"Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

pietje schreef: 08 jun 2022, 13:40 dat laatste zou ik toch graag onderbouwd zien.
het 4sporige stuk tussen Leuven en Schaarbeek wordt voldoende gebruikt om 4 sporen te verantwoorden, maar het lijkt mij heel sterk om te zeggen dat het soms bijna vol zit, laat staan dat er bijna een tekort is.
Pietje het volstaat om zelf de planner te openen en treinen te tellen in 1 richting.

Treinen die de volledige lijn benutten:
1 IC naar Eupen (5xx)
1 IC naar Genk (15xx)
1 IC naar Welkenraedt (4xx)
1 IC naar Luik Guillemins (17xx)
1 IC naar Tongeren (22xx)
2 S2 naar Leuven (36xx en 37xx, beide de hoge nummers boven 50)


Treinen tussen brussel noord en de luchthaven:
1 IC naar Amsterdam (92xx)
1 IC naar luchthaven (uit doornik) (19xx)
1 IC naar luchthaven (uit Oostende) (23xx)


Treinen tussen Diegem en luchthaven:
1 IC uit Dinant (25xx)


Treinen tussen luchthaven en Leuven:
1 IC naar Hasselt (26xx)
1 IC naar Landen (36xx)

Treinen tussen Diegem en Leuven:
1 S9 (32xx)

Tijdens de spits heb je nog heel wat P treinen die via deze lijn gaan van Brussel noord naar Leuven
Tussen 16-17u
P 8301/P8400/P8302

Tussen 17-18u
P8445/P8401/

Tussen 18-19u
P8446/P8304

Daarbij moeten we nog rekening houden dat de S9 en P treinen een afwijkend patroon van haltes hebben tov de S2 alsook de IC van/naar Doornik.
Deze puzzel in elkaar doen passen op dit stukje spoor van amper 29 km (Leuven ligt op 28,8 km van Brussel Noord)
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 07 jun 2022, 21:51
K V B schreef: 07 jun 2022, 13:56
Shrek schreef: 04 jun 2022, 00:37 Je hebt geen exacte dienstregeling nodig om efficiënt infrastructuur te ontwerpen, een goed zicht op de verkeersstromen volstaat.
De SBB bijvoorbeeld is op dit moment bezig met het bouwen van de dive-under aan de oostkant van Bern. Aan de westkant doen ze dat niet.
Ze zijn bij Liestal het hele station op vier sporen aan het brengen, maar de vlakke aftakking bij de Adlertunnel blijft.
Op Zug - Arth Goldau heeft men bij Walchwil een stuk dubbel spoor gebouwd. Waarom precies daar?

Allemaal op basis van een ontwerp dienstregeling.

Als op basis van je wens dienstregeling blijkt dat een vlakke verbinding volstaat dan bouw je geen fly over. Als blijkt dat een enkel dubbelspoor eiland genoeg is, dan breng je niet de hele lijn op dubbelspoor. Enz. Het laat toe om inderdaad het beperkte geld zo optimaal mogelijk in te zetten.
Fijn dat dat in Zwitserland werkt, maar hier brengt zoiets geen zoden aan de dijk. Dat de Zwitsers geld hebben voor flyovers overal te lande is mooi en ik gun hen dat volledgi, maar Infrabel krijgt niet eens geld voor één flyover in Brussel-Noord. Dat zegt toch al genoeg? Je kan wel filosoferen over een ideaal net met de ideale dienstregeling en wat daar allemaal voor nodig is, maar als het 50 jaar duurt om het geld bijeen te schrapen is dat alleen maar goed voor enkele hobbyisten op een terrasje bij een goed glas, niet voor mensen die serieus met spoorwegen bezig zijn.

Trouwens, de Zwitserse oplossing is ook niet altijd beter hoor. Op dat lijntje Goldau-Zug hebben ze op 12 kilometer in vogelvlucht maar liefst 4 mogelijkheden waar treinen kunnen kruisen. Dat kost een fortuin aan bouw en onderhoud van wissels, zoveel geld hebben we hier in België gewoon niet. Moest het geen bergreliëf zijn was de hele spoorlijn verdubbelen sowieso een pak goedkoper geweest. De Zwitsers doen wat ze kunnen met het reliëf waarin ze geprangt zitten, maar dat is zeker geen voorbeeldoplossing voor de rest van de wereld.
K V B schreef: 07 jun 2022, 13:56

En dan komen we weer bij bijvoorbeeld Gent - Brugge. De schade die die uitbouw op vier sporen aan de dorpskernen van sommige plaatsen langs de lijn aanricht is behoorlijk aanzienlijk. Het lijkt me ook dat die lijn breder behoud wordt dan men bijvoorbeeld in Nederland doet. (Heeft men bij de Infrabel niet door dat een spoorlijn geen autosnelweg is?)

Ik heb hier al een paar keer gevraagd hoeveel goederentreinen op dit moment die lijn gebruiken, en hoeveel men veracht dat dit in de toekomst zullen zijn? Maar daar komt dus nooit antwoord op. Blijkbaar weet niemand dat.

Persoonlijk denk ik dat men beter een nieuwe goederenspoorlijn van Zeebrugge naar Antwerpen via Zelzate had gebouwd, langs de expresweg. Daarmee kan men het goederenverkeer verder van het reizigersverkeer scheiden en haalt men de goederentreinen weg uit de dorpskernen. Voor een intensieve reizigersdienst zijn twee sporen, met een inhaalmogelijkheid in Aalter voldoende.
Ik snap uw fascinatie met Gent-Brugge echt niet hoor, dat is een project dat absoluut nodig is en waar niet het minste twijfel over bestaat.
Als je persé het nut van wensdienstregelingen wil aantonen, gebruik dan op zijn minst projecten waarvan het nu twijfelachtig is zoals de verdubbeling van Alken-Landen of Lint-Lier. Op Brugge-Gent kunnen vandaag 2 goederentreinen per uur passeren overdag en dat is te weinig. Hoeveel moeten het er dan zijn? Het antwoord is heel onzwitsers: Zoveel mogelijk! Het heeft geen enkele zin hier een exact getal op te plakken en te beginnen dienstregelingen uitwerken. Als je bijvoorbeeld 6 goederentreinen per uur vanuit Zeebrugge richting binnenland wil sturen kom je er al snel op uit dat je in Gent twee vertakkingen mag gaan ondertunnelen, dat Y Wetteren een flyover nodig heeft, dat Brugge-Blauwe toren zijn 3e spoor moet krijgen, dat Gent-Lokeren op zijn minst 3 sporen moet krijgen, dat Dendermonde helemaal verbouwd moet worden, Lokeren-St-Niklaas 4 sporen moet krijgen,... kortom je bent tegen de helft van de eeuw nog niet klaar. In Zwitserland daarentegen zou zoiets op 10 jaar tijd gebouwd zijn, dan kan je natuurlijk al eens op voorhand exacte dienstregelingen gaan uittekenen, ze zullen immers ooit echt gereden worden.
Bij ons heeft het dus geen enkele zin een dienstregeling met 6 goederentreinen per uur over Brugge-Gent nu te gaan uittekenen. Wat doe je dan wel? Je zoekt de grootste bottleneck op de goederenas en lost die op met een oplossing die toekomstvast is en ooit wel die 6/u kan waarmaken, misschien zelfs 8 of 9. Dan is de bottleneck van die 2 per uur tenminste opgelost en kan je naar 3 gaan. Je 4 sporen zijn met 3 goederentreinen per uur uiteraard nog niet volledig benut, maar dat is niet erg, ooit zullen ze dat wel zijn en dan zal niemand nog het nut in twijfel trekken.
Beste Shrek,,
Ik denk dat die fascinatie komt door het feit dat die man zijn origines daar liggen (heb ik begrepen uit zijn posts),en dan heb je een eigen kijk op de ontwikkeling.Not in my backyard.
Iedereen wil meer treinen maar niet door mijn dorp,iedereen wil windmolens ,maar niet in mijn gezichtveld.
Verbreding Schipdonkkanaal,daar waren ook veel mensen tegen met dezelfde argumentatie.

In feite kan je die observatie op elke uitbereiding toepassen (autoweg/spoorweg/waterweg). Maar als je zelf niet van Erps Kwerps/Herent of andere dorpen bent langs de lijn 36 zal die kijk anders zijn op die verbreding.
Als je de kaart van Belgie bekijkt en de huidige spoorlijnen zal elke verbreding/uitbereiding schade toebrengen aan "dorpskernen".
Als ik hoor hoe het Ventilus project de gevoelens doet beroeren,dan stel ik mij vragen hoe we de vervoerscapaciteit van de spoorwegen/openbaar vervoer kunnen uit bereiden zonder "schade" toe te brengen aan dorpskernen of stadskernen? Alles onder de grond...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steve »

Steven schreef: 08 jun 2022, 16:14
pietje schreef: 08 jun 2022, 13:40 dat laatste zou ik toch graag onderbouwd zien.
het 4sporige stuk tussen Leuven en Schaarbeek wordt voldoende gebruikt om 4 sporen te verantwoorden, maar het lijkt mij heel sterk om te zeggen dat het soms bijna vol zit, laat staan dat er bijna een tekort is.
Pietje het volstaat om zelf de planner te openen en treinen te tellen in 1 richting.

Treinen die de volledige lijn benutten:
1 IC naar Eupen (5xx)
1 IC naar Genk (15xx)
1 IC naar Welkenraedt (4xx)
1 IC naar Luik Guillemins (17xx)
1 IC naar Tongeren (22xx)
2 S2 naar Leuven (36xx en 37xx, beide de hoge nummers boven 50)


Treinen tussen brussel noord en de luchthaven:
1 IC naar Amsterdam (92xx)
1 IC naar luchthaven (uit doornik) (19xx)
1 IC naar luchthaven (uit Oostende) (23xx)


Treinen tussen Diegem en luchthaven:
1 IC uit Dinant (25xx)


Treinen tussen luchthaven en Leuven:
1 IC naar Hasselt (26xx)
1 IC naar Landen (36xx)

Treinen tussen Diegem en Leuven:
1 S9 (32xx)

Tijdens de spits heb je nog heel wat P treinen die via deze lijn gaan van Brussel noord naar Leuven
Tussen 16-17u
P 8301/P8400/P8302

Tussen 17-18u
P8445/P8401/

Tussen 18-19u
P8446/P8304

Daarbij moeten we nog rekening houden dat de S9 en P treinen een afwijkend patroon van haltes hebben tov de S2 alsook de IC van/naar Doornik.
Deze puzzel in elkaar doen passen op dit stukje spoor van amper 29 km (Leuven ligt op 28,8 km van Brussel Noord)
Het grootste probleem lijkt mij niet zozeer het zuivere aantal treinen (met 4 sporen heb je in theorie een heel hoog debiet als alle treinen dezelfde route volgen en min of meer dezelfde snelheid hebben), maar wel de vele weefbewegingen. In het bijzonder van en naar L26 (tussen Diegem en Haren), de luchthaven via L36C (tussen Zaventem en Nossegem) en in mindere mate L53 (tussen Herent en Leuven, rechtstreekse treinen naar Hasselt en verder). Ondanks alle fly-overs en dive-unders beperken al die bewegingen de capaciteit natuurlijk omdat die treinen flink moeten afremmen en optrekken bij al die aansluitingen.

In het bovenstaande overzicht zijn de Thalyssen en ICE's (gemiddeld 1x per uur per richting) en de S19 (Charleroi - luchthaven, voormalige IC) overigens nog niet meegeteld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Steven »

De S19 gaat normaal via lijn 25N (een mini stukje) de luchthaven in om daar de IC naar Dinant te worden :wink: , Thalys en ICE vergat ik inderdaad nog.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 08 jun 2022, 13:40 dat laatste zou ik toch graag onderbouwd zien.
het 4sporige stuk tussen Leuven en Schaarbeek wordt voldoende gebruikt om 4 sporen te verantwoorden, maar het lijkt mij heel sterk om te zeggen dat het soms bijna vol zit, laat staan dat er bijna een tekort is.
Op L36N zelf zijn er nog 4 rijpaden per uur beschikbaar, maar zolang er geen extra flyovers rond Brussel-Noord komen, kunnen die niet benut worden. De bottleneck bevindt zich vandaag dus niet op die 4 sporen, maar wat verderop.
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: "Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven"

Bericht door ovspotter_be »

Is dit het eerste "variabele" tarief van deze nieuwe beheersovereenkomt?

NMBS lanceert het Off-Peak Summer Abo, iedereen met een standaardabonnement kan onbeperkt reizen voor 1 maand tijdens de zomervakantie voor €59 in 2e klasse en €89 in 1e klasse.
Tijdens de week is reizen toegestaan vanaf 09:00, net zoals het seniorenbiljet, tijdens het weekend, op feestdagen en de verlengde weekends van de Nationale Feestdag en O.L.V. Hemelvaart is er geen restrictie.

Wel raar dat ze op de website ook vermelden dat dit is voor reizigers met een netabonnement, terwijl deze sowieso al onbeperkt mochten reizen, alleen kunnen ze nu eventueel voor €89/maand "upgraden" naar 1e klasse.
Plaats reactie