Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door apestaart »

Wanneer gaan die Desiro's tussen Oostende en Antwerpen verdwijnen, ik heb nog liever dat men terug MS96 treinen inzet zoals tot 10 jaar geleden het geval is ofwel meer M6 ruituigen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door 260689 »

Ik merk op dat de E7613-E8601 vanaf Namen regulier rijden ipv Brussel. Iemand weet wat hier de bedoeling van is?
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 11 nov 2022, 11:37 ...de nieuwe NMBS-dienstregeling is nu beschikbaar op de NMBS-website.
Het zal nog een paar dagen duren voordat die via MERITS in de rest van Europa en in de boekingsmodule van NMBS Europe is aangekomen, ik vermoed tot volgende week dinsdag of vrijdag.
De nieuwe NMBS-dienstregeling 2023 staat nu ook bij DB (en natuurlijk ook bij NMBS internationaal).
Bij beide kunnen nu internationale tickets geboekt worden tot net iets minder dan zes maand (14/5).

Bij beide kan je al een internationaal ticket kopen (bijvoorbeeld 12 mei) dat gebruikmaakt van de de toekomstige S-trein Antwerpen C-Noorderkempen.
Bij DB ook van de toekomstige IC Leuven-Charleroi.
Alhoewel er dus nog beslist moet worden of die twee wel gaan rijden...

De dienstregeling staat overigens nog niet bij ÖBB.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

De Belgische (alsook de Luxemburgse) dienstregeling vanaf 11 december 2022 staat nu ook in ÖBB Scotty.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Wout912 »

Beste forumleden,

Ik hoop oprecht dat ik het mis heb, maar ik vind de IC33XX Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid vanaf 12 december nergens meer terug in de dienstregeling. Ook een van de twee S32-treinen lijkt opnieuw ingekort te zijn tot Puurs - Antwerpen-Centraal.
Dit lijkt al zeker zo te zijn tot en met 31 januari 2023.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Zwoopaman »

Wout912 schreef: 19 nov 2022, 13:12 Beste forumleden,

Ik hoop oprecht dat ik het mis heb, maar ik vind de IC33XX Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid vanaf 12 december nergens meer terug in de dienstregeling. Ook een van de twee S32-treinen lijkt opnieuw ingekort te zijn tot Puurs - Antwerpen-Centraal.
Dit lijkt al zeker zo te zijn tot en met 31 januari 2023.
Die treinen komen pas terug als er voldoende personeel voor is. Volgens de geruchten zal dat pas ergens na de zomer 2023 zijn.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

ovspotter_be schreef: 19 nov 2022, 11:59 De Belgische (alsook de Luxemburgse) dienstregeling vanaf 11 december 2022 staat nu ook in ÖBB Scotty.
Er zitten wel wat foutjes in ÖBB Scotty merk ik zelf op.
Zo hebben de desiro's ineens enkel 2e klasse, en is er railcatering aanwezig op de IC van/naar Luxemburg.
Waarschijnlijk zijn dit standaardmeldingen vanuit Oostenrijk, maar kan toch wel verwarrend zijn voor reizigers die niet veel van treinen weten.
Schermafbeelding 2022-11-20 182737.png
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Portbou »

Zo hebben de desiro's ineens enkel 2e klasse
Scotty en ik zijn het eens.
Er is inderdaad geen 1e klasse in de Desiro.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door groentje »

Qua comfort heb je gelijk, maar je zal maar weggestuurd worden (niets lijken heden ten dage eerder uitzonderlijk) omdat je dacht dat de eerste klasse niet (meer) bestond.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door AlexNL »

En het dragen van mondneusmaskers is toch ook niet meer verplicht in Luxemburg? Naar mijn weten eisen alleen Duitsland en Spanje dat nog.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door 260689 »

Het ziet er naar uit dat de T19 van de 15xx reeks (Genk - Blankenberge) zal verdwijnen en vervangen worden door 2 M7BMX met de nieuwe dienstregeling. Waarschijnlijk om de T27 met GF koppeling te vervangen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

Artikel op de website van NMBS over de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december 2022.

Belangrijkste aanpassingen:
  • Charleroi-Zuid (Charleroi-Sud) wordt hernoemd naar Charleroi-Centraal (Charleroi-Central).
  • De L-treinen tussen Aarlen en Luxemburg rijden voortaan de gehele dag, niet enkel tijdens de spitsuren.
  • Op de S63 worden 9 treinen per dag op weekdagen en 8 tijdens het weekend verlengd tot Maubeuge.
  • De IC-treinen vanuit Maubeuge van/naar Namen en Bergen rijden niet meer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 21 nov 2022, 01:49 Qua comfort heb je gelijk, maar je zal maar weggestuurd worden (niets lijken heden ten dage eerder uitzonderlijk) omdat je dacht dat de eerste klasse niet (meer) bestond.
Eigenlijk zijn er opvallend weinig reizigers die verkeerd komen zitten in eerste klas van een Desiro. Vermoedelijk vinden ze het de moeite niet waard.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door groentje »

Da's ook weer waar. Zelfs met een vrijkaart doe ik vaak de moeite niet, of het zou zijn dat het zitplaatsen vrij houdt voor betalende reizigers...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Ik word toch wel een beetje moe van dat gejammer over de eerste klasse in de Desiro's/MS08. Ok, het is inderdaad "gene vette", dat spreek ik zeker niet tegen, maar wie doet dat wel? De Desiro's werden aangekocht specifiek voor het GEN, voor voorstadsdiensten dus, en voorstadsdiensten hebben eigenlijk niet echt een eerste klasse nodig, ze dienen toch alleen voor "vluggertjes" :), ttz woon-werkverkeer, of woon-school, of een middagske winkelen of hooguit een avondje resto of cultuur/concert, als er tenminste laat genoeg wordt teruggereden.

Wat echt te betreuren valt is dat men dit voorstadsmaterieel dan inzet op zogezegde IC-diensten, waar echt wel een fatsoenlijke eerste klasse mag verwacht worden. Als men de MS08 inzet in redelijk losse mix met de MS86 "duikbril", kan men dan niet eerder die MS86 inzetten voor IC-diensten, beter dan de MS08 die daar echt niks verloren hebben?

Maar ja, de MS86 hebben dan wel een min of meer fatsoenlijke eerste klasse, ze hebben dan weer geen fietsencompartiment. Ach, het is ook altijd wel iets...
Eigenlijk zijn er opvallend weinig reizigers die verkeerd komen zitten in eerste klas van een Desiro.
Ik heb het ooit wel gedaan, vooral als luidkeels getelefoneer me wegjoeg uit de tweede. Nooit ben ik er zelfs maar op aangesproken. En inderdaad, met enig geluk heeft men er wat meer rust maar voor de rest maakt het bitter weinig uit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie