"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Dieselfreak »

Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven: deze stappen moeten ‘nieuw tijdperk van het spoor’ inluiden

De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, extra ruimte voor fietsen, betere gsm-ontvangst onderweg en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.

De rest van het artikel kan ik niet lezen, omdat ik geen account bij Het Nieuwsblad heb. Wat bedoelen ze nu precies met "meer treinen"? Hogere frequentie? Vroegere en latere treinen? En wat met "levendige stations"? De laatste decennia worden de stations enkel maar "doodser": steeds minder stations zijn nog bemand.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door jan_olieslagers »

Wie zijn "ze"? Of anders gezegd: van wie komt zo'n tekst? Zou wel eens best van een of andere politieke partij kunnen komen die reeds in verkiezingsmodus begint te communiceren. Volstrekt verwaarloosbaar, dus, puur blabla.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Adler »

Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.
Het ontwerpcontract is twee weken geleden unaniem goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS.
Deze week komt het voor het eerst op de tafel van de regering.
Laatst gewijzigd door Adler op 01 jun 2022, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door jan_olieslagers »

Oei, ik had toch nog durven hopen dat daar meer ging instaan dan dergelijke prietpraat. Het zijn drie schone intenties, maar staat er bij elks ook een budget bijvermeld? Zoniet is het praat voor de vaak.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Adler »

In 2032 moeten de treinen van de NMBS elk jaar in totaal 92 miljoen kilometer afleggen – of zo’n 10 miljoen kilometer meer dan vandaag.
Op weekdagen zal het aantal treinen toenemen van 3.800 naar ruim 4.200.
Ze zullen ‘s morgens vroeger vetrekken en ‘s avonds later doorrijden.
Twee treinen per uur in elke richting in zowat elk station wordt het minimumaanbod.
Rond de grote steden gaat het om vier treinen per uur.
Dat alles moet de NMBS in staat stellen om 30 procent meer reizigers aan te trekken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door jan_olieslagers »

:) acht maal acht is even, ik herhaal de vraag: :)
Staan daar ook concrete budgetten tegenover? Zoniet is het niet meer dan een slag in het water.

Ook sluit ik me graag aan bij de opmerking
De laatste decennia worden de stations enkel maar "doodser"
Wat gaat men daar concreto aan doen? En alweer: met hoeveel budget?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door pietje »

Ik heb mij daar ook al wat bedenkingen over gemaakt.
De finale tekst heb ik nog niet gezien, maar als ik zie dat er "minstens 2 treinen per uur, per richting" gaan zijn, denk ik spontaan dat een trein op het uur en eentje 10 minuten later er samen ook 2 zijn.h
Als reiziger heb je er maar weinig aan, maar zolang ik niet expliciet zie dat men zegt elk half uur een trein, weet ik dat we ons niet teveel illusies moeten maken.

Het is inderdaad dringend nodig dat er nieuwe beheerscontracten komen met Infrabel en de NMBS, maar dan moet daar wel echte ambitie inzitten, met de nodige budgetten.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Paul »

De NMBS zegt daarvoor 400 miljoen euro extra nodig te hebben, gespreid over tien jaar, boven wat op dit moment al is vastgelegd. Het totale investeringsplan voor de komende tien jaar komt daardoor op ,8,6 miljard euro. Aldus De Standaard vandaag.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Hagelander »

Hoe hoopvol zo'n teksten ook klinken, is er nog iemand die er echt geloof aan hecht? We kennen al zoveel projecten die met veel tamboerie worden aangekondigd, maar wat uiteindelijk niets wordt. Oftewel, de olifant baart een muis. In persartikels wordt er erg graag uitgepakt met plannen...
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door giuseppe »

Dit is gebaseerd op de visie 2040, die inmiddels te downloaden is op de website van de FOD mobiliteit.
https://mobilit.belgium.be/sites/defau ... sie_nl.pdf
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door dantjebram72 »

Ik zie persoonlijk toch wel grote structurele problemen als ze die ambities willen waarmaken, want vergeet niet dat ze ook het goederenvoer sterk willen laten stijgen.

Praktisch zie ik vooral een probleem met de NZ verbinding in Brussel, Lijn 59, en lijn 15 tussen Antwerpen en Lier(Y Nazareth). Maar ook op andere plaatsen gaat het toch spannend worden. Die terkortkomingen oplossen gaat wellicht miljarden kosten en die centen zie ik de overheid niet direct op tafel gooien. En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 02 jun 2022, 13:51 En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.
Fout.
Bij deze projecten legde de overheid het geld gespreid over lange tijd op tafel waardoor deze projecten nodeloos lang duren. Moest alles in één keer gesubsidieerd zijn was dat allemaal al lang klaar.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door giuseppe »

En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

giuseppe schreef: 02 jun 2022, 14:38 En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Dat is al eerder besproken in een ander topic, maar het komt er op neer dat je daar 0,0 mee kan doen zolang je niet de budgetten hebt om die knelpunten dan ook op relatief korte termijn op te lossen.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door dantjebram72 »

Shrek schreef: 02 jun 2022, 13:58
dantjebram72 schreef: 02 jun 2022, 13:51 En als de overheid het geld op tafel legt duurt het meestal eindeloos lang, zie GEN, station Gent, vier sporen Gent-Brugge.
Fout.
Bij deze projecten legde de overheid het geld gespreid over lange tijd op tafel waardoor deze projecten nodeloos lang duren. Moest alles in één keer gesubsidieerd zijn was dat allemaal al lang klaar.
Inderdaad, verkeerd verwoord.
Plaats reactie