25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door desirootje »

Paul schreef: 30 mei 2022, 22:14
nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:32 Laten we eerlijk zijn, Ik ben zo geen voorstander van de huidige situatie bij de NMBS met vrij toegankelijke perrons zelf aan 90 of 120km/h.Dat er niet meer ongevallen gebeuren is een wonder.
Wat dan te denken van het drukke station Leuven, waar de HST's tegen 160 km/u voorbij de perrons rijden...?
mss kan men beter die hekjes zetten zoals in Londerzeel dat mensen moet ontmoedigen, en veel lagere hekjes aan verhoogde perrons zodat spoorlopers nog steeds kunnen wegduiken voor een trein maar dat ze toch een psychologisch effect hebben, want mensen van de perrons houden gaat niet lukken, als het perron van Asse bomvol was, dan zouden de voetpaden rond het station nog eens zo veel erger zijn vol met mensen.
Dan lijken platform screen doors nog eerder een logische oplossing (in vergelijking met, ik weet dat dat in realiteit op nergens zou slaan). Zelfs met de verschillende soorten materieel dat overal rondrijdt. Mocht de S9 ooit met desiro's rijden zou men dat kunnen proberen op die hotspots ten minste, maar laten we beginnen met hekken en poortjes op de sporen naar L36N.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 30 mei 2022, 22:14
nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:32 Laten we eerlijk zijn, Ik ben zo geen voorstander van de huidige situatie bij de NMBS met vrij toegankelijke perrons zelf aan 90 of 120km/h.Dat er niet meer ongevallen gebeuren is een wonder.
Wat dan te denken van het drukke station Leuven, waar de HST's tegen 160 km/u voorbij de perrons rijden...?
Zelfde gevoelens,te gevaarlijk,aerodynamische risico’s. Reizigers zouden moeten weg blijven van dit doorrit perron. Tuurlijk Is de lay-out van dit station er niet op voorzien ,en veel andere stations.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door Adler »

Zoals hier al gezegd is, gebeuren de meeste van die zelfdodingen in de buurt van psychologische instellingen.
Niemand stelt zich blijkbaar de vraag hoe die mensen zo maar ongemerkt die instelling kunnen verlaten.
Kan men niet beter eerst daar beginnen met een betere controle wie er binnen en buiten gaat in plaats van overal heel dure maatregelen bij het spoor die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef: 31 mei 2022, 07:33 Zoals hier al gezegd is, gebeuren de meeste van die zelfdodingen in de buurt van psychologische instellingen.
Niemand stelt zich blijkbaar de vraag hoe die mensen zo maar ongemerkt die instelling kunnen verlaten.
Kan men niet beter eerst daar beginnen met een betere controle wie er binnen en buiten gaat in plaats van overal heel dure maatregelen bij het spoor die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen ?
Ik denk dat er in die instelingen wel dergelijke maatregelen zijn, maar dat die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 31 mei 2022, 08:10
Adler schreef: 31 mei 2022, 07:33 Zoals hier al gezegd is, gebeuren de meeste van die zelfdodingen in de buurt van psychologische instellingen.
Niemand stelt zich blijkbaar de vraag hoe die mensen zo maar ongemerkt die instelling kunnen verlaten.
Kan men niet beter eerst daar beginnen met een betere controle wie er binnen en buiten gaat in plaats van overal heel dure maatregelen bij het spoor die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen ?
Ik denk dat er in die instelingen wel dergelijke maatregelen zijn, maar dat die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen.
Ik kan me vergissen maar ik denk dat het nog altijd veel eenvoudiger is om de toegang tot 1 gebouw te controleren dan een kilometers lange spoorlijn.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door rdv »

De meeste psychiatrische afdelingen zijn open afdelingen, mensen gaan en staan waar en wanneer ze willen. Net als andere patiënten in een ziekenhuis. Natuurlijk probeert het personeel mensen binnen te houden, maar verplicht opsluiten kan niet (tenzij met een beslissing van een rechter als ik het goed voorheb). Een aantal therapieën maken gebruik van de open lucht, om te sporten, te tuinieren, groenonderhoud doen etc.

En het is niet omdat een persoonsongeval gebeurt in de omgeving van een psychiatrisch ziekenhuis, dat die persoon daar op dat moment opgenomen is. Een aantal van die ongevallen gebeuren bij mensen onderweg naar of van de instelling (na "verlof" thuis of voor/na opname), of mensen keren terug naar de instelling waar ze verbleven hebben om zich in de buurt van het leven te beroven.

De psychiatrische ziekenhuizen zijn een hotspot, maar het probleem is veel breder dan deze patiënten: velen anderen beroven zich van het leven door onder een trein te springen, en dan zijn er ook nog heel wat andere ongevallen, die ook tot een afsluiten van de lijn leiden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door HLE 2302 »

nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:32
HLE 2302 schreef: 30 mei 2022, 13:11 Op L36N zou men de perrons moeten afschermen met een automatische deur die slechts geopend kan worden als er werkelijk een trein stopt. Ik vind het vrij onlogisch men zo makkelijk een perron kan opwandelen waar treinen langsrijden aan 200 km/h. De volledige lijn 36/36N is afgeschermd met hekken en ontoegankelijk voor vreemden, de perrons zijn dan weer een uitnodiging.
Maar ik heb nog nergens hier gelezen,ondanks de aanwezigheid van mensen uit de regio,waar het uiteindelijk gebeurt is. Vanaf het perron of in volle spoor naast de perrons??
Laten we eerlijk zijn, Ik ben zo geen voorstander van de huidige situatie bij de NMBS met vrij toegankelijke perrons zelf aan 90 of 120km/h.Dat er niet meer ongevallen gebeuren is een wonder.
Heb daar vroeger genoeg over nagedacht en kippevel gehad toen ik als treinbestuurder rond de piekuren aan 120 km/h voorbij snorde op de lijn 50 als semi direkt naar Brussel Noord. Die trein reed eerst en dan gevolgd door de omnibus. Ternat ,Groot Bijgaarden,St Martens bodegem enz. Perrons bomvol en overstekende "laatkomers" aan de overwegen die dachten dat ik hun stoptrein was..Dit deed of doet hem overal voor natuurlijk, maar het bochtige trajekt maakte het nog wat erger .Dan spreek ik nog niet over de mistige dagen.
Maar ik zie daar geen verandering in komen,dat ze de perrons gaan afsluiten met toegangsdeuren.
Zonder op de hoogte te zijn van de exacte plaats van aanrijding ben ik 99,5% zeker dat de aanrijding op het perron van L36N heeft plaatsgevonden. Wat je aanhaalt klopt. Er zijn veel 'gevaarlijke' plaatsen, maar dan spreken we over ongevallen en niet meer over zelfdoding. Kortenberg is zoals eerder aangehaald een station apart. Er is geïnvesteerd in speciale lampen die zelfdodingsgedachten moeten afremmen. Als ze in Kortenberg gewoon de toegang tot het perron afsluiten kant L36N is de drempel toch weer groter. Misschien verplaatst de persoon met zelfdodingsgedachten zich dan naar een ander station. Maar het maakt de remming groter op zelfdoding in een opwelling.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door JPV »

Adler schreef: 31 mei 2022, 07:33 Zoals hier al gezegd is, gebeuren de meeste van die zelfdodingen in de buurt van psychologische instellingen.
Niemand stelt zich blijkbaar de vraag hoe die mensen zo maar ongemerkt die instelling kunnen verlaten.
Kan men niet beter eerst daar beginnen met een betere controle wie er binnen en buiten gaat in plaats van overal heel dure maatregelen bij het spoor die toch nooit 100% beveiliging kunnen geven voor wie het echt wil omzeilen ?
https://i.imgur.com/RyJF4VU.jpeg

Dit is de oppervlakte van het psychiatrisch ziekenhuis in Ieper. Geen 1 gebouw, wel tientallen. Dat is niet iets dat je zonder draconische maatregelen (die je omwille van psychologische redenen ook niet wil) kan afsluiten. Er staan wel redelijk hoge hekkens tegen de spoorlijn (noordkant), maar mensen die op bezoek gaan voor consultatie/dagziekenhuis, na ontslag, ... kunnen ook nog altijd naar de treinsporen gaan even verder, hé. Da's dus geen oplossing.

Wss goedbedoeld, maar wss heb je nog nooit zo'n psychiatrische instelling bezocht (mijn schoonmoeder werkte er + beroepsmatig al geweest), dat is niet zomaar enkel voor "compleet gekke" patiënten, hé.
Portbou schreef: 30 mei 2022, 13:37
JPV schreef: 30 mei 2022, 06:15 Verder zit ik met alle plezier 1 uur extra op de trein om te vermijden dat medepassagiers of mezelf een stuk lichaam vertraagd langs de weg zien.
Afwachten of je dat met evenveel plezier doet als je hierdoor je kind niet op tijd uit de crèche kunt halen. En zeker als je eerder deze week ook al eens te laat in de crèche was omdat je trein afgeschaft was bij gebrek aan treinbegeleider. En als je alvast moet zitten nadenken hoe je het gaat oplossen met de staking volgende week...

Bovendien blijft het dikwijls niet bij 1 uur in dit soort situaties.
Ik ga at met alle plezier doen, idd. Een uiteengereten lijk zien, daar heb ik wel wat miserie voor over om dat te vermijden. Als ik naar Brussel spoor (zo'n 3 maal per week dankzij post-corona) ben ik telkens zo'n 4 uur/dag onderweg met de trein (ongeveer 5 uur thuis-werkplaats), dan komt het echt niet meer op een uurtje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door Steven »

De meeste van die instellingen hebben open afdelingen. Niet elk psychische gestoorde medemens zit in een gesloten instelling. Bijvoorbeeld mensen met een alcohol verslaving komen daar ook al eens terecht en zitten daarom dus niet noodzakelijk in een gesloten afdeling. Het zijn geen gevangenissen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door AlexNL »

desirootje schreef: 30 mei 2022, 21:52
Wat ik me wel afvraag is waarom men altijd de volledige lijn afsluit, een pendeltrein tot een station halverwege moet toch nog lukken? Een S2 naar Nossegem bvb. Ik weet niet hoe dat zou zitten met keren en of dat allemaal mogelijk is/lukt met het vervangen van personeel na het einde van hun shift, maar het mag af en toe wel eens gebruikt worden.
Dat hangt voor een belangrijk deel af van de seininrichting en de beschikbare infrastructuur ter plaatse.

Ik ken de situatie in België niet, hier in Nederland is het niet zomaar mogelijk om een trein te laten eindigen/keren op de 'vrije baan'. De vrije baan is een gebied waar de treindienst niet wordt gestuurd door een treindienstleider, maar waar de seinen zelfstandig opereren. Er liggen geen wissels langs de vrije baan.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door JHS2013 »

Er zijn wel voorzieningen voor pendelverkeer naar een stopplaats in volle baan in de reglementering maar het wordt nog maar zelden gebruikt. Alleen bij langdurige versperringen is dat de moeite om te organiseren.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: 25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door AlexNL »

Ik moet mezelf enigszins corrigeren, bij ons is 'keren in volle baan' wel mogelijk als er sprake is van beveiliging volgens het 'dubbel enkelspoor'-principe. Daarbij staan er automatische seinen in beide richtingen en kan er tussentijds worden gekeerd. Er moet dan wel één stoptonend sein worden gepasseerd (en daarna rijden op zicht + eventueel gestoorde overwegen trotseren) dus dit brengt wel de nodige procedures met zich mee.

De blokken vrije baan kunnen ook nog eens behoorlijk lang zijn (Dieren - Brummen - Zutphen is bijvoorbeeld 12 kilometer) dus heel veel kun je daar ook niet op kwijt.

Daarom wordt er bij ons eigenlijk eerder gekozen voor het wat breder staken van de treindienst en het laten rijden van vervangende bussen tussen bediende stations en alle tussenliggende haltes. Dat is vaak ook voor de verkeerssituatie ter plaatse wat handiger, op een intercitystation is er meer plek voor treinvervangende bussen dan bij een voorstadshalte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 04 jun 2022, 18:27
desirootje schreef: 30 mei 2022, 21:52
Wat ik me wel afvraag is waarom men altijd de volledige lijn afsluit, een pendeltrein tot een station halverwege moet toch nog lukken? Een S2 naar Nossegem bvb. Ik weet niet hoe dat zou zitten met keren en of dat allemaal mogelijk is/lukt met het vervangen van personeel na het einde van hun shift, maar het mag af en toe wel eens gebruikt worden.
Dat hangt voor een belangrijk deel af van de seininrichting en de beschikbare infrastructuur ter plaatse.

Ik ken de situatie in België niet, hier in Nederland is het niet zomaar mogelijk om een trein te laten eindigen/keren op de 'vrije baan'. De vrije baan is een gebied waar de treindienst niet wordt gestuurd door een treindienstleider, maar waar de seinen zelfstandig opereren. Er liggen geen wissels langs de vrije baan.
In Nossegem zou je treinen kunnen laten keren aan de perrons en ook in Zaventem zou het in principe mogelijk moeten zijn op perron 2 en 3. Maar goed, dat gaat over de seininrichting, er zal logistiek bij de NMBS wel wat meer nodig zijn.
Plaats reactie