"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door TimJ36 »

Dieselfreak schreef: 01 jun 2022, 20:58 En wat met "levendige stations"? De laatste decennia worden de stations enkel maar "doodser": steeds minder stations zijn nog bemand.
Wat de "levendige stations" betreft, dan gaat het om de verkoop en herbestemming van stationsgebouwen in bv. een kapperszaak, crèche, fitnesszaak...
De facto zijn het dan geen stationsgebouwen meer want ze hebben een andere functie gekregen...
Het enige wat je dan nog hebt als reiziger is een knullig schuilhuisje op een perron, hoe je daar iets "levendig" van maakt, ik weet het niet!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 02 jun 2022, 14:42
giuseppe schreef: 02 jun 2022, 14:38 En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Dat is al eerder besproken in een ander topic, maar het komt er op neer dat je daar 0,0 mee kan doen zolang je niet de budgetten hebt om die knelpunten dan ook op relatief korte termijn op te lossen.
Maar je kan op die manier er wel voor zorgen dat je het maximale haalt uit het beschikbare budget. Er wordt nu bijvoorbeeld lukraak geïnvesteerd in beton (zie bijv. Gent - Brugge) zonder dat er een plan achter zit.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door K V B »

giuseppe schreef: 02 jun 2022, 09:32 Dit is gebaseerd op de visie 2040, die inmiddels te downloaden is op de website van de FOD mobiliteit.
https://mobilit.belgium.be/sites/defau ... sie_nl.pdf
Dat ziet er een goed plan uit eigenlijk. Vooral dat men expliciet aangeeft dat men eerst de doeldienstregeling dient op te stellen, en dan daar op gebaseerd investeringsbeslissingen neemt. Het Zwitserse model dus.

In Zwitserland heeft men bijvoorbeeld een doeldienstregeling voor 2035, en die stuurt de investeringsplannen. Die kan je hier zien:
https://www.bav.admin.ch/dam/bav/de/dok ... bahnen.pdf
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 02 jun 2022, 22:17
Shrek schreef: 02 jun 2022, 14:42
giuseppe schreef: 02 jun 2022, 14:38 En als ze nu eerst eens een ontwerp dienstregeling gaan uitwerken en zien waar de knelpunten liggen. Dan kan er ook gebouwd worden voor een bepaalde noodzaak.
Dat is al eerder besproken in een ander topic, maar het komt er op neer dat je daar 0,0 mee kan doen zolang je niet de budgetten hebt om die knelpunten dan ook op relatief korte termijn op te lossen.
Maar je kan op die manier er wel voor zorgen dat je het maximale haalt uit het beschikbare budget. Er wordt nu bijvoorbeeld lukraak geïnvesteerd in beton (zie bijv. Gent - Brugge) zonder dat er een plan achter zit.
Je geeft al een zeer slecht voorbeeld, die verdubbeling op Gent-Brugge is in alle scenarios nodig. Dat in vraag stellen getuigt van weinig inzicht in de materie.
Er zijn wel enkele andere plaatsen waar een dienstregeling verschil zou kunnen maken (verdubbeling Lint-Lier bijvoorbeeld), maar het syteem van de wensdienstregeling heeft een enorm groot nadeel. Je moet namelijk de keuze maken wat je ambitieniveau is. Kies je een lage ambitie, dan heb je een dienstregeling die niet heel veel verschilt van de huidige. Je kan enkele kleinere optimalisaties doen en een jaar of 5 later rij je effectief volgens de wensdienstregeling. Daarna hang je voor jaren vast aan dit lage ambitieniveau en zijn verdere uitbreidingen ofwel onmogelijk ofwel inefficiënt.
Kies je echter een hoog ambitieniveau in je wensdienstregeling kom je uit op een gigantische investering, dit kost miljarden en neemt met de Belgische financiering misschien 20-40 jaar tijd tot het klaar is (wij hebben de Zwitserse budgetten niet). Wanneer het dan klaar is zijn de maatschappelijke noden veranderd en is er vanzelf een andere wensdienstregeling met abdere wensen. Het wordt dan een spelletje kick the can down the road en je geraakt er nooit.
De huidige manier van werken met verkeersstroomsimulaties en corridors laat veel makkelijker toe gefaseerd te werken en zorgt dat er niets onnodig gebouwd wordt.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door pietje »

Je bekijkt het eigenlijk een beetje verkeerd.
Werken op basis van een wensdienstregeling verplicht je om op langere termijn na te denken, terwijl je met het huidige systeem in BE waarbij men investeert naargelang de samenstelling van de regering en sterkte van de verantwoordlijke minister, men telkens bekijkt wat er haalbaar is op korte termijn, maar waar het dikwijls enorm lang duurt eer investeringen echt gaan renderen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door LML »

Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven. En wie gaat dat allemaal betalen? Juist, wij, de belastingbetaler. Eerst zien, dan geloven... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door JHS2013 »

Wie anders?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

LML schreef: 03 jun 2022, 11:04 Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven. En wie gaat dat allemaal betalen? Juist, wij, de belastingbetaler. Eerst zien, dan geloven... :roll:
En vaan waar komt anders het geld? Alles wat openbaar is betaal je als gemeenschap voor. Voor de gemeenschap door de gemeenschap.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door kika »

Paul schreef: 01 jun 2022, 22:51 De NMBS zegt daarvoor 400 miljoen euro extra nodig te hebben, gespreid over tien jaar, boven wat op dit moment al is vastgelegd. Het totale investeringsplan voor de komende tien jaar komt daardoor op ,8,6 miljard euro. Aldus De Standaard vandaag.
Is dat niet ontzettend weinig voor de ambities? Of staat er een komma verkeerd - 86 miljard lijkt me dan weer teveel? Als ik me niet vergis was de aanschaf van M7 een stuk boven de 1,5 miljard? Als je meer slijtage, onderhoud en personeelskosten hebt, moet die gezelligheid wel heel goed renderen.
De variabele tarieven: ik snap het idee erachter, maar dan even niet zo extreem als Frankrijk en Duitsland alstublieft. 70 vs. 170€ voor een langer traject of 20 vs. 70 voor een daguitstapje zijn niet ongewoon, vaak *kan* ik geen 3 maanden op voorhand plannen *en* buiten de spits rijden. Zeker als het langere afstanden zijn, dan ben je bij vertrek, aankomst of tussendoor wel in een spits.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door overweg13 »

Ik ervaar maar al te vaak hoe de restricties op de speciale tarieven soms voor onverwachte gevolgen zorgen. Ik heb het dan vooral over het seniorenbiljet dat pas na 9:00 gebruikt mag worden. Met KeyCards en tegenwoordig ook met Duotickets die je wel mag gebruiken voor 9:00 is daar meestal wel een mouw aan te passen, maar als je ver wil reizen (Vielsalm, Trois-Ponts, Virton...) en vaak ook nog die ene bus van de TEC moet halen, ben je meestal wel verplicht om van het seniorenbiljet af te zien. Toegegeven, in dat geval gebruiken we gewoon een RailPass en ook dan is het alles bij elkaar goedkoop reizen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 03 jun 2022, 09:53 Je bekijkt het eigenlijk een beetje verkeerd.
Werken op basis van een wensdienstregeling verplicht je om op langere termijn na te denken, terwijl je met het huidige systeem in BE waarbij men investeert naargelang de samenstelling van de regering en sterkte van de verantwoordlijke minister, men telkens bekijkt wat er haalbaar is op korte termijn, maar waar het dikwijls enorm lang duurt eer investeringen echt gaan renderen.
Je bekijkt het eigenlijk een beetje verkeerd. Infrabel denkt met de huidige planwijze al op lange termijn, er worden dan ook alleen maar dingen gebouwd die ook op lange termijn renderen. Het is net met een wensdienstregeling met lage ambitie dat je aan kortetermijnpmanning doet. Je spreekt jezelf ook tegen: als het lang duurt eer investeringen renderen kan je toch niemand betichten van kortetermijndenken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 03 jun 2022, 12:19Wie anders?
Als er nu echt heel veel reizigers bijkomen zonder al te veel extra treinen dan zorgen die reizigers wel voor extra inkomsten waarmee dit alles gefinancierd kan worden.
Maar zonder aangepaste autofiscaliteit zie ik zo'n belangrijke verschuivingen niet gebeuren.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 jun 2022, 17:56 Je bekijkt het eigenlijk een beetje verkeerd. Infrabel denkt met de huidige planwijze al op lange termijn, er worden dan ook alleen maar dingen gebouwd die ook op lange termijn renderen. Het is net met een wensdienstregeling met lage ambitie dat je aan kortetermijnpmanning doet. Je spreekt jezelf ook tegen: als het lang duurt eer investeringen renderen kan je toch niemand betichten van kortetermijndenken?
Je denk te veel in termen van alles of niets. Ook bij een wensdienstregeling op lange termijn kun je tussenstappen bepalen waarmee je al een deel van de winst kunt incasseren. Dat doen ook de Zwitsers. Die zijn overigens ook al enkele decennia bezig.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 jun 2022, 19:16
Shrek schreef: 03 jun 2022, 17:56 Je bekijkt het eigenlijk een beetje verkeerd. Infrabel denkt met de huidige planwijze al op lange termijn, er worden dan ook alleen maar dingen gebouwd die ook op lange termijn renderen. Het is net met een wensdienstregeling met lage ambitie dat je aan kortetermijnpmanning doet. Je spreekt jezelf ook tegen: als het lang duurt eer investeringen renderen kan je toch niemand betichten van kortetermijndenken?
Je denk te veel in termen van alles of niets. Ook bij een wensdienstregeling op lange termijn kun je tussenstappen bepalen waarmee je al een deel van de winst kunt incasseren. Dat doen ook de Zwitsers. Die zijn overigens ook al enkele decennia bezig.

Groetjes,
Rian
Tussenstappen waarmee je al een deel van de winst kan incasseren is exact wat Infrabel vandaag doet zonder wensdienstregeling, wat denk je dan nog te winnen bij zo'n oefening?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 jun 2022, 19:20
rvdborgt schreef: 03 jun 2022, 19:16 Je denk te veel in termen van alles of niets. Ook bij een wensdienstregeling op lange termijn kun je tussenstappen bepalen waarmee je al een deel van de winst kunt incasseren. Dat doen ook de Zwitsers. Die zijn overigens ook al enkele decennia bezig.
Tussenstappen waarmee je al een deel van de winst kan incasseren is exact wat Infrabel vandaag doet zonder wensdienstregeling, wat denk je dan nog te winnen bij zo'n oefening?
Als je geen wensdienstregeling hebt, hoe weet je dan waar je naartoe werkt?
Uiteraard zijn er altijd wel maatregelen die in elk scenario goed zijn (zoals op Gent - Brugge), maar dat geldt zeker niet overal voor. Bepaalde zaken komen alleen boven water als je een wensdienstregeling maakt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie