Wil NMBS nog eerste klasse ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Portbou »

In één van de wandelblogs van overweg13 las ik dit
overweg13 schreef: Als je tegenwoordig in de app een biljet eerste klasse koopt krijg je de wat onzinnige mededeling dat je zo veel euro kunt besparen als je een biljet tweede klasse koopt.
Waarom doet NMBS zoiets ? Wat hoopt ze te bereiken door dit soort meldingen in de app te zetten ?

Als ik morgen op restaurant een goede dure fles wijn bestel... gaat de ober dan ook zeggen dat ik x euro kan besparen door een goedkopere wijn van de kaart te kiezen ?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Een zoveelste illustratie van de "aparte" commerciële instelling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Adler »

Op de website heb ik dit nog nooit gezien.
Daar staat: "Wil je graag in stilte werken of wil je meer comfort? Kies dan voor de rustigere ruimte van 1e klas."
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

Voor mij mag die eerste klas weg. Het is geen kerntaak van een openbaarvervoersbedrijf.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, misschien geen primaire taak inderdaad. Maar ergens moet het openbaar vervoer toch zoveel mogelijk kostendekkend zijn en dus toch ook proberen om zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Een aanbod aan meerprijs zou daarbij nuttig kunnen zijn, mits overeenkomstige meerwaarde.

Daarbij heb ik twee twijfelpunten:
1/ in het moderne materiaal, met name de MS08 Desiro, is het verschil tussen 1ste en 2de zo beperkt dat het niet echt een meerprijs rechtvaardigt;
2/ een stevig deel van de reizigers in 1ste klas betalen daar niet echt meer voor, bv. het spoorpersoneel. Welk percentage dat uitmaakt kan ik niet inschatten, maar het zou wel eens behoorlijk kunnen zijn. (Daarentegen kan ik me goed voorstellen dat het afschaffen van 1ste klas door sommigen zou kunnen worden beschouwd als een terugschroeven van "verworven rechten" voor het personeel).

Daar staat tegenover dat 1ste klas wel een meerkost meebrengt, al was het maar doordat er (in sommige treinen) minder stoelen per vierkante meter staan; wie weet of die meerkost opweegt tegen de meeropbrengst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

Ik heb bedenkingen bij de kostendekking van eerste klas. In verschillende regio's in Frankrijk en Italië heeft de eerste klas al afgedaan. Kosten-baten kun je met het schrappen van eerste klas meer ruimte bieden aan meer reizigers en is er geen 'volksverhuis' nodig op het perron zodat reizigers sneller in- en uitstappen. Ook de meerkost qua interieur/binnenbekleding moet in rekening worden gebracht.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 21 mei 2022, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Steven »

Hoe kan er een meerkost interieur zijn als er net minder stoelen staan die men duurder verkoopt. Het is toch al eerder besproken dat je veel minder reizigers nodig hebt in eerste klasse om kostendekkend te zijn dan in tweede klasse (daar heb je zover ik weet 75% bezetting nodig om uit de kosten te komen).
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Davy »

Eerste klas is vooral nuttig voor lange afstanden: hoger zitcomfort maar ook wat meer rust, geen hoop kwebbeltantes en krijskinderen in je coupé. In L/S-treinen voegt het niet zoveel toe, je zou het kunnen vervangen door een stilte-afdeling.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, zoiets zat ik me ook te bedenken. In M7/MS96/I6-10-11 zou het kunnen verantwoord zijn.

Maar waarom er ooit MS08 Desiro zijn aangekocht met eerste klas zie ik niet zo goed in. Die werden toch aan de politiek "verkocht" om enkel het GEN te bedienen? Op een manier is het dan ook niet verwonderlijk dat die eerste klas op de Desiro's eigenlijk niets voorstelt. Het zou eerlijker zijn, en wellicht ook simpeler, en economischer, om dat dan ook helemaal niet aan te bieden.

Of zou het kunnen dat het beheerscontract oplegt dat er in elke trein 1ste klasse moet aangeboden worden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 21 mei 2022, 15:19 Of zou het kunnen dat het beheerscontract oplegt dat er in elke trein 1ste klasse moet aangeboden worden?
Dat zou zo maar eens kunnen want voormalig minister Bellot was een vurig tegenstander van het afschaffen van eerste klas.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door nighttrain »

TimJ36 schreef: 21 mei 2022, 14:19 Voor mij mag die eerste klas weg. Het is geen kerntaak van een openbaarvervoersbedrijf.
Ik huiver van mensen die dure taal gebruiken zonder goed te beseffen wat het inhoud.

Wat is een kerntaak?
Een kerntaak is een substantieel deel van de beroepsuitoefening naar belang, omvang (tijdsbeslag of frequentie) of beide. Een kerntaak bestaat uit een geheel van inhoudelijk met elkaar samenhangende werkprocessen, kenmerkend ...
Dus een bepaalde upgrade geven in confort binnen een werkproces behoort daar ergens toe.

Een gemiddeld vervoersbiljet eerste klasse is 45% duurder dan tweede klasse.

Dus ruim genomen Gerard die een eertse klasse biljet koopt tussen Oostende en Aarlen betaald(33.5) +/- evenveel(45%) als Julien(21.8) en Yvonne(21.8) samen op het zelfde traject. Zeker met senioren ticket 15 en 7 euro.
Dus die business tickets of anders "luxe "tickets in de luchtvaart zijn ook zeer rendabel , en evenzo voor het treinverkeer.

Moest je de SNCF de vrije hand laten dan zouden ze liever treinen aanbieden met100% eerste klasse op bepaalde treinen/trajecten,maar dat mogen ze niet volgens het beheers akkoord met de Franse staat.
Bij alle operatoren waar ik gewerkt heb waren de eerste klasse of flexi tickets ruim kosten dekkend.En in vele gevallen moesten we remmen op de beschikbare capaciteit/trein (flexi).
Daar er bij de NMBS geen reservatie systeem is kan de rentabiliteit van eerste klasse per trein moeilijk berekend worden (alle prijzen zijn gelijk per gelijke afstand ongeacht het vertrekuur).Er is geen dynamische prijzen structuur.
Betreft de afgeschafte eerste klasse tickets in Frankrijk dan spreek je over de TER in de regios en niet de treinen met reservatie.
Neem je bv een TERgv dan kan je nog eerste klasse rijtuigen hebben, toegankelijk met TER tickets (tweede klasse).
En voor het NMBS personneel in functie of op pensioen, ja we hebben eenmaal bij de boer gewerkt in bepaalde funkties en dan mogen we ook op zijn kar zitten. En ik vermoed zelfs dat de sociale dienst iets betaald aan de NMBS.
Net zoals vroeger de coupons voor post/douane personneel enz die werden ook betaald door hun sociale dienst aan de NMBS.Was in C dus ook niet gratis.
Dan kan je inderdaad zanikken over eerste klasse vrijbiljetten en verder afglijden naar tweede klasse vrijbiljetten en vrijkaarten. Daarom moet je bij de SNCF ook reserveren met je vrijbiljet,dus het aantal plaatsen voor vrijbiljeten (spoorweg personneel) is beperkt tot X% van de aangeboden capaciteit.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is een kerntaak?
Dat is een taalkwestie, misschien ;) maar in mijn interpretatie zijn de kerntaken diegene die overeenkomen met het nakomen/uitvoeren van de beheersovereenkomst - zolang men afhankelijk is van de overheidssubsidies, uiteraard, en dat zal nog wel efkes duren, lijkt me.

Trouwens ons spoorbedrijf heeft de handen vol, en meer dan, om alles waar te maken dat er door de overheid verlangd wordt, voor slechts een minimum aan centen. M.a.w. meer dan dat minimum kan niemand zinnigerwijs verlangen of verwachten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Paul »

Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door TimJ36 »

Paul schreef: 21 mei 2022, 16:06 Ik ben zeer blij dat er eerste klasse bestaat en ik betaal daar graag voor, zelfs meer dan het dubbele van tweede klasse voor een seniorenbiljet. Ik moet er niet aan denken om tijdens het spitsuur van pakweg Libramont naar Brussel in een overvol tweedeklasserijtuig te moeten zitten of staan...
Als dat eersteklasrijtuig een tweedeklasrijtuig zou zijn zou u sowieso zitplaats hebben, en dat zonder u meer hoeft te betalen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wil NMBS nog eerste klasse ?

Bericht door Adler »

In 2016 bracht de eerste klas een meeropbrenst op van 32,7 miljoen euro (parlementaire vraag).
Plaats reactie