Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 18:12
elke Belg heeft immers een E-id
oja, en moeten de buitenlanders dan maar te voet gaan? Van Brussel-centrum naar de luchthaven, bijvoorbeeld? ZO simpel is het nu ook weer niet. Maar als men echt wil dan moet er iets beters kunnen verzonnen worden dan de huidige anarchie - alleen is het (zoals steeds) de vraag "wer soll das bezahlen?"
Ook buitenlanders worden geacht altijd een identiteitsstuk bij zich te hebben én te tonen op vraag van bevoegd personeel. Rust alle loketten desnoods uit met paspoortlezers zoals in de luchtvaart. Buitenlanders zullen bovendien grotendeels gebruik maken van grotere, bemande stations. Voor de kleinere stations kan je met digitale tickets werken of eid-scanners integreren in de automaten.

Ja, het kost geld, maar de verdere verloedering van het OV kost ook geld en daarbovenop nog veel meer ongemak.

Technisch is er veel mogelijk, als de manifeste onwil er niet zou zijn, vaak ook ingegeven door een naïeve kijk op onze samenleving.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jknockaert »

TB_worden schreef: 11 jun 2022, 18:00 Poortjes
Nederland staat vol met poortjes met telkens een indrukwekkende batterij camera's eroverheen. En toch nog volop problemen op de trein. Overlast, zakkenrollers (vooral op de internationale treinen) en erger (zoals recent tussen Amsterdam en Alkmaar). Dus?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals reeds eerder gesteld: 100% oplossingen bestaan er niet, kunnen niet bestaan, zullen nooit bestaan. Dat is een bijzonder zwak argument om absoluut helemaal kompleet niets te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

jknockaert schreef: 11 jun 2022, 18:20
TB_worden schreef: 11 jun 2022, 18:00 Poortjes
Nederland staat vol met poortjes met telkens een indrukwekkende batterij camera's eroverheen. En toch nog volop problemen op de trein. Overlast, zakkenrollers (vooral op de internationale treinen) en erger (zoals recent tussen Amsterdam en Alkmaar). Dus?
In NL is er geen ticketverkoop op naam.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jknockaert »

TB_worden schreef: 11 jun 2022, 18:22 In NL is er geen ticketverkoop op naam.
Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe zo'n poortje werkt. Ofwel houd je er een ticket voor en besluit het poortje of het wel of niet opengaat. Ofwel loop je achter iemand anders door een geopend poortje. Ofwel duw je op de noodknop en gaan alle poortjes open. Ofwel duw je het poortje gewoon open. Die laatste mogelijkheid is noodzakelijk i.v.m. veiligheid bijvoorbeeld bij paniek. Ik weet niet wat ticketverkoop op naam daaraan verandert.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Eventjes voor mezelf sprekende: ik reis met een local-multikaart, de vroegere keycard; het zou me nauwelijks storen om aan de automaat mijn eid voor te leggen zoals ik ook een betaalkaart voorleg; telkens met de bijhorende pin-code. Daarmee bekom ik dan een kaart op naam, verifieerbaar, en zo zou het voor pakweg 90% van de reizigers kunnen gaan, misschien zelfs 99% op sommige lijnen. Geen totaaloplossing, maar toch een stevige stap voorwaarts. Ja, er zou dan in alle ticketautomaten en aan alle loketten een optie moeten zijn om eid te lezen en te valideren, dat kost geld, maar nu toch ook weer geen fortuinen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

jknockaert schreef: 11 jun 2022, 18:28
TB_worden schreef: 11 jun 2022, 18:22 In NL is er geen ticketverkoop op naam.
Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe zo'n poortje werkt. Ofwel houd je er een ticket voor en besluit het poortje of het wel of niet opengaat. Ofwel loop je achter iemand anders door een geopend poortje. Ofwel duw je op de noodknop en gaan alle poortjes open. Ofwel duw je het poortje gewoon open. Die laatste mogelijkheid is noodzakelijk i.v.m. veiligheid bijvoorbeeld bij paniek. Ik weet niet wat ticketverkoop op naam daaraan verandert.
Dat is dus wat ik versta onder "manifeste onwil" zoals eerder vermeld: omdat geen enkele beveiliging 100% waterdicht kan zijn weigert men om ook maar iets in overweging te nemen. Welkom op de Belgische treinen, schorem aller landen! Niemand wil u ook maar een strobreed in de weg leggen, want absoluut onfeilbare maatregelen zijn er toch niet!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 13:19 Tsja, dat is een keuze die men maakt - en waarvan men dan de konsekwenties aanvaardt. "open stations" is een zeer fraaie leuze, er spreekt een stevig sociaal engagement uit. Maar er hangt ook een stevige kostprijs aan - niet in geld, wel in zelfmoordpogingen, vrije toegang voor schorremorrie, herrieschoppers, zwartrijd(st)ers, gratis toegang voor kansarmen met alle hinder vandien, en wat nog al niet.
Stations zijn plaatsen van uitwisseling, het zijn ontmoetingsruimtes, toegangspoorten tot de steden. Stations zijn altijd de drijvende kracht geweest achter de transformatie en het ontwikkelen van nieuwe buurten. Dat zal nog meer het geval zijn in een tijd waarin mobiliteit een grote maatschappelijke en ecologische uitdaging vormt.

De rol van de stations evolueerde van een plek waar je komt om de trein te nemen naar een heuse ontmoetingsplek die deel uitmaakt van het bruisende stadsleven. De aanvragen voor culturele en andere projecten in de stations zijn de laatste jaren sterk gestegen. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - NMBS-Holding moedigt dit sterk aan, zoals blijkt uit de slogan “het Station leeft”.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

NMBS hoeft dit helemaal niet aan te moedigen, nogmaals, dit soort sociaal engagement is heel fraai maar het is niet hun job. Of worden ze daarvoor betaald, misschien? Wat zegt het beheerscontract daarover?

Dat NMBS maar al eens eerst en vooral zorgt voor fatsoenlijke verloning en fatsoenlijke werkomstandigheden en werkomkaderingen voor hun personeel, bovenal de TBG en TB en het loketpersoneel, dat is hun eerste verantwoordelijkheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

jknockaert schreef: 11 jun 2022, 18:28
TB_worden schreef: 11 jun 2022, 18:22 In NL is er geen ticketverkoop op naam.
Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe zo'n poortje werkt. Ofwel houd je er een ticket voor en besluit het poortje of het wel of niet opengaat. Ofwel loop je achter iemand anders door een geopend poortje. Ofwel duw je op de noodknop en gaan alle poortjes open. Ofwel duw je het poortje gewoon open. Die laatste mogelijkheid is noodzakelijk i.v.m. veiligheid bijvoorbeeld bij paniek. Ik weet niet wat ticketverkoop op naam daaraan verandert.
Ja, oké. Poortjes zijn niet waterdicht, dat weet ik. Geen enkel systeem is waterdicht. Maar het zou alvast een flinke filter zijn. Het alternatief is op iedere trein securail mee te sturen, wat helemaal niet realistisch is, laat staan politie.

Ofwel doe je inderdaad gewoon niks en neem je de bluts met de buil. Alleen zal straffeloosheid dit soort baldadigheden alleen maar doen toenemen. Boetes zijn nutteloos en celstraffen uitermate onrealistisch.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

TimJ36 schreef: 11 jun 2022, 18:57
jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 13:19 Tsja, dat is een keuze die men maakt - en waarvan men dan de konsekwenties aanvaardt. "open stations" is een zeer fraaie leuze, er spreekt een stevig sociaal engagement uit. Maar er hangt ook een stevige kostprijs aan - niet in geld, wel in zelfmoordpogingen, vrije toegang voor schorremorrie, herrieschoppers, zwartrijd(st)ers, gratis toegang voor kansarmen met alle hinder vandien, en wat nog al niet.
Stations zijn plaatsen van uitwisseling, het zijn ontmoetingsruimtes, toegangspoorten tot de steden. Stations zijn altijd de drijvende kracht geweest achter de transformatie en het ontwikkelen van nieuwe buurten. Dat zal nog meer het geval zijn in een tijd waarin mobiliteit een grote maatschappelijke en ecologische uitdaging vormt.

De rol van de stations evolueerde van een plek waar je komt om de trein te nemen naar een heuse ontmoetingsplek die deel uitmaakt van het bruisende stadsleven. De aanvragen voor culturele en andere projecten in de stations zijn de laatste jaren sterk gestegen. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - NMBS-Holding moedigt dit sterk aan, zoals blijkt uit de slogan “het Station leeft”.
Nogmaals, je kan elk station indelen in een openbaar gedeelte, en een beperkt toegankelijk gedeelte, zoals een luchthaven, maar dan in het klein.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

je kan elk station indelen in een openbaar gedeelte, en een beperkt toegankelijk gedeelte
Bv. in station Schuman: gedeelte "metro" is netjes afgebakend met poortjes die controleren op geldig toegangsbewijs, treinperrons daarentegen zijn voor ieder en allen vrijelijk toegankelijk. Waarom kan het voor de ene wel, voor de andere niet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door profke »

heren, heren, al die welles-nietes...


ik vat deze thread even samen:

1-) er is een rotte appel die bekend/berucht is om zijn al-te-veel bediening van de noodrem.
2-) er is een vaststelling dat hij/zij zijn/haar goesting kan blijven doen,
3-) tegenvoorstel: fuck de privacy, fuck de vrijheid van reizen....

wat gaat dat helpen?
het feit dat we weten wie het is die op die noodrem duwde? dat weten we al. alleen slagen we er niet in om die persoon te leren hoe het moet...

ik vergelijk het stilaan met "rijden met een glas teveel op".

a-) er zijn enkele notoire dronkelappen die blijven rijden
b-) er is een vaststelling dat ze dat kunnen blijven doen
c-) alcoholslot verplicht in elke auto?

iets van "kanon/mug" komt stilaan in beeld...
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Giruno »

jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 18:30 Eventjes voor mezelf sprekende: ik reis met een local-multikaart, de vroegere keycard; het zou me nauwelijks storen om aan de automaat mijn eid voor te leggen zoals ik ook een betaalkaart voorleg; telkens met de bijhorende pin-code. Daarmee bekom ik dan een kaart op naam, verifieerbaar, en zo zou het voor pakweg 90% van de reizigers kunnen gaan, misschien zelfs 99% op sommige lijnen. Geen totaaloplossing, maar toch een stevige stap voorwaarts. Ja, er zou dan in alle ticketautomaten en aan alle loketten een optie moeten zijn om eid te lezen en te valideren, dat kost geld, maar nu toch ook weer geen fortuinen.
Maar zo ga je weer vrijetijdsreizigers afschrikken, als je mensen de keuze laat tussen eigen auto vs. trein en openbaar vervoer 'waar hun privacy verdwijnt', omdat ze hun eID moeten tonen, wordt dat laatste weer wat minder aantrekkelijk..
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door groentje »

Sommigen willen duidelijk de asocialen verbannen naar de auto. Dat wordt een succes... Ik krijg er dezelfde koude rillingen bij als bij wat de Chinezen aan het invoeren zijn met hun sociaal kredietsysteem, de alomtegenwoordige camera's met gezichtsherkenning in sommige landen. Noem me gerust een naieveling, maar liever dat dan mijn leven laten beheersen door angst voor een enkele aso.
Plaats reactie