Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Davy »

Is er ondertussen al wat meer duidelijk i.v.m. de dienstregeling vanaf december? In de apps is deze i.i.g. nog niet te zien.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door 260689 »

Davy schreef: 17 okt 2022, 19:44 Is er ondertussen al wat meer duidelijk i.v.m. de dienstregeling vanaf december? In de apps is deze i.i.g. nog niet te zien.
Bij de buurlanden is er ook nog geen informatie over de dienstregeling.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

260689 schreef: 17 okt 2022, 21:29 Bij de buurlanden is er ook nog geen informatie over de dienstregeling.
Dat is niet correct.
De dienstregeling voor Duitsland en Zwitserland staat sinds vorige week woensdag in de routeplanners.
En eerder hebben o.a. Frankrijk, Oostenrijk en Nederland ook al hun dienstregeling gepubliceerd.
De enige gaten waar er nog geen dienstregeling werd gepubliceerd tot nu toe zijn België, Luxemburg en Italië (uitg. de Freccia's).
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jpvdveer »

Zoek op ns.nl voor 14 december en je krijgt een melding dat de reisdatum buiten de dienstregeling valt. De enig relevante publicatie is opname in de reisplanner.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

jpvdveer schreef: 18 okt 2022, 10:43 Zoek op ns.nl voor 14 december en je krijgt een melding dat de reisdatum buiten de dienstregeling valt. De enig relevante publicatie is opname in de reisplanner.
Oh sorry, dat wist ik niet.
Voor internationale dienstregelingen gebruik ik ÖBB Scotty, en daarin zitten wel al dienstregelingen voor Nederland na 11 december.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 18 okt 2022, 10:44
jpvdveer schreef: 18 okt 2022, 10:43 Zoek op ns.nl voor 14 december en je krijgt een melding dat de reisdatum buiten de dienstregeling valt. De enig relevante publicatie is opname in de reisplanner.
Oh sorry, dat wist ik niet.
Voor internationale dienstregelingen gebruik ik ÖBB Scotty, en daarin zitten wel al dienstregelingen voor Nederland na 11 december.
NS wil om de een of andere reden de nieuwe dienstregeling voor de binnenlandse klanten niet zo "vroeg" publiceren, terwijl ze die dan al wel naar MERITS sturen en die dus wel in alle buitenlandse planners en in de eigen in de internationale planner/boekingswebsite verschijnt.
Dat is ieder jaar zo.

Groetjes,
Rian
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Lynx »

Die reden is best goed: namelijk dat de laatste wijzigingen in de dienstregeling nog niet verwerkt zijn in de basisdienstregeling zoals die nu in de internationale planners staat.
Ik heb geen idee hoe het in België (of andere landen werkt), maar in Nederland hebben we een basisdienstregeling voor het hele jaar (die is op dit moment geladen in de internationale reisplanners), maar daar overheen komt nog een zgn wijzigingsblad met wijzigingen die pas na het sluiten van de capaciteitsverdeling voor de jaardienstregeling doorgevoerd zijn. Bijvoorbeeld de grote afschaling van de NS - waarover pas na het sluiten van de jaardienstregeling beslist is - is nog niet zichtbaar.
De sluitingstermijn voor het wijzigingsblad december is half oktober en zal daarna verwerkt gaan worden. Vanaf 23 of 24 oktober (als ik mij niet vergis) zou dat het geval moeten zijn, en dan zal ook de nieuwe dienstregeling vrijgegeven worden in de NS app en op de website van NS.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

Lynx schreef: 18 okt 2022, 18:27 Die reden is best goed: namelijk dat de laatste wijzigingen in de dienstregeling nog niet verwerkt zijn in de basisdienstregeling zoals die nu in de internationale planners staat.
Ik heb geen idee hoe het in België (of andere landen werkt), maar in Nederland hebben we een basisdienstregeling voor het hele jaar (die is op dit moment geladen in de internationale reisplanners), maar daar overheen komt nog een zgn wijzigingsblad met wijzigingen die pas na het sluiten van de capaciteitsverdeling voor de jaardienstregeling doorgevoerd zijn. Bijvoorbeeld de grote afschaling van de NS - waarover pas na het sluiten van de jaardienstregeling beslist is - is nog niet zichtbaar.
Je kunt overigens al internationale treintickets boeken op basis van de nu gepubliceerde dienstregeling. Zo erg vindt NS het dan blijkbaar toch niet dat die dienstregeling nog niet definitief is. Of ze vinden het risico dat ze daardoor aangaan aanvaardbaar.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door AlexNL »

De internationale treinen zullen al bevestigd zijn, die worden lang van tevoren gepland en buitendienststellingen zijn ook al ruim van tevoren bekend. Kaartjes voor een ICE of Thalys verkopen is dan niet zo riskant.

De binnenlandse treindienst zal worden aangepast en/of afgeschaald, maar voor internationale reizigers zal dat hoogstwaarschijnlijk niet meer betekenen dan "plan uw reis opnieuw in de app" (en ga wat eerder van huis).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 18 okt 2022, 19:53 De internationale treinen zullen al bevestigd zijn, die worden lang van tevoren gepland en buitendienststellingen zijn ook al ruim van tevoren bekend. Kaartjes voor een ICE of Thalys verkopen is dan niet zo riskant.

De binnenlandse treindienst zal worden aangepast en/of afgeschaald, maar voor internationale reizigers zal dat hoogstwaarschijnlijk niet meer betekenen dan "plan uw reis opnieuw in de app" (en ga wat eerder van huis).
Eerder van huis vertrekken zal in een aantal gevallen een optie zijn maar lang niet altijd.
Wijzigingen na boeking zijn voor rekening van de vervoerder. Dat kan compensatie voor vertraging betekenen, gratis omboekingen maar bv. ook dat de vervoerder voor alternatief vervoer of een overnachting moet zorgen.

Groetjes,
Rian
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door railtravelmanager »

ovspotter_be schreef: 20 sep 2022, 19:49 Ik zit inderdaad ook te wachten.
Aangezien de Oostenrijkers hun dienstregeling vannacht hebben gepubliceerd, heb ik het vandaag gevraagd aan de NMBS via sociale media en deze zeiden dat ze het begin december verwachten.
Maar dat lijkt me iets te laat aangezien de hele ticketverkoop van internationale treinen natuurlijk ook afhangt van het publiceren van de dienstregeling.
Persoonlijk vermoed ik ten laatste eind oktober.
en net dat is erg vervelend, zo ging de internationale verkoop open op 12 oktober bijvoorbeeld richting Duitsland DB, resultaat een internationaal ticket vanaf Brussel Zuid of Noord met de ICE kon je al boeken, vanuit Antwerpen bijvoorbeeld niet omdat de NMBS treinen nog niet geladen zijn ... :D
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door railtravelmanager »

hoi,

lijn 25 Antwerpen Brussel gaan er terug 4 IC treinen rijden zodat de kwartierdienst terug komt ? IC reeks 33.. wordt vooral gemist ... de halfuur verbinding voor reizigers vanuit Mortsel oude God (en Mechelen Nekkerspoel, Vilvoorde)

m.a.w blijft alles in grote lijnen hetzelfde op lijn 25 ? vooral voor de IC reeksen 20.. / 45.. / 31.. / 33.. en die van reeks 92.. IC Nederland zijn blijkbaar al bekend.

Komt er nog een 3de trein Antwerpen - Brussels Airport per uur ?

Erwin
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

railtravelmanager schreef: 20 okt 2022, 22:10 hoi,

lijn 25 Antwerpen Brussel gaan er terug 4 IC treinen rijden zodat de kwartierdienst terug komt ? IC reeks 33.. wordt vooral gemist ... de halfuur verbinding voor reizigers vanuit Mortsel oude God (en Mechelen Nekkerspoel, Vilvoorde)

m.a.w blijft alles in grote lijnen hetzelfde op lijn 25 ? vooral voor de IC reeksen 20.. / 45.. / 31.. / 33.. en die van reeks 92.. IC Nederland zijn blijkbaar al bekend.

Komt er nog een 3de trein Antwerpen - Brussels Airport per uur ?

Erwin
Daar zou ik niet op hopen, ik denk dat ze eerst meer treinbegeleiders moeten vinden voor ze echt hun aanbod kunnen verhogen.
De huidige prioriteiten zijn volgens mij het terugbrengen van de S32 naar iedere 30min. tussen Antwerpen en Essen en de IC-33.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

railtravelmanager schreef: 20 okt 2022, 22:06 en net dat is erg vervelend, zo ging de internationale verkoop open op 12 oktober bijvoorbeeld richting Duitsland DB, resultaat een internationaal ticket vanaf Brussel Zuid of Noord met de ICE kon je al boeken, vanuit Antwerpen bijvoorbeeld niet omdat de NMBS treinen nog niet geladen zijn ... :D
Dat is inderdaad erg vervelend.
Zelf zit ik met het probleem dat ik in de Krokusvakantie een Interrail heb gepland staan, maar wel nog wil wachten met hotels boeken tot ik zeker ben dat het ook lukt met de treinen.
Maar momenteel zit ik met de problemen dat ik niet weet of ik vanuit Lecco (Italië) met de regionale treinen zonder reservatie op tijd in Montreux (Zwitserland) geraak om de Golden Pass Belle Epoque van 14:50 te halen.
En de laatste dag kan ik ook nog niet zien of ik van Basel naar Brussel geraak via Frankrijk (Strasbourg, Metz) en Luxemburg, opnieuw met TER zonder reservatie en liefst nog op een redelijk uur thuis.
Dus zelf hoop ik ook dat het niet te lang meer duurt, maar ik vrees ervoor dat het nog tot eind oktober of half november zal duren.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door SteC »

ovspotter_be schreef: 20 okt 2022, 22:17
railtravelmanager schreef: 20 okt 2022, 22:06 en net dat is erg vervelend, zo ging de internationale verkoop open op 12 oktober bijvoorbeeld richting Duitsland DB, resultaat een internationaal ticket vanaf Brussel Zuid of Noord met de ICE kon je al boeken, vanuit Antwerpen bijvoorbeeld niet omdat de NMBS treinen nog niet geladen zijn ... :D
Dat is inderdaad erg vervelend.
Zelf zit ik met het probleem dat ik in de Krokusvakantie een Interrail heb gepland staan, maar wel nog wil wachten met hotels boeken tot ik zeker ben dat het ook lukt met de treinen.
Maar momenteel zit ik met de problemen dat ik niet weet of ik vanuit Lecco (Italië) met de regionale treinen zonder reservatie op tijd in Montreux (Zwitserland) geraak om de Golden Pass Belle Epoque van 14:50 te halen.
En de laatste dag kan ik ook nog niet zien of ik van Basel naar Brussel geraak via Frankrijk (Strasbourg, Metz) en Luxemburg, opnieuw met TER zonder reservatie en liefst nog op een redelijk uur thuis.
Dus zelf hoop ik ook dat het niet te lang meer duurt, maar ik vrees ervoor dat het nog tot eind oktober of half november zal duren.
Ik wacht zelf tot ik mijn kerstvakantie in Belgie kan boeken. Is een beetje vervelend, zeker gezien de kans dat tegen de tijd dat je de binnenlandse treinen kan boeken er een grote kans is dat de goedkoopste tickets er al uit zijn.
Plaats reactie