Als je echt volledig wilt zijn moet je ook zeggen dat die lijn vooral enkelsporig geworden is omdat het goederenverkeer er volledig weggevallen is na de mijnsluitingen.DR-fan schreef: ↑10 mei 2022, 12:51Die lijn was dubbelspoor tot de besparingsrondes begin jaren '90. De bedding lag er dus en was nog in handen van de NMBS/Infrabel. Die zomaar afstaan aan het Vlaams Gewest voor de zoveelste fietssnelweg is niet verstandig want die krijgen ze nooit terug.pietje schreef: ↑09 mei 2022, 14:50 Hier ben ik het toch niet mee eens.
Het feit dat daar op dit moment enkelspoor ligt, is omdat het financieel onverantwoord is op dit moment om er dubbelspoor te leggen. Ik zie in de nabije toekomst eerlijk gezegd niet echt een reden om tussen Mol en Hasselt terug naar dubbelspoor te gaan, want het is op dit moment financieel veel interessanter om op de bestaande lijn gewoon de knelpunten aan te pakken.
Waarom die fietsostrades absoluut vlak naast een spoorweg moeten liggen snap ik ook niet. Bij bepaalde incidenten heeft dat nogal wat nadelen zoals ze 2 weken geleden in Beervelde hebben ondervonden. Er zijn in België nog meer dan genoeg oude "steenwegen" die ooit drie rijstroken hadden. Waarom wordt daar geen strook voor snelle fietspaden gebruikt in plaats van ze gewoon met witte verfstrepen af te bakenen? Die wegen ontsluiten de woonkernen veel beter dan de dikwijls verder gelegen spoorlijnen. Het zou volgens mij ook een pak goedkoper zijn.
Ik wist trouwens niet dat de gronden werden verkocht aan het Vlaams Gewest?
Dat zou idd niet verstandig zijn, maar voor langere tijd ter beschikking stellen in de vorm van verhuur of erfpacht lijkt mij een verdedigbare keuze.