25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Wat was er vanavond loos in Kortenberg? Het moet heel serieus geweest zijn, toch lees ik er nog niets over op mijn vertrouwde vrt-nieuwssite. Het zal ongetwijfeld wel komen, maar ze zijn er toch niet te rap bij...

Vanochtend reed ik met de auto naar Kortenberg om de S9 te nemen naar Schuman, naar woensdagse werkgewoonte. Na gedane zaken wilde ik ook terug - da's toch logisch? Helaas bleken er geen S9 te rijden, dus de eerste de beste S8 op naar Brussel-Noord. Daar begon de omvang van het probleem stilaan duidelijk te worden... Ergerlijk dat tegelijkertijd via Emma werd omgeroepen dat er geen treinen reden - de ene keer "tussen Brussel en Leuven", de andere keer "tussen Zaventem en Leuven", dit laatste was correcter - terwijl anderszijds de schermen nog steeds S2 aankondigden naar Leuven.

Daar in Brussel-Noord kwam ik aan de klap met een Engelsman die naar Leuven moest, hij was hier voor een conferentie in het Europees gedoe. Het kostte me enige moeite om hem uit te leggen dat zijn beste kansen om in Leuven te geraken NIET waren met treinen zogezegd naar Leuven, want die werden dus nog wel volop aangekondigd, maar eerder met een overstap in Mechelen of in Ottignies.

Uiteindelijk ben ik op een MS96 gesprongen naar de luchthaven, na me bij de (alweer indrukwekkende!) TBG verzekerd te hebben dat ze stopte in Zaventem-Dorp; en na een fikse wandeling van een uurke kon ik in Kortenberg in mijn wagen stappen. En toen reden er nog altijd geen treinen, het was akelig om die vier sporen totaal doods te zien tijdens mijn lange wandeling.

Positief: ik heb eens in een MS96 gezeten, en dat is toch echt prachtig materiaal, zeker als men duikbrilletjes gewend is.
Positief: het lijkt me duidelijk dat er alles aan gedaan is om, in een bijzonder lastige situatie, toch een maximum aan dienstverlening overeind te houden.
Negatief: communicatie - nog maar eens een keer.

Positief: het was pas echt erg geweest als ik, na die lange wandeling, net een stoptrein had zien aankomen in Kortenberg, dan had ik "den blink van mijn schoenen gevloekt"! Maar dat was rond halfacht, toen waren de laatste interventiewagens aan het wegrijden, ik veronderstel dat Infrabel dan kon beginnen aan zijn procedure om de sporen terug vrij te geven.

Het ergste slachtoffer waren misschien nog de ICE-diensten?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 mei 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Adler »

NMBS Twitter: Door een aanrijding van een persoon in Kortenberg is het treinverkeer verstoord tussen Brussel en Leuven.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door ovspotter_be »

Ze zijn bij zulke incidenten in Kortenberg wel redelijk goed "voorbereid" merk ik, ik woon zelfs t.h.v. Eppegem (lijnen 25/27) en bij elke aanrijding in Kortenberg wordt bijna alles via hier omgeleid om vervolgens via L27B en L53 verder te rijden in de richting Leuven.
Dus tussen Leuven en Brussel worden deze treinen wel netjes omgeleid en is er voor doorgaande reizigers weinig hinder, alleen kan de communicatie op de schermen natuurlijk beter, de enige hinder is natuurlijk voor de reizigers die net naar één van de stations tussen Zaventem en Leuven moeste.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 25 mei 2022, 20:50 Het ergste slachtoffer waren misschien nog de ICE-diensten?
Ja, want ik vraag me af hoe die werden omgeleid, aangezien ik deze in Eppegem niet heb zien passeren, tenzij die passeerde toen ik net eventjes niet op de spoorlijn aan het letten was natuurlijk.
Bijna alle treinen die normaal op L36 en L36N rijden heb ik hier zien passeren (Oostende-Eupen, Genk-Blankenberge, ...), maar de ICE heb ik eerlijk gezegd niet zien passeren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Persoonsongevallen gebeuren inderdaad wel vaker in Kortenberg, en bv. ook in Duffel, ik neem aan dat de nabijheid van ziekenhuizen "van een bepaalde soort" daarmee te maken heeft.

Wat me bevreemdt in dit verhaal is dat allevier de sporen werden afgesloten, dat wijst erop dat er ofwel meer aan de hand was, ofwel op een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden.

En sta me toe het wat moeilijk te hebben met "is er voor doorgaande reizigers weinig hinder" : de vertraging moet toch wel stevig geweest zijn, zelfs voor de treinen die nog wel reden (P-treinen waren al direct afgeschaft). Als men te lang luistert naar lieden die elk probleem minimaliseren dat niet kan ontkend worden, dan begint men ook zo te denken... In Brussel-Noord praatte ik, naast die Engelsman die compleet het Noorden kwijt was, met een dame die in de prutsen zat door niet meer te halen afspraken met de kinderopvang - ja natuurlijk had ze een plan B moeten hebben, maar het is al lastig genoeg om terzake een plan A te hebben in het Vlaanderen van vandaag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 25 mei 2022, 21:53 Wat me bevreemdt in dit verhaal is dat allevier de sporen werden afgesloten, dat wijst erop dat er ofwel meer aan de hand was, ofwel op een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Dit is bij een aanrijding in Duffel ook steeds het geval hoor, ik was een paar jaar geleden zelf gestrand in Antwerpen-Centraal door een aanrijding in Duffel en na een bepaald aantal uur (ik denk een uur of 2 na de aanrijding) was er weer 1 spoor beschikbaar met een snelheidsvermindering van 40km/h.
jan_olieslagers schreef: 25 mei 2022, 21:53 En sta me toe het wat moeilijk te hebben met "is er voor doorgaande reizigers weinig hinder" : de vertraging moet toch wel stevig geweest zijn, zelfs voor de treinen die nog wel reden (P-treinen waren al direct afgeschaft).
Ik snap uw frustratie volledig, maar wat ik bedoelde is dat voor doorgaande reizigers er buiten wat vertraging geen andere problemen zoals afschaffingen waren, reizigers die bijvoorbeeld richting Hasselt moeten konden gewoon blijven zitten in de trein en moesten niet eerst met een bus naar Leuven en vanaf daaruit een trein zoeken die naar Hasselt gaat.
Ik ga weer even vergelijken met een aanrijding in Duffel, en omdat er daar minder omleidingsmogelijkheden zijn moet daar iedereen wel de bus op, zowel de S1-reizigers als alle reizigers op de drukke IC-treinen Charleroi - Antwerpen/Essen.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Klassiekje »

ovspotter_be schreef: 25 mei 2022, 21:50
jan_olieslagers schreef: 25 mei 2022, 20:50 Het ergste slachtoffer waren misschien nog de ICE-diensten?
Ja, want ik vraag me af hoe die werden omgeleid, aangezien ik deze in Eppegem niet heb zien passeren, tenzij die passeerde toen ik net eventjes niet op de spoorlijn aan het letten was natuurlijk.
Bijna alle treinen die normaal op L36 en L36N rijden heb ik hier zien passeren (Oostende-Eupen, Genk-Blankenberge, ...), maar de ICE heb ik eerlijk gezegd niet zien passeren.
Er zijn wel degelijk ICE's omgeleid via L53, onder andere E12, 14 en 19
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door groentje »

Helaas, als er een aanrijding is, is het spoor een onderzoeksgebied voor politie en parket, en hoewel we procedures kennen om 'voorzichtig te rijden', willen die doorgaans geen verkeer zodat ze in alle veiligheid hun onderzoek kunnen afronden. En zij zijn baas...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door JHS2013 »

Niet alleen voor de reiziger was het een zoektocht. Als dit soort dingen gebeuren raken alle interne diensten ook stante pede overbelast waardoor al snel niemand meer informatie heeft. De coördinatie komt dat mondjesmaat op gang waardoor de ene dit gaat doen en de ander het tegenovergestelde aan de reiziger moet mededelen. Ik heb zelf, ook al is dat mijn taak niet, reizigers in Schaarbeek, alwaar wij gestrand waren, op weg proberen te helpen om dan de aansluitende trein naar Brussel-Noord voor hun neus te zien vertrekken. Het werd me meteen wel weer duidelijk waarom ik geen functie met klantcontact wil…
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen begrijp ik dat dit niet meer was dan de zoveelste keer... Altijd even triest natuurlijk, in de eerste plaats voor het slachtoffer.
Ik had echt niet gedacht dat het afsluiten van alle sporen de normale praktijk is, maar begrijp de uitleg wel.
Mijn eigen frustratie valt eigenlijk wel mee, tenslotte heb ik er een stevige wandeling aan over gehouden, en er zat niemand op me te wachten, en mijn dokteres ligt toch te zagen dat ik meer aan de lucht moet komen ;)

Maar ik was echt wel beschaamd, als Belg en als spoorgebruiker, om aan die Engelsman te moeten vertellen dat dit nu eenmaal het Belgische spoorbedrijf is: natuurlijk kan het al eens mis gaan, en het voetvolk haalt dan het onderste uit de kast om toch nog te doen wat ook maar enigszins kan gedaan worden. Maar om dan ook duidelijk over te brengen wat er nu staat te gebeuren dat is echt wel teveel gevraagd, blijkbaar. Tot zijn verbijstering heb ik hem erop gewezen dat de aankondigingsborden in Brussel-Noord twee S2's toonden, de ene met nog meer vertraging dan de andere, die zogezegd allebei naar Leuven zouden vertrekken uit Brussel-Noord, op precies hetzelfde uur, de ene vanaf spoor 6, de andere vanaf spoor 7. En dat "zelfde uur" schoof minuut per minuut vooruit, voor beide exact parallel. Dat geen van beide treinen effectief ging rijden was voor mij al lang duidelijk, maar voor de NMBS dus nog niet. Laat staan voor de Engelsman.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 25 mei 2022, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door JHS2013 »

Men had ook bussen beloofd vanaf Zaventem voor de S2-reizigers om vervolgens de S2 tout court te beperken tot Schaarbeek. Leg dat maar eens uit: ja, er zijn bussen alleen niet hier dus succes!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Dat van die bussen geloofde ik al van de eerste minuut niet. "zo spoedig mogelijk", dat betekent "met sintjuttemis" en "raadpleeg de borden" is te interpreteren als "wie weet hebben we ooit iets concreets in de aanbieding". Zoveel heb ik al wel geleerd op vijf jaar pendelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door rdv »

groentje schreef: 25 mei 2022, 22:14 Helaas, als er een aanrijding is, is het spoor een onderzoeksgebied voor politie en parket, en hoewel we procedures kennen om 'voorzichtig te rijden', willen die doorgaans geen verkeer zodat ze in alle veiligheid hun onderzoek kunnen afronden. En zij zijn baas...
Wel opmerkelijk dat bij een dodelijk ongeval op de snelwegen de weg meestal niet wordt afgesloten, maar bij het spoor dit wel het geval is. De kans dat een agent wordt aangereden door een trein die stapvoets passeert lijkt me veel lager dan door een van de vele autos of vrachtwagens die een ongeval passeren.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door rdv »

jan_olieslagers schreef: 25 mei 2022, 22:46 Intussen begrijp ik dat dit niet meer was dan de zoveelste keer... Altijd even triest natuurlijk, in de eerste plaats voor het slachtoffer.
Ik had echt niet gedacht dat het afsluiten van alle sporen de normale praktijk is, maar begrijp de uitleg wel.
Mijn eigen frustratie valt eigenlijk wel mee, tenslotte heb ik er een stevige wandeling aan over gehouden, en er zat niemand op me te wachten, en mijn dokteres ligt toch te zagen dat ik meer aan de lucht moet komen ;)

Maar ik was echt wel beschaamd, als Belg en als spoorgebruiker, om aan die Engelsman te moeten vertellen dat dit nu eenmaal het Belgische spoorbedrijf is: natuurlijk kan het al eens mis gaan, en het voetvolk haalt dan het onderste uit de kast om toch nog te doen wat ook maar enigszins kan gedaan worden. Maar om dan ook duidelijk over te brengen wat er nu staat te gebeuren dat is echt wel teveel gevraagd, blijkbaar. Tot zijn verbijstering heb ik hem erop gewezen dat de aankondigingsborden in Brussel-Noord twee S2's toonden, de ene met nog meer vertraging dan de andere, die zogezegd allebei naar Leuven zouden vertrekken uit Brussel-Noord, op precies hetzelfde uur, de ene vanaf spoor 6, de andere vanaf spoor 7. En dat "zelfde uur" schoof minuut per minuut vooruit, voor beide exact parallel. Dat geen van beide treinen effectief ging rijden was voor mij al lang duidelijk, maar voor de NMBS dus nog niet. Laat staan voor de Engelsman.
Het zou me verwonderen dat het in de UK efficiënter zou worden beheerd, maar ik kan verkeerd zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Wat wordt bedoeld met "beheerd"? Nogmaals, dat het al eens mis gaat met de treinen dat is onvermijdelijk, en ik heb alle respect voor het personeel "ten velde" dat er van maakt wat er van te maken valt, operationeel. Te meer daar ik verneem dat de diensten die in zo'n geval in actie moeten komen stevig onderbezet zijn. Maar de communicatie is echt om te huilen, waardoor de ellende voor veel mensen nog fel vergroot wordt, en dat zou kunnen vermeden worden.

Overigens weet ik niet hoe het er in de UK aan toe gaat, maar we moeten mogelijk geknoei elders niet aanwenden als schaamlapje voor het onze.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 mei 2022, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie