Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Adler »

https://www.hln.be/merelbeke/trein-met- ... ~a4e8f5d9/

Ik heb hier al verschillende MUG's zien passeren waar ik woon in Merelbeke.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Adler »

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Adler »

Toch een raar verhaal.
Hoe kan men in een rijdende trein kabels doorknippen ?
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door wuitz »

Adler schreef: 23 mei 2022, 06:34 Toch een raar verhaal.
Hoe kan men in een rijdende trein kabels doorknippen ?
Laten we er maar niet over uitwijden, maar iets scherps is daar niet voor nodig...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Shrek »

Als je weet wat je doet is het heel makkelijk de trein te saboteren en zo tot stilstand te laten komen. Maar zou dat gespuis echt weten hoe het systeem in elkaar zit? Of hadden ze gewoon "geluk"?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door jan_olieslagers »

Intussen melden de media dat jongeren aan de noodrem hadden getrokken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Klassiekje »

Zal wel iets meer zijn dan 'gewoon' een noodsein.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Yassine_TB »

Een machinist zei dit op treinbestuurder.be: "1u stilgestaan omdat ze het nodig vonden eerst de MUX kabel uit te trekken en dan na stilstand noodseinen bedienen en deuren openen."

De mux kabels zorgen voor communicatie tussen het stuurrijtuig & de locomotief. Die kabels kunnen makkelijk worden uitgetrokken tussen de rijtuigen. Dus wanneer zo'n kabel wordt uitgetrokken, ziet de machinist op het stuurrijtuig de hoogspanning verdwijnen en moet hij dus gaan stoppen na 20s.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Steven »

Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Yassine_TB »

Steven schreef: 23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Als het enkel tractie is dat je niet hebt, kan je je evt gewoon laten uitbollen tot in Brussel toch? Misschien wel bellen dat ze alle seinen openzetten voor je ^^
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door trainlovertje »

Yassine_TB schreef: 23 mei 2022, 11:13 Een machinist zei dit op treinbestuurder.be: "1u stilgestaan omdat ze het nodig vonden eerst de MUX kabel uit te trekken en dan na stilstand noodseinen bedienen en deuren openen."
Wat de Franstalige collega daaronder schrijft is eigenlijk nog veel triester.

Paar weken geleden een gelijkaardig incident geweest met vandalen op de trein (brandblusser leeggespoten), die werden er 1 voor 1 afgehaald in Brussel-Zuid door een politiemacht van ca 60(!) policiers, verspreid over het hele perron en zelfs de perrons daarnaast, en dan was er ook nog eens een hele garde van Securail. 8 boefjes haalden ze eruit, dat ging zonder al te veel verzet, daarna gingen de deuren voor de reizigers pas open. Door een ander incident in combinatie met het bovenvernoemde was de reistijd tussen Gent en Brussel opgelopen tot ca 2 uur. Ocharme die andere reizigers...

Dat machtsvertoon was dus wat overdreven voor 8 vandaaltjes, maar gisteren was dat dus niet het geval.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door nighttrain »

Yassine_TB schreef: 23 mei 2022, 13:23
Steven schreef: 23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Als het enkel tractie is dat je niet hebt, kan je je evt gewoon laten uitbollen tot in Brussel toch? Misschien wel bellen dat ze alle seinen openzetten voor je ^^
Inderdaad en als de wind goed zit ,laten uitbollen. In feite zouden ze dit alle dagen kunnen doen vanaf Y Melle.....Of Y Meulenwjk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door Steven »

Yassine_TB schreef: 23 mei 2022, 13:23
Als het enkel tractie is dat je niet hebt, kan je je evt gewoon laten uitbollen tot in Brussel toch? Misschien wel bellen dat ze alle seinen openzetten voor je ^^
Er zijn maar weinig plaatsen in België waar je een trein 40 km kan laten rijden zonder tractie te gevende op tijd aan te komen. Van regio Merelbeke tot Brussel Zuid gaat dus niet. Trouwens zonder volwaardige controle over je locomotief rijden wil je niet. Hou het een beetje veilig aub.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Domme vraag misschien, maar als de bestuurder in het stuurrijtug remt maar de locomotief krijgt geen remsignaal, blijft die dan niet duwen? Of is er een (nood)systeem waarbij de loc vanzelf remt bij teveel tegendruk? Of remt die automatisch bij wegvallen mux?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage

Bericht door TB_worden »

trainlovertje schreef: 23 mei 2022, 14:12
Yassine_TB schreef: 23 mei 2022, 11:13 Een machinist zei dit op treinbestuurder.be: "1u stilgestaan omdat ze het nodig vonden eerst de MUX kabel uit te trekken en dan na stilstand noodseinen bedienen en deuren openen."
Wat de Franstalige collega daaronder schrijft is eigenlijk nog veel triester.

Paar weken geleden een gelijkaardig incident geweest met vandalen op de trein (brandblusser leeggespoten), die werden er 1 voor 1 afgehaald in Brussel-Zuid door een politiemacht van ca 60(!) policiers, verspreid over het hele perron en zelfs de perrons daarnaast, en dan was er ook nog eens een hele garde van Securail. 8 boefjes haalden ze eruit, dat ging zonder al te veel verzet, daarna gingen de deuren voor de reizigers pas open. Door een ander incident in combinatie met het bovenvernoemde was de reistijd tussen Gent en Brussel opgelopen tot ca 2 uur. Ocharme die andere reizigers...

Dat machtsvertoon was dus wat overdreven voor 8 vandaaltjes, maar gisteren was dat dus niet het geval.
Machtsvertoon voor de Brusselse jeugd is nooit teveel.

En om het hoekje eens flink wat petsen geven, anders leren ze het nooit. Helaas mag dat niet.
Gesloten