25 mei 2022: Zware hinder in Kortenberg

Alles over reizigerstreinen in België.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Hagelander »

PS. Het voorval in Kortenberg is verschrikkelijk, maar weet dat het hier tussen Aarschot en Diest bijna elke week voorvalt dat er een "persoonsaanrijding" plaats heeft. Helaas heeft dat traject een lugubere aantrekking, omdat het door een bosrijke omgeving gaat, terwijl de treinen door het rechte traject een mooie snelheid behalen. Je kan jezelf alleen maar afvragen, waarom België zo hoog scoort op het aantal mensen dat uit het leven wil stappen. Wat maakt België anders dan pakweg Nederland, Duitsland of Frankrijk?
desirootje
Berichten: 647
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door desirootje »

Hagelander schreef: 29 mei 2022, 07:00 PS. Het voorval in Kortenberg is verschrikkelijk, maar weet dat het hier tussen Aarschot en Diest bijna elke week voorvalt dat er een "persoonsaanrijding" plaats heeft. Helaas heeft dat traject een lugubere aantrekking, omdat het door een bosrijke omgeving gaat, terwijl de treinen door het rechte traject een mooie snelheid behalen. Je kan jezelf alleen maar afvragen, waarom België zo hoog scoort op het aantal mensen dat uit het leven wil stappen. Wat maakt België anders dan pakweg Nederland, Duitsland of Frankrijk?
Ik weet niet hoe het er elders aan toe gaat maar de lange wachtlijsten om bij een psycholoog binnen te mogen zullen niet helpen. Genoeg mensen die oftewel geen hulp krijgen of te laat waarna hulp niet genoeg is om hun tegen te houden. We zouden mentale gezondheid veel serieuzer moeten nemen, kan je je voorstellen dat je maanden zou moeten wachten voor een doktersgesprek of een ziekenhuisbezoek...
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

(misschien houden we ons beter bij ons treinenonderwerp?)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2022, 14:20 (misschien houden we ons beter bij ons treinenonderwerp?)
(niet ik dat ik de mods voor de voeten wil lopen, hoor)
OK ,en wat is uw input bij het "treinonderwerp"??
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Met enige moeite heb ik geleerd mijn mond te houden als ik niets relevants toe te voegen heb :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2022, 15:05 Met enige moeite heb ik geleerd mijn mond te houden als ik niets relevants toe te voegen heb :)
Geachte heer , U moet U zeker niet inhouden. Maar wat is de meerwaarde om iets te zeggen dat "niet relevant "is?
Persoonlijk probeer ik enkel mijn 42 jaar ervaring uit het nationale en internationale operationele spoorbedrijf te delen.
En als ik bijdragen zie die gebasseerd zijn op "onwetendheid" tracht ik dit te corrigeren met relevante info en praktische ervaringen en indien mogelijk met de nodige duiding.
Dat was ook de mentaliteit in de treinbestuurders loges ,rechtuit rechtaan in de discussies maar altijd goede collega's.
En de problematiek van de zelfdodingen bij het spoor is een groot sociaal-economisch probleem,en inderdaad zoals iemand schreef lijkt het wel typisch Belgisch.
Daarom is het ook interessant volgens mij, om dit te kaderen in een groter geheel met o.a.de sociale begeleiding/sociale zekerheid in een land.
Nog een prettige avond gewenst en laat het niet aan uw hart komen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: 29 mei 2022, 17:32
En de problematiek van de zelfdodingen bij het spoor is een groot sociaal-economisch probleem,en inderdaad zoals iemand schreef lijkt het wel typisch Belgisch.
Zo typisch Belgisch is het nu ook weer niet. Een hele tijd geleden (ik heb het nu misschien wel over 20-30 jaar) vroegen de Deense Spoorwegen om a.u.b. niet meer onder een trein te springen om zelfmoord te plegen omdat dat de goede werking van de spoorwegen te veel op de helling zette. En ik weet het, ik vind hiervoor geen andere bron terug dan mijn schalkse geheugen...
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 29 mei 2022, 17:50
nighttrain schreef: 29 mei 2022, 17:32
En de problematiek van de zelfdodingen bij het spoor is een groot sociaal-economisch probleem,en inderdaad zoals iemand schreef lijkt het wel typisch Belgisch.
Zo typisch Belgisch is het nu ook weer niet. Een hele tijd geleden (ik heb het nu misschien wel over 20-30 jaar) vroegen de Deense Spoorwegen om a.u.b. niet meer onder een trein te springen om zelfmoord te plegen omdat dat de goede werking van de spoorwegen te veel op de helling zette. En ik weet het, ik vind hiervoor geen andere bron terug dan mijn schalkse geheugen...
Volgens Eurostat staan we toch vijde met 17/100.000 (https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20180716-1). Dit is natuurlijk niet in absolute cijfers.
Maar het is inderdaad een probleem en ik vrees dat die "preventie" en aankondigingen/publiciteit van de zelfmoordlijn op TV (na beelden of verwijzing naar zelfmoord) niet veel helpen. Mischien integendeel.
Vroeger hadden we in Belgie (mischien nu nog) ook een paar zwarte plekken zoals op de lijn 25/27 (Duffel) en Korbeek-lo op de lijn 36 met psychiatrische instellingen op loopafstand.
https://econtent.hogrefe.com/doi/10.102 ... 10/a000827 over Denemarken.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door JPV »

Ivm zelfdoding: een grote risicofactor is werkdruk en België is gekend als land met redelijk hoge werkdruk (vandaar ook de hogere zelfdodingcijfers in bvb west-vlaanderen, waar de KMO-mentaliteit nóg een stuk hoger is... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201208_91960936 ).

Verder zit ik met alle plezier 1 uur extra op de trein om te vermijden dat medepassagiers of mezelf een stuk lichaam vertraagd langs de weg zien. Het is niet enkel voor een campingmomentje dat men, zelfs al is het slachtoffer al lang overleden, een rode, afgesloten tent op de plaats van het ongeval plaatst bij auto-ongevallen.

Dus nee, liever géén vertraagde treinen op de plaats van dergelijke ongevallen. Ook voor treinbestuurders zou dat denk ik niet zo leuk zijn om terug met een vorig ongeval geconfronteerd te worden.

Heeft er wel iemand een verklaring waarom idd rond Duffel en Ieper en op nog zovele plaatsen de psychiatrische ziekenhuizen gelegen zijn? Is dat omdat de grond daar zo goedkoop is, is het puur toeval (het PZ in Ieper is daar historisch gelegen bij mijn weten) of was het omdat de psychiatrische ziekenhuizen dachten veel clienteel te hebben aan overgestresseerde treinreizigers die hier op het forum van een mug een olifant maken ? ;).
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door ovspotter_be »

JPV schreef: 30 mei 2022, 06:15 Heeft er wel iemand een verklaring waarom idd rond Duffel en Ieper en op nog zovele plaatsen de psychiatrische ziekenhuizen gelegen zijn? Is dat omdat de grond daar zo goedkoop is, is het puur toeval (het PZ in Ieper is daar historisch gelegen bij mijn weten) of was het omdat de psychiatrische ziekenhuizen dachten veel clienteel te hebben aan overgestresseerde treinreizigers die hier op het forum van een mug een olifant maken ? ;).
Omdat het vroeger zo makkelijk bereikbaar was per trein liggen die centra daar denk ik.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door JPV »

ovspotter_be schreef: 30 mei 2022, 06:41 Omdat het vroeger zo makkelijk bereikbaar was per trein liggen die centra daar denk ik.
Het PZ van Duffel dateert blijkbaar van 1652, een eindje voor de ontdekking van stoomvoortbeweging :). (https://www.2dehands.be/v/boeken/geschi ... uis-duffel / Wikipediaartikel over het PZ).

Dat van Ieper lag vroeger wel midden in stad en is in 1900 verhuisd naar de Poperingseweg (huidige locatie). Waarschijnlijk puur omdat daar beschikbare bouwgrond was.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door stijn »

Ik heb er ook last van gehad... een uur vertraging...
Als redelijk ervaren reiziger weet je hoe je thuis gaat geraken, maar ik kan me inbeelden dat het voor de minder ervaren reiziger toch moeilijk is...

Uiteraard is het niet evident om op zo een probleem op zo een belangrijke lijn correct en snel te reageren, maar langs de andere kant: dit was niet de eerste keer en het zal helaas ook niet de laatste keer zijn dat dit in Kortenberg gebeurt. Je zou dan een noodplan moeten klaar hebben liggen.

En volgens mij ligt het er ook: veel P treinen werden allemaal samen geschrapt. Waarom dan de S treinen niet begrijp ik niet. Waarom er niet ogenblikkelijk de juiste uitleg kan gegeven worden ook niet.

Het kan zijn dat ik nu helemaal verkeerd ben, maar in Kortenberg is het zo voorspelbaar...

Kan men de toegang tot de snelle sporen niet beter en permanent afsluiten?
Betere bewaking van de perrons...
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door jan_olieslagers »

Kan men de toegang tot de snelle sporen niet beter en permanent afsluiten?
Inderdaad, ik ben daar nu niet bepaald de meest frekwente reiziger, maar heb die middelste perrons nog nooit weten gebruiken. Beter dat daar poortjes komen met een slot, die kunnen dan geopend worden, desnoods manueel, de hele uitzonderlijke keer dat het toch eens vandoen is.
Betere bewaking van de perrons...
Daarvoor ontbreken alweer de middelen (hetzij personeel ter plekke, hetzij budget voor camera's) Camerabewaking zou trouwens niets oplossen, men zou kunnen iemand alarmeren om ter plaatse te gaan, maar die komt dan toch gegarandeerd te laat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door HLE 2302 »

Op L36N zou men de perrons moeten afschermen met een automatische deur die slechts geopend kan worden als er werkelijk een trein stopt. Ik vind het vrij onlogisch men zo makkelijk een perron kan opwandelen waar treinen langsrijden aan 200 km/h. De volledige lijn 36/36N is afgeschermd met hekken en ontoegankelijk voor vreemden, de perrons zijn dan weer een uitnodiging.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: 25 mei 2022: Koekenbak in Kortenberg

Bericht door Portbou »

JPV schreef: 30 mei 2022, 06:15 Verder zit ik met alle plezier 1 uur extra op de trein om te vermijden dat medepassagiers of mezelf een stuk lichaam vertraagd langs de weg zien.
Afwachten of je dat met evenveel plezier doet als je hierdoor je kind niet op tijd uit de crèche kunt halen. En zeker als je eerder deze week ook al eens te laat in de crèche was omdat je trein afgeschaft was bij gebrek aan treinbegeleider. En als je alvast moet zitten nadenken hoe je het gaat oplossen met de staking volgende week...

Bovendien blijft het dikwijls niet bij 1 uur in dit soort situaties.
Plaats reactie