AM96: Toegankelijkheid met Fietsen en evt. verbetering tijdens renovatie

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

AM96: Toegankelijkheid met Fietsen en evt. verbetering tijdens renovatie

Bericht door i11 »

Recent heb ik mijn toerfiets meegenomen over de Waalse-as. Waar ik een beetje vrees voor had was de toegankelijkheid van de AM96-stellen die op de Waalse-as vrijwel geheel de dienst uitmaken. Gelukkig zijn mijn ritten prima verlopen dankzij:
  1. de behulpzaamheid van het NMBS-personeel bij het inladen/uitladen van de fiets
  2. de beschikbaarheid van de "vrachtruimte" aan zijde 2 van de stellen
  3. het feit dat ik alleen reisde en geen onderdeel was van een groep fietsers
  4. ik tussen stations reisde waar er genoeg tijd was om de fiets in en uit te laden
Toch is de fiets meenemen op AM96 altijd spannend, want AM96 is toch wel het materieel dat qua toegankelijkheid met fietsen het slechtste scoort van al het huidige NMBS-materieel. De NMBS weet dat zelf ook, want in de Reisplanner Bike On Train worden trajecten waarbij fietsen vervoerd moeten worden met AM96 altijd afgeraden, vanwege:
  • De (zeer) hoge instap bij de "vrachtruimte"
  • De toegang op aanvraag van de "vrachtruimte"
  • De te nauwe toegangsdeuren van de "normale" toegangsdeuren
Tijdens de rit had ik genoeg tijd om na te denken hoe de toegankelijkheid voor fietsen (evenals voor mindervaliden) van dit materieel verbeterd zou kunnen worden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat enkel mogelijk is tijdens een grondige renovatie en verbouwing van de stellen.

Nu vraag ik mij wel of deze stellen in de nabije toekomst grondig gerenoveerd gaan worden of dat ze vervroegd afgevoerd worden wegens onder andere niet geschiktheid op het gebied van toegankelijkheid.
Weet er iemand of er plannen hiertoe bestaan, en zo ja, op welke termijn een renovatie voorzien zal zijn?

Indien de toegankelijkheid van deze stellen voor fietsen en mindervaliden verbeterd zou worden, ontkom je volgens mij niet om de volgende punten door te voeren:
  • De "normale" toegangsdeuren aan ofwel zijde 1 (zijde klein reizigerscompartiment) of zijde 2 (zijde "vrachtruimte") te verbreden zodat ze breed genoeg zijn om als persoon naast je fiets in of uit te stappen.
  • De apparatuur onder de kast op de plek van de verbrede "normale toegangsdeuren" te verplaatsen naar een andere plek in de stellen
  • De "vrachtruimte" aan zijde 2 en/of het kleine reizigerscompartiment aan zijde 1 geheel en al anders in te richten zodat er meerdere fietsen en/of rolstoelen terecht kunnen.
Zien jullie nog andere mogelijkheden om de toegankelijkheid voor fietsen en/of mindervaliden te verbeteren bij dit materieel?
Ik ben er niet bekend mee, maar heeft dit materieel ook een rolstoel-toegankelijk toilet aan boord?

Gelukkig had ik gisteren nog genoeg overstaptijd om foto's te maken van mijn toerfiets in relatie tot AM96


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: AM96: Toegankelijkheid met Fietsen en evt. verbetering tijdens renovatie

Bericht door Shrek »

Een renovatie om de MS96 naar moderne standaarden om te bouwen zal inderdaad heel ingrijpend moeten zijn, veel meer nog dan wat er met de breaks of klassiekjes gebeurd is. Gezien er bij de aankondiging van de MS30 gesproken werd over het vervangen van alle huidige motorstellen behalve de Desiro's, zou het wel eens kunnen dat de MS96 die renovatie nooit gaan krijgen en over een tiental jaar verkocht gaan worden.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: AM96: Toegankelijkheid met Fietsen en evt. verbetering tijdens renovatie

Bericht door desirootje »

ze bevatten een rolstoeltoegankelijk toilet, je bent er al een paar keer langs gelopen, die bevindt zich naast de opbergruimte, aan het uiteinde van de 1e klasse. Ik denk dat het verbreden van de deuren een te kostelijke renovatie zou zijn, en dat zal wellicht een probleem zijn tot ze op pensioen gaan. De instap kan ook niet lager op die plekken door de wielen die eronder steken. Een multifunctionele ruimte zou men kunnen inplannen en daarna de 1e klasse halveren of verhuizen naar een ander rijtuig. De opbergruimte zal dan moeten verdwijnen, er zit blijkbaar apparatuur in de deuren ervan waardoor men die niet gwn kan afbreken om zo extra plaats te voorzien, ook de break en klassiekjes hebben die nog, nu ongebruikt.
Dit lijkt mij de enige realistische manier om ze te updaten tot treinen met fietscomfort gelijkaardig aan de break, met smallere deuren. Wanneer dit gaat gebeuren weten we hier niet, het is al eerder gevraagd en sinds het in het midden van zijn leven zit lijkt die renovatie er wel aan te komen, maar er is nog geen nieuws. Men zou dan ook redelijk gemakkelijk stopcontacten in de muren kunnen steken van de 2e klasse zoals men doet bij de M6, denk ik.
Het kan ook dat men ze niet update en er eerder van af wilt zijn, ze zijn niet toegankelijk en hebben een lage capaciteit. Het valt ook op dat ze overgeslagen worden, sinds de M6 momenteel een renovatie krijgt terwijl die jonger is dan de MR96's. De I11's kan men wel houden door er een I10 fietscompartiment tussen te steken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AM96: Toegankelijkheid met Fietsen en evt. verbetering tijdens renovatie

Bericht door Steven »

De pakafdeling van de MR96 is meer dan een afdeling voor fietsen. Het is ook de plaats waar een hele technische installatie in staat, onder meer een deel ivm de remmen van de trein, langs de buitenkant zit er ook nog een diagnosecentrum ingebouwd, je kan die dingen wel verplaatsen maar dat wil al zeggen dat je een essentieel deel van de trein moet gaan verbouwen waarvoor dus ook heel wat elektrische en pneumatische leidingen moeten verplaats worden. Dus niet zomaar simpelweg een wand afbreken en klaar. Ik vrees dat de nmbs een dergelijke ingreep te kostelijk gaat vinden in functie van de leeftijd van deze treinen. Zoiets zou dan al beter vanaf het ontwerp in de jaren 90 inbegrepen geweest zijn.
De belangrijkste updates die ik eventueel nog wel zie gebeuren is aan het RIS (reizigers informatie systeem in het Frans afgekort als SIV). Dat men ook de nieuwe schermen zal plaatsen zoals in een desiro, de ervaring die men nu opdoet bij de i11/M6 is daarvoor heel belangrijk volgens mij.
Plaats reactie