Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door DDietzen »

Hoe kunnen poortjes een treinverbod handhaven? Men koopt een los anoniem kaartje en wandelt zo door de poortjes heen zonder enige persoonscontrole, beeld ik me zo in. (Tailgaten en poortjesspringen even buiten beschouwing gelaten, want die zaken spelen bij álle doeleinden van poortjes mee.)
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 15:05 Inderdaad. Zoals gezegd: om een treinverbod te kunnen implementeren. Onder andere, uiteraard.
Wil je dan poortjes met identiteitscontrole? Tot in elke kleinste stopplaats? Komaan, zeg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jknockaert »

DDietzen schreef: 11 jun 2022, 15:27 Hoe kunnen poortjes een treinverbod handhaven? Men koopt een los anoniem kaartje en wandelt zo door de poortjes heen zonder enige persoonscontrole, beeld ik me zo in. (Tailgaten en poortjesspringen even buiten beschouwing gelaten, want die zaken spelen bij álle doeleinden van poortjes mee.)
Die poortjes kunnen helemaal niets handhaven en houden ook niets tegen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Tailgaten en poortjesspringen even buiten beschouwing gelaten, want die zaken spelen bij álle doeleinden van poortjes mee.
Dat is zeker waar, geen enkel systeem of beveiliging kan ooit 100% waterdicht zijn. Alleen is dat geen goed argument om helemaal niks te doen.
Wil je dan poortjes met identiteitscontrole?
Ik dacht eerder aan identiteitscontrole bij ticketverkoop - maar ik moet toegeven dat dat problemen kan stellen voor buitenlanders, zolang er geen universele eid bestaat.
Die poortjes kunnen helemaal niets handhaven en houden ook niets tegen.
Hm, dat lijkt me wel erg kort door de bocht. Als poortjes helemaal geen nut hebben, waarom hebben bovengenoemde operatoren er dan flink wat geld tegenaan gesmeten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door BlackEagle »

Identiteitscontrole bij treintickets? 1984 is al even voorbij hoor...

Poortjes werken waar stations een volledig gesloten omgeving zijn (ondergronds of bovengronds). Dat is het geval bij metro's en bij sommige stedelijke treinnetwerken. Bovendien zijn ze doorgaans een alternatief voor conducteurs, die er bij de NMBS toch nog altijd zijn. Manshoge afrasteringen rond elk landelijk station zetten lijkt me dan weer erg overdreven en zal zorgen voor meer spoorlopen omdat je zo nog altijd op het perron kan komen vaak. Ook overwegen kan je niet hermetisch afsluiten.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jknockaert »

BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 16:18 Poortjes werken waar stations een volledig gesloten omgeving zijn (ondergronds of bovengronds).
Poortjes werken altijd. Alleen kunnen ze niet selectief mensen tegenhouden als die naar binnen of buiten willen.
BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 16:18 Bovendien zijn ze doorgaans een alternatief voor conducteurs, die er bij de NMBS toch nog altijd zijn.
Hangt ervan af wat er van die conducteurs verwacht wordt. Treindeuren openen en sluiten doen poortjes niet. En de geldigheid van tickets controleren ook maar beperkt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

1984 is al even voorbij hoor...
Dat gelooft ge nu toch zelf niet? ik zie het alle dagen nader komen.
En om het krapuul van de trein te houden ben ik er ook niet tegen, helemaal niet.
Maar, toegegeven, daar blijft het dan niet bij, natuurlijk. We moeten inderdaad waakzaam blijven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door JHS2013 »

De trein is nog altijd “openbaar” vervoer, voor iedereen dus (mits vervoersbewijs). “Krapuul” zit er niet op onze treinen, alleen reizigers.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

Wat baten kaars en bril, als den uil niet zien en wil...
Jawel er zit wel degelijk krapuul op de treinen. Lieden die er een sport van maken om de noodrem te bedienen, bv.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

jknockaert schreef: 11 jun 2022, 11:32
TB_worden schreef: 11 jun 2022, 10:26Wel als je perrons beperkt toegankelijk maakt.
En hoe ga je dat doen?
Poortjes
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

Paul schreef: 11 jun 2022, 15:30
jan_olieslagers schreef: 11 jun 2022, 15:05 Inderdaad. Zoals gezegd: om een treinverbod te kunnen implementeren. Onder andere, uiteraard.
Wil je dan poortjes met identiteitscontrole? Tot in elke kleinste stopplaats? Komaan, zeg
Tickets enkel nog op naam verkopen. Zwarte lijst=geen ticket. Geen ticket=geen trein.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

TimJ36 schreef: 11 jun 2022, 13:09 Daarmee heb je nog geen oplossing voor ongewenst gedrag in de trein (zoals kwaadwillig bedienen noodrem).
Daarbij is er in België beslist om geen poortjes te plaatsen omdat we hier een filosofie hanteren van open stations, die ook toegankelijk zijn voor niet-treinreizigers.
Je kan altijd een deel van het station 'open' laten, en een deel afsluiten.

Bovendien stappen storende reizigers meestal in stedelijke stations op. Als je daar al eens de toegang zou beginnen beperken middels poortjes filter je al een heel deel van de overlast weg. En elk van die stations heeft een onderdoorgang of loopbrug over de sporen die je beperkt toegankelijk kan maken.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

jknockaert schreef: 11 jun 2022, 15:31
DDietzen schreef: 11 jun 2022, 15:27 Hoe kunnen poortjes een treinverbod handhaven? Men koopt een los anoniem kaartje en wandelt zo door de poortjes heen zonder enige persoonscontrole, beeld ik me zo in. (Tailgaten en poortjesspringen even buiten beschouwing gelaten, want die zaken spelen bij álle doeleinden van poortjes mee.)
Die poortjes kunnen helemaal niets handhaven en houden ook niets tegen.
Kom zeg, verkoop enkel nog kaartjes op naam - elke Belg heeft immers een E-id - en je poortjes filteren al meteen een deel van de ongewenste reizigers eruit.

Het is een kwestie van willen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door TB_worden »

BlackEagle schreef: 11 jun 2022, 16:18 Identiteitscontrole bij treintickets? 1984 is al even voorbij hoor...

Poortjes werken waar stations een volledig gesloten omgeving zijn (ondergronds of bovengronds). Dat is het geval bij metro's en bij sommige stedelijke treinnetwerken. Bovendien zijn ze doorgaans een alternatief voor conducteurs, die er bij de NMBS toch nog altijd zijn. Manshoge afrasteringen rond elk landelijk station zetten lijkt me dan weer erg overdreven en zal zorgen voor meer spoorlopen omdat je zo nog altijd op het perron kan komen vaak. Ook overwegen kan je niet hermetisch afsluiten.
Ach, daar hebben we dé dooddoener, 1984... :roll:

Er is niks mis met controle, hoor. Je privacy begint en stopt immers aan je oprit. Sociale controle werkt duidelijk niet, ondanks de aanwezigheid van conducteurs regent het incidenten en op elke (potentiële probleem)trein Securailpersoneel, laat staan politie inzetten is onmogelijk.

Van mij mogen ze die poortjes trouwens ook combineren met camera's met gezichtsherkenning.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kwaadwillige daad- bedienen noodrem.

Bericht door jan_olieslagers »

elke Belg heeft immers een E-id
oja, en moeten de buitenlanders dan maar te voet gaan? Van Brussel-centrum naar de luchthaven, bijvoorbeeld? ZO simpel is het nu ook weer niet. Maar als men echt wil dan moet er iets beters kunnen verzonnen worden dan de huidige anarchie - alleen is het (zoals steeds) de vraag "wer soll das bezahlen?"
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie