Pagina 1 van 5

Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 01:52
door ovspotter_be
Weet er iemand waarom er eigenlijk in ons land nog geen binnenlandse nachttreinen rijden?

Het lijkt me ook niet dat er geen vraag is voor is, zeker op vrijdag/zaterdag- en zaterdag/zondagnacht.
In andere landen gebeurt dit al, denk bijvoorbeeld aan het nachtnet in de Nederlandse Randstad.
Zelfs in landen die dunbevolkter zijn dan ons lukt het, in Oostenrijk rijden er bijvoorbeeld in het weekend elke nacht 2 of 3 treinen tussen Wörgl en Saalfelden, en voor wie de regio niet kent, dat is een spoorlijn dwars door de bergen, dus geen voorstadsverbinding van een grote stad.
Er zijn hier in België bijna geen mogelijkheden zijn om na het uitgaan ergens te geraken zonder te moeten wachten op de eerstvolgende trein, tram of bus, die in het weekend meestal pas rond 06:00 gaat.
De enige echt nachtnetten dat er zijn (waar ik van weet) is het Gentse nachtnet, een aantal avond- en nachtlijnen van De Lijn en de NOCTIS-bussen van de MIVB.
En het zullen waarschijnlijk niet enkel de mensen die uitgaan zijn die zullen gebruik maken van deze nachtverbindingen, denk bijvoorbeeld ook aan mensen in een ploegensysteem die om 06:00 moeten starten of om 22:00 klaar zijn.

Ik vindt ook niet dat er overal een nachttrein moet rijden, maar er zou toch zeker de vraag zijn, zowel voor stedelijke verbindingen (bv. Halle - Vilvoorde/Mechelen via L26) als voor interregionale verbindingen (bv. Antwerpen - Brussel).
Moest je nog andere trajecten weten waar er mogelijks wel de vraag voor een nachttrein zou bestaan, laat deze dan zeker weten.

Weet er iemand een eventueel exacte reden waarom de NMBS dit nog nooit heeft geïmplementeerd in de ontwerpfases van nieuwe vervoersplannen, want bij festivals bijvoorbeeld kunnen er wel extra nachttreinen rijden, zij het met een apart ticket.
En zo moeilijk is het volgens mij ook niet, met 1 treinstel en 2 personeelsleden kun je makkelijk een twee-uursdienst garanderen tussen Brussel en Antwerpen.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 08:04
door wuitz
Omdat de overheid dat niet oplegt en hiervoor een subsidie toekent? De meerderheid van de treinen overdag zijn al niet kostendekkend, laat staan dat ze dan 's nachts gaan zijn!

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 10:24
door Hagelander
Hoe goed het idee van een nachtnet ook mag zijn, misschien is op dit moment de prioriteit om voldoende personeelsleden te vinden opdat de reguliere treinen kunnen rijden. En dan is misschien zelfs het pendelverkeer een topprioriteit om voldoende uit te bouwen. Met andere woorden, het probleem is in de eerste plaats (denk ik) dat een euro slechts 1x kan uitgegeven worden en dat het wensenlijstje lang is...

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 11:21
door Steven
Op heel wat lijnen al 1 extra latere trein zou al welkom zijn brussel gen, brussel Leuven zijn verbindingen die als voorbeeld mogen dienen omdat je daar al tot op/na middernacht een trein hebt op vele andere plaatsen is het 1 tot 2U eerder al gedaan.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 11:30
door ovspotter_be
Op sommige assen heb je inderdaad al een late verbinding, perfecte voorbeelden hiervan zijn de IC 545 (Eupen 22:41 - Oostende 01:39) en de S1 1996 (Antwerpen-Centraal 00:05 - Brussel-Zuid 01:24).
Waar een late verbinding ook wel welkom is volgens mij is de S2, hier vertrekt de laatste trein in Leuven al om 21:41.

Als het GEN ooit klaar is zou ik durven opteren voor een frequente treindienst op maandag t.e.m. donderdag tussen 05:30 en 00:30, op vrijdag van 05:30 tot 02:00, zaterdag van 06:00 tot 02:00 en zondag van 06:30 tot 00:30.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 12:58
door jan_olieslagers
Behalve het reeds genoemde probleem van personeelstekort moet men ook denken aan goederentreinen en onderhoud. De sporen liggen er 's nachts misschien rustiger bij dan overdag, maar zeker niet uitgestorven.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:15
door desirootje
Zeker wanneer men bezig is met BOB-campagnes lijkt me het ontbreken van een nachtnet een regelrechte ramp. Al was het enkel bussen zou het probleem van dronken bestuurders al een pak naar beneden kunnen gaan. Maar de personeelstekorten helpen niet.
Weinig mensen willen dronken rijden maar ze willen uitgaan en niemand wilt de hele avond nuchter zijn.
Een nachtnet zoals de Londense Nighttube dat enkel het weekend aandoet zou al een goed begin zijn, Met de busmaatschappijen in de studentensteden die er mss donderdagavond in meenemen. Een uurlijke of 2-uurlijke verbinding zou al een goed begin zijn.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:21
door ovspotter_be
In Brussel is de MIVB er al goed mee bezig, op donderdagavond rijdt buslijn 71 tot 03:00 en op vrijdag- en zaterdagavonden heb je het NOCTIS-nachtnet dat elk halfuur bijna het volledige gewest bediend tot 03:00.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:29
door jan_olieslagers
Tsja, buslijnen hebben dan ook geen goederentrafiek, en geen sporen om te onderhouden...

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:30
door Portbou
ovspotter_be schreef: 29 mei 2022, 11:30 de S2, hier vertrekt de laatste trein in Leuven al om 21:41.
Dit is toch wel heel erg vroeg. Een avondje uit in Leuven per trein is onmogelijk voor bewoners van Herent, Veltem, Kortenberg,... Zelfs gewoon naar het theater en daarna direct naar huis lukt niet met dit soort uren.

Makkelijk toe te passen oplossing : De IC-trein van 23h08 naar Luchthaven en Brussel als stoptrein laten rijden.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 14:48
door Shrek
's Nachts vindt het grootste deel van het spooronderhoud plaats en gebeuren ook de aanpassings/uitbreidingswerken die geen TLO vereisen.
Hierdoor zijn de spoorlijnen 's nachts vaak gesloten. Voor goederentreinen is er een systeem waardoor er altijd één route vrij is, maar dat kan soms met een serieuze omweg zijn. Voor passagierstreinen kan je uiteraard geen omleidingen langs andere lijnen voorzien, waardoor een betrouwbaar nachtnet niet mogelijk is met het huidige systeem van werken. Andere systemen van werkplanning bestaan uiteraard wel, maar deze zijn pakken duurder omdat ze de beschikbare werktuigen en personeel veel minder efficiënt kunnen benutten. Kortweg: Als Infrabel betrouwbare rijpaden op passagiersassen 's nachts moet voorzien moet daar een berg dotatie tegenover staan om het verlies aan efficiëntie te compenseren.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 15:15
door Lynx
Ook in Nederland zijn lijnen gesloten voor onderhoud 's nachts. Daarom heeft het nachtnet hier ook op meerdere dagen een andere dienstregeling en rijden de treinen om. Zo rijden de treinen tussen Rotterdam en Den Haag soms via Gouda in plaats van rechtstreeks, tussen Leiden en Amsterdam via Haarlem in plaats van Schiphol en tussen Amsterdam en Utrecht via Hilversum in plaats van Breukelen.
Bij omrijden worden in principe bussen ingezet voor de stations op de stukken waar omgereden moet worden, of in het geval van Schiphol worden er naast bussen ook vaak pendeltreinen ingezet tussen Leiden/Amsterdam/Amsterdam Bijlmer en Schiphol (afhankelijk van welk stuk buiten dienst is voor onderhoud) die in alle gevallen aansluiten op het nachtnet.
Tot voor ongeveer vijf jaar geleden was er ook bij ons geen echte structuur in het nachtnet en werden we via de meest gekke sporen gestuurd om maar buitendienststellingen te vermijden. Toen is er een wijziging gekomen in de onderhoudsroosters, waardoor elke week in de basis er nu qua planning hetzelfde uitziet.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 17:10
door Davy
Zou er ook niet wat winst te halen zijn door puur de dienstregeling te schuiven? Nu starten sommige plaatsen soms idioot vroeg op, rond 4u15, maar na 21 uur is het al afgelopen. Dan denk ik: kan het in de ochtend niet wat later en in de avond 1 of 2 extra ritten? Zelfs bepaalde grotere plaatsen zijn na 22 uur niet meer met de trein bereikbaar.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 17:19
door TKR
Ik ben zeker voorstander van latere treinen. De laatste trein van Gent naar Aalst is reeds om 22.12. Voor een avondje op restaurant moet je je haasten, naar de cinema gaan is onmogelijk.

Re: Binnenlandse nachttreinen

Geplaatst: 29 mei 2022, 17:26
door jan_olieslagers
Davy schreef: 29 mei 2022, 17:10 Zou er ook niet wat winst te halen zijn door puur de dienstregeling te schuiven? Nu starten sommige plaatsen soms idioot vroeg op, rond 4u15, maar na 21 uur is het al afgelopen. Dan denk ik: kan het in de ochtend niet wat later en in de avond 1 of 2 extra ritten? Zelfs bepaalde grotere plaatsen zijn na 22 uur niet meer met de trein bereikbaar.
Dat lijkt me nog maar eens een illustratie van de aloude instelling "de pendelaars voor alles" - want er zijn wel degelijk mensen die ver pendelen en toch graag vroeg aan de slag gaan - ik had ooit een collega die meer dan 100 km pendelde en toch om zeven uur op kantoor zat in Brussel of in Mechelen.

Dat de trein ook zou kunnen dienen om een stapje in de wereld te zetten is een concept waar sommigen nog moeten aan wennen +: