Motorstel of Rijtuig

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Motorstel of Rijtuig

Bericht door Shin »

Al een tijdje zit ik na te denken over wat er nu "het beste is", dus ben ik benieuwd naar wat jullie meningen zijn.

Wat zijn de voor en/of nadelen van een motorstel (AM) of rijtuig volgens jullie?
Young age train lover
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Motorstel of Rijtuig

Bericht door Steve »

Uit welk oogpunt? Uit reizigersoogpunt is een rijtuig in principe iets beter doordat je geen motorgeluid hebt, of het moet zijn dat je vlak tegen de locomotief zit. Het optrekken en afremmen gaat ook iets zachter, al kun je bij een geduwde trein wel wat schokken hebben. Een ander voordeel is dat je (meestal) door de hele trein kunt lopen. Uit het oogpunt van de exploitant is een motorstel meestal beter: makkelijk omkeerbaar, precies het vermogen dat je nodig hebt, makkelijk splitsen en aankoppelen, vlotte en betrouwbare bediening van de deuren en andere systemen in de trein. Specifiek voor bestuurders kan het ook zo aangenaam zijn dat ze vlot toegang hebben tot een toilet. Nadelen zijn dat je meestal niet door de hele trein kunt lopen.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Motorstel of Rijtuig

Bericht door Shin »

Steve schreef: 12 mei 2022, 22:19 Uit welk oogpunt? Uit reizigersoogpunt is een rijtuig in principe iets beter doordat je geen motorgeluid hebt, of het moet zijn dat je vlak tegen de locomotief zit. Het optrekken en afremmen gaat ook iets zachter, al kun je bij een geduwde trein wel wat schokken hebben. Een ander voordeel is dat je (meestal) door de hele trein kunt lopen. Uit het oogpunt van de exploitant is een motorstel meestal beter: makkelijk omkeerbaar, precies het vermogen dat je nodig hebt, makkelijk splitsen en aankoppelen, vlotte en betrouwbare bediening van de deuren en andere systemen in de trein. Specifiek voor bestuurders kan het ook zo aangenaam zijn dat ze vlot toegang hebben tot een toilet. Nadelen zijn dat je meestal niet door de hele trein kunt lopen.
Bedankt voor het rappe en zeer interessante antwoord.

Welk oogpunt maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, ben benieuwd naar alle meningen aangezien het toch een interessant onderwerp is naar mijn mening.

Is een cabine niet eerder algemeen bij een loc (voor een rijtuig uiteraard)? Aangezien we niet zoveel verschillende loc's hebben (ik hoop toch dat de hle 21 en 27 redelijk gelijkende cabine hebben), wat het misschien gemakkelijker maakt voor een treinbestuurd? Weet hier persoonlijk wel niet zoveel over.
Young age train lover
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Motorstel of Rijtuig

Bericht door Steven »

De reeks 21/27 hebben dezelfde stuurpost. Zelfs de reeds gesloopte reeksen 11/12 hadden een gelijkaardige bediening.
Plaats reactie