Treinen Coldplay

Alles over reizigerstreinen in België.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Ducktape »

Er wordt idd meer ingezet op extra nachttreinen na concerten, wat ik ook een heel goed initiatief vind. Ik heb deze zomer een nachttrein Leuven-Ant gedaan na de 1ste dag Werchter, en Vilvoorde-Ant na Paradise City. Beide keren was ik niet op tijd weg, telkens een minuutje of 10 vertraging, maar zoals reeds gezegd is dat van ondergeschikt belang. Zolang al het volk maar mee is. Dankzij de buffer in de dienstregeling kan je toch nog wat inhalen altijd.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Klassiekje »

Ik had al verwacht dat het weer eens zou pikken bij Infrabel :lol:
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Treinen Coldplay

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 07 aug 2022, 21:34 De speciale tickets zijn hoe dan ook op naam. Dus ze zijn zeker niet overdraagbaar.
Ja dat weet ik, daarom dat ik zeg dat het jammer is. Concerttickets kun je makkelijk verruilen, maar voor de trein is dat dus (om onbekende reden) niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Steven »

Nochtans is men ook bij deze laatste veel voorzichtiger geworden (ivm vervalsingen en woekerwinsten) en krijg je uw tickets maar een aantal dagen voor het eigenlijke concert. Zelfs op de tickets staat de naam van de koper.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Treinen Coldplay

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 08 aug 2022, 00:31 Nochtans is men ook bij deze laatste veel voorzichtiger geworden (ivm vervalsingen en woekerwinsten) en krijg je uw tickets maar een aantal dagen voor het eigenlijke concert. Zelfs op de tickets staat de naam van de koper.
Dat zijn allemaal goede maatregelen, maar het gaat mij om de identiteitscontrole die het mij onmogelijk maakt om het treinticket op een eerlijke en correcte manier aan iemand door te geven in geval ik niet naar het concert kan.

Voor de concertkaartjes gaat dat wel, Ticketmaster heeft er zelfs een speciaal platform voor.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Treinen Coldplay

Bericht door TimJ36 »

Aangezien de concerttreinen meestal volledig vol zitten: is er geen mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden? Tickets voor de concerten worden vaak lang op voorhand geboekt terwijl je de trein pas een paar weken op voorhand kunt reserveren. Als je dan naast een treinticket grijpt ben je 'gechareld'.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Steven »

Naast de treinen werden er ook nog heel wat bussen ingelegd die heen en terug reden. Het is dus meer dan enkel de treinen.
Deze kan je vinden op eventbus.be
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Treinen Coldplay

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 08 aug 2022, 01:33 Naast de treinen werden er ook nog heel wat bussen ingelegd die heen en terug reden. Het is dus meer dan enkel de treinen.
Deze kan je vinden op eventbus.be
Dankje Steven voor de info. De vraag is dus zo groot dat de bus ook nog een deel van de markt weet in te palmen. Is er dan geen mogelijkheid om de capaciteit van de concerttreinen op te trekken? Dubbeldekstreinen, langere samenstellingen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 aug 2022, 01:10
Steven schreef: 08 aug 2022, 00:31 Nochtans is men ook bij deze laatste veel voorzichtiger geworden (ivm vervalsingen en woekerwinsten) en krijg je uw tickets maar een aantal dagen voor het eigenlijke concert. Zelfs op de tickets staat de naam van de koper.
Dat zijn allemaal goede maatregelen, maar het gaat mij om de identiteitscontrole die het mij onmogelijk maakt om het treinticket op een eerlijke en correcte manier aan iemand door te geven in geval ik niet naar het concert kan.

Voor de concertkaartjes gaat dat wel, Ticketmaster heeft er zelfs een speciaal platform voor.
Om een speciaal platform te ontwikkelen moet het natuurlijk de moeite zijn. Zouden er echt zoveel mensen zijn die afzien van hun treinreis in zo'n geval?
Wat gebeurt er als er toch mensen in die situatie zitten en de klantendienst bellen? Worden zij alsnog geholpen?
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Papanero »

TimJ36 schreef: 08 aug 2022, 01:41
Steven schreef: 08 aug 2022, 01:33 Naast de treinen werden er ook nog heel wat bussen ingelegd die heen en terug reden. Het is dus meer dan enkel de treinen.
Deze kan je vinden op eventbus.be
Dankje Steven voor de info. De vraag is dus zo groot dat de bus ook nog een deel van de markt weet in te palmen. Is er dan geen mogelijkheid om de capaciteit van de concerttreinen op te trekken? Dubbeldekstreinen, langere samenstellingen?
Vergeet niet dat al die mensen die van deze treinen gebruik hebben gemaakt eerst nog van de Heizel naar Brussel-Zuid zijn gereden met MIVB metrolijn 6. Ik heb zelf geen idee hoe ver men daar van de maximumcapaciteit zat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Shrek »

Papanero schreef: 16 aug 2022, 11:13
TimJ36 schreef: 08 aug 2022, 01:41
Steven schreef: 08 aug 2022, 01:33 Naast de treinen werden er ook nog heel wat bussen ingelegd die heen en terug reden. Het is dus meer dan enkel de treinen.
Deze kan je vinden op eventbus.be
Dankje Steven voor de info. De vraag is dus zo groot dat de bus ook nog een deel van de markt weet in te palmen. Is er dan geen mogelijkheid om de capaciteit van de concerttreinen op te trekken? Dubbeldekstreinen, langere samenstellingen?
Vergeet niet dat al die mensen die van deze treinen gebruik hebben gemaakt eerst nog van de Heizel naar Brussel-Zuid zijn gereden met MIVB metrolijn 6. Ik heb zelf geen idee hoe ver men daar van de maximumcapaciteit zat.
Inderdaad, bij zo'n evenement is spreiden van de massa altijd een goed idee. En mensen die een bus nemen lijkt mij nu niet zo erg, zolang ze maar niet met hun zatte botten in tienduizenden auto's stappen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen Coldplay

Bericht door Steven »

Papanero schreef: 16 aug 2022, 11:13
TimJ36 schreef: 08 aug 2022, 01:41
Steven schreef: 08 aug 2022, 01:33 Naast de treinen werden er ook nog heel wat bussen ingelegd die heen en terug reden. Het is dus meer dan enkel de treinen.
Deze kan je vinden op eventbus.be
Dankje Steven voor de info. De vraag is dus zo groot dat de bus ook nog een deel van de markt weet in te palmen. Is er dan geen mogelijkheid om de capaciteit van de concerttreinen op te trekken? Dubbeldekstreinen, langere samenstellingen?
Vergeet niet dat al die mensen die van deze treinen gebruik hebben gemaakt eerst nog van de Heizel naar Brussel-Zuid zijn gereden met MIVB metrolijn 6. Ik heb zelf geen idee hoe ver men daar van de maximumcapaciteit zat.
Men zet voldoende metro’s klaar, men sluit zelfs ingangen van stations af om iedereen langs dezelfde kant richting metro te laten wandelen. Eerst denk je van “hoe raar is dat nu” maar door het op die manier te doen hebben ze iets meer controle over de massa, komt iedereen vanaf het zelfde punt aan op het perron, ze willen blijkbaar vermijden dat er van 2 kanten mensen aankomen op het perron waardoor er ergens conflict ontstaat. Men laat aan de geopende ingang steeds ongeveer een massa door die in 1 metro past, elke keer er een metro vertrekt laat men de volgende groep door naar het perron. Er stond dus heel veel volk aan die poort om naar de metro te gaan maar met het toegepaste systeem zaten wij binnen het kwartier in een metro. De volgende halte (koning Boudewijn was niet open op het einde van het concert en iedereen stapt in aan Heizel) werd voorbijgereden (zinloos te stoppen met een volle metro).
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinen Coldplay

Bericht door ovspotter_be »

Bij zulke evenementen zie je wel dat de MIVB extra moeite doet om de massa er weg te krijgen.
Vaak laat men de metro doorrijden tot ongeveer 01:00, laat men lijn 2, die normaal eindigt aan Simonis, doorrijden tot Koning Boudewijn om extra capaciteit te hebben.
En ze versterken niet alleen richting het Zuidstation, waar de nachttreinen van NMBS wachten, maar vaak laat men ook lijnen 1 en 5 later doorrijden zodat je in Beekkant vanop de laatste metro vanuit de Heizel nog richting Erasmus, Stokkel en Herrmann-Debroux kunt.
De MIVB heeft ook een blogartikel geschreven over hoe ze werken bij concerten in het Koning Boudewijnstadion.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Treinen Coldplay

Bericht door jpvdveer »

Alles was goed georganiseerd, al zou er richting de wachtende massa beter gecommuniceerd kunnen worden (vooral omtrent de verwachte wachttijd). De wachttijd voor ik het metrostation in kon was ongeveer 60 minuten - voor sommige anderen nog langer. Men roeit met de riemen die men heeft, maar je ziet op zo’n moment wel dat dit stadion in vergelijking met veel buitenlandse alternatieven een rechtstreekse spoorverbinding ontbeert en dus relatief slecht bereikbaar is.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Treinen Coldplay

Bericht door ovspotter_be »

Is het misschien geen idee om die speciale nachttreinen te laten vertrekken vanaf Bockstael of Jette.
Bockstael is minder ver met de metro, dus dan kan men eventueel de metro laten pendelen tussen Bockstael en Heizel.
Voor Jette kan men trams laten pendelen.
Plaats reactie