Projectie Federaal Planbureau

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 12 mei 2022, 14:31
TB_worden schreef: 12 mei 2022, 13:51 Als je puur de lijn Hasselt-Mol bekijkt is ontdubbeling inderdaad enorme overkill. Maar in het grotere plaatje kan het wel zeker nut hebben, door de link met Genk-Noord en verderop de Genkse haven en verder naar Luik en de Montzenroute. Het zou een pak meer flexibiliteit bieden op het spoornet.
Als het gehele project van Stijn gerealiseerd wordt, ja, maar ook hijzelf ziet in dat dat zelfs op de middellange termijn niet te verwachten is. Dan zie ik meer in het idee om niet-dringende goederen uit onze zeehavens per binnenschip naar Genk te brengen of zo, en dan pas de trein op oostwaarts. Van al de oost-westcorridors is de waterweg nog het minst verzadigd, lijkt me, en reeds eerder werd aangevoerd dat men niet voor niets al de bruggen op het Albertkanaal verhoogt.

Weliswaar zie ik niet goed waar die overslag spoor-schip ergens zou moeten gebeuren, L21C is tenslotte maar enkelspoor dus echt intensieve trafiek kan die ook niet aan.
Klopt wel, maar als je al (een flink stuk van) de Antwerpentrafiek van lijn 35 kan halen en via lijn 15 kan omleiden creëer je al meer ruimte op lijn 35.

Nu, zolang ze alle trafiek via lijn 35 blijven sturen, kan je wel van de combo binnenvaart <-> spoor gebruik maken, althans voor het containertransport. Lijn 21C is inderdaad maar enkelspoor, maar ook een exclusieve goederenlijn.

Hasselt kan sowieso nu ook vermeden worden door van lijn 35 naar lijn 21 te gaan en zo door te verbinden via lijn 21C, maar of die omweg de moeite waard is, is een ander en daarmee los je de saturatie van lijn 35 nog niet op.

Een extra spoor aanleggen op L35 lijkt me ook zo evident niet. Tussen Aarschot en Diest is enorm drassig gebied en daarbuiten is het veel drukker bebouwd dan gemiddeld rond lijn 15.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door jan_olieslagers »

Ook heb ik al enige tijd de indruk dat ze bij Infrabel geleerd hebben - met schade en schande, vermoedelijk - dat ze niet moeten rekenen op langetermijnvisie, gezien het gebrek aan stabiliteit in de politiek. Het is bv. een hele prestatie dat ze de Diabolo er hebben doorheen gekregen, zelden zal een project meer last hebben gehad van tegenstrijdige belangen en van wijzigingen in de politieke ondersteuning - maar hij ligt er wel, en werkt.

Deze tunnel in Aarschot zou wel eens een weloverwogen compromis kunnen zijn om binnen een haalbare termijn met een haalbaar budget iets concreets te realiseren dat ook op middellange termijn blijvend nuttig effect zal hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door pietje »

idealiter deed men in België hetzelfde als bij onze noorderburen, namelijk een aparte goederenlijn leggen voor het verkeer op lange afstand.
Of dat financieel ooit terugverdiend kan worden, is mij nog altijd niet helemaal duidelijk, maar op dit moment moeten ze zich in NL alvast geen zorgen maken over rijpaden op die goederencorridor.

Dat men op de huidige route via Aarschot en Hasselt de nodige investeringen doet om de capaciteit te maximaliseren, begrijp ik.
Mocht er een zodanige groei in het goederenverkeer aankomen dat het niet meer mogelijk is om alle aanvragen te accomoderen, zijn er maar 2 zinvolle mogelijkheden:
* een aparte nieuwe lijn leggen van ergens tussen Lier en Herentals tot voorbij Hasselt, en dan denk ik ergens toch best gebundeld met het albertkanaal of de E313.
* reactivatie ijzeren rijn met verdubbeling sporen voorbij Mol (bij het aanleggen van de bovenleiding zou hiermee rekening gehouden zijn)
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stefanic »

pietje schreef: 13 mei 2022, 16:09 idealiter deed men in België hetzelfde als bij onze noorderburen, namelijk een aparte goederenlijn leggen voor het verkeer op lange afstand.
Of dat financieel ooit terugverdiend kan worden, is mij nog altijd niet helemaal duidelijk, maar op dit moment moeten ze zich in NL alvast geen zorgen maken over rijpaden op die goederencorridor.

Dat men op de huidige route via Aarschot en Hasselt de nodige investeringen doet om de capaciteit te maximaliseren, begrijp ik.
Mocht er een zodanige groei in het goederenverkeer aankomen dat het niet meer mogelijk is om alle aanvragen te accomoderen, zijn er maar 2 zinvolle mogelijkheden:
* een aparte nieuwe lijn leggen van ergens tussen Lier en Herentals tot voorbij Hasselt, en dan denk ik ergens toch best gebundeld met het albertkanaal of de E313.
* reactivatie ijzeren rijn met verdubbeling sporen voorbij Mol (bij het aanleggen van de bovenleiding zou hiermee rekening gehouden zijn)
Ja kijk hoe vlot het gaat om een 2e havenontsluiting te leggen tussen Antwerpen en Lier/Herentals. Perfecte voorbeeld van een 'aparte goederenlijn'. Iedereen (99.9%van de bevolking) is altijd akkoord om ergens eender wat aan werken te doen. Maar die 0.1% die niet akkoord is (toevallig of niet de bevolking die net daar woont waar die werken moeten gebeuren) houdt alles tegen. Iets met NIMBY (zoiets als PFOS, waardoor infrastructuurwerken zeer gemakkelijk kunnen stilvallen), dat blijkbaar overal in de grond zit, en politiekers die geen enkel stemmetje willen verliezen...
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door dentheo »

zojuist gevonden:
Volgens onze politiekers gaat dat snel snel naar 50% :) :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Projectie Federaal Planbureau

Bericht door stijn »

pietje schreef: 13 mei 2022, 16:09 idealiter deed men in België hetzelfde als bij onze noorderburen, namelijk een aparte goederenlijn leggen voor het verkeer op lange afstand.
Of dat financieel ooit terugverdiend kan worden, is mij nog altijd niet helemaal duidelijk, maar op dit moment moeten ze zich in NL alvast geen zorgen maken over rijpaden op die goederencorridor.

Dat men op de huidige route via Aarschot en Hasselt de nodige investeringen doet om de capaciteit te maximaliseren, begrijp ik.
Mocht er een zodanige groei in het goederenverkeer aankomen dat het niet meer mogelijk is om alle aanvragen te accomoderen, zijn er maar 2 zinvolle mogelijkheden:
* een aparte nieuwe lijn leggen van ergens tussen Lier en Herentals tot voorbij Hasselt, en dan denk ik ergens toch best gebundeld met het albertkanaal of de E313.
* reactivatie ijzeren rijn met verdubbeling sporen voorbij Mol (bij het aanleggen van de bovenleiding zou hiermee rekening gehouden zijn)
I rest my case your honour! ;-)
Plaats reactie