Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Steven »

Het was vandaag al 2x prijs op lijn 60. Zowel op trein 3211 als op trein 2287 werd de noodrem bediend. Op die eerste zorgde dat zelfs voor een half uur vertraging en bijgevolg ook overwegen in alarm. De rest kan je al raden, het verkeer op lijn 60 werd hierdoor zwaar ontregeld. Bij de eerste trein was het rond 13.50-14.00 en bij de tweede trein rond 15.30-15.40. Beide gevallen deden zich nabij Lebbeke voor. Op de eerste trein was het materieel M6 en dus geeft dat inderdaad wat zoek werk om te bepalen waar nu net dat noodsein werd bediend. De tweede trein betreft het desiro.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

En welke sancties volgen daarop? "Foei, toch, nooit meer doen hé manneke!" of zoiets?

Voor mijn part mag - of eigenlijk moet - NMBS de effectieve schade berekenen - inclusief impact op de overheidssubsidie wegens vertraging - en volledig doorrekenen.

Tenzij er een goede reden was, uiteraard, daar mogen we niet op vooruitlopen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Steven »

Onwettig bedienen van een noodsein kent wel degelijk boetes die gekend staan.
Bijlagen
E33EB154-0C84-4E2E-9A30-26D9B30864B0.jpeg
7A525C19-1ADB-438F-9F53-313722763DCD.jpeg
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, dankje, maar dat gaat over de boete - die er zeker ook moet zijn.
Maar hoe recupereert NMBS de opgelopen schade?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 09 mei 2022, 16:49 Okee, dankje, maar dat gaat over de boete - die er zeker ook moet zijn.
Maar hoe recupereert NMBS de opgelopen schade?
Ik herinner me van vroeger, meer dan 5 jaar geleden, de administratieve boete afhankeljk was van de opgelopen vertragingen van alle treinen, namelijk 9 euro per minuut (met een minimumboete van ongeveer 60 euro). Ik vrees dat men die berekening voor een 'simpele' administratieve boete achterwege wou laten en men deze daarom heeft vervangen door de boete zelf te verhogen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door HLE18 »

Boete is 1 ding maar je moet de daders ook nog te pakken krijgen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 09 mei 2022, 18:48 Boete is 1 ding maar je moet de daders ook nog te pakken krijgen.
Ja inderdaad. En het is nu ook weer niet zodanig frekwent, dus zal de prioriteit misschien niet in deze hoek liggen. Nu was het twee keer kort opeen, en dan nog op nagenoeg dezelfde plaats, maar in het algemeen is dit soort incident toch redelijk uitzonderlijk, lijkt me?

Alleen vrees ik dat er (alweer) een signaal wordt uitgestuurd dat het eigenlijk allemaal best kan, men wordt toch niet gepakt en zelfs als dat gebeurt dan is de bestraffing nog niet zo danig onoverkomelijk.

Ook al omdat - terugkomend op mijn eerste opmerking - NMBS dan misschien wel een boete probeert te innen, maar zelfs niet begint over een schadevergoeding.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Steven »

Er was nog een derde incident van gelijke aard vandaag op de trein Antwerpen Charleroi. Dus vandaag al zeker 3 keer. Dat wil niet zeggen dat dat elke dag zo is. Dat gaat op en af net zoals aanrijdingen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door JHS2013 »

Lijkt me moeilijk te bepalen wie er nou precies verantwoordelijk voor is als je ze niet op heterdaad betrapt. Het gebeurt ook weleens dat reizigers die voor een defecte deur staan aan het noodsein trekken om hun halte niet te missen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door desirootje »

Op zijn minst die rit in de desiro zou moeten lukken, sinds er daar camera's zijn, toch?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Als die camera's op de deuren gericht stonden, ja, dan wel, nuja, dan misschien...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door JHS2013 »

desirootje schreef: 09 mei 2022, 21:00 Op zijn minst die rit in de desiro zou moeten lukken, sinds er daar camera's zijn, toch?
Die kunnen pas later uitgelezen worden en tegen die tijd is het waarschijnlijk de moeite niet meer om iemand te identificeren en te vervolgen
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door trainlovertje »

Ik heb een aantal maanden geleden zo'n incident meegemaakt waarbij de trein Landen - Hasselt - Blankenberge planmatig omgeleid werd via L35, tijdens een weekend wanneer L36 tussen Leuven en Landen buiten dienst was, er thv station Aarschot aan de noodrem werd getrokken.
TBG riep om dat dader was gaan lopen. Die moest dus in Aarschot zijn en was goed op de hoogte van de opleiding, lijkt me. En dat terwijl er in Hasselt 5 minuten later de Hasselt - Leuven - Brussels Airport - Antwerpen vertrok, die uiteraard wel gewoon zou stoppen in Aarschot...
Crapuleus eigenlijk, gelukkig vertraging beperkt tot slechts een vijftal minuten.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Ducktape »

Komt wel vaker voor, heb dat al verschillende keren meegemaakt. Het is daarom nog niet altijd met kwade bedoelingen, onlangs had ik een kindje dat aan de noodrem getrokken had - om te spelen - in feite.

De laatste keer was tussen Bru-Noord en Mechelen met een IC Charleroi - Luchtbal. 10 M4'en tussen 2 HLE27 tegen 160 km/h aan het rijden en plots loopt mijn remleiding leeg en kreeg ze niet meer op druk. TBG opgeroepen en die moest dan gaan zoeken waar er getrokken was. Ze had het nogal rap gevonden, want ze was net een zwartrijder aan het achtervolgen in de trein, hij had getrokken. Na een minuutje of 5 terug vertrokken en Securail stond hem op te wachten in Mechelen. Toen ik de TBG sprak in Luchtbal vertelde ze mij dat de mensen van Securail hem kenden omdat hij dat wel vaker doet...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

omdat hij dat wel vaker doet...
Dat lijkt mij te bevestigen dat er niet streng genoeg op vervolgd wordt.
Overigens mijn dank voor dit en andere verhalen uit de praktijk, ik lees ze met veel belangstelling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie