25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Bovendien blijft het dikwijls niet bij 1 uur in dit soort situaties.
Precies deze overweging leidde me tot de keuze om per pedes apostolorum van Zaventem naar Kortenberg te trekken ;) en dat bleek ook goed ingeschat want toen ik daar kwam was er nog altijd geen enkele trein te bespeuren, dat moet nog een uurke langer geduurd hebben.

Let wel, die vertragingen liggen helemaal in handen van het parket, noch NMBS noch Infrabel kunnen daar iets aan doen, dat begrijp ik best. Hoogstens zou men kunnen aandringen om niet meer sporen af te sluiten dan echt absoluut onvermijdelijk nodig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 13:37
Afwachten of je dat met evenveel plezier doet als je hierdoor je kind niet op tijd uit de crèche kunt halen. En zeker als je eerder deze week ook al eens te laat in de crèche was omdat je trein afgeschaft was bij gebrek aan treinbegeleider. En als je alvast moet zitten nadenken hoe je het gaat oplossen met de staking volgende week...

Bovendien blijft het dikwijls niet bij 1 uur in dit soort situaties.
En wat als het niet met plezier is? Er wordt hier veel geklaagd over de hinder, maar niemand heeft een realistische piste om het te verbeteren. In zo'n situatie is het enige wat je kan doen berusten en kijken hoe je het leven van de treinreizigers op een andere manier kan verbeteren. Hier valt toch niets aan te doen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Hier valt toch niets aan te doen.
Toch wel.
Zoals reeds van in het begin gesteld.
De hinder is wat hij is, en niemand spreekt tegen dat het voetvolk er al het mogelijke aan deed om de operationele hinder zoveel mogelijk te beperken.
Maar de bar slechte communicatie maakte de hinder véél erger dan het onvermijdelijke. Voorbeelden werden reeds aangehaald. Het helpt niets dat er de best mogelijke maatregelen werden getroffen, als de reizigers die maatregelen (en hun konsekwenties) dan ook niet mogen vernemen.

[[ latere edit ]]
In zo'n situatie is het enige wat je kan doen berusten
Daar lijken sommigen wel van overtuigd, ja. Gemakkelijk, toch, hé? Gelukkig zijn er ook die verder kijken dan hun neus lang is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 30 mei 2022, 14:39 maar niemand heeft een realistische piste om het te verbeteren.
1. Het parket moet niet te snel beslissen om ALLES af te sluiten. Op de snelweg is langdurige totale afsluiting zeer uitzonderlijk, op de spoorweg bijna de standaardmaatregel.
2. Infrabel moet stoppen met wijksporen en wissels afbreken. Op die manier kan er tenminste nog gependeld worden op de stukken van de lijn die niet betrokken zijn bij het incident.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:22 1. Het parket moet niet te snel beslissen om ALLES af te sluiten. Op de snelweg is langdurige totale afsluiting zeer uitzonderlijk, op de spoorweg bijna de standaardmaatregel.
2. Infrabel moet stoppen met wijksporen en wissels afbreken. Op die manier kan er tenminste nog gependeld worden op de stukken van de lijn die niet betrokken zijn bij het incident.
1. Op basis van welke info zouden ze dat dan moeten beslissen? Het enige wat zij weten is "zelfmoord op lijn X", voor alle andere vaststellingen is het sowieso wachten tot er iemand terplaatse is. Dat is dus geen realistische piste.
2. Er is absoluut geen geld om wijksporen en wissels te gaan bijbouwen. Dat is dus geen realistische piste.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef: 30 mei 2022, 13:11 Op L36N zou men de perrons moeten afschermen met een automatische deur die slechts geopend kan worden als er werkelijk een trein stopt. Ik vind het vrij onlogisch men zo makkelijk een perron kan opwandelen waar treinen langsrijden aan 200 km/h. De volledige lijn 36/36N is afgeschermd met hekken en ontoegankelijk voor vreemden, de perrons zijn dan weer een uitnodiging.
Maar ik heb nog nergens hier gelezen,ondanks de aanwezigheid van mensen uit de regio,waar het uiteindelijk gebeurt is. Vanaf het perron of in volle spoor naast de perrons??
Laten we eerlijk zijn, Ik ben zo geen voorstander van de huidige situatie bij de NMBS met vrij toegankelijke perrons zelf aan 90 of 120km/h.Dat er niet meer ongevallen gebeuren is een wonder.
Heb daar vroeger genoeg over nagedacht en kippevel gehad toen ik als treinbestuurder rond de piekuren aan 120 km/h voorbij snorde op de lijn 50 als semi direkt naar Brussel Noord. Die trein reed eerst en dan gevolgd door de omnibus. Ternat ,Groot Bijgaarden,St Martens bodegem enz. Perrons bomvol en overstekende "laatkomers" aan de overwegen die dachten dat ik hun stoptrein was..Dit deed of doet hem overal voor natuurlijk, maar het bochtige trajekt maakte het nog wat erger .Dan spreek ik nog niet over de mistige dagen.
Maar ik zie daar geen verandering in komen,dat ze de perrons gaan afsluiten met toegangsdeuren.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:22
Shrek schreef: 30 mei 2022, 14:39 maar niemand heeft een realistische piste om het te verbeteren.
1. Het parket moet niet te snel beslissen om ALLES af te sluiten. Op de snelweg is langdurige totale afsluiting zeer uitzonderlijk, op de spoorweg bijna de standaardmaatregel.
2. Infrabel moet stoppen met wijksporen en wissels afbreken. Op die manier kan er tenminste nog gependeld worden op de stukken van de lijn die niet betrokken zijn bij het incident.
Geachte heer ,hebt U al met trein langs of over een uiteen gereten lichaam gereden als treinbestuurder?
Zou U het plezant vinden om als reiziger langs een uiteengereten lichaam te rijden aan vertraagde snelheid natuurlijk?
Wat is uw ethiek t.o.v. een dode persoon en zijn nietigheid als lijk?
Gaat U als Operationeel verantwoordelijke de beslissing nemen om al het vorige te laten gebeuren?
Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die dit alles al hebben meegemaakt of met geconfronteerd te zijn geworden en gelukkig maar.
Wel ikzelf in de zomer van 2016,had ik telkens tijdens mijn nachtshiften bij Eurotunnel 1 of meerdere doden per nacht,en was mijn aanwezigheid als Duty Manager ter plaatse nodig.(In totaal 20 vermorzelde mensen) en heb zelfs politie agenten en brandweerlui zien flauw vallen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 30 mei 2022, 18:31 1. Op basis van welke info zouden ze dat dan moeten beslissen? Het enige wat zij weten is "zelfmoord op lijn X", voor alle andere vaststellingen is het sowieso wachten tot er iemand terplaatse is. Dat is dus geen realistische piste.
Zolang er niemand ter plaatse is kan je alles afsluiten. Maar eens ter plaatse zo snel mogelijk vrijgeven wat mogelijk is... En niet standaard alles dicht houden zolang ze bezig zijn.
Shrek schreef: 30 mei 2022, 18:31 2. Er is absoluut geen geld om wijksporen en wissels te gaan bijbouwen. Dat is dus geen realistische piste.
Bijbouwen bijbouwen...
Als Infrabel al eens zou stoppen met hetgeen er wel nog ligt af te breken komen we ook al een heel eind.

En dat er geld nodig is begrijp ik. En dat dat van de overheid moet komen begrijp ik ook. En dat de overheid momenteel andere keuzes maakt zie ik ook. Maar mogen we nog hopen dat het ooit keert ? of weet jij nu al zeker dat we voor eeuwig en drie dagen overheden gaan hebben die te weinig investeren in spoor ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Portbou »

nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:44 Geachte heer ,hebt U al met trein langs of over een uiteen gereten lichaam gereden als treinbestuurder?
Zou U het plezant vinden om als reiziger langs een uiteengereten lichaam te rijden aan vertraagde snelheid natuurlijk?
Wat is uw ethiek t.o.v. een dode persoon en zijn nietigheid als lijk?
Geachte heer, bij een verkeersongeval op de weg wordt er gebruik gemaakt van een tent. Waarom is dit bij de spoorweg niet mogelijk ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:48
Shrek schreef: 30 mei 2022, 18:31 1. Op basis van welke info zouden ze dat dan moeten beslissen? Het enige wat zij weten is "zelfmoord op lijn X", voor alle andere vaststellingen is het sowieso wachten tot er iemand terplaatse is. Dat is dus geen realistische piste.
Zolang er niemand ter plaatse is kan je alles afsluiten. Maar eens ter plaatse zo snel mogelijk vrijgeven wat mogelijk is... En niet standaard alles dicht houden zolang ze bezig zijn.
Dat is toch ook wat er gebeurt? Heel regelmatig wordt één spoor of één lijn (in het geval van Duffel) al eerder vrijgegeven dan de rest.
Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:48 Bijbouwen bijbouwen...
Als Infrabel al eens zou stoppen met hetgeen er wel nog ligt af te breken komen we ook al een heel eind.

En dat er geld nodig is begrijp ik. En dat dat van de overheid moet komen begrijp ik ook. En dat de overheid momenteel andere keuzes maakt zie ik ook. Maar mogen we nog hopen dat het ooit keert ? of weet jij nu al zeker dat we voor eeuwig en drie dagen overheden gaan hebben die te weinig investeren in spoor ?
Je mag hopen dat er ooit een hogere financiering komt en ik hoop zelfs nog veel harder met u mee. Maar vandaag is het behelpen met wat er is en dan zijn weinig gebruikte sporen helaas een onbetaalbare luxe.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:51
nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:44 Geachte heer ,hebt U al met trein langs of over een uiteen gereten lichaam gereden als treinbestuurder?
Zou U het plezant vinden om als reiziger langs een uiteengereten lichaam te rijden aan vertraagde snelheid natuurlijk?
Wat is uw ethiek t.o.v. een dode persoon en zijn nietigheid als lijk?
Geachte heer, bij een verkeersongeval op de weg wordt er gebruik gemaakt van een tent. Waarom is dit bij de spoorweg niet mogelijk ?
Bij spoorwegen spreken we Al snel over een zone van enkele honderden meter’naargelang hoe de person zijn daad heeft uitgevoerd . Recht staand,zittend,liggend,gesprongen.
Hoe ga je snel deze uitrustingen aanbrengen /weg nemen.Over een spoor met een ballastbed van 1,5 tôt 2 meter?Heb Ja Al naast een spoor gestaan,Nemen we aan dat de trein 1000 meter verder stopt, over de gehele afstand kan je menselijke resten vinden in be reden en naastliggend sporen. En ja,zullen we Even Alles benoemen, dan ga je hersenen en ledematen vinden. En Ja bij mijn laatste ongeval hebben we moeten wachten tot de wetsdokter een teelbal vond om het geslacht van het slachtoffer te bepalen. Hoe gaan we de veiligheid garanderen van zij die uw scherm gaan plaatsen en vervolgens wegnemen. Heb je nog vragen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Portbou »

nighttrain schreef: 30 mei 2022, 19:33 Heb je nog vragen?
Neen, ik durf al niet meer...
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door desirootje »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 18:48
Bijbouwen bijbouwen...
Als Infrabel al eens zou stoppen met hetgeen er wel nog ligt af te breken komen we ook al een heel eind.

En dat er geld nodig is begrijp ik. En dat dat van de overheid moet komen begrijp ik ook. En dat de overheid momenteel andere keuzes maakt zie ik ook. Maar mogen we nog hopen dat het ooit keert ? of weet jij nu al zeker dat we voor eeuwig en drie dagen overheden gaan hebben die te weinig investeren in spoor ?
Dit is hier al meermaals eerder vertelt maar dat uitbreken moet gebeuren, verouderde structuur moet worden bijgehouden of afgebroken puur vanuit het standpunt van veiligheid. En sinds er een tekort aan geld is worden de minder gebruikte wissels en wijksporen afgesloten. Een spoor vraagt kosten ook nadat het is aangelegd...
Wat ik me wel afvraag is waarom men altijd de volledige lijn afsluit, een pendeltrein tot een station halverwege moet toch nog lukken? Een S2 naar Nossegem bvb. Ik weet niet hoe dat zou zitten met keren en of dat allemaal mogelijk is/lukt met het vervangen van personeel na het einde van hun shift, maar het mag af en toe wel eens gebruikt worden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef: 30 mei 2022, 21:25
nighttrain schreef: 30 mei 2022, 19:33 Heb je nog vragen?
Neen, ik durf al niet meer...
Shrik van wat?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Paul »

nighttrain schreef: 30 mei 2022, 18:32 Laten we eerlijk zijn, Ik ben zo geen voorstander van de huidige situatie bij de NMBS met vrij toegankelijke perrons zelf aan 90 of 120km/h.Dat er niet meer ongevallen gebeuren is een wonder.
Wat dan te denken van het drukke station Leuven, waar de HST's tegen 160 km/u voorbij de perrons rijden...?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie