Binnenlandse nachttreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mei 2022, 19:24 Hoe doen ze al dit soort werken allemaal in landen waar wel dagelijks nachttreinen rijden ?
In het VK rijden de nachttreinen 6 nachten per week en zijn er steeds meerdere routes waarlangs ze kunnen rijden zodat telkens op de andere route gewerkt kan worden. De nacht za-zo rijden er dan geen treinen zodat de grotere werven kunnen plaatsvinden.
Dat is het systeem dat het dichtst bij dat van ons aanleunt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mei 2022, 19:44
Portbou schreef: 31 mei 2022, 19:24 Hoe doen ze al dit soort werken allemaal in landen waar wel dagelijks nachttreinen rijden ?
In het VK rijden de nachttreinen 6 nachten per week en zijn er steeds meerdere routes waarlangs ze kunnen rijden zodat telkens op de andere route gewerkt kan worden. De nacht za-zo rijden er dan geen treinen zodat de grotere werven kunnen plaatsvinden.
Dat is het systeem dat het dichtst bij dat van ons aanleunt.
Duitsland, Oostenrijk, Italië, Tsjechië, Slowakije,... Allemaal landen met dagelijks meerdere nachttreinen.
Hoe doen zij het ?
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door BlackEagle »

De nacht van zaterdag op zondag lijkt inderdaad wel dé nacht waarop nachttreinen het meest tot hun recht kunnen komen. Dat, gecombineerd met het feit dat het Federaal Planbureau vooral een toekomst ziet in recreatief treinvervoer en minder in woon-werkverkeer, moet toch een belletje doen rinkelen dat er andere manieren zijn om dat werkvenster te vinden.

Een creatieve oplossing zou ook nog kunnen zijn om de amplitude op zondagochtend in te korten, zodat het werkvenster min of meer behouden blijft. Er zijn wel wat lijnen waar al om 6u of om 7u zondagochtend een trein rijdt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar überhaupt iemand op zit (en vast veel minder dan op een trein om zondagochtend 2u bijvoorbeeld...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 31 mei 2022, 22:42 De nacht van zaterdag op zondag lijkt inderdaad wel dé nacht waarop nachttreinen het meest tot hun recht kunnen komen. Dat, gecombineerd met het feit dat het Federaal Planbureau vooral een toekomst ziet in recreatief treinvervoer en minder in woon-werkverkeer, moet toch een belletje doen rinkelen dat er andere manieren zijn om dat werkvenster te vinden.
Tegenover dat belletje hangt de gigantische klok van de haven van Antwerpen die op alle momenten behalve zaterdagnacht/zondagochtend treinen wil hebben. Daar is het eigenlijk allemaal op afgestemd.
Bovendien zijn de amplitudes in het weekend al kleiner, dan is een gat van 6u vinden een stuk eenvoudiger dan in de week.
BlackEagle schreef: 31 mei 2022, 22:42 Een creatieve oplossing zou ook nog kunnen zijn om de amplitude op zondagochtend in te korten, zodat het werkvenster min of meer behouden blijft. Er zijn wel wat lijnen waar al om 6u of om 7u zondagochtend een trein rijdt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat daar überhaupt iemand op zit (en vast veel minder dan op een trein om zondagochtend 2u bijvoorbeeld...)
Ik neem regelmatig een vroege trein in het weekend om op uitstap te gaan en daar zie ik toch steeds redelijk wat reizigers. Zeker als je wat verder wil gaan (zoals de zee of de Ardennen) zijn vroege treinen echt wel nodig om er te geraken.
Kortom: lijnsluitingen zijn nooit zonder nadelige gevolgen voor de reizigers of goederen, het gaat erom het minste kwaad te vinden.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Meestal zijn concerten/culturele activiteiten afgelopen rond 22/23u. Meer treinen op de avond (op vrijdag en zaterdag) akkoord, maar niet tot in een gat in de nacht. In België kennen we geen cultuur van nachtwerk en dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben dat we op dit moment geen nachtnet hebben. Persoonlijk vind ik dat nachtwerk zich moet beperken tot het meest essentiële (de zorg, hulpdiensten...) dus laat die binnenlandse nachttreinen maar achterwege.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mei 2022, 20:27 Duitsland, Oostenrijk, Italië, Tsjechië, Slowakije,... Allemaal landen met dagelijks meerdere nachttreinen.
Hoe doen zij het ?
Ik ga ze niet allemaal opzoeken, maar in bijvoorbeeld Oostenrijk rijden er in de weeknachten gedurende enkele uren 's nachts geen reizigerstreinen. De nachttreinen zijn dan al het land uit/nog niet in. Die werkvensters zijn wel telkens een stuk korter dan ons "groot" venster op zaterdagnacht.
Werken met meer maar kortere vensters kan, uiteraard, maar het is een stuk duurder. De manier van werken van Infrabel laat toe om te optimaliseren naar personeel en werktuigen (klein en groot), de Oostenrijkers kunnen het zich veroorloven om andere keuzes te maken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Uit nieuwsgierigheid eens de vertrekstaten van Köln opgezocht (ter info: Köln is vergelijkbaar met Brussel qua inwonersaantal). Vorige nacht (31 mei
- 1 juni) tussen de 8 en 20 treinen per uur. Meeste bestemmingen rond Köln (Bonn, Düren/Aachen, Düsseldorf) hebben minstens om de 2 u een verbinding, en een kernnet van S- en RB-treinen rijdt om het uur, aangevuld met een enkele ICE en RE. Hier dus helemaal geen werkvensters in de nacht. Anderzijds gebeurt het regelmatig dat het verkeer 's nachts of overdag wordt opgeschort om te kunnen werken.

En nu zal Shrek zeggen dat de vele vertragingen bij DB te wijten zijn aan het ontbreken van werkvensters 's nachts ;)

Ik prefereer een nachtelijke bediening die indien nodig wordt geschrapt, dan niets om eventuele werken toe te laten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door nighttrain »

rdv schreef: 01 jun 2022, 09:26 Uit nieuwsgierigheid eens de vertrekstaten van Köln opgezocht (ter info: Köln is vergelijkbaar met Brussel qua inwonersaantal). Vorige nacht (31 mei
- 1 juni) tussen de 8 en 20 treinen per uur. Meeste bestemmingen rond Köln (Bonn, Düren/Aachen, Düsseldorf) hebben minstens om de 2 u een verbinding, en een kernnet van S- en RB-treinen rijdt om het uur, aangevuld met een enkele ICE en RE. Hier dus helemaal geen werkvensters in de nacht. Anderzijds gebeurt het regelmatig dat het verkeer 's nachts of overdag wordt opgeschort om te kunnen werken.

En nu zal Shrek zeggen dat de vele vertragingen bij DB te wijten zijn aan het ontbreken van werkvensters 's nachts ;)

Ik prefereer een nachtelijke bediening die indien nodig wordt geschrapt, dan niets om eventuele werken toe te laten.
Hoe kan je zien dat er geen "wekvensters" zijn in de nacht?? Het is niet omdat er treinen rijden op een lijn dat er niet op die lijn kan gewerkt worden.
Wat is "een werkvenster" volgens U??
Ze kunnen toch gewoon het SLW of Single line Working regime toepassen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 01 jun 2022, 09:26 Ik prefereer een nachtelijke bediening die indien nodig wordt geschrapt, dan niets om eventuele werken toe te laten.
Dat is jouw voorkeur, maar anderen hebben liever iets waar ze kunnen op rekenen dan een trein die meestal rijdt. Ook voor planning van personeel zijn onregelmatige diensten een ramp. Het heeft dus veel nadelen en kosten, ik zie het alvast niet gebeuren in ons land.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 01 jun 2022, 13:44
rdv schreef: 01 jun 2022, 09:26 Ik prefereer een nachtelijke bediening die indien nodig wordt geschrapt, dan niets om eventuele werken toe te laten.
Dat is jouw voorkeur, maar anderen hebben liever iets waar ze kunnen op rekenen dan een trein die meestal rijdt. Ook voor planning van personeel zijn onregelmatige diensten een ramp. Het heeft dus veel nadelen en kosten, ik zie het alvast niet gebeuren in ons land.
En dat is jammer, want België (en dan zeker de Vlaamse Ruit) is één van de weinige West-Europese dichtbevolkte regio's die geen nachtnet hebben (of minstens een frequente dienstregeling tot middernacht).
Mits de nodige planning van de werken moet je toch tijdig een personeelsplanning kunnen opmaken? Het is niet dat TBs, TBGs en Infrabel-ploegen op dit moment al weken op voorhand weten waar en wanneer ze gaan werken, als ik mensen hoor (maar misschien hoor ik alleen klagers).
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Ducktape »

rdv schreef: 01 jun 2022, 14:21
Shrek schreef: 01 jun 2022, 13:44
rdv schreef: 01 jun 2022, 09:26 Ik prefereer een nachtelijke bediening die indien nodig wordt geschrapt, dan niets om eventuele werken toe te laten.
Dat is jouw voorkeur, maar anderen hebben liever iets waar ze kunnen op rekenen dan een trein die meestal rijdt. Ook voor planning van personeel zijn onregelmatige diensten een ramp. Het heeft dus veel nadelen en kosten, ik zie het alvast niet gebeuren in ons land.
En dat is jammer, want België (en dan zeker de Vlaamse Ruit) is één van de weinige West-Europese dichtbevolkte regio's die geen nachtnet hebben (of minstens een frequente dienstregeling tot middernacht).
Mits de nodige planning van de werken moet je toch tijdig een personeelsplanning kunnen opmaken? Het is niet dat TBs, TBGs en Infrabel-ploegen op dit moment al weken op voorhand weten waar en wanneer ze gaan werken, als ik mensen hoor (maar misschien hoor ik alleen klagers).
Bestuurders en begeleiders die in een reeks zitten kennen doorgaans begin-midden november hun dienstinhoud en uren vanaf december tot het jaar erop december. Kleine aanpassingen aan de uren en diensten kunnen, maar niets baanbrekend. Personeel dat niet in een reeks zit heeft die luxe niet, maar daar kiezen ze doorgaans zelf voor.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door rdv »

Interessant om dat te lezen, en goed voor het personeel.
De verhalen in de media van TBs en TBGs die maar een paar dagen op voorhand weten of ze wel of niet moeten werken, moeten we dus met een korreltje zout nemen :).
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Larch »

Personeel dat niet in een reeks zit heeft die luxe niet, maar daar kiezen ze doorgaans zelf voor.
Dat durf ik te betwijfelen. Bij treinbegeleiders zal je veel moeite hebben om zo iemand te vinden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Ducktape »

rdv schreef: 01 jun 2022, 15:05 Interessant om dat te lezen, en goed voor het personeel.
De verhalen in de media van TBs en TBGs die maar een paar dagen op voorhand weten of ze wel of niet moeten werken, moeten we dus met een korreltje zout nemen :).
Voor de mensen die dus niet in een reeks zitten (het vlottend kader genaamd) is het wel echt vaak zo dat het tot op de laatste minuut kan veranderen. Dus de verhalen die je daar van leest zijn zeker niet gelogen. Nu tijdens corona was dat echt een ramp. Mensen die plots in quarantaine moeten, moeten opgevangen worden natuurlijk. Dus de dagen die je thuis ingepland stond kunnen zomaar aangepast worden.
Het is zeker niet te onderschatten.
Ook personeel dat in een reeks zit, gaat buiten reeks om de paar maanden om de zieken/verloven/opleidingen op te vangen. Ik zit in een reeks van 33 weken lang, waarvan er 2 keer 4 weken buiten reeks zijn. Aan het einde van de reeks start je terug in het begin.
Larch schreef: 01 jun 2022, 16:05
Personeel dat niet in een reeks zit heeft die luxe niet, maar daar kiezen ze doorgaans zelf voor.
Dat durf ik te betwijfelen. Bij treinbegeleiders zal je veel moeite hebben om zo iemand te vinden.
Daarom dat ik ook doorgaans zeg, soms zitten de (voorkeur)reeksen ook vol en dan heb je geen andere keuze dan ofwel een andere reeks aan te vragen of in het vlottend kader te blijven.
In het vlottend kader zitten heeft ook zijn voordelen tov de reeks. Als je afspraken kan maken met de planning om bv. elke woensdag thuis te zijn, of om geen vroeges of lates oid te doen hebben veel mensen het gebrek aan langetermijnplanning daar wel voor over.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse nachttreinen

Bericht door Steven »

In een reeks zitten wil niet zeggen dat je al je werkdagen ken, ikzelf zit in een reeks van 7 weken gekoppeld aan een buiten reeks periode van 3 weken. Dus na 10 weken begin ik terug opnieuw, enz, enz …. Dat geeft een totaal van 30% op jaarbasis van werkdagen die je pas op het laatste moment weet.

Reeks bestaan er in grote en kleine groepen. Met normaal X % buiten reeks aan gekoppeld, doorgaans draait dat ergens rond de 25% van een jaar als je de som maakt. Een buiten reeks kan in 1 of meerdere blokken opgesplitst zijn van x weken.
Plaats reactie