Ik snap nog altijd niet waarom er voor de overgang van 1,5 kV naar 3 kV gesproken wordt over materieel aanpassen. Dat is de meest inefficiente en dure manier van transitie.jan_olieslagers schreef: ↑15 mar 2023, 19:23 Sorry, beste @pietje, niet akkoord.
Optrekken van de DC-spanning, bv. van de huidige 1,5 kV naar 3kV of wat dan ook, zou wijzigingen aan het materiaal vereisen, als die ueberhaupt al mogelijk en betaalbaar zijn; goedkoop wordt het in geen geval, en de operatie en planning zouden een pak ingewikkelder worden, minstens in een overgangsfase.
Je moet verplichten dat al het nieuw materieel voor 1,5 kV en 3 kV geschikt is (dat kost vrijwel niets extra, al het moderne materieel werkt met halfgeleiders en een tussenkring die al een hogere spanning heeft) en als je voldoende materieel hebt kun je beginnen met ombouw.
Bijvoorbeeld in Nederland:
In 1990 had je verplicht dat al het nieuw materieel ook voor 3 kV geschikt was. Dan was alles dat vanaf IRM instroomde geschikt geweest. In 2009 werd het eerste moderne stoptreinmaterieel in dienst genomen. De treinen naar Limburg kon je toen met VIRM en SLT rijden, dan kon je alles onder Boxtel al ombouwen. Gaandeweg komt er meer 3 kV-geschikt materieel en gaat er meer 1,5 kV-monocourant materieel aan de kant, het 1,5 kV-monocourant materieel kun je concentreren in het gebied dat nog niet 3 kV is, bijvoorbeeld ICM op de noord-oost en SGM in het westen. Daarmee had je vanaf 2016 alles onder Rotterdam-Utrecht-Zwolle op 3 kV kunnen ombouwen.
Vandaag de dag is het alleen nog maar ICM dat 1,5 kV-monocourant is en dat gaat er in een paar jaar uit omdat ICNG komt. Tegen 2030 had je het hele land op 3 kV kunnen ombouwen.
35 jaar om je ombouwkosten over uit te spreiden. In plaats van geforceerd in 5 of 10 jaar materieel en materiaal af te schrijven.