Dienstregeling december 2022

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 02 nov 2022, 14:49
Portbou schreef: 31 okt 2022, 16:17 We moeten er wel erg lang op wachten dit jaar.
Minder dan een maand voor de wijzigingen ingaan pas publicatie van de nieuwe dienstregeling
Dit is een serieuze handicap bij het boeken van doorgaande internationale tickets vanuit België richting Duitsland en verder.
Inderdaad.

Is er een reden dat je Frankrijk er niet bij vermeldt?
Ik heb in het voorjaar geprobeerd een doorgaand ticket naar Frankrijk te boeken bij SNCF Connect, van mijn woonplaats naar Parijs, en nam daar in de allerlaatse keuzestap een "optie" op in plaats van direct te betalen.
Op dat moment pas zag ik dat SNCF Connect er twee aparte reizen (naar Brussel en de Thalys Brussel-Parijs) van gemaakt had.
(De €40 (?) die SNCF mij wou aanrekenen voor de Belgische reis tot Brussel, zonder garantie op het halen van de Thalys, heb ik natuurlijk niet gekozen.)
Ik vermeld Duitsland omdat ik bij de organisatie van reizen graag doorgaande tickets van Deutsche Bahn uitgeef.

Concreet voorbeeld van zo'n doorgaand ticket is de combinatie van :
- IC Blankenberge-Brussel Z
- ICE Brussel Z-Frankfurt
- ICE Frankfurt-Dresden

Vandaag kan ik dat ticket niet uitgeven omdat het stuk Blankenberge - Brussel nog niet boekbaar is.
  • Als ik wacht tot dit wel zo is zijn de Sparpreistickets over het Duitse deel niet meer te krijgen of veel duurder geworden. Klant neemt dan de auto of het vliegtuig.
  • Als ik niet wacht en vandaag alvast het stuk Brussel-Zuid - Duitsland boek heeft mijn reiziger geen doorgaand ticket. Als er dan op de heenreis vertraging opgelopen wordt tussen Blankenberge en Brussel moet er een nieuw ticket gekocht worden voor Brussel - Frankfurt - Dresden. Dat risico kan ik niet dragen en ik raad de klant zelf aan om de auto of het vliegtuig te nemen.
Richting Frankrijk is het sowieso meestal onmogelijk om doorgaande tickets uit te geven (zoals jouw voorbeeld aantoont) dus het springt minder in het oog. Maar het is evenzeer een probleem.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens een mededeling op het Interrailforum zou de publicatie van de dienstregeling 2023 nu voor "over 1,5 week" zijn. Mijn vermoeden: woensdag 16 november via de binnenlandse planner en vrijdag 18 november via Merits (b-europe + bahn.de). On verra.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rdv »

FLV-FGSP schreef: 08 nov 2022, 18:52 Volgens een mededeling op het Interrailforum zou de publicatie van de dienstregeling 2023 nu voor "over 1,5 week" zijn. Mijn vermoeden: woensdag 16 november via de binnenlandse planner en vrijdag 18 november via Merits (b-europe + bahn.de). On verra.
Dat is toch veel later dan andere jaren?
Als dat op 18 November is, dan is dat slechts 3 weken voor de openingsdatum. Als je nu een ticket wil kopen voor 12 December, krijg je een foutmelding
Geen reisformules gevonden voor de gevraagde datum of het gevraagde uur. Klik op vroegere / latere treinen om verder te zoeken binnen het aanbod of pas uw reiswensen aan (vertrek- of aankomststation, aantal overstappen enz...).
Er staat ook
Andere mogelijke verklaring: het is mogelijk dat de dienstregelingen voor de gevraagde reisdatum nog niet in de internationale reisplanners beschikbaar zijn.
, maar daar had dan wel een datum bij kunnen staan wanneer dat wel het geval zal zijn.

Zelfs voor Italië en Spanje zitten de gegevens al in "het systeem".
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 08 nov 2022, 20:01 Zelfs voor Italië en Spanje zitten de gegevens al in "het systeem".
Italië enkel de hogesnelheidstreinen, de meeste regionale treinen zitten ook nog niet in het systeem.
En naast onze dienstregelingen vindt ik op ÖBB Scotty bijvoorbeeld ook geen dienstregelingen voor het Groothertogdom Luxemburg.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 08 nov 2022, 20:01
FLV-FGSP schreef: 08 nov 2022, 18:52 Volgens een mededeling op het Interrailforum zou de publicatie van de dienstregeling 2023 nu voor "over 1,5 week" zijn. Mijn vermoeden: woensdag 16 november via de binnenlandse planner en vrijdag 18 november via Merits (b-europe + bahn.de). On verra.
Dat is toch veel later dan andere jaren?
Jazeker, dat is ongeveer 2 maanden later dan andere jaren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Steve »

Is daar eigenlijk een specifieke reden voor? Onzekerheid over bepaalde treindiensten, technische problemen, afstemming met andere operatoren...?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door trainlovertje »

Ik gok op gebrek aan rijdend personeel om de voorziene uitgebreidere dienstregeling draaiende te kunnen houden...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 08 nov 2022, 23:12 Is daar eigenlijk een specifieke reden voor? Onzekerheid over bepaalde treindiensten, technische problemen, afstemming met andere operatoren...?
Als ik me niet vergis onzekerheid over bepaalde treindiensten, door ontbrekende goedkeuring van de Raad van Bestuur. Dat alles door het personeelstekort.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 08 nov 2022, 23:07
rdv schreef: 08 nov 2022, 20:01
FLV-FGSP schreef: 08 nov 2022, 18:52 Volgens een mededeling op het Interrailforum zou de publicatie van de dienstregeling 2023 nu voor "over 1,5 week" zijn. Mijn vermoeden: woensdag 16 november via de binnenlandse planner en vrijdag 18 november via Merits (b-europe + bahn.de). On verra.
Dat is toch veel later dan andere jaren?
Jazeker, dat is ongeveer 2 maanden later dan andere jaren.

Groetjes,
Rian
Ik hoop dat men er zich van bewust is dat dit tot inkomstenverlies leidt, zowel voor de NMBS, voor haar dochtermaatschappijen Thalys en Eurostar, en voor de Belgische economie in het algemeen. Het is op dit moment onmogelijk om internationale treintickets te boeken als je eerst een binnenlandse trein nodig hebt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 08 nov 2022, 21:29
rdv schreef: 08 nov 2022, 20:01 Zelfs voor Italië en Spanje zitten de gegevens al in "het systeem".
Italië enkel de hogesnelheidstreinen, de meeste regionale treinen zitten ook nog niet in het systeem.
En naast onze dienstregelingen vindt ik op ÖBB Scotty bijvoorbeeld ook geen dienstregelingen voor het Groothertogdom Luxemburg.
Dank voor de correctie. Ik had een paar stations in Spanje en Italië gecheckt, en zag daar IR en R treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef: 09 nov 2022, 00:07
Steve schreef: 08 nov 2022, 23:12 Is daar eigenlijk een specifieke reden voor? Onzekerheid over bepaalde treindiensten, technische problemen, afstemming met andere operatoren...?
Als ik me niet vergis onzekerheid over bepaalde treindiensten, door ontbrekende goedkeuring van de Raad van Bestuur. Dat alles door het personeelstekort.

Groetjes,
Rian
Ik vermoedde het al, maar ik vraag me dan toch echt af wat ze in vredesnaam winnen door het uit te stellen (naast alle negatieve effecten die in de vorige post al beschreven zijn). Het personeelstekort zal echt niet fundamenteel veranderen op pakweg een maand tijd.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door FLV-FGSP »

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door overweg13 »

Lijkt me een wijze beslissing...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door jan_olieslagers »

Lijkt me een wijze beslissing...
O ja? Ik zie daar weinig wijsheid, eerder integendeel. Want er lijkt me weinig in te brengen tegen
Ik hoop dat men er zich van bewust is dat dit tot inkomstenverlies leidt, zowel voor de NMBS, voor haar dochtermaatschappijen Thalys en Eurostar, en voor de Belgische economie in het algemeen. Het is op dit moment onmogelijk om internationale treintickets te boeken als je eerst een binnenlandse trein nodig hebt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2022

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat Overweg13 het eerder had over het uitstel van de uitbreiding, niet over de laattijdige beslissing en communicatie als hij spreekt over een wijze beslissing. En al valt daar ook wel wat op af te dingen, in se ben ik het er ook mee eens. Nog belangrijker dan uitbreiden is zorgen dat je bestaande aanbod betrouwbaar is. Dat is het met het personeelsgebrek vandaag niet.
Plaats reactie