Binnenlandse nachttreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door overweg13 »

TKR schreef: 29 mei 2022, 17:19 Ik ben zeker voorstander van latere treinen. De laatste trein van Gent naar Aalst is reeds om 22.12. Voor een avondje op restaurant moet je je haasten, naar de cinema gaan is onmogelijk.
Als berucht autoloze (zonder rijbewijs) met een vrouw die absoluut niet graag rijdt, kreeg ik eens de vraag wat we dan deden als we ergens naartoe moesten waar we niet geraakten omdat er geen OV (meer) was. Ik antwoordde laconiek: dan gaan we niet. En dat was niet zomaar een gratuite uitspraak. Onlangs nog moesten we naar een trouwfeest in Horpmaal op een zaterdagavond : er geraken was niet echt een probleem, mits een wandeling van een klein half uur, maar we zouden al na een uur moeten terugkeren om nog thuis te geraken. En dus gingen we niet, met als reden dat het onbereikbaar was met het OV. Hetzelfde trouwens met bijv. film: de namiddagvoorstellingen waren altijd een stuk rustiger en gemakkelijk bereikbaar, in Gent, Antwerpen of Brussel. En het uitgaansleven heeft ons nooit geïnteresseerd. Ik begrijp wel dat dit voor velen totaal onbegrijpelijk is, als ik zie hoe corona niets veranderd heeft aan onze verwoestende mentaliteit.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 29 mei 2022, 18:27 ...hoe corona niets veranderd heeft aan onze verwoestende mentaliteit.
Hier ben je me toch even kwijt...

Verwoestend ?
Waar ligt de grens dan precies ?
En waarom ?

Namiddagvoorstelling in de cinema = ok.
Avondvoorstelling in de cinema = verwoestend.

Dag gaan wandelen in de Ardennen = ok.
Trouwfeest in Haspengouw = verwoestend.

Of begrijp ik het verkeerd ?
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door JPV »

Portbou schreef: 29 mei 2022, 20:55 Hier ben je me toch even kwijt...
Ik denk eerder dat het een idee is van "alles moet kunnen direct en 24/24". Een beetje trager leven kan veel levenskwaliteit opleveren (al zou ik bovenstaande poster aanraden om dan eerder een nacht te overnachten in de buurt van de feestzaal ipv gewoon niet te gaan.

Nachttreinen lijken me een slecht idee omwille van verschillende redenen:
- personeelsgebrek/onderhoud (zoals hierboven al gezegd)
- nachtrust van wie in de buurt van een spoor woont (nu heb je sommige lijnen toch relatieve rust tussen 23 en 5 uur)
- wat bij overstappen die niet gegarandeerd kunnen worden? Als je 1 trein per uur hebt tussen Gent en Brussel, moet je ook nog aansluitingen hebben in Gent voor bvb Brugge, Kortrijk of Antwerpen.
- hoeveel treinen heb je nodig om een minimum van dienstverlenging te garanderen?
- Welke treinen laat je rijden? Voor fuifbeesten zijn vooral stoptreinen interessant, maar lange afstanden zullen wss rendabeler zijn
- Als de treinen rijden, moeten dan ook direct de bussen rijden? Want anders sta je daar aan het station...
- Fuiftreinen zullen véél meer kans op criminaliteit/miserie (kots, ...) opleveren.

Mij lijkt het dat er véél meer andere zaken zijn waarbij men zich bezig kan houden ipv dit.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Adler »

Men vindt nu al geen personeel om alle treinen overdag te laten rijden.
Waar gaat men dan personeel vinden voor nachttreinen ?
En dan zijn het niet enkel treinbegeleiders maar ook treinbestuurders, stationspersoneel, veiligheidspersoneel, enz....
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door groentje »

In se ben ik niet tegen een beperkt nachtnet, maar zou al enorm blij zijn met een uitbreiding van de amplitude. De laatste trein ergens om 21 u, in sommige gevallen zelfs nog vroeger (laatste vertrek uit De Panne is al om 20:52...) Is gewoon te vroeg. Idealiter is voor mij het laatste vertrek rond 23 u, en rond middernacht in de grote stations, op z'n minst voor de omliggende stations. Dat er geen trein meer zou zijn van pakweg Genk helemaal naar Blankenberge om 23 u, daar wil ik nog inkomen, maar naar Hasselt en Leuven lijkt me toch behoorlijk basic.
Dat gezegd hebbende, laat ons eerst kijken om de huidige dienstregeling volledig uit te voeren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef: 29 mei 2022, 20:55
Of begrijp ik het verkeerd ?
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt en dan is dat mijn fout, door een onzorgvuldige en overtrokken woordkeuze. Laat het ons bij een ontgoochelende mentaliteit houden, van alles moet kunnen, alles moet mogen, we willen alles. Die ontgoocheling komt voort uit de voorbije twee jaar toen we dankzij corona een stap leken te zetten naar een andere maatschappij. Dat werd trouwens met zoveel woorden door de psychologen en andere experts aangekondigd. Tot mijn grote ontgoocheling is daar niets van in huis gekomen, integendeel, de niet zo brave burger is bezig aan een enorme inhaalbeweging. Ik geef maar een paar symptomen: het autoverkeer zit opnieuw aan het niveau van voor corona, er zijn meer festivals dan ooit en ze duren ook nog langer, de vliegtuigen raken weer vol voor exotische reizen, consumerism scheert hoge toppen en dat is maar een redelijk willekeurige selectie. Ook van de oorlog in Oekraïne wordt gezegd dat de wereld er na afloop helemaal anders uit zal zien. Wedden van niet?
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Davy »

Adler schreef: 30 mei 2022, 07:52 Men vindt nu al geen personeel om alle treinen overdag te laten rijden.
Waar gaat men dan personeel vinden voor nachttreinen ?
En dan zijn het niet enkel treinbegeleiders maar ook treinbestuurders, stationspersoneel, veiligheidspersoneel, enz....
Dat is de reden waarom ik eerst pleit voor een verschuiving, zodat je in deze krappe tijd geen extra personeel nodig hebt. Ritten soms heel vroeg in de ochtend eruit en in de plaats een latere trein. Beetje laaghangend fruit, ik denk dat meer reizigers baat hebben met een latere trein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Steven »

Davy dan ga je de mensen in ploegen volledig tegen je krijgen. Het is nu al een drama voor velen die in ploegen werken om de vroege shift met OV te doen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door stijn »

Een echt nachtnet zal wel heel moeilijk zijn, maar voor de voorstellingen / restuarantbezoeken zou bvb. enkel op vrijdag en zaterdag een latere trein uit de centrumsteden veel mensen kunnen helpen om uit de auto te blijven... een voorbeeld is hier het Leuvense busnachtnet... dat rijdt enkel op vrijdag en zaterdag... zelfs tot 3:00, maar dat zou voor de trein overkill zijn.

Misschien dat daar een compromis kan gevonden worden tussen werkvensters , niet overdreven veel extra treinen per jaar en toch zorgen dat mensen veilig thuis geraken zonder een auto.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door groentje »

Vroege treinen zijn inderdaad ook geen luxe. Het is de reden waarom ik niet bij mijn grootmoeder kon inwonen toen ik bij het spoor begon, de eerste trein uit Dendermonde naar Brussel vertrok al om halfzeven, een beetje laat als je al om zes moet beginnen... Ook vanuit Antwerpen lukt het 's weekends maar om nét te laat te zijn dankzij een omwegje via de luchthaven. Maar er zijn inderdaad erg grote verschillen tussen lijnen die niet altijd even goed te verklaren zijn.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Davy »

Steven schreef: 30 mei 2022, 10:04 Davy dan ga je de mensen in ploegen volledig tegen je krijgen. Het is nu al een drama voor velen die in ploegen werken om de vroege shift met OV te doen.
Ik vraag me dat af of dit echt zo'n ramp is... veel ploegenarbeid zit in de industriegebieden en havens, ver weg van stations.
Ik werk zelf in ploegen in de haven, OV is daar nooit een optie, de auto is daar gewoon veel sneller.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Er is toch ook veel ploegenwerk dat wel met het openbaar vervoer bereikbaar zou kunnen zijn, ik denk dan vooral aan ziekenhuizen - het kan ook voordelen hebben dat die dicht bij een station liggen. En dan ook natuurlijk het eigen spoorpersoneel.

Bovendien: als er een beter aanbod was op die gekke uren van de ploegen, dan zouden dergelijke bedrijven er een punt van kunnen maken om zich te vestigen bij een station. Thans krijgen ze daar weinig aanzet toe.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Portbou »

De mensen doen inderdaad weer als vanouds.
En ik zou graag hebben dat we de trein kunnen inzetten als "milderende" factor. En dat gebeurt onvoldoende.

overweg13 schreef: 30 mei 2022, 08:37 het autoverkeer zit opnieuw aan het niveau van voor corona,
Een ruimere dienstverlening (frequentie, amplitude,...) kan mensen uit hun auto krijgen.
Een betrouwbare dienstverlening (bvb. : niet staken, niet te lichtzinnig een volledige lijn afsluiten voor werken/ongeval) kan mensen uit hun auto krijgen.

(En ook : het afschaffen van al die bedrijfswagens waarmee veel te veel mensen ook in hun vrije tijd "gratis" rijden... Maar daar kunnen de spoorwegen niet aan doen.)

overweg13 schreef: 30 mei 2022, 08:37 er zijn meer festivals dan ooit en ze duren ook nog langer
Inzet van speciale treinen kunnen alvast het autoverkeer naar deze festivals minderen.

overweg13 schreef: 30 mei 2022, 08:37 de vliegtuigen raken weer vol voor exotische reizen
Het is dan ook nog steeds 100x makkelijker om op het internet een vlucht van Brussel naar Bangkok en een aansluiting naar Pattaya te boeken, dan een treinreis naar - ik zeg maar wat - de D-Day stranden in Normandië. En dan heb ik het nog niet over de prijzen die gevraagd worden voor treintrips van nauwelijks een paar 100km over de grens.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Steven »

Inderdaad het aanbod op vroege uren kan beter. Daar werd ooit al het mes ingezet met de nodige opmerkingen op social media toen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 30 mei 2022, 10:04 Davy dan ga je de mensen in ploegen volledig tegen je krijgen. Het is nu al een drama voor velen die in ploegen werken om de vroege shift met OV te doen.
Nu stoppen de treinen te vroeg voor een deel van de avondshifters, door de amplitude te verschuiven naar de avond bedien je zowel de avondshifters als de uitgaanders (maar ook mensen die avondlessen volgen bvb) terwijl je met de vroege treinen nu enkel de vroegochtendshift en een verdwaalde student bedient.
Plaats reactie