Wil NMBS nog eerste klasse ?

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 16:13
Paul schreef: 21 mei 2022, 16:06 Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Als dat eersteklasrijtuig een tweedeklasrijtuig zou zijn zou u sowieso zitplaats hebben, en dat zonder u meer hoeft te betalen.
Nonsens, dan zou dat ook reeds goed bezet zijn door tweedeklassereizigers. De reden waarom eerste klasse vaak nuttig is, zelfs als het interieur krak hetzelfde is de tweede klasse, is omdat het 1e vaak (veel) rustiger is. Dat is voor mij bij gelegenheid net een goede reden om die meerkost te spenderen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 21 mei 2022, 16:26
TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 16:13
Paul schreef: 21 mei 2022, 16:06 Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Als dat eersteklasrijtuig een tweedeklasrijtuig zou zijn zou u sowieso zitplaats hebben, en dat zonder u meer hoeft te betalen.
Nonsens, dan zou dat ook reeds goed bezet zijn door tweedeklassereizigers. De reden waarom eerste klasse vaak nuttig is, zelfs als het interieur krak hetzelfde is de tweede klasse, is omdat het 1e vaak (veel) rustiger is. Dat is voor mij bij gelegenheid net een goede reden om die meerkost te spenderen.
Het lijkt er meer op dat u die meerkost wil betalen zodat er toch maar niemand naast u komt zitten. Bij Flixtrain kan je daar een meerprijs voor betalen, maar bij ons in eerste klas is dat geen garantie.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

omdat het 1e vaak (veel) rustiger is
Nochtans heb ik het ook al meegemaakt dat iemand in de 1ste klas van een Desiro zat te teleconferencen met veel gestes en veel decibels - en inderdaad veel plaats nodig had voor laptop en reistas en vergaderingsnota's en telefoon en wat nog al niet. Ooit ben ik binnen de 2de klas een beter plaatske gaan opzoeken om wat verder verwijderd te zijn van zo'n druktemaakster, zelfs aan de andere kant van de in/uitstap was haar kabaal niet te harden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk dat als je kijkt naar de buurlanden 1e klasse zeker nog nut heeft, maar dan wel niet op alle treinen.
In de herfstvakantie ben ik met een 1e klasse Interrail-pas door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gereisd en op 60% van de ICE's zijn we in 2e klasse moeten gaan zitten omdat de 1e klasse volledig vol zat, in Oostenrijk ook 1 keer hetzelfde moeten doen op een IC.
Misschien moeten we meer richting een Oostenrijks systeem gaan waar de normale stoptreintjes enkel 2e klasse hebben en de langeafstandstreinen (IC, ...) ook 1e klasse.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien moeten we meer richting een Oostenrijks systeem gaan waar de normale stoptreintjes enkel 2e klasse hebben en de langeafstandstreinen (IC, ...) ook 1e klasse
Ja, precies daarom vind ik het zo vreemd dat er 1ste klasse wordt aangeboden op de MS08 Desiro. Maar nogmaals, het zal allemaal wel afhangen van wat er in de beheersovereenkomst staat. Misschien al een eerste punt om te herbekijken als de volgende beheersovereenkomst wordt onderhandeld?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 mei 2022, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 16:54
Misschien moeten we meer richting een Oostenrijks systeem gaan waar de normale stoptreintjes enkel 2e klasse hebben en de langeafstandstreinen (IC, ...) ook 1e klasse
Ja, precies daarom vind ik het zo vreemd dat er 1ste klasse wordt aangeboden op de MS08 Desiro. Maar nogmaals, het zal allemaal wel afhangen van wat er in de beheersovereenkomst staat. Misschien al een eerste punt om de herbekijken als de volgende beheersovereenkomst wordt onderhandeld?
Desiro's worden overal ingezet, ook op IC lijnen , bv. tussen Gent en Antwerpen om maar iets te noemen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef: 21 mei 2022, 17:03
jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 16:54
Misschien moeten we meer richting een Oostenrijks systeem gaan waar de normale stoptreintjes enkel 2e klasse hebben en de langeafstandstreinen (IC, ...) ook 1e klasse
Ja, precies daarom vind ik het zo vreemd dat er 1ste klasse wordt aangeboden op de MS08 Desiro. Maar nogmaals, het zal allemaal wel afhangen van wat er in de beheersovereenkomst staat. Misschien al een eerste punt om de herbekijken als de volgende beheersovereenkomst wordt onderhandeld?
Desiro's worden overal ingezet, ook op IC lijnen , bv. tussen Gent en Antwerpen om maar iets te noemen.
Jaja, dat weet ik ook wel, dankje. Precies daarom schreef ik reeds enkele uren geleden
Maar waarom er ooit MS08 Desiro zijn aangekocht met eerste klas zie ik niet zo goed in. Die werden toch aan de politiek "verkocht" om enkel het GEN te bedienen?
Dat die treinen - best okee voor de beloofde voorstadsdienst! - misbruikt worden voor IC's is voor velen onaanvaardbaar - de dienst Luik-Luxemburg is het meest storende voorbeeld. Maar laat ons daar maar niet opnieuw over beginnen, er was ooit al een erg lange draad over, geen tweede nodig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef: 21 mei 2022, 16:17 In 2016 bracht de eerste klas een meeropbrenst op van 32,7 miljoen euro (parlementaire vraag).
Dankje! Alleen kan ik niet laten me af te vragen hoe men tot dat bedrag gekomen is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 18:50
Adler schreef: 21 mei 2022, 16:17 In 2016 bracht de eerste klas een meeropbrenst op van 32,7 miljoen euro (parlementaire vraag).
Dankje! Alleen kan ik niet laten me af te vragen hoe men tot dat bedrag gekomen is.
Dat lijkt me toch vrij eenvoudig.
Men weet hoeveel eerste klas biljetten en abonnementen men heeft verkocht.
Reken dat bedrag terug naar de prijs van tweede klas en je hebt de meeropbrengst.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 18:50
Adler schreef: 21 mei 2022, 16:17 In 2016 bracht de eerste klas een meeropbrenst op van 32,7 miljoen euro (parlementaire vraag).
Dankje! Alleen kan ik niet laten me af te vragen hoe men tot dat bedrag gekomen is.
beste heer, als ik lees dat U "Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica." was of bent ,dan zou je toch moeten weten dat er ergens bij NMBS aan YIELD managment en REVENUE managment zal gedaan worden. Ik laat het aan U over om het verschil op te zoeken tussen de YIELD en REVENUE.
En dat deze "specialiteiten" over genoeg software kunnen beschikken om extra-pollaties te maken tussen bv de verschillende aangeboden tickets na de afgelopen periode (jaar/dag/week) om zo een beter beeld te hebben over wat verwacht kan worden later....(eventueel zelfde dag/zelfde periode/zelfde feestdagen). Wat ze ermee doen als finaliteit is een andere zaak.
We kunnen de NMBS verdenken van veel maar ik denk toch dat ze die managment technieken toch wel al zullen opgepikt hebben.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door LML »

1ste klasse: ja voor IC-diensten (lees: lange(re) afstanden). Neen voor S- en L-diensten (lees: korte(re) afstanden). Al hoort daar ook het juiste materieel voor de juiste dienst bij, maar dat is een ander verhaal of topic...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

nighttrain schreef: 21 mei 2022, 22:16
jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 18:50
Adler schreef: 21 mei 2022, 16:17 In 2016 bracht de eerste klas een meeropbrenst op van 32,7 miljoen euro (parlementaire vraag).
Dankje! Alleen kan ik niet laten me af te vragen hoe men tot dat bedrag gekomen is.
beste heer, als ik lees dat U "Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica." was of bent ,dan zou je toch moeten weten dat er ergens bij NMBS aan YIELD managment en REVENUE managment zal gedaan worden. Ik laat het aan U over om het verschil op te zoeken tussen de YIELD en REVENUE.
En dat deze "specialiteiten" over genoeg software kunnen beschikken om extra-pollaties te maken tussen bv de verschillende aangeboden tickets na de afgelopen periode (jaar/dag/week) om zo een beter beeld te hebben over wat verwacht kan worden later....(eventueel zelfde dag/zelfde periode/zelfde feestdagen). Wat ze ermee doen als finaliteit is een andere zaak.
We kunnen de NMBS verdenken van veel maar ik denk toch dat ze die managment technieken toch wel al zullen opgepikt hebben.
Wegen die inkomsten wel op tegen de kosten die gemaakt moeten worden voor de eerste klas, want die worden wellicht niet in de berekening opgenomen. Je moet dan ook wel de lege stoelen in rekening brengen die niet verkocht werden op een traject, want je vervoert dan lucht terwijl je bv. gemakkelijk een rijtuig minder had kunnen inbrengen in je treinsamenstelling.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door nighttrain »

TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 22:54
nighttrain schreef: 21 mei 2022, 22:16
jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 18:50
Dankje! Alleen kan ik niet laten me af te vragen hoe men tot dat bedrag gekomen is.
beste heer, als ik lees dat U "Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica." was of bent ,dan zou je toch moeten weten dat er ergens bij NMBS aan YIELD managment en REVENUE managment zal gedaan worden. Ik laat het aan U over om het verschil op te zoeken tussen de YIELD en REVENUE.
En dat deze "specialiteiten" over genoeg software kunnen beschikken om extra-pollaties te maken tussen bv de verschillende aangeboden tickets na de afgelopen periode (jaar/dag/week) om zo een beter beeld te hebben over wat verwacht kan worden later....(eventueel zelfde dag/zelfde periode/zelfde feestdagen). Wat ze ermee doen als finaliteit is een andere zaak.
We kunnen de NMBS verdenken van veel maar ik denk toch dat ze die managment technieken toch wel al zullen opgepikt hebben.
Wegen die inkomsten wel op tegen de kosten die gemaakt moeten worden voor de eerste klas, want die worden wellicht niet in de berekening opgenomen. Je moet dan ook wel de lege stoelen in rekening brengen die niet verkocht werden op een traject, want je vervoert dan lucht terwijl je bv. gemakkelijk een rijtuig minder had kunnen inbrengen in je treinsamenstelling.
Ik heb ge antwoord op de vraag «  hoe weet je wat de meer opbrengsten zijn? »
Zoals Ik eerder zei,als je geen reservatie systeem hebt (zoals bij de NMBS),hoe kan je weten wie ,waar en wanneer zat met zijn gekocht ticketje van Oostende naar Dus welke lège stoel ?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

Kun je niet weten, maar het is wel een belangrijke nuance die de NMBS er bij vergeet te vermelden.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TKR »

1ste klasse op een Desiro en dergelijke lijkt mij zijn meerwaarde niet te halen uit het hogere comfort, maar eerder de garantie op een zitplaats tijdens de drukkere uren.

Ze zijn niet van plan om de 1ste klasse af te schaffen. Ik las onlangs net dat ze het verschil tussen 1ste en 2de klasse willen vergroten om de 1ste klasse aantrekkelijker te maken.
Plaats reactie