Binnenlandse nachttreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Davy »

Inderdaad. De winst met meer avondtreinen zal groter zijn dan het verlies van minder ochtendtreinen.
Dit voorstel is ook ingegeven met het idee dat je dit met hetzelfde aantal personeel doet en je de werkvensters niet inkort, je verschuift het alleen maar.
Het sluit ook aan op de evolutie dat vrijetijdsritten met het OV steeds belangrijker worden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Ik neem wel eens de 5:24 in Gent naar Eupen (dat is de 3e trein in Gent naar Brussel), en ook wel eens de voorlaastste trein uit Brussel naar Gent; de bezetting 's avonds is vele malen hoger dan 's ochtends: maximum een 100- tal reizigers 's ochtends morgens (bezetting rond de 10%, en veel minder voorbij Brussel), terwijl 's avonds de bezetting rond 50% ligt (maar enkele wagons zijn dan afgesloten).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Bij De Lijn is het nog extremer: op bijna alle lijnen heb je een eerste rit rond 6:30, maar is het ook gedaan om 18:30.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 29 mei 2022, 01:52 De enige echt nachtnetten dat er zijn (waar ik van weet) is het Gentse nachtnet, een aantal avond- en nachtlijnen van De Lijn en de NOCTIS-bussen van de MIVB.
Het Gentse nachtnet is eeder een laatavondnet. Tussen 23u en 23u30 is het over en uit met tram en bus in Gent, de nachtbussen rijden dan om de 45 minuten nog 3 ritten op een deeltje van de 8 belangrijkste lijnen, maar enkel staduitwaarts en enkel binnen Gent. Dus niet naar Merelbeke, Evergem of Lochristi. Om 1u is het gedaan, ook in het weekend.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Adler »

rdv schreef: 30 mei 2022, 19:58 Bij De Lijn is het nog extremer: op bijna alle lijnen heb je een eerste rit rond 6:30, maar is het ook gedaan om 18:30.
Niet overdrijven he.
Ik heb eens 5 totaal willekeurige lijnen gecheckt over heel Vlaanderen in alle provincies.
Bij alle 5 was de laatste bus na 23u.
Die 18.30u die u noemt is dus zeker geen algemeenheid.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Onzorgvuldigheid van mij - ik dacht aan lijnen buiten de stad in Oost-Vlaanderen. Zelfs op voorstadslijnen zoals Gent-Beervelde of Gent-Nazareth zijn de laatste vertrekken in Gent-Centrum kort na 20u. Erna zijn er nog wel vertrekken, maar die rijden niet verder dan Lochristi of Zwijnaarde.
OK, 18u30 is overdreven, maar na 20u is het aanbod op niet-stadslijnen toch wel schaars.
In Gent vertrekt er geen enkele streeklijn na 22u in de week. Enige uitzondering is lijn 34 met laatste vertrek om 22:45. En een aantal stadslijnen rijdt na 20u slechts op een deel van het traject (lijn 6, lijn 8, lijn 20).

Ook rond Brussel zijn er heel wat lijnen die volledig of gedeeltelijk ophouden voor 23u.

Maar soit, het gaat hier over nachttreinen.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Reuel »

Ik denk dat niet enkel de treinen, maar heel wat OV op veel plekken wat te kort schiet 's avonds. Tussen de grotere steden in de Vlaamse ruit valt het wel mee, maar het reizigerspotentieel voor latere treinen (bij uitbreiding het gehele OV) lijkt me énorm, toch zeker in het weekend voor de steden in hun hinterland.

Of dat nu om echte nachttreinen moet gaan met vertrek in putje in de nacht, laat ik in het midden. Het risico op "vodden en vuiligheid" lijkt me wel groter. Dat neemt niet weg dat een speciaal avond of nachtaanbod treinen, zoals bvb bij de Gentse Feesten of een festival of zelfs vanuit de kuststations in de zomer niet onaangenaam kan zijn. En vooral pakken autoverkeer van de wegen kan halen.

Een culturele uitstap, een horeca-bezoek, receptie, gewoon ergens op bezoek bij vrienden, een zomerse avondwandeling ergens aan de kust... moet toch mogelijk zijn om te doen zonder wagen. Niks zo aangenaam om op uw gemak naar huis te laten vervoeren later op de avond zonder je op te jagen of de climax van je concert te missen.

De maatschappelijke opbrengsten lijken me ook groot: meer tijd voor sociale activiteiten, ontspanning opbrengsten voor de horeca, op termijn lagere maatschappelijke kosten door het vermijden van ongevallen door vermoeidheid of alcoholconsumptie,...
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door BlackEagle »

Om even de discussie samen te vatten: nachttreinen elke nacht zijn onmogelijk vanwege werkvensters voor het onderhoud, maar twee zaken lijken dan toch wel echt realistisch en zouden wel wat reizigers op de trein kunnen krijgen:
1) Een nachtnet op de nachten vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag, met bv. elk uur (of elke twee uur) een trein tussen de grote steden en eventueel op een aantal S-lijnen.
2) Uitbreiding van de amplitudes 's avonds.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

Als er nu één nacht is waarop we ze echt niet willen is het zaterdag-zondag. Dan rijden er ook geen goederentreinen en gebeuren dus de meest ingrijpende werken. Denk maar aan het compleet afschakelen van tractieonderstations of softwareupdates aan de EBP. Zaterdag-zondag zal dus de laatste nacht zijn waarin er treinen rijden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 31 mei 2022, 17:21 Als er nu één nacht is waarop we ze echt niet willen is het zaterdag-zondag. Dan rijden er ook geen goederentreinen en gebeuren dus de meest ingrijpende werken. Denk maar aan het compleet afschakelen van tractieonderstations of softwareupdates aan de EBP. Zaterdag-zondag zal dus de laatste nacht zijn waarin er treinen rijden.
Dat is nu juist de nacht waarop er het meeste potentieel is.
Hoe vaak wordt een tractieonderstation afgeschakeld?
Hoe vaak zijn er EBP-software-updates?

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Hoe vaak zijn er EBP-software-updates?
En waarom kunnen die niet net zo goed in de nacht van maandag op dinsdag? (om maar iets te noemen)
Ok, dat er thans een regel schijnt te zijn dat er in de nacht van za op zo geen goederentreinen rijden zou dan misschien moeten herbekeken worden - dat staat toch ook niet in steen gebeiteld?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 mei 2022, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door groentje »

Bijna elk weekend wel ergens te lande, heb ik de indruk. De nacht van zaterdag op zondag is inderdaad erg druk qua werken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 31 mei 2022, 18:11 Dat is nu juist de nacht waarop er het meeste potentieel is.
Hoe vaak wordt een tractieonderstation afgeschakeld?
Hoe vaak zijn er EBP-software-updates?
Dat is bijna maandelijks en vooral vaak niet lang op voorhand geweten. Je kan dus op zaterdagnacht onmogelijk een betrouwbare dienstregeling organiseren.
Iets waar de bestuurders van de enige treinen die dan wel rijden -de Infrabel werktreinen- steen en been over klagen. Ze staan soms urenlang stil omdat er overal gewerkt wordt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

En moet het dan echt door dik en dun de nacht van zaterdag op zondag zijn? Wat is er verkeerd aan (ik zeg maar wat) de nacht van dinsdag op woensdag? Het klinkt toch sterk naar de aloude instelling van "pendelaars bovenal" en natuurlijk zal die trafiek minst van al verstoord worden in het weekeinde.
Overigens heb ik niets te zeggen over onderstations, maar uit professionele ervaring bevestig ik graag dat updates van software in de meeste omgevingen vlotjes kunnen ingepland worden - het hele verhaal omvat niet meer dan 1/ stop de dienst (enkele seconden) 2/ update de software (enkele minuten, door de band) 3/ start de dienst en check de functionaliteit volgens draaiboek (een kwartierke of zo, in de meeste omgevingen) 3a/ indien niet goed, draai terug en herstart oude versie, sluit operatie af als "niet succesvol" herstart gebruik 3b/ indien wel ok, sluit operatie af als "succesvol" en herstart gebruik. Neemt zelden meer dan éen uur in beslag, al kan ik me wel voorstellen dat de validatie langer kan duren in een veiligheidskritische situatie zoals het spoorbedrijf. Maar dan nog: software zou niet meer dan twee bijwerkingen per jaar mogen nodig hebben, of het moet echt wel camelot zijn.

En v.w.b. "niet lang op voorhand geweten" : dat wijst op een stevig tekort aan professionele planning. In elke ietwat degelijke organisatie is er een jaarkalender voor ingrijpende onderhoudswerkzaamheden. Ja, natuurlijk kan er al eens iets dringends tussendoor komen, daarvoor zijn er dan ook wel procedures; maar bv. de genoemde software-updates van de EBP zullen zelden dringend zijn, en kunnen dus normaliter opgenomen worden in de jaarplanning.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 mei 2022, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mei 2022, 17:21 Als er nu één nacht is waarop we ze echt niet willen is het zaterdag-zondag. Dan rijden er ook geen goederentreinen en gebeuren dus de meest ingrijpende werken. Denk maar aan het compleet afschakelen van tractieonderstations of softwareupdates aan de EBP. Zaterdag-zondag zal dus de laatste nacht zijn waarin er treinen rijden.
Hoe doen ze al dit soort werken allemaal in landen waar wel dagelijks nachttreinen rijden ?
Plaats reactie