Pagina 9 van 21

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 11 nov 2022, 18:10
door Steve
De ietwat heimelijk verdwenen treinreeksen zoals de 33xx Brussel-Antwerpen en de beide P-treinparen naar L60 (7092/7094/8092/8094) lijken alvast terug in de nieuwe dienstregeling. Zou het ook echt gebeuren?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 11 nov 2022, 18:19
door ovspotter_be
De S32 zit er ook terug elk halfuur in.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 11 nov 2022, 19:26
door Davy
Later in 2023 staan de geplande uitbreidingen er wel in, o.a. de nieuwe IC Leuven Charleroi.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 11 nov 2022, 19:39
door overweg13
Wat uiteraard niet zo veel betekent. Bij de opmaak van dienstregelingen, spoorboekjes - die enkele maanden meegaan - en beurtregelingen van materieel en personeel moet je nu eenmaal iets hebben om op terug te vallen. Dat vormt de basis, maar in 2022 is gebleken hoe snel men daar van af kan stappen. Niets sluit dus uit dat dit ook in 2023 gebeurt, ondanks vermelding nu.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 11 nov 2022, 22:28
door ostbahnhof
Davy schreef: 11 nov 2022, 19:26 Later in 2023 staan de geplande uitbreidingen er wel in, o.a. de nieuwe IC Leuven Charleroi.
ook een half uur dienst Noorderkempen-Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 07:29
door dovaere
Davy schreef: 11 nov 2022, 19:26 Later in 2023 staan de geplande uitbreidingen er wel in, o.a. de nieuwe IC Leuven Charleroi.
Nu zit vanaf maandag 17 april die rechtstreekse IC-trein Leuven - Charleroi in de reisplanner, met onderweg o.a. bediening van Fleurus (wat het station wordt van de luchthaven van Charleroi).

Internationale treintickets, inbegrepen het Belgische voor- of natraject, worden vele maanden vooraf gekocht (omdat het yield management van de spoorbedrijven de reiziger ertoe dwingt).
Ook wie maanden vooraf een vliegticket boekt, kijkt op dat moment in de treinplanner of de gekozen luchthaven (Charleroi) wel goed bereikbaar is (per trein) op het uur van de vlucht.
Zal de NMBS in het voorjaar opnieuw pas 1 maand vooraf evalueren, pas dan deze nieuwe verbindingen uit de reisplanner halen en zo de reisplannen en al gekochte tickets van treinreizigers in de war brengen?
Normaal gezien zou op 11 december de derde en laatste fase van het vervoersplan 2020-2023, met een geleidelijke uitbreiding van het aanbod, worden uitgerold. [...]
Volgens het plan zou onder meer een nieuwe S-verbinding tussen Antwerpen en Noorderkempen starten op weekdagen, zou er op zaterdag een tweede S-trein per uur komen tussen Puurs, Antwerpen en Essen en zou er een nieuwe IC-verbinding komen tussen Charleroi, Fleurus en Leuven.
[...]
Tijdens het voorjaar van 2023 zal de timing van de projecten opnieuw bekeken worden op basis van de financiële en operationele vooruitzichten op dat moment.
[...]
De minister hoopt in de loop van volgend jaar extra middelen te krijgen voor het spoor, zodat de extra treinen er alsnog kunnen komen
https://www.hln.be/binnenland/nmbs-stel ... ~a5803a77/

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 09:47
door Steve
Is er geen sprake meer van het doortrekken van een van beide IC's naar Noorderkempen? In de routeplanner zie je vanaf april inderdaad een stoppertje tussen Antwerpen en Noorderkempen oftewel de huidige spitspendel die ook overdag gaat rijden, en in het artikel hierboven wordt ook expliciet gesproken over een S-trein.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 12:21
door dovaere
Steve schreef: 12 nov 2022, 09:47 Is er geen sprake meer van het doortrekken van een van beide IC's naar Noorderkempen? In de routeplanner zie je vanaf april inderdaad een stoppertje tussen Antwerpen en Noorderkempen oftewel de huidige spitspendel die ook overdag gaat rijden, en in het artikel hierboven wordt ook expliciet gesproken over een S-trein.
Inderdaad.
Vanaf de nieuwe dienstregeling heet die treinserie trouwens TRN 67xx (in plaats van P72xx), dus niet met een Sxx nummer. Misschien wordt die later hernoemd tegen dat het uurpatroon echt in dienst gaat?.
ostbahnhof schreef: 11 nov 2022, 22:28 ook een half uur dienst Noorderkempen-Antwerpen
In de andere richting, van Antwerpen naar Noorderkempen, kun je het geen half-uurdienst noemen.
Het ongunstige kwartier-driekwartier-patroon van de huidige P-trein lijkt doorgetrokken over de dag (Antwerpen-C IC 9u44, S-trein 10u01, IC 10u44, IC 11u44 zonder andere treinen naar Noorderkempen ertussen, met dus daarbovenop ook nog een ontbrekende S-trein tussenin).
Als jouw IC-trein van Brussel naar Antwerpen een zevental minuten vertraging heeft, gaat de volgende (Benelux)trein met aansluiting naar Noorderkempen pas 51 minuten later. Ofwel moet je uit voorzorg altijd een vroegere trein nemen uit Brussel, wat absurd zou zijn want je wint dan slechts 4 minuten ten opzichte van de voorgaande Beneluxtrein, en je hebt nog altijd een overstap en bijhorende onzekerheid...

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 14:09
door groentje
De Benelux vertrekt op hetzelfde moment uit Noorderkempen in beide richtingen, na een halte van maximaal 2', een trein met terminus Noorderkempen zal eerder minimum ca. 10' nodig hebben om van stuurpost te keren en opnieuw op te starten. Dat alleen al maakt een halfuurdienst onmogelijk.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 15:06
door Steven
Vanuit Noorderkempen gezien is het wel mooi om het half uur zie ik. Telkens om 01 en 31 na het uur richting Antwerpen. Doch doordat die trein moet keren lukt dat dus niet perfect op het andere punt.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 15:22
door DDietzen
Tja, dan zou ik zeggen, had er een symmetrische 25/35-frequentie van gemaakt. Dan sluit je bovendien in beide richtingen mooi aan op de IC van/naar Charleroi, waar straks op doorgekoppeld zal moeten worden.

Of natuurlijk een halfuursdienst naar Breda en verder naar Amsterdam, maar dat is vooralsnog een wensdroom. Terwijl het niet eens zoveel extra materieel zou moeten kosten. Een halfuursdienst Amsterdam-Breda-Antwerpen(-Brussel/?) kost volgens mij minder dan de huidige uursdienst Amsterdam-Breda-Brussel, halfuursdienst Amsterdam-Rotterdam (die in het ene halfuur vlak voor/na de Benelux rijdt en dus niets toevoegt qua reismogelijkheden, en bij mijn weten nou ook weer niet hard nodig is qua capaciteit) en geplande pendel Noorderkempen-Antwerpen. Bovendien behoud je dan een halfuursdienst Amsterdam-Breda, want vanaf de nieuwe dienstregeling is de Benelux de enige rechtstreekse verbinding op die relatie. Maar ik dwaal af van de daadwerkelijke ontwikkelingen...

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 18:35
door Steven
Het is de bedoeling dat in de toekomst bij voldoende instroom M7 die pendel van Noorderkempen door gaat naar Charleroi.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 19:01
door Davy
Zijn er al verschuivingen in materieelinzetten bekend?

Van wat ik weet zouden de Klassiekjes verdwijnen op de boemel Luik Verviers, dat zouden Breaks worden.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 12 nov 2022, 19:19
door ovspotter_be
Davy schreef: 12 nov 2022, 19:01 Zijn er al verschuivingen in materieelinzetten bekend?
Vorig jaar hadden ze een paar stammen op de S5 vervangen door Desiro in plaats van de daarvoor gebruikelijke duikbrillen.
Dit hebben ze een week volgehouden en nadien reed er weer standaard een duikbril op deze treinen.
Misschien dat ze het dit jaar opnieuw gaan proberen.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 13 nov 2022, 17:27
door Dewi
De rechtstreekse IC Antwerpen-Lille zou volgens de website ook terug komen vanaf 12/12. Net als voorheen wordt een overstap in Kortrijk vermeld, maar de perrons van aankomst en vertrek zijn dezelfde.