensen thuiswerken) en personeelsgebrek zijn de officiële redenen. Het zou mij niet verbazen als de hogere energiekosten op de achtergrond ook hebben meegespeeld.

https://www.treinreiziger.nl/mogelijk-t ... elstekort/
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Adler »

NMBS: "Dat kunnen wij niet alleen betalen"

https://vrtnws.be/p.7nWJYAA0R
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Kevin »

nighttrain schreef: 26 aug 2022, 09:54 Dus het antwoord op dit alles kan maar gegeven worden door energiemeters in de tractiekring te plaatsen en te analyseren. En ik denk dat er daar niet zo veel speling op zit
Want ik vrees dat de confort voorzieningen als ook het concept van het nieuwe materiaal met veel energie weglopen.
Met concept bedoel ik dat veel materieel best opgesteld blijft (eco-modus) om de configuarties niet te onderbreken (informatica enz). Een volledige shut-down kan altijd complicaties opleveren. Op papier kan het werken maar in praktijk??
ik ben eigenlijk verbaasd dat de NMBS nog steeds geen meter op het materiaal heeft... In de privé is dit al jaren zo.
Zeker omdat het gemeten verbruik betalen veel goedkoper is dan het km tarief van Infrabel...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door desirootje »

Er is hier al eerder de airco opgebracht maar kan men daar niet meer aan werken. Zeker in een desiro of M7 staat de airco vaak heel sterk. Het kan soms zalig aanvoelen maar is dat er niet een beetje over voor voertuigen die om de zoveel minuten hun buitendeuren openzetten? De MR96 en ik denk ook de M6 (don't quote me on that) voelen nooit zo koud aan. De NMBS zou toch aardig wat kunnen besparen door deze iets warmer te laten worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 26 aug 2022, 23:37 Er is hier al eerder de airco opgebracht maar kan men daar niet meer aan werken. Zeker in een desiro of M7 staat de airco vaak heel sterk. Het kan soms zalig aanvoelen maar is dat er niet een beetje over voor voertuigen die om de zoveel minuten hun buitendeuren openzetten? De MR96 en ik denk ook de M6 (don't quote me on that) voelen nooit zo koud aan. De NMBS zou toch aardig wat kunnen besparen door deze iets warmer te laten worden?
Het verschil is natuurlijk dat die Desiro's en M7 hun deuren niet onnodig laten openstaan waardoor er minder warmte binnenkomt. De combinatie van beiden (iets minder koud en allemaal treinen met deuren die vanzelf sluiten) is natuurlijk het allerbeste vanuit energetisch oogpunt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Adler »

Kevin schreef: 26 aug 2022, 22:27
ik ben eigenlijk verbaasd dat de NMBS nog steeds geen meter op het materiaal heeft... In de privé is dit al jaren zo.
Zeker omdat het gemeten verbruik betalen veel goedkoper is dan het km tarief van Infrabel...
Volgens de gegevens van de NMBS zijn alle loks type 18/19 (120 loks) en alle Desiro's (305 stellen) en alle M7 stuurposten (90) uitgerust met energiemeters.
Op die manier kan NMBS voor 65% van alle gereden kilometers (trein-km) het energieverbruik meten en opvolgen.
Er is echter niemand hier die dit kan (of wil) bevestigen.
energiemeter.jpg
energiemeter.jpg (53.61 KiB) 1505 keer bekeken
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Adler »

desirootje schreef: 26 aug 2022, 23:37 Er is hier al eerder de airco opgebracht maar kan men daar niet meer aan werken. Zeker in een desiro of M7 staat de airco vaak heel sterk. Het kan soms zalig aanvoelen maar is dat er niet een beetje over voor voertuigen die om de zoveel minuten hun buitendeuren openzetten? De MR96 en ik denk ook de M6 (don't quote me on that) voelen nooit zo koud aan. De NMBS zou toch aardig wat kunnen besparen door deze iets warmer te laten worden?
De NMBS overweegt wel of ze de verwarming komende winter lager gaan zetten.
10 tot 15% van de totale jaarlijkse energie is nodig om ’s winters de treinen te verwarmen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Shrek »

Adler schreef: 27 aug 2022, 06:55
Kevin schreef: 26 aug 2022, 22:27
ik ben eigenlijk verbaasd dat de NMBS nog steeds geen meter op het materiaal heeft... In de privé is dit al jaren zo.
Zeker omdat het gemeten verbruik betalen veel goedkoper is dan het km tarief van Infrabel...
Volgens de gegevens van de NMBS zijn alle loks type 18/19 (120 loks) en alle Desiro's (305 stellen) en alle M7 stuurposten (90) uitgerust met energiemeters.
Op die manier kan NMBS voor 65% van alle gereden kilometers (trein-km) het energieverbruik meten en opvolgen.
Er is echter niemand hier die dit kan (of wil) bevestigen.

energiemeter.jpg
Dat klopt hoor. De data wordt zelfs automatisch naar Infrabel gestuurd voor facturatie.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door HLE18 »

Inderdaad energiemeters worden al enkele jaren overal geïnstalleerd maar kan niet zeggen hoever ze er juist mee staan. Data wordt via Atlas systeem verzonden.

De vraag is natuurlijk hoeveel kan je hiermee dan besparen... Gaat Infrabel dan de verliezen in de bovenleiding betalen of rekenen ze die gewoon door per MWh?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 27 aug 2022, 10:54 De vraag is natuurlijk hoeveel kan je hiermee dan besparen... Gaat Infrabel dan de verliezen in de bovenleiding betalen of rekenen ze die gewoon door per MWh?
Voor treinen met een energiemeter rekent Infrabel de werkelijke energiekost aan. Voor treinen zonder meter is er een berekening die een inschatting maakt die nogal aan de hoge kant is, het werkelijke verbruik wordt dus bijna altijd overschat en er wordt dus waarschijnlijk teveel gefactureerd (maar dat weet niemand want het wordt niet gemeten).

Voor verliezen in de bovenleiding zit er een bepaalde factor in de werkelijke energiekost, die wordt dus ook betaald door treinen met meter.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Eimai »

En er wordt ook wel wat mee gedaan met die energiemeters naar de machinisten toe want er zijn lijsten met "minder energiezuinige" treinbestuurders die vermoed ik wat extra aandacht krijgen op dat vlak, geen idee, ik stond niet op die lijst... Maar da's iets waar we eigenlijk echt amper feedback van krijgen. Ik zou soms wel willen weten hoeveel energie een rit verbruikt heeft om wat te vergelijken want nu heb je er echt compleet het raden naar of een iets andere manier van rijden beter of slechter is, en hoe groot het verschil soms is. Stel dat je met kwartier vertraging vertrekt en alles open zet heel de rit lang om dat eruit te rijden tegenover heel de rit niks problemen en mooi op tijd en rustig rijden, wat is het verschil daartussen eigenlijk.

Dat gezegd zijnde, eco driving staat wel ergens beneden op de lijst van prioriteiten bij treinbestuurders. Stiptheid is nog altijd belangrijker bijvoorbeeld. Twee minuten vertraging maken en het is al genoeg om heel het principe van eco driving overboord te gooien. Natuurlijk heb je van die machinisten die altijd en overal de maximum snelheid willen rijden en dat zullen ze er misschien wel eens uit proberen krijgen, maar of dat uiteindelijk de grote besparing gaat geven...
Plaats reactie