"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 03 jun 2022, 18:18
JHS2013 schreef: 03 jun 2022, 12:19Wie anders?
Als er nu echt heel veel reizigers bijkomen zonder al te veel extra treinen dan zorgen die reizigers wel voor extra inkomsten waarmee dit alles gefinancierd kan worden.
Maar zonder aangepaste autofiscaliteit zie ik zo'n belangrijke verschuivingen niet gebeuren.
Het is een én-én-verhaal in mijn ogen.

Op mijn werk vangen die diensten telkens 7u of 19u aan, ideaal voor de treinen van en naar Hasselt. Na mij hebben dan ook nog 4 andere collega's van mijn dienst eenntreinabonnement genomen owv de hoge brandstofprijzen.

Een andere dienst begint om 6u30 of 18u30. Daar willen ook veel mensen met de trein komen maar is dat moeilijker omwille van de verbinding. Als die treindienst al een halfuursfrequentie zou kennen...

Nu, of het sop de kool waard is moet dan wel blijken natuurlijk en geld weggooien heeft ook geen enkel zin. Maar de NMBS moet m.i. ook niet winstgevend zijn wegens haar strategische belang voor de overheid. Al betekent dat ook weer niet elk dorp een station en een rechtstreekse trein naar Brussel moet krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 jun 2022, 19:26 Als je geen wensdienstregeling hebt, hoe weet je dan waar je naartoe werkt?
Uiteraard zijn er altijd wel maatregelen die in elk scenario goed zijn (zoals op Gent - Brugge), maar dat geldt zeker niet overal voor. Bepaalde zaken komen alleen boven water als je een wensdienstregeling maakt.
Je hebt geen exacte dienstregeling nodig om efficiënt infrastructuur te ontwerpen, een goed zicht op de verkeersstromen volstaat. Nemen we als voorbeeld het nieuw ontwerp van Ottignies (de aantallen zijn bij benadering). Dat station is gemaakt op 10 doorgaande IC's Brussel-Gembloux, 10 S-treinen richting Brussel waarvan er 6 keren in LLN en 4 in Ottignies. 4 S-treinen richting Waver en 2 richting Charleroi en Namen zijn mogelijk naast een IC Leuven-Charleroi en er zijn uitwijksporen voor goederentreinen op diezelfde as.
Wat nu de exacte bestemmingen of tijden van die IC's zijn maakt niets uit voor het ontwerp. Of de S treinen uit LLN nu doorrijden richting Schuman/Bordet of Schuman/Jette doet er niet toe.
Wordt er teveel gebouwd? Zeker. De nieuwe infra zal niet volop benut worden van dag één maar laat ruimte om het aanbod gestaag uit te breiden volgens de maatschappelijke noden de komende 50 jaar, zonder die exact te kennen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 04 jun 2022, 00:37
rvdborgt schreef: 03 jun 2022, 19:26 Als je geen wensdienstregeling hebt, hoe weet je dan waar je naartoe werkt?
Uiteraard zijn er altijd wel maatregelen die in elk scenario goed zijn (zoals op Gent - Brugge), maar dat geldt zeker niet overal voor. Bepaalde zaken komen alleen boven water als je een wensdienstregeling maakt.
Je hebt geen exacte dienstregeling nodig om efficiënt infrastructuur te ontwerpen, een goed zicht op de verkeersstromen volstaat. Nemen we als voorbeeld het nieuw ontwerp van Ottignies (de aantallen zijn bij benadering). Dat station is gemaakt op 10 doorgaande IC's Brussel-Gembloux, 10 S-treinen richting Brussel waarvan er 6 keren in LLN en 4 in Ottignies. 4 S-treinen richting Waver en 2 richting Charleroi en Namen zijn mogelijk naast een IC Leuven-Charleroi en er zijn uitwijksporen voor goederentreinen op diezelfde as.
Wat nu de exacte bestemmingen of tijden van die IC's zijn maakt niets uit voor het ontwerp. Of de S treinen uit LLN nu doorrijden richting Schuman/Bordet of Schuman/Jette doet er niet toe.
Wordt er teveel gebouwd? Zeker. De nieuwe infra zal niet volop benut worden van dag één maar laat ruimte om het aanbod gestaag uit te breiden volgens de maatschappelijke noden de komende 50 jaar, zonder die exact te kennen.
Je gaat dus een "Operating Plan" opstellen, gericht op marktstudies/voorspellingen (CAPDEM of capacity demand). Excuseer me voor de engelse tekst,maar de queen zit 70 jaar op de troon
Analysis of the influential factors:
‐ General organization of the Operations Team
‐ Capacity studies
‐ Operating strategy
‐ Basic Service Plan
‐ Commercial Service Offer
‐ Rolling stock & Personnel Graphics
‐ Track occupation
- SLA of Service Level Agreements
dit is een uitreksel van een 120 paginas tellende "operating plan" met saturatie berekeningen enz. Beschikbaar voor gemotiveerden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 04 jun 2022, 00:37
rvdborgt schreef: 03 jun 2022, 19:26 Als je geen wensdienstregeling hebt, hoe weet je dan waar je naartoe werkt?
Uiteraard zijn er altijd wel maatregelen die in elk scenario goed zijn (zoals op Gent - Brugge), maar dat geldt zeker niet overal voor. Bepaalde zaken komen alleen boven water als je een wensdienstregeling maakt.
Nemen we als voorbeeld het nieuw ontwerp van Ottignies...
Bestaat er ergens een schema van hoe Ottignies eruit gaat zien als het af zal zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

De Franse taal gebruiken helpt soms :wink:
http://press.sncb.be/une-nouvelle-gare-pour-ottignies
Bijlagen
IMG_1233.jpg
IMG_1232.jpg
IMG_1231.jpg
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 260
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door DDietzen »

Ik gok zo, gezien de context, dat Stijn niet op zoek was naar sfeerimpressies maar naar het toekomstige sporenplan ;)
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door stijn »

Inderdaad... eerder het sporenplan! ;-) ;-) ;-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

Laat mij dan hopen dat het lichtbeeld je toch al een beetje kan helpen :wink:
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 07 jun 2022, 09:28 De Franse taal gebruiken helpt soms :wink:
http://press.sncb.be/une-nouvelle-gare-pour-ottignies
Hupla, weeral geld wegpissen aan één of ander 'design'... :roll:
ovspotter_be
Berichten: 709
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door ovspotter_be »

Dat krijgen ze toch nooit in 2030 klaar?

Mechelen willen ze klaar hebben tegen 2027 (bij mijn weten) en ze zijn er al 5 jaar aan het werk, en nog maar 2 sporen afgewerkt.
Nu zijn ze bezig aan sporen 1 en 2, daar is er al wat voortgang, zo is de hele grond daar weggehaald, maar sporen 9 en 10 liggen er al een paar jaar onaangeraakt en ongebruikt bij.

Zijn er ook niet andere stations die dringend eens mogen aangepakt worden, ik zit namelijk nog steeds te wachten op nieuws over een broodnodige renovatie van Brussel-Zuid, het belangrijkste station van België mag zeker eens aangepakt worden, en dan vooral de perrons.
Iets zoals Wien Hbf is zeker niet misplaatst voor Brussel-Zuid vind ik, dus waarom eerst allerlei kleinere stations aanpakken in plaats van eerst te beginnen met het belangrijkste van het land?
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Hobbes »

Men zou beter met een soort "standaard" station design werken. Ik vraag me af waarom het stationsgebouw van Ottignies nu persé weer moet vervangen worden... (Is 20 jaar oud...)

Net nog even de cijfers van het station van Mons opgezocht: Budget is ondertussen x10 gegaan en hebben 8 jaar vertraging.

Om over Gent St Pieters nog maar te zwijgen, en Mechelen zie ik dezelfde weg opgaan...

Echt niemand die zich hier vragen bij stelt?

Als men ziet hoe men indertijd het station van Brugge gerenoveerd heeft: Dat is proper gedaan, relatief sober en was als ik me goed herinner op een redelijke termijn af. Kan men hier geen voorbeeld aan nemen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

Het grote verschil is dat Ottignies moet herbouwd worden door het compleet gewijzigde (en uitgebreide) sporenplan. De huidige perrons renoveren is geen optie omdat ze gewoon compleet op een andere plaats komen te liggen.

Mons daarentegen is gewoon een prestigeproject, daar had een renovatie als in Brugge wel gekund.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door JPV »

giuseppe schreef: 02 jun 2022, 09:32 Dit is gebaseerd op de visie 2040, die inmiddels te downloaden is op de website van de FOD mobiliteit.
https://mobilit.belgium.be/sites/defau ... sie_nl.pdf
"De laatste jaren zijn veel stations ingrijpend gerenoveerd, waardoor het reizigerscomfort erop vooruit is gegaan. Deze
beweging zal worden voortgezet met de voltooiing van de lopende projecten in de komende jaren (Ottignies,
Mechelen, Kortrijk, Gent, Leuven, Oostende, Brugge, Kortrijk, Hasselt enz.). "

Straf, ze voorzien nu al een ingrijpende renovatie van Kortrijk NA de renovatie van Kortrijk? Of hoe moet ik die dubbele vermelding verstaan? ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

Ze voorzien al dat de eerste aannemer er een soepje van maakt :D
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door BlackEagle »

ovspotter_be schreef: 07 jun 2022, 10:04 Dat krijgen ze toch nooit in 2030 klaar?

Mechelen willen ze klaar hebben tegen 2027 (bij mijn weten) en ze zijn er al 5 jaar aan het werk, en nog maar 2 sporen afgewerkt.
Nu zijn ze bezig aan sporen 1 en 2, daar is er al wat voortgang, zo is de hele grond daar weggehaald, maar sporen 9 en 10 liggen er al een paar jaar onaangeraakt en ongebruikt bij.
Het verschil tussen Ottignies en Gent/Mechelen lijkt mij wel dat er hier geen talud afgegraven moet worden om een (enorme) vrije ruimte onder de bestaande sporen te creëren. Dat zou het toch wat makkelijker maken.

P.S.: in Mechelen zijn er eerst twee nieuwe sporen geopend samen met een nieuw stuk spoorlijn van bijna 3 kilometer inclusief drie nieuwe bruggen, men is pas sinds begin vorig jaar bezig met de bouw van het nieuwe station.
Plaats reactie