Gestegen energiekosten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Adler »

Ik las deze week in een van de nieuwsberichten over de energiekosten bij de NMBS dat alle treinbestuurders een tablet hebben met een programma dat aangeeft wat de optimale snelheid is op elk punt van het traject om zo zuinig mogelijk te rijden.
Klopt dat ?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Eimai »

Adler schreef: 27 aug 2022, 15:39 Ik las deze week in een van de nieuwsberichten over de energiekosten bij de NMBS dat alle treinbestuurders een tablet hebben met een programma dat aangeeft wat de optimale snelheid is op elk punt van het traject om zo zuinig mogelijk te rijden.
Klopt dat ?
Onze tablet geeft een adviessnelheid in kleine lettertjes, maar vaak ontbreekt die al om te beginnen, en het gaat meestal ook om één snelheid voor het hele traject tussen twee haltes ook al zijn de toegelaten snelheden op sommige stukken daartussen heel verschillen, en vanaf je iets vertraging maakt ben je er ook niks mee want die past de adviessnelheid niet aan realtime omstandigheden.

Dus ze stellen het iets beter voor in de pers dan wat het eigenlijk is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Steven »

Inderdaad die adviessnelheid is er niet altijd en machinisten uit het buitenland die hier rijden hebben een tablet van hun werkgever met apps van die werkgever en die hebben dus niet altijd die info. Dus een beetje jammer.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef: 27 aug 2022, 15:52
Adler schreef: 27 aug 2022, 15:39 Ik las deze week in een van de nieuwsberichten over de energiekosten bij de NMBS dat alle treinbestuurders een tablet hebben met een programma dat aangeeft wat de optimale snelheid is op elk punt van het traject om zo zuinig mogelijk te rijden.
Klopt dat ?
Onze tablet geeft een adviessnelheid in kleine lettertjes, maar vaak ontbreekt die al om te beginnen, en het gaat meestal ook om één snelheid voor het hele traject tussen twee haltes ook al zijn de toegelaten snelheden op sommige stukken daartussen heel verschillen, en vanaf je iets vertraging maakt ben je er ook niks mee want die past de adviessnelheid niet aan realtime omstandigheden.

Dus ze stellen het iets beter voor in de pers dan wat het eigenlijk is.
Dus kan je de vraag stellen of het niet beter is een "advies"tijdstip van passage te krijgen aan bepaalde punten zoals vertakkingen/stations,ipv advies snelheden voor gans het traject.
Ondanks de technische mogelijkheden gaan we er niet veel op vooruit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Steven »

Die tussentijden staan vermeld aan verschillende haltes (die niet noodzakelijk een stop zijn) en aan vertakkingen. Op HSL lijnen heb je er natuurlijk veel minder aan omdat er daar minder referentiepunten zijn waarvan er een tijdstip weergegeven wordt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door overweg13 »

Ik beken dat ik een buitenstaander ben en me onmogelijk de job van treinbestuurder kan voorstellen, maar die adviessnelheden doen me toch wel wat denken aan de schoonmoeder (niet de mijne, want ik rijd zelf niet) uit de moppen die constant commentaar en goede raad zit te geven vanaf de achterbank. Een tb die zijn job in de vingers heeft, heeft toch eigenlijk weinig nood aan dergelijke adviezen, die dan bovendien ook nog vaak nauwelijks van toepassing zijn door: vertragingen, andere samenstellingen, werken verderop en ik vergeet nog wel enkele dingen. Ik twijfel dus wel een beetje aan het nut ervan. Ik zie ik de dingen toch verkeerd?
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 28 aug 2022, 18:44 Die tussentijden staan vermeld aan verschillende haltes (die niet noodzakelijk een stop zijn) en aan vertakkingen. Op HSL lijnen heb je er natuurlijk veel minder aan omdat er daar minder referentiepunten zijn waarvan er een tijdstip weergegeven wordt.
Die tussentijden staan vermeld aan verschillende haltes (die niet noodzakelijk een stop zijn) begrijp ik niet goed.
Een halte is toch een stop? Of bedoel je station.
En wat met een goederentrein? Zijn toch doorritten.
Vor de HST heb je toch de afstandspunten/vertakkingen....
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 28 aug 2022, 19:15 Ik beken dat ik een buitenstaander ben en me onmogelijk de job van treinbestuurder kan voorstellen, maar die adviessnelheden doen me toch wel wat denken aan de schoonmoeder (niet de mijne, want ik rijd zelf niet) uit de moppen die constant commentaar en goede raad zit te geven vanaf de achterbank. Een tb die zijn job in de vingers heeft, heeft toch eigenlijk weinig nood aan dergelijke adviezen, die dan bovendien ook nog vaak nauwelijks van toepassing zijn door: vertragingen, andere samenstellingen, werken verderop en ik vergeet nog wel enkele dingen. Ik twijfel dus wel een beetje aan het nut ervan. Ik zie ik de dingen toch verkeerd?
U ziet dat helemaal niet verkeerd in.
Daarom zeg ik daat ook van het begin (mijns inziens). Richttijden ja,omdat die een idee geven van de vertraging of voorsprong en je als TB de nodig maatregelen kan nemen om dit aan te passen.
De planning(richttijden) gaat rekening houden met de andere treinen aan knooppunten/vertakkingen. Ze gaan geen doorit geven in De Pinte bv 10h20 als ze weten dat er een trein van De Panne kruist om 10h18. Dus een passage om 10h23 zou logischer zijn,dus die bestuurder zal zijn rit organiseren om daar te zijn tegen 10h23. Met mijn richtsnelheid van bv 140Km/h vanuit Kortrijk is dat iets moeilijker.
In elk geval eind jaren 80 hadden we richttijden voor goederen en reizigersverkeers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Steven »

Het is niet omdat Duffel op je lijstje staat dat je er moet stoppen, dus gewoon een doorrit dan ipv een stop. Net zoals een vertakking altijd een doorrit is.

Hoe goederenoperatoren werken heb ik geen idee, dat is 100% privé. Misschien zijn er hier mensen die daar werken die dat kunnen/willen verduidelijken hoe het bij hun weergegeven staat.
Afstandspunten gebruikt de NMBS niet als weergavepunt op een HSL, enkel een vertakking of een grenspunt (zoals dat bij Lijn 4 gaat).

Dus volgende punten hebben een vermelding op de dienstregeling
Een stopplaats/station
Een vertakking
Een grenspunt.

Dus op de dienstregeling van een IC trein staan ook alle kleine tussenliggende haltes.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 28 aug 2022, 20:42 Dus volgende punten hebben een vermelding op de dienstregeling
Een stopplaats/station
Een vertakking
Een grenspunt.
Op lijn 50A tussen Brussel en Gent worden sommige seinen ook gebruikt daarvoor, omdat je daar heel lange stukken zonder andere speciale punten hebt.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 28 aug 2022, 20:42 Het is niet omdat Duffel op je lijstje staat dat je er moet stoppen, dus gewoon een doorrit dan ipv een stop. Net zoals een vertakking altijd een doorrit is.

Hoe goederenoperatoren werken heb ik geen idee, dat is 100% privé. Misschien zijn er hier mensen die daar werken die dat kunnen/willen verduidelijken hoe het bij hun weergegeven staat.
Afstandspunten gebruikt de NMBS niet als weergavepunt op een HSL, enkel een vertakking of een grenspunt (zoals dat bij Lijn 4 gaat).

Dus volgende punten hebben een vermelding op de dienstregeling
Een stopplaats/station
Een vertakking
Een grenspunt.

Dus op de dienstregeling van een IC trein staan ook alle kleine tussenliggende haltes.

Bij onze firma in de goederen hebben wij exact dezelfde dienstregeling als nmbs bestuurders, die komt rechtstreeks van het rijpad van Infrabel. Daarop staat alles gewoon als passage en niet als stop uiteraard.
Bij ons is deze net wel iets minder belangrijk omdat Infrabel ons zelfs voor vertraagde reizigerstreinen durft ophouden, en je daardoor je rijpad al snel niet meer kan aanhouden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door nighttrain »

CursorX schreef: 29 aug 2022, 07:59
Steven schreef: 28 aug 2022, 20:42 Het is niet omdat Duffel op je lijstje staat dat je er moet stoppen, dus gewoon een doorrit dan ipv een stop. Net zoals een vertakking altijd een doorrit is.

Hoe goederenoperatoren werken heb ik geen idee, dat is 100% privé. Misschien zijn er hier mensen die daar werken die dat kunnen/willen verduidelijken hoe het bij hun weergegeven staat.
Afstandspunten gebruikt de NMBS niet als weergavepunt op een HSL, enkel een vertakking of een grenspunt (zoals dat bij Lijn 4 gaat).

Dus volgende punten hebben een vermelding op de dienstregeling
Een stopplaats/station
Een vertakking
Een grenspunt.

Dus op de dienstregeling van een IC trein staan ook alle kleine tussenliggende haltes.

Bij onze firma in de goederen hebben wij exact dezelfde dienstregeling als nmbs bestuurders, die komt rechtstreeks van het rijpad van Infrabel. Daarop staat alles gewoon als passage en niet als stop uiteraard.
Bij ons is deze net wel iets minder belangrijk omdat Infrabel ons zelfs voor vertraagde reizigerstreinen durft ophouden, en je daardoor je rijpad al snel niet meer kan aanhouden.
Bedankt, dus julie rijden op "uur van passage/doorrit" wat logisch is en naturlijk zelfde dienstregeling die komt van de IM.
Dus u hebt geen "richt snelheid" per traject of per lijn.

Maar mijn eerder punt was het verwarrend taalgebruik met "halte" bij de spoorwegen hebben we geen halte maar "stopplaats" of "station".
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door joverwimp »

De NMBS neemt extra maatregelen om de exploderende energiekost enigszins in te perken. Ze verwacht dat de energiefactuur volgend jaar zal oplopen tot 432 miljoen euro, nog eens bijna een verdubbeling tegenover de al fors gestegen factuur dit jaar. Aan het treinaanbod wordt voorlopig niet geraakt.

In 2020 betaalde de spoorwegmaatschappij voor gas, stookolie en elektriciteit 123 miljoen euro. Dit jaar wordt verwacht dat die factuur zal oplopen tot 223 miljoen euro, in 2023 zelfs tot 432 miljoen euro.

De reizigers zullen de nieuwe maatregelen nauwelijks merken. In de wachtzalen van de stations wordt de verwarming wel op 15 graden gezet. In de kantoorgebouwen van de NMBS wordt dat 19 graden en ook in de werkplaatsen, waar de treinen onderhouden worden, gaat de verwarming 1 graad lager.

Twee kleinere kantoorgebouwen rond het station Brussel-Zuid worden niet meer gebruikt, de werknemers kunnen elders in de buurt terecht. En 's nachts wordt de verlichting in de stations (perrons en wachtzalen) en op de stationsparkings verminderd, net als de gevelverlichting.

"Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de veiligheid van de reizigers en medewerkers", zegt de NMBS in een persbericht. "De verlichting wordt daarom niet volledig uitgeschakeld, maar waar mogelijk gedimd."

De maatregelen moeten het verbruik van stookolie en gas met 7,5 procent doen dalen en het verbruik van elektriciteit (exclusief tractie van de treinen) met 3 procent.

Aan het treinaanbod wordt momenteel niet geraakt. Maar "het is duidelijk dat voor het behoud ervan bijkomende compensaties van de overheid nodig zijn", zegt de spoorwegmaatschappij. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is alvast van plan om op die vraag in te gaan.

"De spoorwegen verdienen overheidssteun die passend is bij de maatschappelijke meerwaarde", reageert hij. "Daarom zal ik de regering voorstellen om tussen te komen voor de verhoogde energiekosten die NMBS en Infrabel, net als de rest van de samenleving, ondergaan."

De spoorwegmaatschappij en de spoornetbeheerder kregen al respectievelijk 64,6 miljoen euro en 17,4 miljoen euro toegekend ter compensatie van de sterke stijging van de energieprijzen en loonkosten in de eerste helft van dit jaar.

De NMBS is de grootste elektriciteitsafnemer van het land. Het grootste deel ervan (85 procent) wordt gebruikt om de treinen te laten rijden. Het elektriciteitsverbruik voor de aandrijving van de treinen daalde volgens de NMBS de voorbije jaren met meer dan 10 procent. Zo verbruiken de nieuwe M7-dubbeldekstreinen minder en krijgen treinbestuurders een opleiding energiezuinig rijden.

Het energieverbuik van de gebouwen en installaties daalde sinds 2005 met meer dan een vijfde, onder meer dankzij de plaatsing van meer dan 20.000 zonnepanelen en ledverlichting.

Tegen 2032 zouden overigens alle stations, kantoren en werkplaatsen ledverlichting moeten hebben. Er komen ook meer zonnepanelen en efficiëntere verwarmingssystemen. En de NMBS wil bijvoorbeeld ook de werkplaats van Charleroi de komende jaren energieneutraal maken. (www.bruzz.be/economie/nmbs-ziet-energie ... 2022-09-07)
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door jpvdveer »

Mooi begin. Toch is dit ook een goede aanleiding om het treinaanbod eens kritisch tegen het licht te houden. Vooral op vrijdag (= thuiswerkdag voor velen) rijden vele treinen ook in de spits met een bedroevend lage bezettingsgraad. Zeker op vrijdagen kunnen, om te beginnen, een aantal P-treinen probleemloos worden geschrapt, zo lijkt me. In Nederland gaat dit vanaf december ook gebeuren.

Het is een ongemakkelijke waarheid maar minder treinen = minder elektriciteitsverbruik = minder gasverbruik.

(Dit geldt zelfs wanneer alle treinen op groene stroom rijden, omdat groene stroom onafhankelijk van het verbruik wordt opgewekt. Een extra trein betekent meer vraag naar groene stroom en het wegvallen van die groene stroom voor een andere verbruiker moet op dat moment worden opgevangen door een gascentrale iets hoger op te stoken. Het omgekeerde geldt ook - het schrappen van treinen betekent automatisch dat gascentrales minder hard hoeven te draaien.)
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Gestegen energiekosten

Bericht door Reuel »

Wacht maar tot het academiejaar begint, ik zou niet te snel die P-treinen schrappen op vrijdag. Vanaf eind september zullen ze wel goed gevuld zijn ;)

Misschien kunnen we ons wel verwachten aan verminderde samenstelling. Pre corona viel het me wel op, dat op de daluren vaak verrassend kleine samenstellingen te vinden waren. Goed gevuld, niet te lang is ook energie-efficiënt. Misschien komt dat beleid terug? -Als het virus dat toelaat
Plaats reactie